یزدفردا"محمد مهدی فرقانی" ، در گردهمایی تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان که به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در سالن منتظر قائم استانداری یزد برگزار شد، از " اخلاق"، به عنوان نخستین بحران جامعه یاد کرد. از این رو، در خصوص اخلاق حرفه ای در روابط عمومی به سخنرانی پرداخت.
پیشکسوت علم ارتباطات در ایران گفت: آنچه امروز حامل آگاهی و اطلاع رسانی به جامعه است، رسانه ها و روابط عمومی ها هستند به همین دلیل، شایسته است که روابط عمومی ها بستر توسعه را فراهم و برای تحقق این مهم، مشارکت عمومی را نهادینه کنند.
عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش، به کار گیری صداقت، درستی و انصاف را جزو اصول اخلاقی هر روابط عمومی دانست و گفت: ترجیح منافع اجتماعی به جای منافع فردی و حتی منافع سازمانی نیز از مهمترین اصول روابط عمومی است.
فرقانی با بیان اینکه، توسعه یعنی گذر؛ گذر از علم گریزی به علم باوری و گذر از سنت به مدرنیته، گفت: اگر کشوری بخواهد توسعه یافته باشد، باید انسان هایی توسعه نگر داشته باشد و لازمه این توسعه نگری، آگاه بودن انسان های جامعه است.
به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، این استاد دانشگاه تاکید کرد: کشور توسعه یافته، جامعه توسعه نگر و مردم آگاه می خواهد و در جامعه ای که مردم آن آگاه باشند، دروغ پردازی معنایی ندارد؛ چراکه مردم آگاه، خود بهتر می دانند که چگونه باید با بحران های موجود برخورد کنند.
وی گفت: آنچه امروز با فقر آن در جامعه مواجه هستیم، اخلاق است. از این رو، با گذر از سنت به مدرنیته باید نگران از دست رفتن ارزش ها بود چراکه زبان دروغگویی، فساد و پرخاشگری در اقتصاد و فرهنگ رواج بسیاری یافته است.
وی در این خصوص افزود: اگر از من بپرسید بحران کنونی جامعه ما چیست، می گویم، بحران نخست جامعه ما "اخلاق" است و این بحران روز به روز به ویژه در عرصه های اقتصادی و سیاسی کشور شدید تر می شود.
این استاد پیشکسوت گفت: این تفکر که پنهان بودن واقعیت بر اجماع مردم، تضمین کننده بقای یک سازمان خاص است، تفکری نادرست است و افزود: در غیر این صورت و در صورت به کار گیری اخلاق غیر حرفه ای، اعتماد جامعه به دست نمی آید و ارزشمند ترین پناهگاه سازمان و مسئولان که جامعه آگاه باشد نیز از دست می رود و چنین سازمانی در میان مدت محکوم به شکست می شود.
وی فعالیت روابط عمومی ها به دور از اخلاق حرفه ای را مایه تاسف دانست و آن را آسیبی به اساس حرفه و حرفه ای های این عرصه تلقی کرد.
وی گفت: هدف من از بیان این مطالب، سوق دادن توجه شما به اخلاق حرفه ای به ویژه در روابط عمومی و روزنامه نگاری است و این اخلاق به معنی احترام گذاشتن به شرافت حرفه ای، بیداری وجدان در روابط عمومی و تحت شعاع قرار ندادن منافع مادی و معنوی است.
فرقانی، زیر پا گذاشتن اخلاق حرفه ای را همراه با زیر پا گذاشتن اصول روابط عمومی دانست و در مورد اخلاق حرفه ای در روابط عمومی افزود: اخلاق حرفه ای یعنی مردم بدانند که آنها نیز حق آگاهی دارند و لازمه تحقق آن، به کارگیری صداقت، اصول و اخلاق در روابط عمومی است.
اخلاق حرفه ای، تدبیر دنیای مدرنیته برای مهار کج تابی های هر حرفه است
وی بازسازی اعتماد عمومی را بهترین سرمایه برای روابط عمومی ها دانست و از روابط عمومی ها خواست که آنها نیز همه اعضای سازمان خود را به اخلاق حرفه ای دعوت کنند.
این استاد دانشگاه با انتقاد از تحریف، دروغ و خبر سازی به جای خبر رسانی در رسانه و همچنین روابط عمومی ها، نبود اخلاق حرفه ای در روابط عمومی را مخرب و به زیان جامعه عنوان کرد.
وی گفت: لازم است قدرت برخی رسانه ها که به طور مداوم به انتشار دروغ، تهمت و بر چسب زدن می پردازند و پاسخ گو هم نیستند مهار شود؛ چراکه نباید از گنجایش و امکانات هر حرفه ای سوء استفاده شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مهار این قدرت ها را از طریق قانون و همچنین وجدان حرفه ای انسان ها دانست و گفت: سست شدن بنیان های اخلاقی در روابط عمومی، اساس آسیب در این حرفه است.
این استاد برجسته، هدف اخلاق روابط عمومی را تولید و ایجاد هماهنگی، وفاق و همدلی، تولید مدارای اجتماعی، تولید هم پذیری و کاهش خشونت و تضاد در جامعه دانست و گفت: اخلاق حرفه ای، تدبیر دنیای مدرنیته برای مهار کردن کج تابی های هر حرفه است.
ارزشمند ترین وظیفه روابط عمومی، خدمت به منافع عمومی است
وی گفت: در بسیاری موارد فرهنگ شکل گیری یک روابط عمومی در وهله اول باید در سطوح مدیریتی سازمان ایجاد شود و لازمه آن به رسمیت شناختن نقش و مسئولیت حرفه ای روابط عمومی است.
وی افزود: این مهم به کارکنان روابط عمومی هم بستگی دارد چراکه روابط عمومی خود تعیین کننده است که رضایت مدیران به هر قیمت، تشویق ها و پاداش های مدیر یا اعمال وجدان حرفه ای در قبال جامعه را انتخاب کند.
وی در این خصوص افزود: به اعتقاد من، اگر روابط عمومی خود را مجبور به پنهان کاری و دروغ پردازی ببیند، می بایست که عطای این حرفه را به لقایش ببخشد؛ چراکه نبودن در چنین سازمانی به مراتب ارزشمند تر از بودن در آن است.
وی با طرح این پرسش که چرا اصول اخلاقی کم رنگ شده است و چرا وجدان فردی در انجام مسئولیت ها نا دیده گرفته می شود، گفت: به نظر من، علت این امر از سویی تحولات سیاسی و اقتصادی همراه با نفع شخصی و نفع گروهی و از سوی دیگر ناشی از عدم قرار گیری افراد در جای خود است.
وی گفت: درست است که هر روابط عمومی برای سازمان خود کار می کند و باید پاسدار منافع سازمانی خود باشد اما اولویت های ارزشمند تری برای او در این حرفه وجود دارد و آن خدمت به منافع عمومی است.
وی در این خصوص افزود: اگر قرار باشد که روابط عمومی در بیان مطلبی، این احتمال را بدهد که با سکوت و بی توجهی به یک مساله، آسیبی متوجه جامعه می شود، لازم است با در نظر گرفتن اینکه در اینجا مسئولیت اجتماعی و منافع اجتماعی حرف نخست را می زند، سکوت نکند.
وی ادامه داد: لازم است که روابط عمومی ها این مهم را به مدیر خود نیز تفهیم کنند؛ چراکه بسیاری از مدیران پایبند به این مهم که منافع عمومی بر منافع سازمان ترجیح داده شود، نیستند.
این استاد یزدی الاصل در پایان با تاکید بر اینکه، بیایید این سرمایه ارزشمند را وارد زندگی خود کنید، خطاب به روابط عمومی ها گفت: شاید عملی شدن این خواسته کمی دشوار به نظر برسد ولی در نظر داشته باشید که اگر دشوار نبود ارزشمند نیز تلقی نمی شد.
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید