روز چهارشنبه 17/10/93 جلسهاي با حضور سيدعلياصغر رفاهي معاون پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي دادگستري يزد، مسئولين انجمن اولياء و مربيان، نمايندگان كميته امداد امام خميني(ره)، بهزيستي، فرمانداري، نيروي انتظامي، زندان يزد و چند نفر از مسئولان بخش مشاوره و پرورشي و مديران ابتدايي و دبيرستان دوره اول و دوم در ناحيه دو آموزش و پرورش يزد برگزار گرديد. دستور نشست بررسي راهكارهاي اجرايي جهت كاهش آسيبهاي روحي و رواني و بهبود وضع تحصيلي و رسيدگي به امور زندگي دانشآموزان بدسرپرست بود. در آغاز پس از تلاوت آياتي از كلام ا... مجيد آقاي منصور ارجمندي مديريت آموزش و پرورش با اظهار تشكر از كليه شركتكنندگان گفت: جامعه بايد دست حمايتش را بر سر دانشآموز بكشد، فقرا مورد حمايت هستند زيرا حمايت از قشر آسيبپذير يكي از اهداف انقلاب ما بوده است. وي در ادامه گفت: فرزندان طلاق از نظر عاطفي و رواني مشكل دارند و ارگان خاصي از آنها حمايت نميكند و اين يكي از مشكلات فعلي جامعه است. بايد بدنبال راهكارهاي اساسي بود و هر ارگاني وظايف خود را دقيق بشناسد و به آن عمل كند. البته شايان ذكر است در بحث كاهش آمار طلاق در استان و شهرستان، دادگستري و بهزيستي عملكرد مطلوبي داشتهاند. در ادامه جلسه نماينده هر ارگان عملكرد دستگاه متبوع خود و راهكارهايي را ارائه نمودند. نويسنده اين سطور مطالبي درباره اقداماتي كه در مجتمع آموزشي حضرت مجتبي(ع) صورت گرفته است را به اختصار به اطلاع حاضران رساند و در نظر دارد پيرامون دستور جلسه توضيحات بيشتري به شرح زير به اطلاع خوانندگان آيينه برساند.
اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين يكي از پنج وظيفه اصلي قوه قضائيه مستقل است كه برابر با قانون اساسي بايد پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي و مسئول تحقق بخشيدن عدالت اجتماعي در كشور باشد. آنچه كه در جلسه مذكور نظر نويسنده را جلب كرد، اينكه معاونت پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي دادگستري يزد با صفا و صميميت طي گزارشي از فرهنگيان درخواست همراهي و مساعدت نمود و اين ميتواند جداي از صدور دستورالعمل و بخشنامه در زمينه جذب و همكاري فرهنگيان به ويژه مديران مقاطع مختلف آموزشگاهها بيش از گذشته در سروسامان دادن به زندگي فرزندان طلاق، بدسرپرست، يا بيسرپرست موثر و مفيد باشد.
در سي و پنج سال اخير در اثر تلاش و كوشش بسياري از مديران، نمايندگان مجلس، صنعتگران، كارگران، دانشگاهيان، كارمندان و نخبگان و ديگر اقشار جامعه، ايران در زمينههاي گوناگون صنعتي، نظامي،علمي، پزشكي و بهداشتي در مقايسه با دوران گذشته به پيشرفتهاي عظيمي نائل شده است. اما با تهاجم فرهنگي دشمنان اين مردم و مخالفان نظام، دولتمردان و مسئولان فرهنگي و اجتماعي با صرف بودجههاي كلان و با در اختيار داشتن رسانههاي متعدد و راديو و تلويزيون و گاه با فعاليتهاي موازي نتوانستند آن گونه كه لازم و شايسته است در اجراي برنامههاي خود توفيق به دست بياورند. ورودي پروندهها به دادگستري در هر سال از بسياري كشورها حتي از چين و ژاپن هم بيشتر است، ايران از نظر آمار بالاي زنداني در رديف ده كشور جهان در اين زمينه قرار دارد. به عنوان نمونه تعداد زندانيان در يزد بيش از 3300 نفر است، توهين و تحقير و دعواهاي خياباني از نظر اولويت جزو پنج جرمي است كه در دارالعباده رخ ميدهد. حدود بيست درصد خانوادههاي يزدي زندگي با معتادان را تحمل ميكنند.
بر خلاف گفته يكي از گويندگان در جلسه حمايت از زندانيان كه زندان را دانشگاه ميناميد، متاسفانه ديده ميشود هستند زندانياني كه نه تنها در مدت اقامت دربند اصلاح نميگردند بلكه يا پس از آزادي در اثر ارتكاب جرم و جنايت دوباره به زندان برگردانده ميشوند و يا مجرمي هم به خانواده آنها اضافه ميشود. آيا با كمبود فضاي لازم و نداشتن بودجهكافي براي نگهداري زندانيان ميتوان آنجا را دانشگاه ناميد.
دقايقي كه در آن جلسه به ارائه گزارش نماينده زندان يزد و مديران مقاطع مختلف تحصيلي از وضعيت رفتاري خانوادههاي زنداني و دانشآموزان طلاق و بدسرپرست گذشت دردناكترين زمان آن نشست بود كه نه تنها توجه حاضران را جلب كرد بلكه هنگامي كه چند نفر از آنان از خواستهاي اين بچههايي كه زندگيشان بي شباهت به مردن تدريجي نيست و از آرزوهاي خود بدون اسم و رسم روي برگههايي نوشته بودند هر انسان منصفي را آزرده خاطر ميساخت و در يك لحظه اختلافهاي طبقاتي، تبعيضهاي نارواي موجود، هزينههاي بعضي از همايشها و گردهم آييهاي بينتيجه، دكورهاي آن چناني بعضي از ادارات، اتومبيلهاي سواري چند صد ميليون توماني عدهاي از مقامات و مسئولان، در يك وعده بستني و شام و يا ناهار بيش از دويست هزارتوماني گروهي از زراندوزان و مسرفين، وجوه كلاني كه عدهاي براي تحقيقات رونويسي شده از نهادها و سازمانها اخذ مينمايند و. ... در ذهنشان خطور ميكرد.
معمولا پدر و مادر بيشتر دانشآموزان مورد بحث از نظر وضع مادي توان اداره زندگي خود را ندارند اگر مديران و معلمان و دبيران در مدارس به اصطلاح برخوردار زمينههايي فراهم نمايند تا آن عده از اولياء كه امكانات رفاهي و مالي بيشتري دارند و حاضر به مساعدت و ياري رساندن به دانشآموزاني كه شديداً از حيث مادي و معنوي نيازمند كمك ميباشند آموزشگاه محل تحصيل فرزندانشان را به عنوان معين و ياري دهنده يك يا چند آموزشگاه واقع در مناطق محروم و يا كمتر توسعه يافته انتخاب كنند تا حدي از نگراني و آشفتگي دانشآموزان بدسرپرست كاسته ميشود ضمناً پيشنهاد ميگردد مديران موسساتي كه در نقاط مختلف شهر در آموزشگاهها، كلاسهاي خصوصي برگزار ميكنند و يا به دانشآموزان مشاوره ميدهند به شكرانه موقعيتي كه به دست آوردهاند با برنامهريزي آموزش و پرورش حداقل در هر هفته در صد كمي از اوقات را به تدريس رايگان و مشاوره دادن به دانشآموزاني كه با ناهنجاريهاي زياد دست بگريبان هستند اختصاص دهند.
گرچه بهزيستي و كميته امداد يا عدهاي از خيرين در حد امكاناتي كه دارند مساعدتهاي لازم را به عمل ميآورند.
طلاب علوم ديني و گويندگان به مراتب بهتر از ديگران ميتوانند در امر تهذيب و تربيت اين گونه دانشآموزان و اولياي آنان نقش مهمي ايفا كنند. افرادي كه در ايام محرم و صفر در جلسات سوگواري و روضهخواني شركت ميكردند ميديدند مثلاًگويندهاي بيشتر وقت خود را به بيان مطالبي كه حكايت از تفرقه و دور كردن دلها از يكديگر داشت ميگذراند و يا پي در پي از استكبار ميگفت و گاه به نقل داستانهايي ميپرداخت كه يا واقعيت نداشت و يا از اين و آن شنيده بود و به اصطلاح سينه به سينه گشته بود. از بزرگان حوزههاي علميه در يزد و يا روحانيوني كه ميپذيرند اين روش بايد اصلاح شود درخواست ميگردد از آن عده گويندگان و طلاب بخواهند علاوه بر اظهار مخالفت با بيگانگان و يادآوري دشمنيهاي آمريكا و اسرائيل و غرب و شرق معاند با ايران بر روي منابر، گفتاري هم درباره اخلاق اسلامي، نوع رفتار و كردار معصومان بزرگوار صلوات ا... عليهم اجمعين و احكام شرعي و مسائلي كه مبتلا به مخاطبين و مستمعين به ويژه جوانان است بيان نمايند و متذكر گردند معضلي و فسادي در جامعه خطرناكتر از فقر، بيكاري، اعتياد، دروغ، تهمت، افترا، تملق و مجيزگويي نيست و عدهاي از جوانان روحاني كه آگاهي بيشتر به مسائل اسلامي و اتفاقات روز دارند در آموزشگاههاي مذكور حاضر شوند و دانشآموزان را ارشاد و راهنمايي نمايند كه بخواست پروردگار اين مسير به صلاح و صواب و ثواب دنيوي و اخروي نزديكتر است.
دولتمردان بايد بيشتر از گذشته دست سوء استفادهكنندگان، رانتخواران، رشوهبگيران و مفسدان اقتصادي را از بيتالمال كوتاه كنند. نمايندگان مجلس با نظارت كامل و در صورت نياز با اصلاح و وضع قوانين براي رفاه و آسايش بيشتر مردم گامهاي اساسي بردارند. عالمان و طلاب علوم ديني با سخنراني و بيان آيات و احاديث به مردم و دولتمردان هشدار دهند فقر و بيچارگي از كجا ناشي شده است چون پيامبر اسلام (ص) ميفرمايد: «خداوند روزي(و لباس و خانه و... ) بينوايان و كمبودداران را در اموال و دارايي ثروتمندان قرار داده است پس اگر گرسنه و برهنه ماندند در اثر گناه ثروتمندان است. مولاي متقيان حضرت عليبنابيطالب(ع) فرمود: هيچ فقيري گرسنه نماند مگر به سبب امتناع ثروتمندان از دادن حق محرومان »
وظيفه معلمان، استادان دانشگاه رسانههاي عمومي بويژه صدا و سيما، شاعران، هنرمندان و در يك كلام جامعه و حكومت اين است كه با فقر و بيچيزي مبارزه كنند و در جهت رفاه نسبي و بهبود زندگي شهروندان و حل مشكلات معتادان، فقرا، حاشيهنشينان، زنان بيسرپرست، فرزندان طلاق و بدسرپرست گام بردارند. روزنامهنگاران و نويسندگان هم با اطلاعرساني صحيح و دقيق، بدون پردهپوشي همراه با گويندگان و خطبا و دارندگان تريبونهاي رسمي زمينههايي را آماده كنند كه مشكلات جامعه روز به روز كمتر شود و با تكرار و تذكر از قول نبي اكرم اسلام (ص) بگويند و بنويسند: يك ساعت اجراي عدالت از 70 سال عبادت كه انسان همه شبها را نماز بخواند و همه روزها را روزه بگيرد بهتر است.
مدير مسئول