سید کاظم وزیری هامانه نیز در جمع نامزدین انتخابات مجلس نهم از حوزه یزد و صدوق - مجلس نهم:210


یزدفردا :سید کاظم وزیری هامانه وزیر اسبق نفت برای حضور در انتخابات مجلس نهم از حوزه یزد و صدوق ثبت نام کرد.

سید کاظم وزیری هامانه زاده ۱۳۲۴ خورشیدی در یزد است. او تا درجه کارشناسی مهندسی مکانیک و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی آموزش دیده است. در ۲۰ آذر ۱۳۸۴ وی پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اولین وزیر نفت کابینه  دکتر احمدی نژاد در دولت نهم شد . او تا به حال سابقه ۳۴ ساله در صنعت نفت دارد و در ابتدا به عنوان یک مهندس طراحی وارد این صنعت شد. پس از طی مراحل مختلف پیشرفت تا درجه وزارت نفت پیش رفت.

او در گذشته در سمت هایی چون معاون وزیردر پالایش وپخش، معاون وزیر در برنامه ریزی، معاون وزیر در امور هماهنگی، معاون وزیر در امور اشتغال، عضو هیئت مدبره چهار شرکت اصلی وزارت خانه، رئیس هیئت مدیره شرکت اویک و قائم مقام مدیرعامل شرکت کالای لندن و....به فعالیت پرداخته است.

در تاریخ ۲۱مرداد۸۶،  از سمت خود برکنار و مشاور محمود احمدی نژاد در امور نفت و گاز شد.

البته خبرهایی  پیرامون حامیان احتمالی وی در انتخابات مجلس در محافل سیاسی استان مطرح است که در آینده به آن خواهیم پرداخت .

مروری بر خبر های بعد از برکناری وی خالی از لطف نیست

افشاگری های وزیری هامانه پس از برکناری از وزارت نفت


 

در شرایط کنونی دور از لطف نیست که سخنان وزیر برکنار شده نفت که یکی از 12 تغییر عمده دولت  (کاظمی، ناظمی اردکانی، فرهاد رهبر، وزیری هامانه، طهماسبی، مظاهری، شیبانی، لاریجانی، فرشیدی، دانش جعفری، پور محمدی، رحمتی ) در سالهای اخیر بود را یادآوری نماییم. به این منظور به چاپ شماره 446 مورخ 29/5/86 روزنامه اعتماد ملی مراجعه نمودیم.


مدعیان اصولگرایی را که دم از نظارت می زنند ولی همه را با یک چوب می رانند به خدا واگذار می کنم.> این جمله بخشی از سخنان سیدکاظم وزیری هامانه بود که طی دو سال گذشته سکان هدایت وزارت نفت در دولت نهم را برعهده داشت؛ دولتی که به باور کارشناسان اقتصادی، نفتی ترین دولت ایران در 27 سال گذشته بوده است و با این حساب بدون شک جایگاه بزرگی برای نفت در بوروکراسی اجرایی خود باز کرده است.

     
    خداحافظی وزیری هامانه از وزارت نفت اما شاید پرسروصداترین اتفاق عملیاتی در حوزه اقتصاد ایران طی چند ماه گذشته بود. هرچند که همزمان با او علیرضا طهماسبی- وزیر صنایع و معادن- نیز مجبور شد تا کلید وزارت صنایع را به سرپرستی دیگر در کابینه نهم واگذار کند اما بی تردید حذف یا برکناری وزیری هامانه توانست تا حد بسیار زیادی رسانه ها و تحلیلگران اقتصادی- سیاسی را به خود مشغول کند. او هرچند که نقش بزرگی در اجرای سهمیه بندی بنزین به سبک و سیاق دولت نهم داشت، ولی هستند آگاهانی که می گویند او همواره از منتقدین رفتار دولت در مورد بنزین بوده و با تلخی از اجرای دستور سهمیه بندی بنزین یاد می کرده است، یعنی همان مولفه ای که در مراسم تودیع وزیری هامانه، معاون نخست محمود احمدی نژاد- پرویز داوودی- با تاکید فراوان آن را تنها راه برون رفت از بحران مصرف انرژی معرفی کرد. همین مساله شاید نشانی باشد از اختلاف نه چندان کوچک در حوزه انرژی که توانست وزیری هامانه را به جایی برساند که با تندی از اصولگرایان گله کند. او با قاطعیت گفت: <من توان کار داشتم و می توانستم ادامه بدهم اما برکنارم کردند. شرایط امروز صنعت نفت با شرایط ارتش در سال 1357 یکی است. آن زمان عده ای تلاش می کردند ارتش را مضمحل کنند که امام (ره) و مسوولان با درایت، ارتش را حفظ کردند و امروز نیز عده ای می خواهند صنعت نفت را از بین ببرند که این درایت مسوولان را می طلبد.> این اظهار نظر بخشی از سخنان وزیری هامانه است.

   
    
    بحران انرژی

    او در مراسم تودیعش خطاب به دکتر داوودی، معاون اول رئیس جمهور، اظهار کرد: اگر فکری به حال انرژی نکنیم تا 15 سال آینده کشور با فاجعه روبه رو خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه از سال 1360 در رده مدیریت و معاونت وزیر در صنعت نفت کار کرده ام، تاکید کرد: حاضر به اثبات این موضوع هستم که اگر وضعیت سوخت با روند کنونی ادامه پیدا کند، در آینده با بحران انرژی روبه رو خواهیم شد. مصرف با قیمت ارزان قابل کنترل نیست و شیوه کنونی مصرف نیز برای کشور فاجعه است.

    به خدا واگذار می کنم

   وی با تاکید بر اینکه روش من تعامل با بخش های بالادستی و پایین دستی بوده است و از روش های چکشی و ضربتی امتناع کرده ام، توضیح داد: در صنعت نفت بحث های مختلفی از جمله وجود مافیا مطرح می شود که در این راستا فشار گروه های نظارتی در حداکثر خود بوده و حتی انتقام قبلی ها را هم از ما گرفته اند! من در این بخش یک سوال دارم و آن هم اینکه مگر چند نفر از مجموعه پرسنل نفت متعلق به استخدام پیش از انقلاب هستند؟ در این زمینه 3800 نفر از مجموع پرسنل صنعت نفت بیش از 28 سال سابقه دارند که نشان می دهد 5/96 درصد از پرسنل صنعت نفت پس از انقلاب استخدام شده اند؛ یعنی پس از پشت سر گذاشتن تمام روش های گزینش، امتحان و... انتخاب شده اند، ولی نمی دانم چه اتفاقی افتاده که این افراد را به شکل دیگری می بینند! البته قبول دارم که هر جا شیرینی است، مگس ها هم جمع می شوند، ولی آیا همه این طور بوده اند؟ آیا باید انتقام همه این سال ها را در این دو سال بگیرند؟ اگرچه اصولگرایان با تاکید بر نظارت وارد شده اند، ولی باید همه چوب ها را به این دو سال بزنند؟ که انصافا زده اند و من همه آنها را به خدا واگذار می کنم!

وزیری هامانه در گفتگویی پس از برکناری گفته بود : به خاطر "کردان" مرا برکنار کردند

در چند ماه آخر کارم، شدیدا تحت فشار برای صدور حکم قائم مقامی ایشان بودم ولی به دلیل تحقیق مفصلی که انجام دادم و به دست آوردن برخی اطلاعات، حاضر به پذیرفتن این موضوع نشدم. چند مرتبه رسما به من گفته شد که اگر این کار نشود، برای وزارت نفت فکری می شود

سید کاظم وزیری هامانه، از معدود افرادی بود که در دولت نهم، از بطن وزارتخانه متبوع خود به مقام وزارت رسید و توانست تجربیات خود در سالهای دراز فعالیت در وزارت نفت را در راس این مجموعه عریض و طویل، به کارگیرد و سروسامانی - ولو نسبی - به وزارت نفت دهد.

با این حال، دولت او، مستعجل بود و خیلی زودتر از آنکه تصور می رفت، کنار گذاشته شد و "غلامحسین نوذری" جایگزین او شد.

  وزیری هامانه در گفت و گو با "تازه های انرژی" از ناگفته های اواخر دوره وزارتش و پشت پرده برکناری اش پرده برداشته و البته تاکید کرده است که ناگفته های زیادی دارد که باید در زمان مناسب بیان شود.

وزیری هامانه می گوید: "در ماه های آخر مسوولیتم در وزارت نفت به شدت تحت فشار تغییر برخی از معاونان بودم، ولی به دلیل شناخت 36 ساله ام از صنعت نفت که سهم غالب آن هم در جایگاه مدیریتی بود، افراد را با توجه به توان و تجربه آنان از داخل صنعت نفت انتخاب کرده بودم. بر همین اساس مقاومت کردم و همه تلاش خود را برای اقناع رییسم به کار بردم و به هر حال، زیر بار تغییر غیرعادی نرفتم."

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقاومت شما در برابر تغییر مدیران و به ویژه حضور آقای کردان در وزارت نفت، عامل برکناری شما بوده است؟ می گوید: "این امر کاملا صحت دارد. در چند ماه آخر کارم، شدیدا تحت فشار برای صدور حکم قائم مقامی ایشان بودم. ملاقات هایی نیز با هم داشتیم، ولی به دلیل تحقیق مفصلی که انجام دادم و به دست آوردن برخی اطلاعات، حاضر به پذیرفتن این موضوع نشدم. چند مرتبه رسما به من گفته شد که اگر این کار نشود، برای وزارت نفت فکری می شود، ولی حاضر نبودم برای طولانی تر شدن مدت زمان پست وزارت، اصول و اعتقادم را زیر پا بگذارم و به صنعت لطمه بزنم و این کار را نکردم."

وزیری هامانه، که روزگاری در راس ثروتمندترین وزارتخانه ایران قرار داشت، اینک اتاقی کوچک در ساختمان مشاوران رییس جمهور دارد ولی آنطور که خودش می گوید تاکنون مشورتی با او صورت نگرفته است: "مطلقا در جریان برنامه ریزی برنامه پنجم توسعه نیستم. البته تلاش کرده ام از راهبردهای کیفی و کمی پیشنهادی وزارت نفت مطلع شوم که معلوم نیست چقدر مورد توجه و قبول قرار گیرد. بنابراین با وجود سوابق طولانی مدتی که در برنامه ریزی وزارت نفت دارم، موردی برای نظرخواهی و اعلام نظر پیش نیامده است."

کردان ، پس از کنار رفتن وزیری هامانه ، قائم مقام وزیر نفت شد و در مدت کوتاهی که در این وزارتخانه بود ، عملاً بخش مهمی از اداره این مجموعه را به دست گرفت .

بازتاب جهانی خداحافظی مهندس وزیری هامانه از وزارت نفت

خداحافظی مهندس سید کاظم وزیری هامانه از وزارت نفت ایران که در واپسین ساعات کاری روز گذشته - 21 مرداد - اعلام شد، توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، خبرگزاری‌های جهان از جمله رویترز، خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس، پایگاه خبری داوجونز، بی.بی.سی، دویچه وله و بسیاری دیگر از روزنامه‌ها و رسانه‌های مطرح منطقه و جهان از جمله وال‌استریت جورنال نیز به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

خبرگزاری رویترز با تیتر " وزیر نفت ایران تغییر کرد، سرپرست انتخاب شد" به پوشش این موضوع پرداخته و عنوان کرده است که رییس جمهور ایران روز یکشنبه وزیر نفت را تغییر داد که کارشناسان دلیل آن‌را تلاش برای افزایش کنترل بر صنعت نفت ارزیابی کرده‌اند که بخش عمده درآمدهای ایران را شامل می‌شود.

به نوشته این خبرگزاری، رسانه‌های ایران دلایل این تغییر را اعلام نکرده‌اند و تنها مشخص شده ‌است که غلامحسین نوذری ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ـ به عنوان سرپرست مسوولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفته است.

یک مقام نفتی ایران که نامی از وی برده نشده است،‌ عنوان کرد این اقدام تغییری در سیاست‌های ایران در اوپک ایجاد نخواهد کرد، ولی می‌تواند مدیریت بخش دولتی را با تغییراتی مواجه کند.

به گفته وی، سیاست‌های ایران در قبال اوپک تغییری نخواهد داشت، وزیری هامانه نیز همچون دیگر وزیران اوپک تاکید داشت که قیمت‌های بالای نفت به دلیل کمبود عرضه نفت نیست.

اهمیت این تغییر در حالی مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است که ایران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان اوپک مطرح است و سال گذشته درآمدهای نفتی بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است.

به نوشته رویترز، وزارت نفت اخیرا با چالش سهمیه‌بندی بنزین در ماه ژوئن مواجه بوده است که اجرای آن با مخالفت‌هایی مواجه شده بود.

براساس این گزارش، در شرایط فعلی سوال این‌جاست که آیا وزیر جدید می‌تواند از حمایت لازم برای پیشبرد برنامه‌های اصلاحی در بخش نفت و گاز برخوردار باشد؟

به گفته کارشناسان، نوذری از تجربه و دانش کافی برای تضمین یک تغییر آرام و بی‌دغدغه در وزارت نفت برخوردار است؛ همچنین رویکرد وی به موضوعات عملیاتی‌تر است.

براساس این گزارش، تغییر وزیری هامانه چندان هم دور از ذهن نبود و در یک‌سال گذشته مدام شایعاتی درخصوص کناره‌گیری وی از وزارت نفت مطرح بود که البته هیچ‌گاه رسما تایید نشد.

درحالی که گفته شده سیاست‌های بین‌المللی ایران تغییری نخواهد داشت، برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند چیزی که می‌تواند با تغییر مواجه شود، این است که برخی از مقامات نفتی که پیش‌تر وزیری هامانه با تغییر آن‌ها مخالفت می‌کرد، برکنار خواهند شد.

به گفته این کارشناسان، این موضوع می‌تواند منجر به آن شود که قراردادهای نفتی بیشتر به شرکت‌های ایرانی واگذار شود که در حال حاضر نیز نقش بزرگ‌تری از پیش بر عهده دارند.

از سوی دیگر پایگاه خبری بی.بی.سی نیز با انتخاب تیتر " برکناری وزیران نفت و صنایع و معادن ایران " به همزمانی این تغییرات اشاره کرده و می‌نویسد: همزمانی برکناری وزیران نفت و صنایع و معادن از آن جهت اهمیت بیشتری دارد که این دو وزارتخانه از بزرگترین و مهمترین وزارتخانه‌های ایران هستند.

وزیری هامانه از سوی دکتر احمدی‌نژاد به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور نفت و گاز منصوب شده است.

دیگر رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فرانسه نیز با انتخاب تیتر "‌وزیر نفت ایران کناره‌گیری کرد" و داوجونز با تیتر "رییس جمهور ایران وزیر نفت را تغییر داد" به انتشار گزارش این تغییر و بررسی دلایل آن پرداخته اند.

آخرین سمت  وزیری هامانه در نفت

شرکت حفاری شمال بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از شرکت های بالادستی و زیرمجموعه این شرکت به ثبت رسید و به صورت رسمی فعالیت خود را در سال 1381 آغاز کرد.

نفت نا: سید کاظم وزیری هامانه، وزیر پیشین نفت، به نمایندگی از شرکت نفت و گاز تامین، به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره شرکت حفاری شمال معرفی شد.


 سید عزت اله حجازی به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت حفاری شمال، هدایت اله خادمی به عنوان نایب رئیس و مدیرعامل و اسفندیار جهانگیری و علیرضا لایجی نیز، به عنوان اعضای اصلی در ترکیب هیئت مدیره کنونی این شرکت قرار گرفتند.


شرکت حفاری شمال بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از شرکت های بالادستی و زیرمجموعه این شرکت به ثبت رسید و به صورت رسمی فعالیت خود را در سال 1381 آغاز کرد.


این شرکت، بخش عمده اقدام های صنعت نفت کشور در زمینه عملیات پیچیده حفاری چاه های نفت، گاز، آب و ژئوترمال برای اکتشاف، توصیف، توسعه، ترمیم و ارائه خدمات فنی وابسته چاه ها در خشکی و دریا را انجام می دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا