چهارمین همایش سراسری دفاتر نظارت و ارزیابی استانی روز سه شنبه پانزدهم مهرماه جاری در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این همایش افراد حقیقی و حقوقی دفاتر نظارت و ارزیابی استانی از سراسر کشور حضور داشتند. از دانشگاه یزد نیز 1- دکتر اولیا 2- دکتر برید لقمانی 3- دکتر علمدار به عنوان اعضای حقوقی و 1- دکتر محمودی 2- دکتر تابان 3- دکتر عابدی 4- دکتر درهمی به عنوان اعضای حقیقی و ساریخانی به عنوان کارشناس دفتر نظارت و ارزیابی شرکت کردند.
به گزارش دریافتی از دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه یزد، طی حکم معاونت آموزشی وزارت علوم 1- دکتر محمودی 2- دکتر تابان 3- دکتر عابدی 4- دکتر درهمی 5- دکتر شاهزاده فاضلی 6- دکتر ابوطالبی و 7- دکتر صادقی (دانشگاه پیام نور) برای دوره سه ساله جدید به عنوان اعضای حقیقی دفتر نظارت و ارزیابی استان یزد انتخاب شدند.
این همایش یک روزه با سخنرانی رییس دانشگاه شهید بهشتی اغاز شد و پس از آن دکتر سعدان زکایی مدیر دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری به بیان مسایل و دیدگاه های مختلف درباره نظارت استانی پرداخت.
مدیران دفاتر نظارت و ارزیابی استان ها نیز در دو نوبت صبح و عصر به بیان چالش ها و ارایه راحل هایی برای برون رفت از مشکلاتی که بر سر راه آموزش عالی و نظارت استانی وجود دارد، پرداختند. از مهمترین چالش های پیش روی دفاتر نظارت و ارزیابی استانی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
گسترش بی رویه و قارچ گونه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور
روند تبدیل شدن دانشگاه ها به بنگاه های اقتصادی و تجاری
گسترش بیمارگونه تحصیلات تکمیلی حتی در مقطع دکترا بدون رعایت حداقل استانداردها
افزایش دانش آموختگان بیکار و فاقد صلاحیت های لازم
روند کاهش تقاضا در سطح داخل و عدم توان جذب دانشجویان خارجی
عدم تناسب روند آموزش عالی با اسناد بالادستی
گستردگی و متنوع بودن شرح وظایف دفاتر نظارت استانی بدون داشتن ساختاری معین
همچنین برای برون رفت از شرایط کنونی آموزش عالی و ارتقای جایگاه نظارت و ارزیابی استانی در میان مراکز و موسسات آموزش عالی پیشنهادهای زیر مطرح شد:
* نیاز به بازنگری در ساختار اداری و مالی هیات های نظارت استانی
* جایگزینی رویکرد تلفیقی (کیفی – کمی)
* حاکمیت پژوهش محوری در انجام فعالیت های ارزیابی و نظارت استانی
* نیاز به ایجاد مراکز دانشگاه پژوهی و بهبود کیفیت
* اولویت در اهداف ارزیابی باید متمرکز بر کیفیت دوره های دکترا و سپس ارشد باشد
* ارزیابی و نظارت بر اساس برنامه های راهبردی مراکز آموزش عالی صورت گیرد
*تعریف ساز و کارهای مناسب برای ارزیابی و نظارت بر اعضای هیات علمی موسسات به ویژه غیر انتفاعی ها
* تلاش برای تعیین استراتژی وبرنامه راهبردی مدون از طریق:
الف) ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزش عالی
ب ) نهادینه کردن کیفیت در نظام آموزش عالی
ج ) بازنگری در ماموریت زیر نظام های آموزش عالی
*توجه بیشتر به ساختارسازی نظارت و ارزیابی آموزش عالی ازطریق افزایش حوزه اختیارات هیات های نظارت استانی و استفاده از آنان به عنوان بازوي مشورتي شوراي عالي گسترش آموزش عالي صدور مجوز، راه اندازي مراكز و رشته های جدید
* تدوین استانداردها متناسب با ماموریت هر یک از زیر نظام های آموزش عالی