دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : هر چند میزان اسقاط خودروهای فرسوده در چند ماه اخیر افزایش خوبی داشته است اما باید توجه نمود که مقایسه ای که در این راستا صورت می گیرد به جهت ارقام بسیار پایینی اسقاط خودروها در سال های گذشته است که رقم کنونی اسقاط را قابل توجهی نموده است.
به گزارش دنیای خودرو،علیرضا چلویی افزود : افزایش ۵ برابری را که در آمار اسقاط خودروها در سال جاری اعلام شده در مقایسه با میزان اسقاط در سال ۹۲ و افت شدید اسقاط در این سال است در حالی که در سالهای قبل از سال ۹۲ از حدود ۱۳۰ هزار تا ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است اما در سال ۹۲ به دلیل افت بیش از اندازه اسقاط خودروها امروز نسبت ۵ برابری را در آمار اسقاط خودروها را شاهدیم به طوری که تعداد اسقاط خودروها در سال جاری حدود یک و نیم برابر در شرایط عادی است.
وی تصریح کرد : خوشبختانه آمار اسقاط خودروها در سال جاری رشد خوبی داشته و این به جهت اجرای صحیح آیین نامه دولت در خصوص واردات و اسقاط خودروها بوده که عملیاتی شده است.
وی با توجه به روند بسیار مثبت اسقاط خودروها اظهار داشت :البته اقدام خوبی که هم اکنون در این زمینه در حال انجام است برگزاری جلسات هماهنگی اسقاط میان دستگاهها ذی ربط توسط ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت است که ضمن اینکه اقدام خوبی است کمک می کند که این روند مثبت ادامه یابد.
وی همچنین با اشاره به رشد آمار اسقاط خودروها در سال جاری به ظرفیت مراکز اسقاط در این راستا اشاره کرد و گفت : در حال حاضر ظرفیت مراکز اسقاط دارای پروانه بهره برداری یک میلیون و ۷۷۷ هزار دستگاه در سال است که حدود نصف این تعداد از مراکز هم تاکنون پروانه بهره بردای نگرفته اما فعالیت دارند بنابراین ظرفیت مراکز اسقاط بیش از ۲ میلیون خودرو در سال است که با توجه به تعداد اسقاط خودروها در سال جاری این رقم باز هم به یک دهم ظرفیت مراکز اسقاط هم نرسیده است.
وی همچنین آمار مراکز اسقاط فعال در کشور را بیش از ۱۲۸ مرکز اعلام کرد و افزود : در حال حاضر به هیچ عنوان کمبود مراکز اسقاط مانعی در جهت اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده نیست.
دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور مانع موجود در خروج فرسوده ها را عدم تعریف درست در خصوص میزان آلایندگی این خودروها ذکر کرد و افزود : بر اساس استاندارد یورو۲ ،میزان آلاینده های سه گانه خودروها ۲.۷ گرم در هر کیلومتر پیمایش و بر مبنای استاندارد یورو۴ این رقم حدود ۱.۵ گرم است در حالی که در خودروهای فرسوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم هر کیلومتر پیمایش آلودگی ایجاد می شود یعنی بیش از ۴۰ برابر خودروهای فرسوده آلایندگی بیشتری دارند بنابراین ماموریت خروج خودروهای فرسوده و جلوگیری از آلودگی هوا مستلزم این است که تعریف آلودگی و همچنین تعریفی که در خصوص خودروهای فرسوده مطرح است اصلاح شود.
چلویی گفت : قطعا تعریف درست این مساله هم بر جریان اسقاط خودروها و قیمت خودروهای فرسوده نیز تاثیر گذاشته و در آینده این امکان وجود دارد که برای اسقاط خودروها مشکلاتی را ایجاد کند به همین جهت باید در این خصوص فکر اساسی شود البته پیشنهادی در همین ارتباط به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و سایر دستگاههای وابسته ارائه شده که پکیجی از اقدامات تشویقی و بازدارنده را باید اجرایی شود تا این مسائل بوجود نیاید و الا ممکن است تا پایان سال شکل دیگری از بحران را به صورت افزایش قیمت خودروهای فرسوده را داشته باشیم.