خبر آرشیوی:تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴

کرباسیان مطرح کرد:
ادامه دعوای حقوقی بر سر مالکیت پروانه چادرملو و گل‌گهر
یزدفردا"گروه معادن >سنگ آهن - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: دعوای حقوقی و تاریخی مربوط به مالکیت پروانه بهره‌برداری معادن چادرملو و گل گهر همچنان دارد.
به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی مهدی کرباسیان در برنامه تلویزیونی بورس با اشاره به اینکه معادن بزرگ جزو انفال هستند و متعلق به همه کشور و قانونگذار نیز برای آنها حقوق دولتی تعیین کرده است، افزود: حقوق دولتی فقط مربوط به ایران نبوده و سایر کشورهای دنیا نیز چنین قانونی را دارند و در ایران نیز شورای عالی معادن می‌تواند براساس شرایط کشور میزان حقوق دولتی را کم و زیاد کند.

وی با اشاره به دعوای تاریخی مربوط به مالکیت پروانه بهره‌برداری معادن چادرملو و گل گهر توضیح داد: برخی از این معادن خصوصی شده و وارد بورس شده‌اند و دعوا بر سر این است که مالک پروانه بهره‌برداری این معادن در شرایط کنونی چه کسی است. مدیران و سهامداران چادرملو و گل گهر اعتقاد دارند از روزی که سهام این شرکت‌ها وارد بورس شده است پروانه بهره‌برداری آنها نیز به این شرکت واگذار شده است در حالی که ما چنین اعتقادی نداریم.

کرباسیان افزود: این یک دعوای تاریخی و حقوقی است و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز به صراحت اعلام کردند که پروانه بهره‌برداری این معادن متعلق به ایمیدرو است. در همین حال در دولت جدید مجددا این موضوع مطرح شد و اعلام شد که در روز نخست قیمت‌گذاری ارزش این شرکت‌‌ها برای ورود به بورس قیمت پروانه بهره‌برداری معدن در قیمت‌گذاری انجام شده در بورس لحاظ نشده است. با این وجود این دعوای حقوقی همچنان وجود داشته و ادامه دارد.



وی همچنین با انتقاد از برخی رویکردها نسبت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: مگر چین و هند که در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی رکورد زده اند استقلال آنها از بین رفته است. ما در دولت قبل هشت سال دچار عقب‌افتادگی شدیم و حالا وقت جبران است. برای رسیدن به رشد اقتصادی 12 درصدی و تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی منطقه چاره‌ای جز جذب سرمایه‌گذاری خارجی نداریم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا