زمان : 26 Ordibehesht 1393 - 17:42
شناسه : 87779
بازدید : 2046
 حقایق جدیدی از ژرفای قرآن دست می یابند حقایق جدیدی از ژرفای قرآن دست می یابند



خطیب جمعه تهران با بیان اینکه قرآن کریم، یک ظاهر و یک باطن دارد، گفت: هرمقدار اندیشمندان و ژرف اندیشان در طول تاریخ، کاوش های خود را عمیق تر کرده اند هر روز ایده، دانش و معرفت جدیدی به دست آورده اند.

 حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه تهران که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، به تفسیر سوره مبارکه حمد پرداخت وگفت: سوره حمد اساس قرآن است و نماز هم بدون سوره «فاتحه»، موجودیت ندارد.

وی افزود:این سوره به قدری مهم است که بر حسب نقل، حضرت علی (ع) فرمودند اگر بنا بود تفسیر سوره حمد را بنویسند باید بر روی چندین شتر حمل می شد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن یک ظاهری دارد که با الفاظ عربی مبین از طرف پروردگار متعال در اختیار همگان قرار گرفته اما بطونی هم دارد که براساس روایات، تا 70 بطن برای آن مطرح شده است.

صدیقی تاکید کرد: حقایق این کتاب مکنون و مستور در دسترس عموم نیست، افراد خالص و مخلص و طاهر هم دسترسی به مراتب باطنی قران ندارند بلکه فقط مخصوص مطهرون است که در سوره احزاب معرفی شده اند (ائمه اطهار).

وی در تفسیر سوره مبارکه حمد اظهار داشت: بسم الله الرحمن الرحیم به معنای استعانت جستن و کمک خواستن از اسم الله رحمان رحیم است.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: مرحوم علامه طباطبایی، صاحب تفسیر بی نظیر المیزان و امام راحل (ره) در کتاب سر الصلوة می گویند که معنای بسم الله هر سوره ای با متعلق آن (عبارات بعدی آن که در سوره می آید) مشخص می شود و معنای بسم الله در هر سوره با سوره های دیگر متفاوت است.

وی با بیان این که بدون اسم نمی توان افراد را در غیابشان مطرح کرد، ادامه داد: ولی اسم که می آید فرد مطرح می شود و مراتبش در جامعه مشخص می شود.

صدیقی تصریح کرد: اسماء خداوند متعال در سه بخش صفاتی، افعالی و ذاتی تعریف شده که اسماء ذاتی را سه مورد تعریف کرده اند که یکی «هو»، دیگری «حق» و سومی «الله» است.

وی اضافه کرد: لفظ جلاله الله با دل مومن، عالمی ایجاد می کند همانند احساسی که در یک عاشق دلداده با شنیدن اسم معشوقش به وجود می آید.

خطیب جمعه تهران درباره صفات رحمانیت و رحیمیت خداوند نیز گفت: کلمه رحمان دلالت بر وسعت دارد به این معنا که رحمت خدا حد ندارد، مخصوص اشیای خاص و افراد خاص نیست بلکه شامل همه اشیاست و حتی انسانهایی که خداشناس نیستند و در برابر آیین پروردگار متعال، انقیاد و اطاعت ندارند مشمول رحمت خداوند می شوند و رحمت خدا از آنها هم قطع نمی شود و همه ممکنات را در برگرفته است.

وی بیان داشت: الرحیم به معنی دوام رحمت است، خدای متعال، رحمانیتش عام است ولی رحیمیتش خاص است و شما که اسلام را قبول کرده اید، به قرآن عشق می ورزید، پیغمیر را پذیرفته اید و به اهل بیت معرفت پیدا کرده اید در این رحمت خاصه واقع شده اید.

صدیقی خاطرنشان کرد: رحمت خاصه خداوند در قبر و عالم برزخ و قیامت و بهشت هم برای بندگان خاص خدا ادامه دارد و امیدواریم رحمت خاصه و رافت حق تعالی همچنان شامل حال ما بشود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان