یزدفردا: سخنگوی شورای نگهبان گفت: سعی ما بر این است که آمار اولیه داوطلبان احراز صلاحیت شده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا عصر امروز(شنبه) اعلام شود.

نجات الله ابراهیمیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا این مطلب را در پاسخ به آخرین نتایج احراز صلاحیت شدگان دهمین دوره مجلس خبرگان رهبری درباره تعداد احراز صلاحیت برای مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان کرد.

پیش از این نیز سیامک ره پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در رابطه با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود: در حال حاضر هیات های نظارت استانی و هیات مرکزی نظارت پروند ه های نامزدهای مجلس شورای اسلامی را بررسی می کنند که نتایج آن در وقت تعیین شده به اطلاع خواهد رسید.

وی همچنین درخصوص آزمون شفاهی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرده بود: داوطلبان پذیرفته شده در آزمون کتبی انتخابات مجلس خبرگان به آزمون شفاهی دعوت می شوند البته آزمون شفاهی مانند آزمون کتبی به صورت هماهنگ و در یک روز مشخص برگزار نمی شود.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یادآور شده بود: تصحیح اوراق آزمون کتبی که در تاریخ 15 دی ماه برگزار شد، از همان زمان آغاز شده و همچنان ادامه دارد و زمانی که نتیجه آزمون کتبی اعلام شود افرادی که در این آزمون قبول شدند به آزمون شفاهی دعوت می شوند.

ره پیک تصریح کرده است تا پایان وقت مقرر که ششم بهمن ماه سالجاری است، اسامی قبول شدگان اعلام خواهد شد.

شورای نگهبان نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و یکی از مراحل انتخابات، بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیئت های اجرایی است. از این رو، شورای نگهبان و هیئت های نظارت که زیر نظر شورای نگهبان فعالیت می کنند، نظر هیئت های اجرایی اعم از اینکه مبنی بر تأیید صلاحیت باشد و یا رد صلاحیت را بررسی می کنند.

بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها در هیئت های اجرایی، کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید هیئت های اجرایی قرار نگرفته، حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را مستدلا به هیئت نظارت استان اعلام نمایند.

چنانچه هیئت نظارت استان نظر بر ردّ صلاحیت داوطلب داشته باشد، باید نظر هیئت مرکزی نظارت را نیز کسب نماید. در صورتی که هیئت نظارت مرکزی نیز نظر بر ردّ صلاحیت افراد معترض داشته باشد، اشخاص مذکور می توانند به شورای نگهبان شکایت کنند.

همچنین در صورتی که نظر هیئت مرکزی نظارت مبنی بر رد صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تأیید هیئت اجرائی قرار گرفته است، داوطلبان می توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم نمایند.

شورای نگهبان ظرف 20 روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت نظر خود را در خصوص شکایات مطروحه و نیز سایر موارد یعنی مواردی که صلاحیت داوطلبان به تأیید هیئت نظارت رسیده است به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.

اشخاصی که صلاحیت آنها به تأیید شورای نگهبان نرسیده است، می توانند ظرف سه روز از شورای نگهبان درخواست رسیدگی مجدد نمایند و شورای نگهبان نیز هفت روز فرصت بررسی این درخواست ها را خواهد داشت.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سالجاری برگزار می شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا