،استفاده از کامپيوتر و اينترنت براي کودک و نوجوان بايد به طور کلي مترادف با مسئوليت پذيري، قانونمندي و طبعا محدوديت باشد.
والدين بايد ضمن تفهيم اين اصول، به فرزندان خود ياد بدهند که اجازه چه فعاليت هايي را با کاميپوتر و اينترنت دارند، از چه فعاليت هايي بايد به دور باشند.
نرم افزارهاي آموزشي و بازي هاي بسيار ساده اي وجود دارد که با توجه به تصاوير و رنگ براي کودکان از حدود سه سالگي جذابيت دارد.
از حدود 4 سالگي تا شروع مدرسه، ميل، و ولع به يادگيري کار با کامپيوتر و بازي در کودکان زياد مي شود.
در همين سنين درباره اصول استفاده از اينترنت و کامپيوتر براي بچه ها مقدمه چنيني و صحبت کنيم و اما براي بچه هاي دبستاني بايد قوانين مشخص و محکمي جهت استفاده از اينترنت تعريف، تفهيم و اجرا شود و عوارض عدم رعايت قوانين نيز به آنها گوشزد شود.
با ورود به نوجواني جنگ و جدال هاي استقلال طلبانه فرزندان با والدين بر سر موضوعات مختلف شروع مي شود که يکي از اين موضوعات درخواست استفاده آزادانه، دلخواه و بدون نظارت از اينترنت است.
اين سن، سن هشدار است و ضمن مذاکره و توافق با فرزندان، اصول توافقي بسيار روشن و صريح بايد اجرا شود. فرزندان تحت نظارت کامل مي توانند به تحقيق و فعاليت اينترنتي محدود و مشخص چه از نظر حجم ساعات مورد استفاده و چه موضوع مورد استفاده بپردازد.
برخي از والدين از اين که فرزندشان از کاميپوتر و اينترنت به هر ميزان و بدون محدوديت استفاده مي کند حتي احساس غرور و مباهات مي کنند و اجازه مي دهند که رفتار تا جايي پيش برود که صدمات جبران نشدني به روابط، درس و روحيه فرزندش بزند و به علاوه رفتارش هم به قدري تثبيت شود که تغيير آن دشوار باشد.
قبل از رو به رو شدن با فرزندي که استفاده افراطي از کامپيوتر و اينترنت مي کند اول بايد خود والدين تکليفشان را انجام دهند، زماني که واقعا فرزندان صرف کاميپوتر و اينترنت مي کنند، تا حد امکان دقيق و محاسبه کنند، چه موقعي والدين در منزل هستند و چه زماني نيستند و فرزند پاي کامپيوتر است.
جلوگيري از جنگ و جدال دائمي برسر مشکل، در نهايت بايد به اصول و قوانيني عملي و قابل اجرا برسيم. طبعا هر چه سن فرزند ما بالاتر مي رود اين اصول بايد دو طرفه و توافقي تر باشد. شرکت فرزند در وضع اين اصول و قوانين يک طرفه و تحصيلي بودن آنها را کم تر و اجراي آنها را آسان تر مي کند.
اين اصول مي توانند در قالب قوانين و جدول استفاده از اينترنت مطرح شود. برنامه و جدولي که دقيقا معلوم مي کند در ساعت فلان در فلان روزهاي هفته و با رعايت اين اصول و قوانين، کامپيوتر، گيم يا اينترنت براي فرزند قابل استفاده است .
مثلا در صورت تخطي، او از استفاده از آن يا از فعاليت مورد علاقه ديگر محروم خواهد شد. بعد از طراحي جدول و قوانين و توافق هر دو طرف، آن ها را سرسختانه و بدون مسامحه و کوتاهي اجرا کنيم.
به طور کلي استفاده از کامپيوتر و اينترنت براي کودک و نوجوان مترادف با مسئوليت پذيري، قانونمندي و طبعا محدوديت است.
والدين بايد ضمن تفهيم اين اصل، به او ياد بدهند که اجازه چه فعاليت هايي را با کاميپوتر و اينترنت دارد، از چه فعاليت هايي بايد به دور باشد و چگونه با پيام ها و موضوعاتي که در اينترنت او را ناراحت مي کند برخورد صحيح کند.
پليس فتا// فرماندهي انتظامي استان بوشهر
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید