(بخش ششم : سرشماري سال 1335 و حوزه بندي سال 1339و اصلاحيه سال 1346)
تقسیمات کشوری و نخستين سرشماري سراسري در سال 1335 ش :
در آبانماه سال 1335 دولت ایران برای اولین بار سرشماری سراسری نفوس و مسکن را انجام داد . برای این منظور تمام کشور به 119 حوزه سرشماری تقسیم گردید . در این تقسیم بندی حدود 82 حوزه سرشماری با حدود شهرستانهای مربوطه مطابقت نداشته است . (صفری ، 1384 : 55)
از جمله حوزه هایی که در سرشماری سال 1335 با محدوده شهرستان آن مطابقت نداشت ، حوزه سرشماری یزد بوده است . شهرستان یزد که در زمان برگزاری سرشماری در سال 1335 ، به همراه اصفهان در استان دهم قرار داشت ، یک حوزه سرشماری مستقلی را شکل داده بود . آنگونه که در مقدمه نتایج حاصله از سرشماری سال 1335 استان دهم آمده است : « حوزه سرشماری یزد با حدود شهرستان مطابقت نداشته و شامل دهستانهای زیر می شود . »
اگر برای بررسی سابقه تقسیماتی یزد ، کتاب فراهی را ملاک خود قرار دهیم ، با توجه به آن موارد عدم انطباق حوزه سرشماری یزد با محدوده تقسیماتی این شهرستان را می توان انارک ، بیابانک ، شهرولی بک و نائین دانست .
قبلا گفته شد که انارک ، بیابانک و نائین در آن زمان با انفکاک از یزد تشکیل شهرستانی مجزا داده بودند و احتمال بسیار زیاد منظور از شهرولی بک در این جدول همان شهربابک است که وضعیت آن در جدول فراهی مشخص نمی باشد . علاوه بر اینها در جداول سرشماری از دهستانهای شهرستان یزد نام برده شده اما فراهی این نقاط را بخش نامیده است .
نقشه تقسيمات كشوري ايران در سال 1337ش:
حوزه بندي سال1339 ش:
در 20 اردیبهشت ماه 1339 قانون جدول جدید حوزه های انتخاباتی مجلس شورای ملی مشتمل بر یک ماده واحده به تصویب رسید . در حوزه بندي سال 1339، تعداد نمايندگان به 200 نفر و تعداد حوزه ها نیز به 160حوزه افزايش يافت . در این قانون مبناي تخصيص نماينده به حوزه ها و نواحي كشور ، سرشماري جمعيتي سال 1335قرار گرفت . در اين حوزه بندي اصلاحات صورت گرفته به صورت منطقي تري نسبت به حوزه بندي هاي قبلي بوده كه با توجه به سرشماري صورت گرفته از جمعيت و آمار دقيقي كه از جمعيت نواحي بدست آمده بود. (صفری ، 1384 : 55) در این قانون 13 استان کشور به 20 حوزه عمومی تقسیم شده بود . هر حوزه عمومی نیز از چند حوزه انتخابیه تشکیل می گردید .
به حوزه عمومی انتخابیه یزد که دراین تاریخ و در سرشماری سال 1335 جزو استان دهم (اصفهان) قرار داشت ، طبق جدول حوزه های انتخابیه مصوب 20 اردیبهشت 1339 شمسی ، 3 حوزه انتخابیه با 3 نفر نماینده اختصاص یافت .
البته در این حوزه بندی تنها شهر استان در آن زمان شهر یزد بود و سایر شهرستانهای فعلی استان نیز غالبا با نام دهستان آمده اند . ( جدول 18/4) ضمن اینکه دو شهرستان طبس و ابرکوه ( که امروزه در محدوه استان یزد قرار دارند ) در این دوره به ترتیب در حوزه های انتخابیه عمومی خراسان و فارس و بنادر و در حوزه های انتخابیه فردوس و آباده آمده اند . همچنین در این حوزه بندی نام دهستان شهربابک (که امروزه شهرستانی است در استان کرمان) ، در ذیل حوزه انتخابیه تفت آمده است . جدول حوزه های انتخابیه سال 1339 برای نخستین بار به تقسیم هسته مرکزی یزد به حوزه های کوچکتر می پردازد . در این دوره هرچند با انتزاع نائین از حوزه عمومی انتخابیه یزد شاهد کاهش نمایندگان یزد از 4 نفر به 3 نفر می باشیم ؛ اما با تقسیم حوزه انتخابیه یزد ، به 3 حوزه جداگانه شاهد افزایش حوزه های یزد از 2 حوزه مقطع قبل به 3 حوزه می باشیم . هرچند که کماکان تنها شهر این منطقه ، یزد می باشد .
آنچه در اینجا جای بحث بیشتری دارد ، انطباق حوزه های انتخابیه حوزه عمومی یزد است با جدول تقسیمات کشوری آن در سال 1335ش .
در آغاز اشاره به این نکته ضروری است که یزد و توابع آن تا تاریخ 21/2/1339ش جزء استان دهم و از این تاریخ به بعد تابع استان اصفهان بوده است . چنانکه امیراحمدیان می آورد : « تا سال 1339 ش به غیر از استانهای جدیدالتاسیس ، استانها به همان نامهای قبلی سال 1316ش یعنی یکم ، دوم ، سوم و ... نامیده می شدند . از 21 اردیبهشت 1339 با توجه به ماده 13 قانون وظایف و اختیارات استانداران ، دولت مکلف می شود با توجه به سوابق تاریخی ، نام استانها را تعیین و اعلام نماید . واز این تاریخ نام استانها تغیر کرد . از جمله استان دهم به نام استان اصفهان نامیده شد .» ( امیراحمدیان ، 1383 : 98 ) اما قابل توجه است که در جدول تقسیمات کشوری سال 1335 ، فراهی نام این استان را به صورت «اصفهان و یزد» آورده است . ( فراهی ، 1377 : 51 )
از دیگر موارد قابل تامل اینکه ، در جدول تقسیمات کشوری سال 1335ش آنگونه که فراهی آورده است ، شهرستان یزد جزء استان اصفهان بوده واز 16 بخش تشکیل می گردیده . ( همان ) در حالیکه در جدول حوزه های انتخابیه مصوب 20/2/1339 ، توابع حوزه های انتخابیه یزد را دهستانها تشکیل می دهد و نه بخش. ( مجموعه قوانین دوره 19 مجلس شورای ملی ، ج 2 : 825 ) همچنین آنگونه که در جدول تقسیمات کشوری سال 1335 ، فراهی آورده است ، ابرقو یکی از بخشهای تابعه شهرستان یزد می باشد ؛ ( فراهی : همان ) در حالیکه در جدول حوزه های انتخابیه سال 1339 ، دهستان ابرقو در حوزه انتخابیه آباده از توابع حوزه عمومی فارس و بنادر آمده است . (مجموعه قوانین دوره 19 مجلس شورای ملی ، ج 2 : 825 ) در صورت صحیح بودن جدول تقسیماتی فراهی ، می توان گفت که در جدول حوزه های انتخابیه سال 1339 در منطقه مورد مطالعه ، بحث انطباق محدوده حوزه های انتخابیه با مرز و محدوده های تقسیماتی و اداری مورد توجه قرار نگرفته است . ضمن اینکه نام شهربابک نیز در جدول فراهی نه زیر عنوان یزد آمده و نه در تحت عنوان استان کرمان (فراهی ، همان )
اصلاح حوزه هاي انتخابيه در سال 1346 :
بعد از تغيير حوزه هاي انتخابيه در سال 1339،كه منجر به افزايش تعداد نمايندگان و حوزه ها شد ، تا سال1346 تغييري در جدول حوزه هاي انتخاباتي به وجود نيامد . در خردادماه 1346، تعداد19 نماينده به نمايندگان مجلس افزوده شد وتعداد آنها به 219نفر رسید ، اما تغييري در مناطق تابعه وتعداد حوزه ها به وجود نيامد . (صفری ، 1384 :61)
در اين لايحه تغييري در تعداد نمايندگان و حوزه هاي انتخاباتي استان يزد نیز بوجود نيامد و همچنان جدول حوزه های انتخابیه سال 1339 مبنای تخصیص نماینده به حوزه ها در استان یزد باقی ماند .
جدول زير نمایانگر تعداد نماینده های اضافه شده به حوزه های اختصاص یافته در سال 1346 می باشد . همچنین بر اساس تبصره ای در این ماده واحده ، دولت مکلف شد تا پایان سال 1346 لایحه حوزه بندی کامل را با توجه به ازدیاد جمعیت کشور بر اساس آمارگیری سال 1345 به مجلس شورای ملی ارائه نماید . البته این لایحه تا سال 1350 ارائه نگردید . (مذاکرات دوره21 ، ج 1)
در جدول بعد تقسیمات کشوری یزد در سال 1345 که همچنان از توابع استان اصفهان بوده ، آمده است . از مهمترین تغییرات انجام شده در این مقطع کاهش تعداد بخشهای تشکیل دهنده شهرستان یزد از 16 بخش سال 1335 به 9 بخش می باشد . شاید بتوان گفت مهمترین تغییر حاصله در این بخشها ، انتزاع بخش ابرقو از شهرستان یزد در این مقطع و الحاق آن به شهرستان آباده استان فارس باشد .
شهرستان یزد در استان اصفهان در سال 1345
چنانکه در بالا آمد ، یکی از مشکلات جغرافیایی حوزه بندی انتخاباتی حوزه عمومی یزد ، این مسئله بود که بخش ابرقو از نظر تقسیمات اداری تابع شهرستان یزد بوده ، اما در حوزه انتخابیه آباده فارس قرار داشته است. با توجه به تغییر انجام گرفته در تقسیمات کشوری سال 1345 و الحاق بخش ابرقو به شهرستان آباده ،می توان گفت که یکی از مشکلات نام برده مرتفع گردید . اما مشکل دوم همچنان بخش شهربابک می باشد که از نظر تقسیماتی تابع استان کرمان بوده اما در حوزه انتخابیه تفت قرار داشته است . ( فراهی ، 1377 : 58 )
نقشه تقسيماتي ايران در سال 1346:
(بخش هفتم : تاسيس فرمانداري كل يزد و تغييرات حوزه هاي انتخابيه در سال 1350)
تاسيس فرمانداري كل يزد :
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین وقایع تقسیماتی استان یزد ، در سال 1348ش اتفاق افتاد؛ زيراكه هیئت وزیران در اين سال با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر تاسیس فرمانداری کل یزد در محدوده شهرستان یزد موافقت نمود . هيئت وزيران در جلسه مورخ 4/5/1348 بنا به پيشنهاد شماره 3191/م مورخ 22/4/1348 وزارت كشور و با استناد به تبصره 2 از ماده 2 قانون تقسيمات كشوري مصوب آبانماه 1316 ، تصويب نمود كه :
«در محدوده شهرستان يزد، فرمانداريكل تاسيس گردد. فرمانداريكل يزد(مركز يزد) شامل چهار شهرستان و ده بخش به شرح زير مي باشد:
اول: شهرستان يزد (مركز يزد) شامل بخشهاي: 1- حومه 2-خضرآباد (مركز خضرآباد) 3-اشگذر (مركز اشگذر) 4-مهريز (مركز مهرپادين)
دوم: شهرستان اردكان (مركز اردكان) شامل بخشهاي: 1-حومه 2-خرانق (مركز خرانق)
سوم: شهرستان بافق (مركز بافق) شامل بخشهاي: 1-حومه 2-بهاباد (مركز بهاباد)
چهارم: شهرستان تفت (مركز تفت) شامل بخشهاي : 1-حومه 2-نير (مركز نير) ( فراهی ، 1377 : 61 )»
براي درك بهتر وضع تقسيماتي فرمانداري كل يزد در سال 1348 مي توان واحدهاي تقسيماتي را در جدول زير مشاهده نمود:
نقشه تقسیمات کشوری ایران در سال 1349
همانگونه كه در نقشه بالا نيز مشاهده مي شود، سرانجام پس از سالهاي متمادي مجددا يزد به عنوان يك واحد مستقل تقسيماتي (فرمانداريكل) در نقشه تقسيمات كشوري ايران نشان داده شد.
حوزه بندي وتخصيص كرسي سال 1350 :
تبصره ای كه در سال 1346، دولت را مكلف به ارئه حوزه بندي جدید مي كرد تا سال 1350 به مجلس شورای ملی ارئه نگرديد ، ولی بعد از ارائه آن در خردادماه 1350 ، قانون جدول جدید انتخابات مجلس شورای ملی ، شامل یک ماده واحده ، به تصويب مجـلس شوراي ملي رسيد . بر اساس این قانون ، افزایش تعداد نمايند گان بر اساس نتایج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1345صورت گرفت . ضمن اینکه حوزه بندي وسهميه بندي انجام شده درسال1339و اصلاحي آن در 1346 لغو شد و حوزه بندي جديدي جايگزين آن گرديد. تعداد نمايندگان نیز از219 نفر در سال 1346به 268 نماينده ، و تعداد حوزه های انتخابیه هم از 160حوزه به 178 حوزه افزايش يافت . بر طبق حوزه بندي جديد در تعداد حوزه ها و نقاط تشكيل دهنده و سهـــميه هاي نمايندگي هر حوزه عمومي تغيراتي بوجود آمد . نکته قابل ذکر دیگر تغییرات قابل توجه در تقسیمات کشوری آن زمان و افزوده شدن واحد فرمانداری کل به این تقسیمات بود ، که تعداد آنها به 7 مورد می رسید . فرمانداری کل یزد نیز یکی از این موارد بوده است .
می توان گفت از سال 1348که فرمانداری کل یزد ایجاد گردید ضمن اینکه پس از سالها یزد مجددا موجودیتی مستقل در نظام تقسیمات سیاسی کشور پیدا کرد ، برای نخستین بار حوزه بندیهای انجام گرفته انتخابات مجلس شورای ملی در حوزه عمومی انتخابیه یزد ، در داخل تقسیمات مستقل آن صورت گرفت .
از نکات قابل توجه در جدول حوزه های انتخاباتی فرمانداری کل یزد در سال 1350 ارتقاء واحدهای تقسیماتی این فرمانداری کل است . این ارتقاء شامل : ارتقاء حوزه عمومی یزد به فرمانداری کل ، ارتقاء اردکان و تفت که در جدول سال 1339 به عنوان دهستان آمده بودند به شهر و ارتقاء سایر دهستانهای آمده در جدول مذکور به بخش می باشد . اما همچنان در اینجا نیز شاهد اختلافاتی میان تقسیمات انجام شده در قانون ایجاد فرمانداری کل یزد مصوب 4/5/1348 با قانون جدول جدید انتخابات مجلس شورای ملی مصوب 15/3/1350 می باشیم .
در نخستین مورد ، توابع حوزه انتخابیه تفت تشکیل شده از شهر تفت و بخشهای دیگر . یکی از این بخشها ، بافق می باشد اما بافق در تقسیمات فرمانداری کل یزد به عنوان شهرستان آمده است . دو مشکل دیگر نیز همچنان در حوزه انتخابیه تفت وجود دارد : یکی اینکه بخش مهریز به لحاظ تابعیت از توابع شهرستان یزد بوده اما در محدوده حوزه انتخابیه تفت قرار دارد . و دوم نیز بخش شهربابک می باشد که از توابع شهرستان رفسنجان استان کرمان بوده و همچنان در حوزه انتخابیه تفت قرار دارد . از موارد دیگر مشکل عدم انطباق حوزه های انتخابیه با واحدهای تقسیماتی در حوزه عمومی انتخابیه یزد ، در حوزه انتخابیه اردکان قابل مشاهده می باشد . به این صورت که بخشهای اشگذر و خضرآباد که از لحاظ اداری تابع شهرستان یزد بوده اند ، در حوزه انتخابیه اردکان قرار گرفته بودند .
ضمن اینکه در این حوزه بندی نیز کماکان بخش طبس با ارتقاء به عنوان شهر در حوزه انتخابیه فردوس در حوزه عمومی انتخابیه استان خراسان قرار دارد و بخش ابرقو نیز در حوزه انتخابیه آباده در حوزه عمومی انتخابیه استان فارس قرار دارد .
تشكيل استان يزد در سال 1352:
در ادامه تغییرات انجام شده در روند تقسیمات کشوری ، طبق مصوبه 33-2400/م مورخ 9/7/1352 هيئت وزيران شش فرمانداری کل همدان – لرستان – زنجان – چهارمحال و بختیاری – یزد – بوشهر به استانداری تبدیل شدند . (فراهی ، 1377 : 70) می توان به نوعی چنین پنداشت که در سال 1352 شاهد مهمترین واقعه تقسیماتی یزد تا آن زمان یعنی ارتقاء فرمانداری کل یزد به استان و تشکیل استان یزد هستیم .
استان یزد در سال 1355:
(بخش هشتم : حوزه بندی و تخصیص کرسی در سال 1358 )
بعد از سالها تلاش مستمر و صرف هزینه های بسیار ، سرانجام مردم مسلمان ایران توانستند در سال 1357، حکومت شاهنشاهی را منقرض کرده و حکومتی با آمیزه های دینی برقرار کنند . بعد از پیروزی انقلاب ، نهادهای انقلابی برای استقرار جمهوری اسلامی بوجود آمد . یکی از این نهاد ها شورای انقلاب بود که وظیفه تصویب وتغییر قوانین را تا برقراری مجلس شورای ملی برعهده داشت . ( تا سال 1359 که مجلس با تصویب یک ماده نام مجلس شورای ملی را به مجلس شورای اسلامی تغییر داد ، در مصوبه های شورای انقلاب ، عنوان مجلس شورای ملی به کار برده می شد . ) یکی از قوانینی که در این مقطع دچار تغییر شد، قانون انتخابات مجلس شورای ملی بود که به دنبال تصویب لایحه قانونی انتخابات مجلس شورای ملی در جلسه مورخ 17/11/1358 کمیسیون شماره 1 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران ، تعداد نمایندگان از 268نفر به 270نفر وتعداد حوزه های
انتخابیه از 178حوزه به 193 حوزه افزایش یافت . از سال 1350که حوزه بندی مجدد انجام گردید تا سال 1358تغیراتی در تقسیمات کشوری صورت گرفته و به دنبال ارتقاء سیاسی و اداری تعداد 24 استان بوجود آمد که به تبع این تغیرات در حوزه های انتخابیه نیز تغییراتی باید صورت می گرفت .
تقسیمات کشوری ایران در سال 1357
در قانون حوزه های انتخابیه سال 1358 در تعداد نمایندگان استان یزد وتعداد حوزه های انتخابیه تغییری بوجود نیامد ، ولی بخشهای تشکیل دهنده مناطق حوزه های انتخابیه آن دچار تغییراتی شد . شهر بابک که در حوزه انتخابیه تفت در استان یزد قرار داشت ، از حوزه فوق منتزع و در استان کرمان حوزه انتخابیه جدیدی را تاسیس کرد . بر مبنای تغییرات انجام شده در این قانون در استان خراسان نیز نام حوزه انتخابیه فردوس به حوزه انتخابیه فردوس و طبس تغییر نام یافت . همچنان که در حوزه انتخابیه آباده در استان فارس نیز (که ابرقو در آن قرار داشت ) بخشهای بوانات و اقلید از این حوزه منتزع گردیدند .
از نظر تقسیماتی نیز ، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و در سال 1358 بنا بر مصوبات مورخ 27/11/1358 تغییراتی به این شرح در استان یزد ایجاد شد : اول اینکه ، بخش مهریز به شهرستان ارتقاء یافت و دوم اینکه ، در شهرستان اردکان نیز بخش میبد تاسیس گردید . (فراهی ، 1377 ، 79و78 ) به این ترتیب وضعیت تقسیماتی استان یزد در پایان سال 1358 به شرح جدول زير می باشد .
تغییرات انجام شده در وضعیت تقسیماتی استان یزد ، درست پس از گذشت 10 روز از تصویب جدول حوزه های انتخابیه صورت گرفت . به همین دلیل این تغییرات تقسیماتی در جدول حوزه های انتخابیه سال 1358 به چشم نمی خورد . هرچند در عمل این تغییرات در حوزه بندیها به عمل آمد ، اما تغییرات انجام شده در برخی موارد به آن اندازه تاثیر گذار نبود که حوزه ها را با چالش جدیدی روبرو کند . اما مهمترین تغییرات همانطور که در قبل آمد انتزاع شهربابک که از توابع استان کرمان بود ، از حوزه انتخابیه تفت می باشد . هرچند در قانون جدول حوزه های انتخابیه سال 1358 مهریز به عنوان بخشی از شهرستان یزد در حوزه انتخابیه تفت قرار دارد و این خود عدم مطابقت را نشان می دهد ، اما با ارتقاء بخش مهریز به شهرستان درست 10 روز پس از تصویب جدول مذکور ،این مشکل حل گردید اما مشکلی جدید شکل گرفت . بدین صورت که با تشکیل شهرستان مهریز ، دهستانهای هرات و مروست نیز به این شهرستان ملحق گردیدند . اما در حوزه بندیها ، این دو دهستان درحوزه انتخابیه شهربابک در استان کرمان قرار گرفتند . مشکلی که تا حوزه بندی سال 1378 و همزمان با ارتقاء این منطقه به شهرستان همچنان ادامه داشت . در حوزه انتخابیه اردکان نیز ارتقاء میبد به عنوان بخش مشکل خاصی ایجاد نکرده و می توان گفت مهمترین مشکل این حوزه همچنان وجود بخشهای اشگذر و خضرآباد شهرستان یزد می باشد که مطابقت سرزمینی این حوزه را دچار نقض کرده بود .
(بخش نهم : تغییراتحوزه بندی و تخصیص کرسی بین سالهای1362 تا 1378 )
قانون تقسيمات كشوري سال 1362 ش :
در 15/4/1362 قانون تعاریف و ضوابط تقسيمات كشوري به تصويب رسید ، كه طبق آن به طور روشن، كاركرد و مرز هر واحد تقسيماتي مشخص شد . در این قانون عناصر تقسیمات کشوری عبارتند از : روستا – دهستان – شهر – بخش – شهرستان و استان . بر اساس مواد 2 و3 این قانون روستا واحد مبداء تقسیمات کشوری بوده و دهستان نیز کوچکترین واحد تقسیمات کشوری را تشکیل می دهد ( قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ، 1362، فصل 1 )
بر مبنای تبصره 1 ماده 7 این قانون حداقل جمعیت شهرستان با در نظر گرفتن وضع پراکندگی و اقلیمی کشور به دو درجه تراکمی به این شرح تقسیم می شود :
الف) تراکم زیاد : 120000 نفر ، ب) تراکم متوسط : 80000 نفر ( همان ، ماده 7 )
بر اساس ماده 14 این قانون ، رعايت محدوده كليه واحد هاي تقسيماتي براي تمامي واحدها وسازمانهاي اداري (اجرايي وقضايي) و نهاد هاي انقلاب اسلامي لازم گرديد . بر اساس تبصره 2 ماده 14 اين قانون ، وضعيت حوزه هاي انتخابيه و مرزبندي حوزه ها نیز مشخص شد : « حوزه هاي انتخابات مجلس شورای اسلامی ، حتي الامكان بايد منطبق بر محدوده شهرستانها گرديده و هر حوزه انتخاباتي متشكل از يك يا چند شهرستان خواد بود . محدوده حوزه های انتخابات را قانون مشخص می کند . » ( همان ، ماده 14 ) تبصره 3 ماده 14 نیز اشاه می نماید که وزارت کشور موظف است ظرف مدت 6 ماه از تاریخ تصویب این قانون ، لایحه قانونی محدوده حوزه های انتخاباتی را تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید . ( همان ) البته این مهم تا سال 1364 به طول انجامید .
قانون انتخابات مصوب سال1362 ش :
در قانون انتخابات مصوب 1362، تعداد نمايندگان همچنان 270نفر تعيين شده بود و از اين تعداد همچنان 5 نفر به اقليتها اختصاص يافته بود . جدول حوزه هاي انتخابيه نیز بدون هيچ تغييري همان جدول دور اول انتخابات مجلس بود که در سال 1358 به تصویب رسیده بود . (صفری ، 1384 :80) بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ، از تاريخ رسميت يافتن دوره اول مجلس شوراي اسلامي هر 10سال يكبار بر اساس آمار سرشماري كشور، در هر حوزه انتخابيه به نسبت هر 150هزار نفر افزایش ، 1 نفر نماينده اضافه مي شود .
تغيرات حوزه بندي در سال 1366ش :
در 20/1/1366 قانوني به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيد كه بر اساس اصل 64 قانون اساسي ، تعداد حوزه هاي انتخابيه از 193به 196 حوزه افزايش يافت، اما تغييري در تعداد نمايندگان ايجاد نشد . در برخي استانها بخشهایي از حوزه هاي انتخاباتي تغيير يافته يا حوزه هاي جديدي از چند بخش تشکیل دهنده ساير حوزه ها ايجاد گرديد.
طبق قانون تغییرات حوزه های انتخابیه 20/1/1366 تغییری در تعداد نمایندگان و تعداد حوزه های انتخابیه استان یزد بوجود نیامد ، اما در این استان شاهد تغییر نام حوزه تفت به نام حوزه انتخابیه تفت ، بافق ، مهریز و همچنین تغییراتی در بخشهای تشکیل دهنده حوزه ها هستیم . چنان که در این مقطع بخشهای اشگذر و خضرآباد شهرستان یزد که تا این زمان در حوزه انتخابیه اردکان قرار داشت از این حوزه منتزع و به حوزه یزد ملحق گردید . با این الحاق مشکل عدم مطابقت حوزه انتخابیه اردکان با مرزهای سیاسی و اداری برطرف گردید .
دهستانهای هرات و مروست نیزکه از نظر تابعیت تقسیماتی و اداری جزء شهرستان مهریز استان یزد محسوب می گردیدند ، در حوزه انتخابیه شهربابک در استان کرمان قرار گرفتند . این موضوع عدم انطباق حوزه بندی انتخاباتی را با مرزبندیهای سیاسی اداری حتی در سطح استانی ، به خوبی نمایش می دهد . کما اینکه این وضعیت تا 12 سال بعد یعنی تا حوزه بندی انتخاباتی سال 1378 همچنان باقی بود . از دیگر نکات قابل تامل در این حوزه بندی الحاق بخش ابرکوه از شهرستان آباده استان فارس به حوزه انتخابیه تفت ، بافق و مهریز بود که این الحاق نیز به نوعی بیانگر عدم انطباق حوزه بندیها با مرزهای سیاسی اداری است . هرچند که کمتر از 8 ماه بعد یعنی از تاریخ 7/9/1366 بخش ابرکوه از نظر تقسیماتی نیز از شهرستان آباده منتزع و به شهرستان تفت استان یزد ملحق گردید و مشکل مذبور به نوعی حل گردید .
اصلاحيه حوزه هاي انتخابيه در سال 1374ش :
در 22آذر ماه 1374در مجلس شوراي اسلامي قانون اصلاح حوزه هاي انتخابيه به تصويب رسيد كه بر اساس آن تغييراتي در نام حوزه ها و بخشهاي تابع بعضي از حوزه ها به وجود آمد . لازم به ذكر است كه از حوزه بندي سال 1366، تغييرات به طرف قانونمندي پيش رفت . در استان يزد در این مقطع با تبدیل بخش میبد از توابع شهرستان اردکان به یک شهرستان مستقل ، در تاریخ 27/9/1369 ، حوزه انتخابیه اردكان به حوزه انتخابیه اردكان وميبد تغيير نام يافت .
از نظر تقسیماتی استان یزد در این مقطع دچار تغییراتی شده بود . با ارتقاء دو بخش میبد و ابرکوه به شهرستان تعداد شهرستانهای استان یزد به 7 شهرستان رسید . تعداد بخشهای استان نیز 14 مورد و 38 دهستان و 15 شهر نیز دیگر واحدهای تقسیماتی استان را تشکیل می دادند .
حوزه بندي و تخصيص كرسي در سال 1378ش :
در اين سال در اجراي اصل 64 قانون اساسي مبني بر افزايش حداكثر 20 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اصلاح حوزه هاي انتخابيه و تعداد نمايندگان آن ، با در نظر گرفتن ميزان افزايش جمعيت ، مسائل جغرافيايي ، رقابتهاي مكاني ، ارتقاء سطح سياسي واحدهاي تقسيمات كشوري و اجراي قانون تقسيمات كشوري مصوب 1362مبنی بر انطباق تابعيت حوزه هاي انتخابيه بعضي از بخشها با تابعيت تقسيماتي آنها به منظور رفع تابعيت دوگانه وتغيير نام حوزه هاي انتخابيه ، وزارت كشور در پيشنهاد خود به هيات دولت تعداد حوزه هاي انتخابه را 205حوزه وتعداد نمايندگان را به 290 نماينده افزايش داد . (صفری، 1384 : 87 )
(اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :
الف) مصوب 1358 : عده نمایندگان مجلس شورای ملی 270 نفر است که هر 10 سال در صورت زیاد شدن جمعیت کشور ، در هر حوزه انتخاباتی به نست هر 150 هزار نفر ، یک نماینده اضافه می شود .
ب) مصوب 1368 : عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 هجری شمسی ، پس از هر 10 سال ، با در نظر گرفتن عوامل انسانی ، سیاسی و جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20 نفر نماینده می تواند اضافه شود . زرتشتیان و کلیمیان هر کدام 1 نماینده ، و مسیحیان آشوری و کلدانی 1 نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند . محدوده حوزه های انتخاباتیه و تعداد نمایندگان را قانون تعیین می کند .)
بعد از بررسي هيات وزيران تعداد حوزه هاي فوق بر اساس پيشنهاد وزارت كشور و كارشناسان از 205حوزه پيشنهادي به 208حوزه افزايش يافت و به مجلس شوراي اسلامي ارائه گردید . مجلس شوراي اسلامي نیز بعد از بررسي ، تغييراتي در حوزه هاي انخابيه بوجود آورد و تعداد حوزه های انتخابیه را از 208 حوزه پيشنهادي هيات دولت به 207حوزه كاهش داد . اما تغييري در تعداد نمايندگان پیشنهادی بوجود نيامد .
با توجه به اينكه جمعيت ايران در سرشماري سال 1375 تــعدا د 60055488 نفر بود ، مي توان گفت كه در این لایحه تقريبا به ازاء هر 210000 نفر ، 1 نماينده اختصاص يافت . در اين تغييرات 20كرسي به تعداد كرسيهاي نمايندگي اضافه گرديد كه بعضي از استان ها وحوزه ها دچار تغيير شدند .
استان یزد در سال 1378
در حوزه بندی انتخاباتی سال 1378 استان یزد تغییرات بسیاری نسبت به گذشته اتفاق افتاد . همزمان با این تغییرات تعداد نمایندگان استان نیز از 3 نفر به 4 نفر و به تبع آن تعداد حوزه های انتخابیه استان نیز از 3 حوزه به 4 حوزه افزایش یافت . می توان گفت این تغییرات که برای رفع مشکلات پیشین ایجاد شده بود ، همانگونه که خواهدآمد ، نه تنها این مشکلات را رفع ننمود بلکه به نوعی این حوزه بندی مشکلات جدیدی را نیز ایجاد نمود .
حوزه اول در استان يزد متشکل می شود از شهرستانهای میبد و تفت . شهرستان ميبد از حوزه انتخابيه اردكان منتزع وبا شهرستان تفت يك حوزه انتخابيه به مركزيت تفت و با 1 نماينده را تشکیل داد . اولین و مهمترین مشکل این حوزه عدم وجود پیوستگی سرزمینی بین این دو شهرستان است . بافق ومهريز وابركوه و خاتم ( که از حوزه انتخابیه شهر بابك در استان كرمان منتزع شده بود) نیز به مركزيت مهريزحوزه مستقل دومی را شكل دادند . حوزه سوم ، حوزه انتخابيه اردكان بود که قبل از انتزاع ميبد 120943نفر جمعيت داشته که پس از انتزاع ، جمعیت این حوزه به 61802 نفر کاهش یافت . ودر همان زمان در داخل استان يزد ، حوزه چهارم یعنی حوزه يزد وصدوق با جمعيتي نزديك به 400000 نفر ، 1 نماينده به آنها اختصاص يافت . این نشانگر عدم تطابق براساس اصل تساوي جمعيت حتي در داخل استان و اصل عدم پيوستگي سرزميني در جدول حوزه هاي انتخابيه اين استان مي باشد. (صفری ، 1384 ،94 )
می توان مشکلات این حوزه بندی را به صورت خلاصه چنین بیان کرد :
1- حوزه میبد و تفت : مهمترین مشکل این حوزه عدم وجود پیوستگی سرزمینی بین این دو شهرستان است .
2- حوزه بافق ، مهریز، خاتم و ابرکوه : این حوزه از نظر تعداد مناطق تابعه ، بزرگترین حوزه استان به شمار می رود . مهمترین مشکل این حوزه همین مسئله است ؛ 4 شهرستان وسیع با ویژگیهای فرهنگی متفاوت در یک حوزه انتخابیه .
3- حوزه اردکان : این حوزه تنها حوزه تک شهرستانی استان یزد است و به تبع آن نیز کارآمدترین حوزه شناخته می شود. اما مشکلات ناشی از حوزه انتخابیه اردکان هنگامی نمایان می شود که با سایر حوزه های استان سنجیده شود. هرچند بهانه تفکیک میبد از حوزه اردکان و مستقل شدن آن رفع رقابتهای مکانی و محلی در این منطقه بوده ، اما استقلال شهرستان اردکان در قالب یک حوزه انتخابیه ، با توجه به ویژگیهای جمعیتی وشرایط دیگر استان ، شبهاتی را ایجاد نموده است .
4- حوزه یزد و صدوق : این حوزه پر جمعیت ترین حوزه استان را شکل می دهد ؛ که با جمعیتی تقریبا 4 برابر جمعیت حوزه اردکان ، علاوه بر اینکه از 2 شهرستان تشکیل گردیده دارای تنها 1 نماینده می باشد .
در مورد حوزه بندی استان یزد در این سال پیشنهاد وزارت کشور و هیئت دولت که به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید با واقعیتهای جمعیتی استان انطباق داشته است . این پیشنهاد به این صورت بوده است :
- تفت ، مهریز و ابرکوه با 172640 نفر جمعیت ، 1 نماینده .
- یزد و صدوق و بافق با 457186 نفر جمعیت با 2 نماینده (که به هر 238592 نفر، 1 نماینده اختصاص می یافت . )
- حوزه اردکان و میبد نیز با 120952 نفر دارای 1 نماینده می بود .
در صورت تصویب این طرح عدم انطباق جمعیتی و تقسیماتی در این استان بوجود نمی آمد . (صفری ، 1384 :94 )
(بخش دهم : جمع بندي و نتيجه گيري از تغييرات صد ساله حوزه هاي انتخابيه )
در طول 100 برگزاری مجلس و انتخابات آن ، در قوانینی که از حوزه های انتخابیه نام برده شده است ، همواره یزد و توابع آن بصورت یک حوزه عمومی مستقل آمده است . اما از نظر تقسیماتی وضعیت یزد در طول این 100 سال یکسان نبوده است . می توان وضعیت تقسیماتی یزد را در این دوران اینگونه بیان نمود :
1- مقاطعی که یزد یک واحد تقسیماتی مستقل محسوب می گردیده . این مقطع نیز به دو بخش تقسیم می گردد :
الف : از سال 1285ش تا 1316ش که یزد یکی از ولایات مملکت ایران محسوب می شود .
ب : از سال 1352 تا کنون که یزد یکی از استانهای کشور را شکل می دهد .
2- مقطعی که یزد واحد تقسیماتی مستقل نبوده و از توابع استانهای دیگر محسوب می گردیده . این مقطع را نیز به این صورت تقسیم نمود :
الف : از سال 1316ش تا 1339ش که یزد ابتدا یکی از شهرستانهای استان جنوب و سپس از توابع استان دهم قرار گرفت .
ب : از سال 1339 تا 1348 که یزد به همراه توابع آن ، یکی از شهرستانهای استان اصفهان محسوب می شده .
ج : از سال 1348 تا 1352 که یزد تحت عنوان فرمانداریکل وضعیتی نیمه مستقل می یابد .
در این بخش به بررسی تغییرات انجام شده در حوزه های انتخابیه یزد در قالب این مقاطع پرداخته می شود :
الف ) تغییرات انجام شده در 31 سال اول مقطع اول ( 1285-1316ش) :
ابتدای این دوره برابر است با سال 1285ش که فرمان مشروطه صادر و اولین دوره مجلس شورای ملی تشکیل می گردد و انتهای آن نیز سال 1316ش است که با تصویب قانون تقسیمات کشوری ، یزد از توابع استانهای جنوب و سپس دهم قرار گرفت . در طول این مدت یزد یکی از ولایتهای ایران به حساب می آمده است .
در این مقطع که نخستین مرحله مجلس و قانونگزاری و انتخابات در ایران به حساب می آید ، با تغییرات گسترده ای در قوانین انتخاباتی و به تبع آن حوزه بندیهای انتخابیه مواجه می گردیم .
1/الف : نظامنامه انتخابات اصنافی :
همانطور که قبلا نیز گفته شد این نظامنامه اولین قانون انتخابات ایران محسوب می شود که برای برگزاری دوره اول مجلس شورای ملی تدوین گردیده بود . گفته شد که در این نظامنامه حوزه بندی ها بر اساس ملاکهای لازم در حوزه بندی صورت نگرفت و در واقع حوزه های انتخابیه همان ایالات و ولایات مملکت بودند که فارغ از شرایط جمعیتی ، سیاسی ، امنیتی و ... به ترتیب به هر کدام 12 و 6 نماینده اختصاص یافت . بر این اساس یزد که در آن زمان یکی از ولایات ایران محسوب می گردیده می توانسته 6 نماینده در مجلس شورای ملی داشته باشد . اما آنگونه که در نظامنامه آمده است یزد به همراه اصفهان ، کاشان ، قم و ساوه ، 12 نفر یعنی به اندازه تعداد نمایندگان یک ایالت می توانستند نماینده در مجلس داشته باشند . با توجه به شرایط آن زمان و نوع تخصیص نمایندگان در این قانون و همچنین بعد تاریخی این زمان ، نمی توان وضعیت و مشکلات حوزه های انتخابیه آن را به طور دقیق بررسی کرد . اما با مقایسه تطبیقی این حوزه با 12 حوزه دیگر می توان گفت تخصیص این تعداد نماینده به این منطقه با توجه به جمعیت ، وسعت و اهمیت سیاسی آن بویژه در پیروزی انقلاب مشروطه متناسب و معقول بنظر می آید .
2/الف : نظامنامه انتخابات دو درجه ای :
گفته شد که این نظامنامه در سال 1288ش برای برگزاری دومین دوره مجلس شورای ملی تدوین گردید که دارای دو ویژگی مشخص است . یکی اینکه نوع انتخابات در این دوره به صورت دو درجه ای برگزار می گردیده و ثانیا اینکه در این قانون برای اولین بار تفکیک حوزه های انتخابیه مشخص با مناطق تابعه آن آمده است ، که طی آن در هر حوزه سه برابر تعداد نمایندگان آن در مجلس انتخاب و از بین آنان نمایندگان حوزه در مجلس انتخاب می گشته است .
در این قانون تعداد نمایندگان یزد و توابع در مجلس شورای ملی 3 نفر و تعداد منتخبین درجه اول نیز 9 نفر آمده است . این انتخابات در 5 نقطه ولایت یزد برگزار می شده که عده منتخبین درجه اول هر نقطه به ترتیب متناسب با جمعیت و اهمیت آن مناطق ، به این شرح بوده است : یزد 4 نفر ، نائین 2 نفر ، اردکان ، عقدا و شهربابک نیز هر کدام 1 نفر .
در این نوع حوزه بندی می توان در چند نکته تامل نمود :
1- آنگونه که در ماده 2 این نظامنامه آمده تخصیص نماینده به مناطق متناسب با جمعیت تقریبی و اهمیت محلی آنهاست . بدین ترتیب به نظر می رسد از بعد اهمیت محلی حوزه بندی یزد و تعداد نمایندگان درجه اول هر منطقه متناسب باشد . از بعد جمعیتی نیز می توان گفت این تناسب تا حدودی برقرار است اما به نظر یک خلاء جمعیتی در این حوزه بندی قابل بررسی است و آن هم مناطق حدفاصل تفت ، مهریز ، ابرکوه و اشگذر است که بنظر می رسد دارای جمعیت قابل توجهی بوده ؛ اما از آنجا که اکثر این جمعیت در آبادیها و روستاهای پراکنده ساکن بوده و قصبات آن نیز دارای اهمیت کمتری بوده ، لذا نماینده ای به این نقطه اختصاص نیافته است . اما در همین زمان نام عقدا که به نظر جمعیتی متناظر و یا حتی کمتر از آن نواحی داشته با توجه به جایگاه و اهمیت محلی خود در آن زمان توانسته 1 نماینده به خود اختصاص دهد .
2- با یک دید مکانی – جغرافیایی می توان به این نتیجه رسید که از 9 نفر منتخب درجه اول ، 4 نفر به شمال حوزه ( شامل نائین ، اردکان و عقدا ) ، 4 نفر به بخش مرکزی ( یزد ) و تنها 1 نفر به جنوب حوزه ( شهربابک ) اختصاص یافت . از این منظر نیز می توان به اهمیت محلی بخشهای جغرافیایی ولایت یزد و نقش آفرینی سیاسی آنها پی برد . به این ترتیب مهمترین و موثر ترین بخش ولایت ، قسمت مرکزی آن و در درجه دوم شمال حوزه و بخش سوم جنوب آن است .
3/الف : قانون انتخابات 1290ش :
سومین قانونی که در مقطع اول انتخابات مجلس شورای ملی را تحت تاثیر قرار داد ، قانون انتخابات سال 1290ش بود که برای برگزاری دوره سوم مجلس شورای ملی تدوین گردیده بود . گفتیم که این قانون و اصلاحیه های بعدی آن ، مبنای عمل برای برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی تا پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفت . در این دوره با توجه به برگزاری انتخابات مجددا بصورت مستقیم و یک درجه ای ، دوباره حوزه بندیهای انتخاباتی تغییر یافت .
ولایت یزد نیز در این دوره با چند تغییر عمده روبرو گشت :
یکی اینکه تعداد نمایندگان یزد در مجلس شورای ملی به 4 نماینده افزایش یافت . ثانیا تعداد حوزه های انتخابیه نیز از 1 حوزه به 2 حوزه رسید و ثالثا از این دوره انتخابات در اکثر مناطق ولایت برگزار می گردید که در قانون قبلی تنها در 5 نقطه انتخابات برگزار می شد .
دو حوزه انتخابیه ولایت یزد در این دوره را یکی حوزه یزد با 3 نماینده و دیگری حوزه نائین با 1 نماینده تشکیل می داده است . نکات قابل تامل در این حوزه بندی را می توان به این شرح توضیح داد :
1- از نظر تناسب جمعیتی حوزه ها با تعداد نماینده آنها ، به نظر مشکلی دیده نمی شود . به حوزه کوچکتر و کم جمعیت تر یعنی نائین تنها 1 نماینده و به حوزه بزرگتر و پرجمعیت تر یعنی یزد 3 نماینده اختصاص یافت.
2- هرچند از نظر جمعیتی تناسب به چشم می خورد ، اما از نظر وسعت و تعداد نقاط جزء آنها در حوزه یزد جای تامل وجود دارد . حوزه نائین با 5 نقطه جزء متناسب است اما حوزه یزد با در برداشتن 18 نقطه جزء چندان متناسب به نظر نمی آید . هرچند با تخصیص 3 نماینده به این حوزه اوضاع کمی بهتر می شود ، اما با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی آن دوران بویژه فقدان جاده های مناسب و ارتباطات پیوسته بین مناطق ، این نوع حوزه بنظر کارآمد نمی آید . می توان گفت اگر این حوزه به یک یا دو حوزه دیگر تقسیم می شد ( همانگونه که بعد ها صورت گرفت ) ، نتیجه بهتری می توانست داشته باشد .
اما آنچنان که گفته شد و می دانیم با توجه به مشکلات ایران آن زمان ، مثل بی سوادی ، فقر ، عدم آگاهی کافی نسبت به انتخابات و وظایف مجلس و ... می توان گفت تاثیر حوزه بندیها در میزان مشارکت و سایر مراحل انتخابات کمتر از امروز بوده است .
4-
الف : اصلاحیه قانون انتخابات در سال 1304ش :
گفته شد که در این مقطع تغییری در حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان بوجود نیامد و حوزه ها همان حوزه های قبلی بود ، اما در مورد حوزه های انتخابیه ولایت یزد در این مقطع به چند نکته می توان اشاره نمود:
1- گفته شد که همچنان مشکل حوزه انتخابیه یزد از نظر وسعت و تعداد نقاط جزء آن به جای خود باقی است ؛ اما شاید بتوان گفت علت عدم تقسیم این حوزه در این مدت ، عدم وجود نقاط درجه 1 و قابل توجه از نظر جمعیتی و اهمیت محلی بجز شهر یزد در این دوره ، در این حوزه می باشد . هرچند می توان گفت از این نظر وضعیت نائین که دارای یک نماینده مستقل بوده با اردکان که از توابع حوزه انتخابیه یزد بوده ، مشابهت هایی وجود داشته اما بررسی بیشتر در این زمینه نیازمند مطالعات تاریخی بیشتری دارد که در این مقال نمی گنجد .
2- وضع ابرکوه در مقطع نیز جای تامل بیشتری دارد . گفته شد که ابرکوه با عنوان ابرقوه ، در حوزه بندی سال 1290ش از آنجا که در آن زمان تابعیت ولایت اصفهان را داشته ، در حوزه انتخابیه اصفهان نیز آمده . اما گفته شد که در تاریخ 21/5/1301ش ، مجلس شورای ملی قانون الحاق ابرقویه به حوزه حکومتی یزد و انتزاع آن از اصفهان را به تصویب رساند . از آنجا که گفته شد هیچ تغییری در حوزه بندیهای سال 1304ش بوجود نیامد ، می توان گفت که ابرقو همچنان در حوزه انتخابیه اصفهان آمده است . گرچه نام ابرقو در جدول حوزه های انتخابیه سال 1304ش نه در حوزه انتخابیه یزد و نه اصفهان و نه حتی فارس نیامده است . با تایید این مقدمات باید گفت در صورت وجود ابرقو در حوزه انتخابیه اصفهان ، برای اولین بار شاهد عدم تطابق سرزمینی حوزه انتخابیه ای با محدوده تقسیماتی آن هستیم .
ب) تغییرات انجام شده در 36 سال مقطع دوم (1316تا 1352ش) :
مقطع دوم همانطور که گفته شد ، مقطعی است که یزد به لحاظ تقسیمات کشوری ، واحد مستقل تقسیماتی نبوده و از توابع استانهای دیگر محسوب می شده است . گفته شد که ابتدای این مقطع آبانماه 1316ش است که بر طبق قانون تقسیمات کشوری 16/8/1316ش یزد از توابع استان جنوب به حساب آمد . انتهای این دوره نیز 9/7/1352 است که فرمانداری کل یزد به استان یزد ارتقاء می یابد . مراحل مختلف این مقطع نیز قبلا مورد بحث واقع گردید . اما در اینجا تغییرات حوزه های انتخابیه یزد را در این مقطع بررسی می نمائیم :
1-ب : وضع حوزه ها از سال 1316 تا 1339ش :
از سال 1316 تا سال 1339 که اصلاحاتی در جدول حوزه های انتخابیه کشور به وجود آمد ، مبنای تخصیص نمایندگان و حوزه های انتخابیه همچنان حوزه بندی سال 1304ش بود . در این 23 سال هرچند شاهد تغییرات عمیقی در وضع تقسیماتی کشور هستیم ، اما حوزه های انتخابیه هیچ تغییری کرده بود . از آنجا که یکی از مهمترین ملاکهای حوزه بندیها ، انطباق حوزه ها با واحدهای تقسیماتی است ، می توان ادعا نمود که این وضعیت در این سالها می توانسته حوزه های بسیاری را دچار مشکل نموده باشد .
2-ب : حوزه بندی سال 1339ش :
سرانجام پس از گذشت 35 سال از حوزه بندی سال 1304ش ، در سال 1339 اصلاحاتی در حوزه های انتخابیه با توجه به وضع تقسیماتی آنها بوجود آمد . حوزه عمومی انتخابیه یزد که در این زمان ، یک شهرستان از توابع استان اصفهان محسوب می گردیده دچار تغییرات قابل توجه ای گردید .
1- با انتزاع حوزه انتخابیه نائین از حوزه عمومی انتخابیه یزد ، تعداد نمایندگان این منطقه از 4 نفر به 3 نفر تقلیل یافت . اما تعداد حوزه های انتخابیه علیرغم انتزاع حوزه مذکور ، به 3 حوزه افزایش یافت .
2- حوزه های ایجاد شده از تقسیم حوزه انتخابیه سابق یزد بوجود آمده اند . گفته شد که این حوزه منطبق بر هسته مرکزی منطقه یزد بوده و حتی پیش از این نیز می توانسته به چند حوزه تقسیم گردد .
3- با بررسی نتایج سرشماری سال 1335 یزد ، جمعیت تقریبی این منطقه برابر 110781 نفر بوده که به این ترتیب ، به هر 36927 نفر به طور میانگین یک نماینده اختصاص می یافته است .
4- حوزه بندی سال 1339 را می توان مبنایی ثابت برای حوزه بندیهای انتخابیه استان یزد تا سال 1378 دانست .
با بررسی دقیقتر هر یک از حوزه های انتخابیه در این مقطع به نکات زیر بر می خوریم :
1- گفته شد که با توجه به جمعیت تقریبی 110781 نفری حوزه عمومی یزد در آن مقطع ، بطور میانگین به هر 36927 نفر ، یک نماینده اختصاص می یافته ؛ اما این میانگین در هر سه حوزه به یک صورت نیست و در هر حوزه ای متفاوت است . این تفاوتها را جدول مشاهده نمود .
حوزه های انتخابیه یزد و جمعیت آن در سال 1339 :
حوزه انتخابیه
|
جمعیت
|
تعداد نماینده
|
یزد
|
71345
|
1
|
اردکان
|
15647
|
1
|
تفت
|
17521
|
1
|
منبع: نتایج تفصیلی سرشماری سال 1335 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
|
با بررسی این جدول می توان به تفاوت زیاد تناسب جمعیتی حوزه یزد با دو حوزه دیگر پی برد . جمعیت حوزه یزد در این مقطع تقریبا 4 برابر جمعیت دو حوزه دیگر بوده اما به هر سه حوزه به یک اندازه یعنی 1 نماینده اختصاص یافته است . این مشکل تناسب جمعیتی حوزه یزد از این حوزه بندی شروع و تا کنون نیز ادامه دارد .
2- از نظر وسعت وتعداد توابع هر حوزه نیز شاهد وسعت زیاد دو حوزه اردکان و تفت به نسبت حوزه یزد هستیم . اما از آنجا که بعد جمعیتی مهمتر است ، حوزه ها متناسب بنظر می رسد .
3-ب : حوزه بندی سال 1350 :
دومین تغییر قابل توجه حوزه بندیها در مقطع دوم ، حوزه بندیهای سال 1350 است . اساس حوزه بندی این دوره در یزد همان حوزه بندی سال 1339 بود و همچنان تعداد حوزه های انتخابیه همان 3 حوزه گذشته است ؛ اما در این مقطع شاهد چند تغییر و تحول هستیم :
1- در این مقطع مهمترین تحول ، ارتقاء یزد از شهرستانی تابع استان اصفهان به فرمانداری کل و به تبع آن ارتقاء 3 بخش این فرمانداری کل به شهرستان است .
2- در نوع حوزه بندی این دوره نسبت به گذشته تغییر زیادی دیده نمی شود . تنها چند مورد جابجایی نقاط را در حوزه ها شاهد هستیم . از جمله انتزاع نیر و کذابات از حوزه اردکان و الحاق آنان به حوزه تفت .
3- اما گفته شد که اساس این حوزه بندی بر مبنای سرشماری سال 1345 بوده است . بر این اساس جعیت فرمانداریکل یزد و حوزه های انتخابیه آن به شرح جدول زیر است .
حوزه های انتخابیه یزد و جمعیت آن در سال 1350 :
حوزه انتخابیه
|
جمعیت
|
تعداد نماینده
|
یزد
|
82620
|
1
|
اردکان
|
23218
|
1
|
تفت
|
40800
|
1
|
فرمانداریکل یزد
|
146638
|
3
|
منبع: نتایج تفصیلی سرشماری سال 1345 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
|
با توجه به جمعیت 146638 نفری فرمانداری کل یزد در سال 1346 به طور میانگین به هر 46000 نفر یک نماینده اختصاص یافت که کمترین میزان این میانگین در حوزه انتخابیه اردکان و بیشترین آن را در حوزه انتخابیه یزد شاهد هستیم .
4- از نظر مشکلات این حوزه ها با توجه به مطابقت آنها با واحدهای تقسیماتی نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود :
الف/4 : در نخستین مورد ، توابع حوزه انتخابیه تفت تشکیل شده از شهر تفت و بخشهای دیگر . یکی از این بخشها ، بافق می باشد اما بافق در تقسیمات فرمانداری کل یزد به عنوان شهرستان آمده است . دو مشکل دیگر نیز همچنان در حوزه انتخابیه تفت وجود دارد : یکی اینکه بخش مهریز به لحاظ تابعیت از توابع شهرستان یزد بوده اما در محدوده حوزه انتخابیه تفت قرار دارد . و دوم نیز بخش شهربابک می باشد که از توابع شهرستان رفسنجان استان کرمان بوده و همچنان در حوضه انتخابیه تفت قرار دارد .
ب/4 : از موارد دیگر مشکل عدم انطباق حوزه های انتخابیه با واحدهای تقسیماتی در حوزه عمومی انتخابیه یزد ، در حوزه انتخابیه اردکان قابل مشاهده می باشد . به این صورت که بخشهای اشگذر و خضرآباد که از لحاظ اداری تابع شهرستان یزد بوده اند ، در حوزه انتخابیه اردکان قرار گرفته بودند .
ج : تغییرات حوزه های انتخابیه از 1352 تا 1385 :
این مقطع دومین مقطعی است که یزد از نظر تقسیماتی مستقل محسوب می شود . ابتدای آن سال 1352 یعنی زمان استان شدن یزد است و همچنان ادامه دارد . به تعبیر دیگر می توانیم ابتدای این مقطع را سال 1357 یعنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی دانست ؛ زیرا نخستین تغییر در حوزهای انتخابیه در این مقطع قانون انتخابات سال 1358 است .
1/ج ) قانون انتخابات سال 1358 :
در این قانون نیز شاهد تغییر زیادی در حوزه های انتخابیه استان یزد نیستیم و همچنان سه حوزه استان را همان سه حوزه سابق تشکیل می داد .بطور خلاصه وضعیت جمعیتی و تقسیماتی استان را در جدول زیر می توان مشاهده نمود .
حوزه های انتخابیه یزد و جمعیت آن در سال 1358 :
حوزه انتخابیه
|
جمعیت
|
تعداد شهرستان
|
تعداد بخش
|
تعداد نماینده
|
یزد
|
144688
|
1
|
1
|
1
|
اردکان
|
56411
|
1
|
5
|
1
|
تفت
|
65678
|
3
|
5
|
1
|
استان یزد
|
266777
|
5
|
11
|
3
|
منبع: نتایج تفصیلی سرشماری سال 1355 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
|
اما نکات قابل توجه در این حوزه بندی را می توان اینگونه بیان کرد :
1- با پیروزی انقلاب اسلامی ، حضور مردم در صحنه های سیاسی بسیار پرشورتر از گذشته ها به چشم می خورد و به تبع آن نیز مشارکت آنها در انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار گسترده تر از گذشته است . به همین دلیل از این مقطع به بعد شاهد حساسیت بیشتر مردم در مورد انتخابات مجلس و بویژه چگونگی حوزه های انتخابیه هستیم .
2- در این سال استان یزد دارای 5 شهرستان و 11 بخش است که شاهد ارتقاء واحدهای تقسیماتی استان در این مقطع هستیم . از این حیث حوزه انتخابیه تفت با در برگرفتن 3 شهرستان با 11 بخش ناهمگن ترین حوزه و حوزه انتخابیه یزد نیز با 1 شهرستان و 1 بخش آن ،کوچکترین حوزه را شکل می داده است .
3- با توجه به جمعیت 266777 نفری استان در سرشماری سال 1355 ، میانگین تعداد جمعیت به هر نماینده برابر با 89000 نفر است . همچنان متراکمترین حوزه استان نیز حوزه انتخابیه یزد می باشد .
4- تغییرات انجام شده در وضعیت تقسیماتی استان یزد ، درست پس از گذشت 10 روز از تصویب جدول حوزه های انتخابیه صورت گرفت . به همین دلیل این تغییرات تقسیماتی در جدول حوزه های انتخابیه سال 1358 به چشم نمی خورد . هرچند در عمل این تغییرات در حوزه بندیها به عمل آمد ، اما تغییرات انجام شده به آن اندازه تاثیر گذار نبود که حوزه ها را با چالش جدیدی روبرو کند . کمااینکه در این حوزه بندی شاهد رفع برخی از عدم تطابقات حوزه بندیها با مرزهای سیاسی و اداری نیز هستیم . اما مهمترین چالشها را اینگونه می توان دانست :
الف : مهمترین تغییر در این زمینه انتزاع شهربابک که از توابع استان کرمان بود ، از حوزه انتخابیه تفت می باشد که پس از مدتها مشکل عدم تطابق سرزمینی حوزه انتخابیه تفت با حدود استان را رفع نمود .
ب : هرچند در قانون جدول حوزه های انتخابیه سال 1358 مهریز به عنوان بخشی از شهرستان یزد در حوزه انتخابیه تفت قرار دارد و این خود عدم مطابقت را نشان می دهد ، اما با ارتقاء بخش مهریز به شهرستان درست 10 روز پس از تصویب جدول مذکور این مشکل حل گردید ؛ اما وضعیت دهستانهای هرات و مروست این شهرستان در حوزه شهربابک استان کرمان مشکل جدید بود .
ج : اما در حوزه انتخابیه اردکان ، ارتقاء میبد به عنوان بخش مشکل خاصی ایجاد نکرده و می توان گفت مهمترین مشکل این حوزه همچنان وجود بخشهای اشگذر و خضرآباد شهرستان یزد می باشد که مطابقت سرزمینی این حوزه را دچار نقض کرده بود .
2/ج : حوزه های انتخابیه سال 1366 :
گفته شد که در طی این مقاطع تغییری در تعداد نمایندگان و تعداد حوزه های انتخابیه استان یزد بوجود نیامد ، اما تغییراتی در بخشهای تشکیل دهنده هر حوزه بوجود آمد . موارد قابل تامل در حوزه بندی سال 1366 را می توان اینگونه ذکر کرد :
حوزه های انتخابیه یزد و جمعیت آن در سال 1366 :
حوزه انتخابیه
|
جمعیت
|
تعداد شهرستان
|
تعداد بخش
|
تعداد نماینده
|
یزد
|
266520
|
1
|
3
|
1
|
اردکان
|
65777
|
1
|
3
|
1
|
تفت
|
77357
|
3
|
6
|
1
|
استان یزد
|
409654
|
5
|
12
|
3
|
منبع: نتایج تفصیلی سرشماری سال 1365 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
|
1- در این سال استان یزد همچنان دارای 5 شهرستان و 12 بخش است که تغییر چندانی در وضع واحدهای تقسیماتی استان در این مقطع نیستیم . از این حیث همچنان حوزه انتخابیه تفت با در برگرفتن 3 شهرستان و6 بخش آن ، ناهمگن ترین حوزه و حوزه انتخابیه یزد نیز با 1 شهرستان و 3 بخش آن ،کوچکترین حوزه را شکل می داده است .
2- با توجه به جمعیت 409654 نفری استان در سرشماری سال 1365 ، میانگین تعداد جمعیت به هر نماینده برابر با 136500 نفر است که نسبت به دوره قبل از آن از رشد 5/1 برابر برخوردار بوده است . همچنان متراکمترین حوزه استان نیز حوزه انتخابیه یزد می باشد .
3- اما تغییرات تقسیماتی و جابجاییهای صورت گرفته در حوزه بندی استان به این شرح است :
الف : در این حوزه بندی شاهد تغییر نام حوزه تفت به نام حوزه انتخابیه تفت ، بافق ، مهریز هستیم .
ب : در این مقطع بخشهای اشگذر و خضرآباد شهرستان یزد که تا این زمان در حوزه انتخابیه اردکان قرار داشت از این حوزه منتزع و به حوزه یزد ملحق گردید . با این الحاق مشکل عدم مطابقت حوزه انتخابیه اردکان با مرزهای سیاسی و اداری برطرف گردید .
ج : دهستانهای هرات و مروست نیزکه از نظر تابعیت تقسیماتی و اداری جزء شهرستان مهریز استان یزد محسوب می گردیدند ، در حوزه انتخابیه شهربابک در استان کرمان قرار گرفتند . این موضوع عدم انطباق حوزه بندی های انتخاباتی را با مرزبندیهای سیاسی اداری حتی در سطح استانی ، به خوبی نمایش می دهد . کما اینکه این وضعیت تا 12 سال بعد یعنی تا حوزه بندی انتخاباتی سال 1378 همچنان باقی بود .
د : از دیگر نکات قابل تامل در این حوزه بندی الحاق بخش ابرکوه از شهرستان آباده استان فارس به حوزه انتخابیه تفت ، بافق و مهریز بود که این الحاق نیز به نوعی بیانگر عدم انطباق حوزه بندیها با مرزهای سیاسی اداری است . هرچند که کمتر از 8 ماه بعد یعنی از تاریخ 7/9/1366 بخش ابرکوه از نظر تقسیماتی نیز از شهرستان آباده منتزع و به شهرستان تفت استان یزد ملحق گردید و مشکل مذبور به نوعی حل گردید .
3-ج : حوزه بندی سال 1378 :
در این سال با توجه به اجرای اصل 64 قانون اساسی آنگونه که آمد تعداد نمایندگان استان یزد از 3 نفر به 4 نفر افزایش یافت و به تبع آن نیز تعداد حوزه های انتخابیه استان به 4 حوزه رسید . با توجه به تغییرات تقسیماتی و همچنین جمعیتی استان ، افزودن 1 نماینده به استان ضروری می رسید ، اما یکی از مهمترین نکات قابل تامل چگونگی حوزه بندی است که با مشاهده و بررسی این حوزه ها به دست می آید .
حوزه های انتخابیه یزد و جمعیت آن در سال 1378 :
حوزه انتخابیه
|
جمعیت
|
تعداد شهرستان
|
تعداد بخش
|
تعداد نماینده
|
یزد و صدوق
|
375082
|
2
|
4
|
1
|
اردکان
|
48747
|
1
|
3
|
1
|
تفت و میبد
|
55136
|
2
|
3
|
1
|
بافق ، مهریز ، خاتم ، ابرکوه
|
98982
|
4
|
7
|
1
|
استان یزد
|
577974
|
9
|
17
|
4
|
منبع: نتایج تفصیلی سرشماری سال 1375 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی
|
1- در این سال استان یزد با تغییرات تقسیماتی بسیاری نسبت به گذشته روبرو شد و شاهد ارتقاء چندین نقطه در استان هستیم . در این مقطع استان یزد دارای 9 شهرستان و 17 بخش است . از حیث ناهمگن ترین حوزه در این مقطع ، حوزه انتخابیه تفت جای خود را به حوزه انتخابیه بافق ، مهریز ، ابرکوه و خاتم می دهد وهمگن ترین حوزه نیز حوزه انتخابیه اردکان است که با 1 شهرستان و 3 بخش آن ،کوچکترین حوزه را شکل داده است .
2- با توجه به جمعیت 577974 نفری استان در سرشماری سال 1375 ، میانگین تعداد جمعیت به هر نماینده برابر با 144500 نفر است و همچنان متراکمترین حوزه استان نیز حوزه انتخابیه یزد و صدوق می باشد .
3- مشکلات این حوزه بندی نیز بطور خلاصه به این شرح است :
الف : حوزه میبد و تفت : مهمترین مشکل این حوزه عدم وجود پیوستگی سرزمینی بین این دو شهرستان است .
ب : حوزه بافق ، مهریز، خاتم و ابرکوه : این حوزه از نظر تعداد مناطق تابعه ، بزرگترین حوزه استان به شمار می رود . مهمترین مشکل این حوزه همین مسئله است ؛ 4 شهرستان وسیع با ویژگیهای فرهنگی متفاوت در یک حوزه انتخابیه .
ج : حوزه اردکان : این حوزه تنها حوزه تک شهرستانی استان یزد است . هرچند بهانه تفکیک میبد از حوزه اردکان و مستقل شدن آن رفع رقابتهای مکانی و محلی در این منطقه بوده ، اما استقلال شهرستان اردکان در قالب یک حوزه انتخابیه ، با توجه به ویژگیهای جمعیتی و در نظر گرفتن دیگر شرابط موثر در استان ، چندان منصفانه به نظر نمی رسد .
د : حوزه یزد و صدوق : این حوزه پر جمعیت ترین حوزه استان را شکل می دهد ؛ که با جمعیتی تقریبا 4 برابر جمعیت حوزه اردکان ، علاوه بر اینکه از 2 شهرستان تشکیل گردیده دارای تنها 1 نماینده می باشد .
نتیجه گیری :
در 11 مرحله تقسیم و تخصیص نمایندگان و حوزه های انتخابیه در 100 سال گذشته ، گفته شد که همواره حوزه انتخابیه یزد و توابع آن همواره بصورت یک حوزه عمومی مستقل آمده است .
با توجه به شاخص جمعیت که یکی از مهمترین ملاکهای حوزه بندی است ، مشاهده می شود که در این 100 سال تعداد نمایندگان استان یزد همواره بین 3 یا 4 نماینده ثابت بوده که نسبت به جمعیت استان در هر مرحله ، به نظر متناسب می آید .
از بررسی حوزه های انتخابیه یزد در این مدت می توان اینگونه نتیجه گیری نمود :
1- تعداد نمایندگان استان در این مراحل به نسبت جمعیت متناسب بنظر می رسد .
2- تعداد حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان استان را می توان اینگونه بیان کرد :
حوزه های انتخابیه یزد و تعداد نمایندگان آن :
سال
|
تعداد حوزه ها
|
تعداد نمایندگان
|
1285 ش
|
1
|
6
|
1290 ش
|
2
|
4
|
1304 ش
|
2
|
4
|
1339 ش
|
3
|
3
|
1350 ش
|
3
|
3
|
1358 ش
|
3
|
3
|
1366 ش
|
3
|
3
|
1378 ش
|
4
|
4
|
3- شهر های منتزع شده از حوزه عمومی انتخابیه یزد عبارتند از : نائین – شهربابک – ابرقو
4- در حوزه انتخابیه تفت در طی این مدت ، بیشترین مشکل عدم تطابق حوزه با محدوده تقسیماتی را داشته است .
5- مهمترین مشکل حوزه انتخابیه شهر یزد عدم وجود تناسب جمعیت به تعداد نماینده می باشد .
6- جمعیت حوزه انتخابیه فعلی اردکان از نسبت جمعیت در استان کمتر است .
7- با توجه به افزوده شدن تعداد شهرستانها وافزایش وسعت استان و همچنین جمعیت استان ، تجدید نظر در حوزه بندی فعلی و همچنین افزایش تعداد نمایندگان استان ضروری است .
8- بیشترین مشکلات حوزه بندیهای انتخابیه استان یزد به ترتیب عبارت است از :
1- عدم مطابقت محدوده حوزه ها با محدوده واحدهای تقسیمات کشوری 2- عدم تناسب جمعیت به تعداد نمایندگان 3- عدم پیوستگی سرزمینی حوزه های انتخابیه
در پایان یزدفردا از زحمات آقای رضا ملاحسينی اردکانی به خاطر تلاش ستودنی اشان در تدوین و تهیه این تحلیل تشکر نموده و برای این جوان تحصیلکرده و پرتلاشمان که بدون هیچ چشم داشتی حاصل ماه ها تلاش خود را در اختیار تمامی فردائیان قرار داده آرزوی موفقیت روز افزون داریم .
و امید واریم که استفاده کنندگان از این مطالب نظرات خود را در قسمت نظرات منعکس نموده و نویسنده مطالب فوق آمادگی دارد جهت رفع ابهامات احتمالی پاسخگوی کاربران محترم باشد .
يزدفردا