وی در دیدار با انجمن مداحان با اشاره به اینکه امروز حرمت شکنی شده است و افزود: این نوع مداحی، واجد آن اصالتی که ما دنبالش هستیم و آن اصالتی که دستگاه سیدالشهدا اقتضا دارد در آن نهفته باشد، نیست.
به گزارش ایرنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی تصریح کرد: البته، ما کار جدید را نفی نمی کنیم، اما کار جدید باید در شان و در خور باشد؛ مثلا، در صحن و سرای حضرت معصومه(س)، بنایی مانند صحن اتابکی که بنای اصیلی است، اگر در کنار این صحن ساختمانی بسازید که اصلا تناسب نداشته باشد، مناسب نیست.
وی با بیان اینکه امروز آقایان مداح رسالت بزرگی به گردن دارند، گفت: آن چیزی که ما باید عرضه کنیم همین جهات احساسات است که می تواند جهت زندگی افراد را عوض کند؛ همه ادیان و مذاهب مانند مسیحی، هندو و زرتشتی به حساب سیدالشهدا(ع) به سراغ ما می آیند و ما می توانیم از این فرصت با اشعاری که پیام داشته باشد، اسلام را نشر بدهیم.
آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه روضه خواندن فی نفسه مستحب است و رجحان دارد، گفت: روضه خواندن بستری است که اگر در این اشعاری که ما ذکر مصیبت می کنیم، پیام عاشورا را همراه داشته باشد و حرکت و هدف قیام سیدالشهدا(ع) را بیان کند، ارزشش دوچندان است.
وی تصریح کرد: گاهی آفاتی در مداحی وجود دارد که یک مقدار منشا آن به خود هیات ها و دعوت کننده ها بر می گردد که ما باید بتوانیم هیات ها را کنترل کنیم که اینها از افرادی استفاده کنند که اشعار پیام دار و اصیل را بخوانند؛ نه اینکه گاهی برای اینکه جمعیت جمع و شلوغ شود یا با سایرین رقابت کنند فردی را بیاورند و قضیه به گونه دیگری تغییر کند.
وی ادامه داد: در گذشته، مداحان بزرگ ما با لحن موسیقی و دستگاهی که خواندن بر اساس اینها شکل می گیرد، آشنا بودند به طوری که روح الله خالقی که از آهنگ سازان معروف ایران است به شاگردانش گفته بود که بروید در مجالس روضه خوانی و از این روضه خوان ‎ها و مداحان لحن را استفاده و آهنگ سازی کنید؛ اما این لحن ها و دستگاه ها، دستگاه های اصیل بود.

* تاثیر مداحان در فرهنگ عمومی
استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر همان کاری که واعظ با وعظ خود در مناسبت های مختلف انجام می دهد، مداح هم به صورت بهتر در این بستر انجام بدهد، بسیار به جا و شایسته است.
وی ادامه داد: مساله بسیار مهم این است که یک آموزشی ولو مختصر از اساس دین، دعوت اسلام و حرکت امام حسین (ع) بر چه اساسی شکل گرفته و هدف آن را بیان کند که ایشان برای ترمیم چه چیزی قیام کرد؟ کلمات امام حسین چه هست، اصلاحاتی که سیدالشهدا می خواسته چه بوده؟ چه اتفاقی افتاده بوده که امام(ع) با قیام خود می خواسته آن اتفاق را جبران کند و اصلاح کند؟ قیام ایشان برای فساد و ظلم نبوده است، بلکه برای اصلاح امت جدشان بوده است؛ تا این معارف یک فرهنگ عمومی برای رواج اصالتها بشود.
وی گفت: به هر حال، لحن و آواز خوب است اما مهم تر از آواز، آن پیامی است که در شعر عرضه می شود؛ کار شعر، کار بسیار ارزشمندی است و در آن جایی که سخن اثر ندارد، شعر اثرگذار است.
آیت الله علوی بروجردی خطاب به مداحان حاضر در جلسه گفت: همه شما عزیزانی که در این مسیر قدم برمی دارید، خدمتگذارانی هستید که بزرگان ما به حال شما غبطه می خوردند و ما هم امیدوارم که در این مسیر موفق باشید.

* حوزه مرهون وعاظ و مداحان است
وی ادامه داد: تمام این حوزه ها و دستگاه شیعه و مرجعیت شیعه وامدار شما است، چون شما وامدار امام حسین و خدمتگذاران امام حسین(ع) هستید که نام سیدالشهدا را به میان مردم می برید و این پیوندی است که بین ما و شما است و نباید از بین برود، بلکه باید مستحکم تر بشود و باید به هم در پیشبرد شیعه کمک کنیم، آن هم در میان دشمنان بی رحمی مثل داعش.
وی افزود: البته اقدامات داعش به حساب اینکه منطق ندارند و با کشتار می خواهند هدفشان را پیش ببرند، سبب اضمحلال آنها خواهد بود؛ اگر عربستان و دستگاه وهابیت، کتابی مثل نهج البلاغه یا صحیفه داشت و یا اگر عاشورا داشت، محتاج به این بساط نمی شد.

* شیعه میراث دار شهادت است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه میراث ما از روز اول، شهادت بوده و ما از کشتن ابایی نداشتیم و افتخار می کردیم، بیان کرد: در گذشته مردم برای رفتن به کربلا دست و پا می دادند، شیعه با کشته شدن از بین نرفته بلکه تقویت شده است؛ شیعه مکتب خون است؛ این خون های ریخته شده در طول تاریخ از فاطمه زهرا(س) شروع شد، شهید اول و شهید ثانی همه بودند.
وی تاکید کرد: در این وضعیتی که شیعه دارد باید این مسوولیت را بیشتر احساس کنیم که آن پیام اصلی را به مردم برسانیم.

* قدردان نعمت ولایت باشیم
وی با تبریک دهه کرامت و آثار و برکات این دهه، اظهارداشت: برکات امام علی بن موسی الرضا (ع) برای مملکت ما و برای جامعه شیعه، خیلی زیاد است که از جمله این آثار و برکات، وجود عزیزان ایشان در این کشور و به خصوص خواهر مکرمه ایشان در قم و برادر بزرگوار ایشان در شیراز است.
آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر قدردارنی از نعمت ولایت، ابراز امیدواری کرد: قدردان این نعمت بسیار عظیم باشیم و برگزاری دهه کرامت به نام علی بن موسی الرضا(ع) و خواهر بزرگوارشان، فرصتی برای عرض ادب و عرض اخلاص به این آستان مقدس هست.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا