با تغییر ذائقه برخی از مصرفکنندگان ایرانی برای خرید خودروی شاسی بلند ارزان قیمت، دو شرکت مدیران خودرو و کرمان خودرو ۸۰ درصد بازار خودروهای شاسی بلند را در اختیار گرفتهاند و در مقابل سهم غولهای خودروسازی ایران از این بازار کم است.
خودروسازان ایرانی از چشمبادامیها عقب ماندند
به گزارش دنیای خودرو به نقل از ایسنا، تسخیر بازار خودروهای سواری شاسی بلند در ایران از سوی چشم بادامیها در حالی است که در سالهای اخیر استقبال مصرفکنندگان ایرانی از این خودروها افزایش یافته است.
به نظر میرسد خودروسازان چینی زودتر و بهتر از خودروسازان بزرگ داخلی این تغییر ذائقه بخشی از مصرفکنندگان ایرانی را متوجه شدهاند و از طریق شرکای ایرانی خود (مدیران خودرو و کرمان خودرو) دو خودروی شاسی بلند (X60 و X33) را در سالهای اخیر روانه بازار ایران کرده و معادل ۸۰.۳ درصد سهم بازار این کلاس خودرو در کشور را از آن خود کردهاند.
وجه تمایز دو خودروی شاسی بلند چینی عرضه شده در بازار ایران، پایین بودن قیمت این محصولات در مقایسه با نمونههای وارداتی دیگر است بهگونهای که قیمت خودروهای شاسی بلند چینی حدودا ۳۰ درصد ارزانتر از ارزانترین خودروی شاسی بلند غیرچینی عرضه شده در بازار ایران است.
به عنوان مثال دو خودروی امویام X33 و لیفان X60 به قیمت حدود ۶۳ میلیون تومان در بازار ایران به فروش میرسند در حالیکه قیمت شاسی بلند رنو داستر نیز حدود ۹۰ میلیون تومان است. قیمت باقی خودروهای شاسی بلند موجود در ایران نیز بیش از صد میلیون تومان است.
همین تفاوت قیمت باعث شده که بخشی از مصرفکنندگان ایرانی که تمایل به سواری با خودروهای شاسی بلند را دارند اما به هر دلیلی نمیتوانند و نمیخواهند از نمونههای گرانتر استفاده کنند به نمونههای چینی این خودروها روی بیاورند.
نمونههای چینی که البته در حوزه کیفیت عملکرد قابل قبولی ندارند و رتبههای پایین جدول ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در کشور را به اختصاص دادهاند با این حال به دلیل قیمت کمتر نسبت به دیگر خودروهای شاسی بلند موجود در ایران توانستهاند جای پای خود را در این بازار محکم کنند.
در این شرایط این سوال وجود دارد که آیا دو غول خودروسازی کشور که ادعای پیشرو بودن در بازار خودروی ایران را دارند در سالهای گذشته نمیتوانستند با پیشبینی تغییر ذائقه برخی از مصرفکنندگان ایرانی، به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند ارزان قیمت پرداخته و این بازار مهم و رو به رشد را به رقبای چشم بادامی واگذار نکنند؟
نکته مهمتر و اساسیتر این است که چرا چینیها توانستند این کار را بکنند و ۸۰ درصد بازار خودروهای شاسی بلند ایران را به خود اختصاص دهند اما غولهای خودروسازی کشور نتوانستند. چه کسی میتواند و باید به این پرسش پاسخ دهد؟.