اختلاف نظر پیران و جوانان شورا بر سر «لاین» زیر گذر میدان ابوذر
همزمان با تبدیل شتاب زده و بدون فکر میدان بزرگ و چندین هکتاری میوه و تره و بار سابق به حمعه بازار خودرو، که مشخص نیست بر مبنای چه قاعده و قانون و اصول و منطقی، و یا رابطه و رانتی و در راستای منافع چه کسانی این کار صورت گرفته؛ برنامه ایجاد بلوار و تعویض آسفالت خیابان روبروی جمعه بازار خودرو تا بلوار مدرس که کمتر از دو کیلومتر است، در دستور کار شهرداری یزد قرار گرفت، و در اویل اسفند ماه سال گذشته، جدول گذاری و زیرسازی و آسفالت آن شروع شد، که همچنان ادامه دارد!!!
یک استاد کار ایرانی و دوکارگر افغان و در یک شیفت کاری، به جدول گذاری این خیابان مشغول می باشند و تا جدول گذاری تمام نشود، که امکان زیرسازی و آسفالت وجود ندارد، و اما اگر برنده مناقصه و قرارداد از چند استادکار برای جدول گذاری استفاده کرده بود، کار جدول گذاری خیلی زودتر به انجام نمی رسید؟ حال چرا باید بخاطر مصلحت و منفعت یک نفر!، منفعت و مصلحت دهها و صدها و هزاران نفر از مردم نادیده گرفته شود، سوالیست که جوابش را شهردار می داند و اعضای شورای شهر!
در دو سوی خیابان در حال آسفالتی که به بلوار تبدیل شده، زمین های بدون ساخت و سازی در منطقه مسکونی وجود دارد، که شهرداری می تواند قبل از اتمام پروژه با مالکان زمین ها به توافق رسیده و طرح تعریض خیابان را آغاز کند، و اما جابجایی تاسیسات برق نیز مشکل دیگری هست که ادامه آن، با صرف کلی هزینه به بعد موکل شده است، تا ثابت شود که شهرداری یزد هیچگاه نمی تواند هیچ کار و پروژه ای را تکمیل نماید.
در این پروژه خیلی کوچک، شاهد بودیم که روبروی چشمان ناظر و دو مدیر پروژه، ماسه و آب و سیمان و بتونی که متعلق به شهرداری بود، به هدر می رفت، و اما اگر تامین مصالح با پیمانکار بود نیز اینگونه شاهد حیف و میل مصالح ساختمانی بودیم؟
ناظر پروژه یکی از دلایل کند پیش رفتن کار را تغییر مسیر آب بلوار اعلام کرده و عنوان نمود که در اول قرار بوده آب این خیابان بر خیابان کاشانی سوار بشود و بعد که به مشکلات کار برخورده اند، تصمیم به آن گرفته شده که آب این خیابان بر بلوار مدرس سوار بشود! و این نکته ثابت می کند که واحد و چیزی بنام طرح و برنامه در شهرداری یزد وجود ندارد، که اگر داشت، همه چیز از قبل پیدا و مشخص بود.
جدول گذاری و آسفالتی که از اواخر زمستان شروع شده انگار قرار است تا اوایل تابستان طول بکشد، و اما اگر مدیریت و اصول و برنامه بود، کاری به این سادگی، تا این اندازه طول می کشید؟
این که پروژه کوچک شهرداری است حال و وضعش اینگونه است، و اما وای بر پروژه های بزرگ شهرداری که مدام نیز مورد بازدید مدیران و مسئولان ارشد شهر و استان قرار می گیرد.
اگر قرارداد انجام کار، درست بسته شده و پیمانکار کارش را درست انجام داده، و ناظر پروژه درست نظارت کرده و مدیر پروژه نیز درست کار خود را انجام می داد، که شهر و استان مشکلی نداشت، و اما مشکل اینجاست، وقتی کار از مبدا بد شروع می شود چگونه می توان انتظار داشت که درست پیش برود؟
شهرداری یزد اگر می دانست چه نقشه ای برای محل سابق میدان میوه و تره و بار دارد، و اگر عواملی، سایه و دست خود را از سر میدان میوه و تره بار سابق کوتاه کرده و برمی داشتند، شاید که می شد گره ای از گره های ترافیکی شهدای محراب و خیابان کاشانی را کم کرد، و اما وقتی بین «پیران» و «جوانان» شورای چهارم در رابطه با «لاین»زیر گذر میدان ابوذر اختلاف نظر هست چه می توان گفت؟
جوانان عضو شورای شهر می گویند لاین زیر گذر میدان ابوذر رفت و برگشت باشد، و پیران شورا می گویند بخاطر رفاه و مصلحت و منفعت تنی چند از کسبه بلوار شهید دشتی، فقط «رفت» باشد و عاقلان می پرسند:« زیر گذر میدان ابوذر با همه هزینه های انجام شده، مشکل ترافیک میدان ابوذر و خیابان کاشانی را حل خواهد کرد!!؟»