سبد كالا، موضوعی بود كه در یك ماه گذشته رسانه ای شد و بازتاب های مختلفی در داخل و خارج داشت. به هر حال، نحوه تخصیص و توزیع آن دارای اشكالاتی بود كه نهایتا منجر به بركناری مسئولین مستقیم این پروسه و عذرخواهی آقای دكتر روحانی شد. این یك روی سكه است. روی دیگر آن، اینست كه آیا ما به سمت مناعت طبع رفته ایم یا در عوض دچار فرومایگی شده ایم و حاضر نیستیم با وقار و آرامش به فروشگاه های عرضه سبد كالا مراجعه كنیم و بر عكس، در همان دوسه روز اول با یورش به فروشگاه ها و تشكیل صف های طولانی، با پرخاشگری و ازدحام، خود و دیگران را به زحمت بیاندازیم و سوژه عكس خبرنگاران شویم، تا جایی كه روزنامه كویتی الوطن در بخش "عجایب" خود به این موضوع اشاره و تمدن ما را به سخره بگیرد. پس افراد و اقشاری كه حاضر نشدند حتی 24 ساعت صبر كنند و سپس برای دریافت سبد كالا به فروشگاه ها بروند نیز باید از اقشار متین و با وقار ملت عذر خواهی كنند. خوشبختانه كشور ما نه دچار بحران شده بود و نه قحطی آمده بود، آیا سابقه تمدنی ما از سامورایی ها كمتر است كه در جریان زلزله و سونامی وحشتناک ژاپن با شیوه های رفتاری مثبت درس هایی را به همگان آموختند که بازگو نمودن آنها نقطه عطفی خواهد بود بر ترویج گزینه های مثبت این فرهنگ ارزشمند و قابل تحسین ... .
1- صفوف منظم برای دریافت آب و غذا. بدون هیچ حرف زننده یا رفتار خشن
2- مردم فقط اقلام مورد نیاز روزانه خود را تهیه کردند و این باعث شد همه بتوانند مقداری آذوقه تهیه کنند.
3- رستوران ها قیمت ها را کاهش دادند. یک خودپرداز بدون محافظ دست نخورده ماند. دستگیری فراوان از افراد ناتوان.
4- هنگامی که در یک فروشگاه برق رفت، مردم اجناس را برگرداندند سرجایشان و به آرامی فروشگاه را ترک کردند.
5- همچنین ۵۷۰۰ گاوصندوق پیدا شده پس ازسیل که حاوی بیش از دو میلیارد ین بوده، به دولت داده شده است. سخنگوی پلیس ژاپن اعلام کرد مردم و داوطلبان امدادگر، همچنان کیف پول های پیدا شده را تحویل می دهند و تا کنون ۹۶ درصد مبالغ پیدا شده، به صاحبانشان یا بازماندگان آنهابازگردانده شده است.
انشاالله این درس عبرتی باشد برای روزهای دور و نزدیك آینده و رسانه های داخلی نیز با فرهنگسازی، زمینه نهادینه شدن نظم و وقار را در جامعه فراهم كنند.
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید