زمان : 23 Esfand 1392 - 13:28
شناسه : 85121
بازدید : 3524
در جايگاه قاضي مي‌نشينند و حكم ارتداد صادر مي‌كنند!! در جايگاه قاضي مي‌نشينند و حكم ارتداد صادر مي‌كنند!! رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اكثريت مردم اين سرزمين مسلمان هستند و نشان داده‌اند در تمام مواقع حتي در سخت‌ترين شرايط از اصول ديني و اعتقادات خود دست بردار نيستند. هيچ انجمن، گروه و دسته و يا نويسنده و مولف و مترجم و روزنامه نگاري نمي‌تواند و نبايد افكار و انديشه‌ها و ارزش‌هاي معنوي اين مردم را ناديده بگيرد، اما اگر فردي در هر مقام و موقعيتي تخلفي نمود و يا جرمي مرتكب شد مادام كه در مراجع صالحه قضايي محاكمه و محكوم نشده است ديگران حق متهم نمودن و يا مجرم ناميدن وي را ندارند.
در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نام و نام خانوادگي قاتل، دزد، متجاوز به عنف، مفسد اقتصادي، قاچاقچي و رذل و شرور را با حروف الفبا، مشخص مي‌نمايند و يا تصوير آنها را شطرنجي مي‌كنند. اما اخيراً عضو حزبي كه اعضاي آن را افراد متدين تشكيل مي‌دهند در سخنراني خود آن گونه به ديگران القا مي‌كند كه فلان روزنامه نگار«مرتد» است. گرچه نويسنده اين سطور قصد دفاع از مدير مسئول روزنامه «آسمان» را ندارد اما از حسن غفوري فرد بايد پرسيد چرا پيش از اين كه دادگاهي حكم ارتداد شخصي را صادر ‌كند آن گونه سخن مي‌گويد كه مخاطبان،فرد مورد اشاره او را مرتد بدانند؟
طرح اين موضوع بدان معني نيست كه هر مدير مسئولي به خود اجازه دهد غير كارشناسانه درباره مسائل مذهبي اظهار نظر نمايد. اگر فردي نا آگاهانه در نشريه‌اي مطلبي چاپ و منتشر نمود لازم است برابر با قوانين مصوب مواخذه گردد و در نهايت مطابق با قانون با وي رفتار شود.
«عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با اشاره به اقدام اخير روزنامه آسمان گفت: امام خميني(ره) به عنوان مرجع تقليد حكم فرمودند كه هر كس ضروريات دين اسلام را منكر شود مرتد است. حسن غفوري‌فرد در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پيرامون مقاله اخير روزنامه آسمان مبني بر غيرانساني خواندن حكم قصاص اظهار داشت: حرفي كه امام خميني(ره) به عنوان مرجع تقليد گفته‌اند حكم است ايشان فرموده‌اند هر كس ضروريات دين اسلام را منكر شمرد مرتد است. عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اين كه اين مسئله حتما از سوي مجلس شوراي اسلامي و دستگاه قضايي پيگيري مي‌شود خاطرنشان كرد: قوانين شرع در قانون اساسي ما وارد شده و هيچ قانوني خلاف شرع نيست بنابراين هر كس منكر يكي از ضروريات اسلام شود مرتد است. »1
در كتب فقهي در تعريف مرتد گفته‌اند: «مرتد ‌آن مسلماني را گويند كه بعداً از اسلام خارج شود ارتداد هم با رد همه اسلام و پذيرش كفر كامل حاصل مي‌شود و هم با انكار برخي از اصول و ضروريات اسلام و دو نوع است، كه تعريف هر يك از آنها را از كتاب تحريرالوسيله امام خميني (ره) دامت بركاته نقل مي‌كنيم.«مرتد» دو نوع است:
1-«مرتد فطري» آن كسي است كه در حال انعقاد نطفه اش يكي از پدر و مادرش مسلمان باشد و بعد از رشد و بلوغ او به جاي اسلام كفر را برگزيند.
2-«مرتد ملي» آن كسي است كه از پدر و مادرش كافر زاده شود و بعد از بلوغ، اسلام اختيار كند، لكن بعد از مسلمان شدن دوباره كافر شود.-تحريرالوسيله جلد 2 / 366- اين مطلب متفق عليه فقهاء است كه مرتد ملي را حبس مي‌كنند و از او مي‌خواهند تا توبه كند و از مجازات مورد عفو قرار بگيرد و اگر توبه نكرد او را اعدام مي‌كنند. البته در صورتيكه مرد باشد.»2
«در حكم ارتداد، بلوغ، خرد، اختيار و قصد معتبر است..... ارتداد با شهادت دو مرد عادل و با اقرار ثابت مي‌شود. ...»3
امام خميني (ره) صبح روز 25 خرداد ماه سال 1360 در حسينيه جماران در ديدار با اقشار مختلف مردم، ‌عده‌اي از روحانيون مازندران، ‌روحانيون اهل سنت، اهالي مشهد، كاركنان شركت واحد ضمن اخطار شديد به مخالفان لايحه قصاص و اعلام ارتداد انها و كساني كه احكام ضروري اسلام را قبول ندارند مگر اين كه بگويند: توبه كرديم آن گاه اسلام توبه را قبول مي‌كند طي سخناني اعلام فرمودند:
«جبهه ملي از امروز محكوم به ارتداد است. بله، جبهه ملي هم ممكن است بگويند كه ما اين اعلاميه را نداده‏ايم. اگرآمدند در راديو امروز بعدازظهر آمدند در راديو اعلام كردند به اينكه اين اطلاعيه‏اي كه حكم ضروري مسلمين، جمعي مسلمين، را غير انساني خوانده، اين اطلاعيه از ما نبوده؛ اگر اينها اعلام كنند كه از ما نبوده، از آنها هم ما مي‏پذيريم.»4
گاه مشاهده مي‌شود فرد و يا افرادي غير متخصص در علوم ديني در اظهارنظرها طرح بعضي از مسائل حزبي و گروهي را بر بيان حقايق و واقعيت‌ها ترجيح مي‌دهند يا عده‌اي از فعالان سياسي و چهره‌هاي غير همگام با سليقه سياسي خود را وابسته به اجانب و دست نشانده استكبار و جاسوس و ستون پنجم و غيره مي‌نامند آن عده بايد بدانند، پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد مصطفي ( ع) در حديثي مي‌فرمايد:
«خداوند خون و مال و آبروي مسلمان را بر ديگران حرام كرده و همچنين گمان بد درباره او بردن »‌«گمان بد نه تنها به طرف مقابل و حيثيت او لطمه وارد مي‌كند. بلكه براي صاحب آن نيز بلائي است بزرگ زيرا سبب مي‌شود كه او را از همكاري با مردم و تعاون اجتماعي بركنار كند و دنيايي وحشتناك آكنده از غربت و انزوا فراهم سازد. ... » 5
به دنبال درج مطالبي در يكي از شماره‌هاي روزنامه آسمان و نقل قولي كه پيرامون قصاص منتشر گرديده بود مدير مسئول روزنامه آسمان توضيحاتي به شرح زير منتشر نمود بديهي است در اين صورت اتخاذ تصميم بر عهده مسئولان ذي ربط و مراجع قانوني مي‌باشد.
«در شماره 4 روزنامه آسمان به دليل تراكم و شتاب كار در روزهاي آغازين انتشار روزنامه، مطلب مندرج در صفحه 23 بدون اعمال تغييرات و حذفيات اعمال‌شده از سوي مديريت روزنامه، روانه چاپخانه شده بود. اين اشتباه به دليل آشفتگي شروع كار و ضعف امكانات فني رخ داده و بديهي است كه ديدگاه آسمان نبوده است و فرض بر اين بوده كه گوينده سخن تنها در پي بيان عنوان اعلاميه جبهه ملي بوده و با همين حساسيت متن اصلاح شد كه متاسفانه سهواً اعمال نشد. روزنامه آسمان از همكاران رسانه‌هاي مجازي و خبرگزاري‌هايي كه به دليل اطلاع يا تجربه - بدون جهت‌گيري سياسي امكان بروز اينگونه اشتباهات به ‌خاطر سرعت اجتناب‌ناپذير كار- توضيح مدير مسوول را نيز بلافاصله انعكاس دادند، صميمانه سپاسگزار است و از خوانندگان پوزش مي‌خواهد.»6
بدون شك مقامات قانوني مسئول بررسي اين امر مي‌باشند و تا حصول نتيجه و روشن شدن موضوع، ديگران حق صدور راي ندارند البته هر گوينده و نويسنده‌اي مي‌تواند انتقاد و اظهارنظر نمايد. حضرت علي(ع) مي‌فرمايد:«آنچه نمي‌داني مگو، بلكه همه آنچه را كه مي‌داني نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ براي اعضاي بدنت چيزهايي را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجت مي‌آورد»7
«گاهي تيرانداز تير مي‌افكند و تيرها به خطا مي‌رود، ‌سخن نيز چنين است درباره كسي چيزي مي‌گويند كه واقعيت ندارد گفتار باطل تباه شدني است و خدا شنوا و آگاه است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از مولا(ع) پرسيدند معناي آن چيست؟ حضرت امام (ع) انگشتان خود را ميان چشم و گوش گذاشت و فرمود: باطل آن است كه بگويي شنيدم و حق آن است كه بگوئي، ديدم» 8
شرع مقدس مجازات كساني كه اصل اسلام و يا يكي از ضروريات دين را انكار نمايند معين نموده و فقهاي بزرگوار اسلام نحوه برخورد با مرتد را شرح داده‌اند با اين اوصاف آيا سخنان حسن غفوري‌فرد پيرامون روزنامه آسمان و مدير مسئول آن با دستورات اسلام همخواني دارد و آيا مي‌توان در جلسه‌اي‌ برادر ديني خود را مرتد ناميد و يا به گونه‌ا‌ي سخن گفت كه ديگران آن فرد را مصداق مرتد بدانند در صورتي كه تاكنون در دادگاهي محاكمه نشده و حكمي عليه وي صادر نگرديده است؟

مدير مسئول

پي نوشت ها:
1-روزنامه شما 5/12/92، شماره 844
2- «مباني فقهي حكومت اسلامي»، آيت ا... منتظري، جلد 4، ترجمه و تقرير محمود صلواتي، چاپ اول، صفحه 224-225. سال 1371
3- «رساله نوين امام خميني(ره)»، تحرير الوسيله، ترجمه وتوضيح عبدالكريم بي آزار شيرازي، صفحه 271، جلد 4، چاپ 1360
4- «صحيفه امام خميني(ره)»، جلد 4، صفحه 462-463
5- «تفسير نمونه»، جلد 22، صفحه 186
6- خبرگزاري ايسنا و روزنامه شرق، مورخ 3/12/92
7- «نهج البلاغه»، ترجمه محمد دشتي (ره)، حكمت 382، صفحه 517
8- همان، خطبه 141. صفحه 185

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان