در راستای تحقق اهداف کلی دوره ی پیش دبستانی نشست توجیهی- تخصصی مربیان، مدیران و مؤسسان مراکز پیش دبستانی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش دراین نشست ضمن بیان اهداف کلی دوره پیش دبستانی، بر ایجاد انس با قرآن کریم و علاقه به یادگیری آن در نوآموزان ، تقویت علاقه به ارزش های دینی، اخلاقی و هویت ملی تأکید نمود.
"محمد حسن رادمنش" پرورش و رشد قابلیت های جسمانی و ذهنی، هماهنگ سازی و رشد مهارت های حرکتی ، کمک به رشد عاطفی، افزایش حس اعتماد به نفس، ایجاد زمینه ی علاقه و احساس شادی از مشارکت در فعالیت های گروهی، ایجاد رفتارهای مطلوب فردی و اجتماعی در کودکان متناسب با سن آنان را از وظایف مربیان دانست.
وی برفعالیت های انجام شده در دوره ی پیش دبستانی به صورت هماهنگ با اهداف و محتوای دوره ی ابتدایی و متناسب با رشد سنی و عقلی نوآموزان تاکید کرد و افزود : در این دوره نوآموزان با مراحل مقدماتی مهارت های زبان آموزی از قبیل گفتن وشنیدن آشنا می شوند که پیش نیازی برای دست یابی به مهارت های تکمیلی زبان آموزی که شامل خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی می باشد.
رادمنش تصریح کرد: ورود زود هنگام به مهارت های زبان آموزی تکمیلی فرصت های طلایی بازی، تحرک و اصلاح رفتار را از نوآموزان خواهد گرفت.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل بر کتاب زدگی و محتوا زدگی مربیان انتقاد نمود و گفت: توجه به نیازهای نوآموزان وعدم تزئین زدگی در امورضروری است و هر کجا ظاهر سازی و تزیئنات وارد تعلیم و تربیت بشود، مرگ تعلیم و تربیت فرا می رسد.
رادمنش همچنین بر استفاده از محتوای آموزشی مورد تأیید دفتر پژوهش سازمان برنامه ریزی درسی وزارت که مبتنی بر فرهنگ بومی و محلی نوآموزان و به صورت غیر متمرکز تولید شده می باشد، تأکید کرد.
وی با توجه به تفاوت های فردی و نقش های جنسیتی نوآموزان، توصیه کرد: پرورش مهارت های جسمی– حرکتی، پرورش روحیه و رفتار عاطفی، مهارت های ذهنی، پرورش ذوق هنری و زیبایی شناسی، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی و ارتقای سطح بهداشت و ایمنی، سر لوحه ی فعالیت های مدیران و مؤسسان مراکز پیش دبستانی قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش وپر ورش با بیان ویژگی های کودکان در دوره ی پیش دبستانی، این دوره را دوره ی رشد رواني – اجتماعي ابتكار عمل در برابر احساس گناه بر شمرد و افزود : در این دوره در كودكان ابتكار عمل، احساس بلند پروازي و مسئوليت، زماني شكل مي گيرد كه والدين از درك جديد هدف و مقصود در فرزند خود حمايت كنند .
ایجاد اعتماد به نفس، جلوگیری از هر گونه تنش خانوادگی و زناشویی در منزل در نزد کودکان تمهید مقدمات جهت ایجاد دنیای تازه و تغذیه ی مناسب را از وظایف اولیا دانست.