در حالی که سخنگوی دولت از تکدر رئیسجمهور از افزایش بهای خودرو خبر داده، دبیر سابق انجمن خودروسازان برای گرانتر نشدن خودرو، یک شرط تعیین کرده است. وارد شدن استیضاح وزیر علوم به اما و اگر، تلاش دوباره نمایندگان مجلس برای احیای نخستوزیری و هشدار درباره عمیقتر شدن شکاف طبقاتی از دیگر مطالب مهم روزنامههای پنجشنبه است.
پاسخ جالب خودروسازان به ناراحتی رئیسجمهور از افزایش بهای خودرو
شرق از جمله روزنامههایی است که سخنان نوبخت در مورد خودرو را با تیتر «رئیس جمهور از نرخهای جدید خودرو مکدر است» مورد توجه قرار داده و نوشته: هنوز چند روزی از اعلام پذیرش شروط شورای رقابت از سوی خودروسازان نگذشته بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از مکدر بودن رئیس جمهور از قیمتهای جدید خبر داد و گفت: قیمتها باید بازبینی شود. نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه دولت انتظار افزایش کیفیت خودروها را داشت نه افزایش قیمتها را اظهار کرد: رئیس جمهور از این افزایش قیمت مکدر است و بحث بازبینی قیمتها مطرح است.
به اعتقاد او افزایش قیمت خودرو پذیرفتنی نیست و باید اقدامات لازم در این رابطه انجام شود. طرح این اظهارنظرها این گمانه را به ذهن متبادر میکند که شورای رقابت به عنوان نهاد مسئول قیمت گذاری بدون اطلاع از مواضع دولت، اقدام به تعیین قیمت کرده است. چنانکه نوبخت میگوید: شورای رقابت خارج از دولت نسبت به این مسأله تصمیم گیری میکند و البته پیام دولت را دریافت کرده بود که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است. با این حال رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اظهار میکند که مجبور به تصویب افزایش قیمت خودرو شدهاند.
نوبخت خطاب به خودروسازان و در واکنش به این افزایش قیمتها تأکید کرد: اگر خودروسازان معتقدند که بازار قیمت را تأمین میکند، پس بگذارند ما هم خودروهای ارزان قیمت و باکیفیت را وارد کنیم و بگذاریم بازار، قیمتها را تعیین کند. وی توضیح داد: با توجه به اینکه صنعت خودرو از تحریم خارج شده، دولت برای تأمین ارز مورد نیاز اجازه داده که از ارز مبادلهای که قیمتش بسیار ارزانتر از بازار آزاد است، استفاده شود. انتظار ما از خودروسازان محترم و زحمتکش کشور هم این بود که خبر افزایش کیفیت را به دولت بدهند.
پس از آنکه واکنش رئیس جمهور به قیمتهای جدید انتشار پیدا کرد، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بنده هم مانند رئیس جمهور از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم به تسنیم گفت: با در نظر گرفتن هزینههای تولید مجبور به تصویب افزایش قیمت خودرو بودیم. وی اظهار کرد: واقعیتهای این روزهای جامعه نشان از آن دارد که کشور تورم ۴۰درصدی را پشت سر گذاشته که این موضوع، مشکلات زیادی را برای انواع واحدهای تولیدی کشور به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته واحدهای تولیدی با افزایش هزینههای زیادی روبه رو بودهاند، افزود: در این میان صنعت خودرو نیز از مشکلات مصون نبود و در شرایط افزایش هزینههای تولید به فعالیت میپرداخت. رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه این شورا پس از بررسیهای بسیار و ارزیابی هزینههای تولید، افزایش قیمت خودرو را به تصویب رسانده است، گفت: متأسفانه در خصوص افزایش ۵/۵ درصدی متوسط قیمت خودرو اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفت و با پررنگ کردن افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت برخی خودروها اینگونه نگرانیها در سطح جامعه ایجاد شد. شیوا اضافه کرد: با در نظرگرفتن هزینههای تولید، افزایش متوسط ۵/۵ درصدی در بخش خودرو طبیعی است.
در پاسخ داود میرخانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان در یادداشتی برای آرمان مدعی شده که دولت باید مابهالتفاوت قیمت خودرو را بپردازد تا خودرو گرانتر نشود. وی نوشته: با توجه به شرایط ایجاد شده و مخالفت دولت با افزایش قیمت خودروها، در این حالت دولت باید ما به التفاوت قیمت خودروها را بپردازد. خودروسازان سال ۱۳۹۰، حدود ۴هزار میلیارد تومان و سال۹۲ حدود ۲هزار میلیارد تومان متحمل ضرر شدهاند. متاسفانه این تفاوت قیمتها در سالهای گذشته توسط دولت احمدینژاد پرداخت نشده است.
هماکنون خودروسازیها برخی شرکتها را تحت پوشش خود دارند که همه این شرکتها زیانده هستند و خودروسازیها با پولهایی که از مردم میگیرند و درآمدی که از افزایش بهای خودرو دارند، هزینه مدیران این شرکتها را تأمین میکنند. این خودوروسازها زیان را سود و سود را زیان به شمار میآورند و از این طریق به این شرکتها پول پرداخت میکنند.
> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان