یزدفردا"رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جا دارد از استقبالی که کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس در تهران انجام دادند، تشکر کنم. این نشست کار خود را از روز جمعه در تهران آغاز کرده و روز سهشنبه نیز افتتاحیه مجمع عمومی کنفرانس خواهد بود که تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز خود ضمن تشکر از ملت ایران برای شرکت در راهپیمایی 22 بهمن گفت: هدف از این کنفرانس بیان دو موضوع مهم است.
وی ادامه داد: اولین موضوع در مورد کنفرانس بینالمجالس کشورهای اسلامی است، همانطور که میدانید ایران موسس این اتحادیه بوده و در بین مجالس کشورها بعد از اتحادیه بینالمجالس جهانی بزرگترین اتحادیهای است که بین کشورهای اسلامی نقشآفرین است.
رئیس مجلس در ادامه بیان کرد: جا دارد از استقبالی که کشورهای مختلف برای حضور در این کنفرانس در تهران انجام دادند، تشکر کنم. این نشست کار خود را از روز جمعه در تهران آغاز کرده و روز سهشنبه نیز افتتاحیه مجمع عمومی کنفرانس خواهد بود که تا روز چهارشنبه ادامه دارد.
** لزوم توجه اجلاس بینالمجالس کشورهای اسلامی به چالشهای عالم اسلام
لاریجانی همچنین اظهار داشت: امیدواریم این اجلاس که با جمع زیادی از روسای مجالس کشورهای اسلامی در تهران تشکیل میشود به چالشهای مهمی که در عالم اسلام وجود دارد توجهی خاص داشته باشد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد:موضوع فلسطین، مسئله افراطیگری در دامنه شرایط سیاسی کشورهای اسلامی و همچنین مشکلاتی که در راه دموکراسی در کشورهای اسلامی ایجاد شده و علاوه بر اینها ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت کشورهای عضو در توسعه و آبادانی و پیشرفت علمی از موضوعات مورد علاقه در کنفرانس است.
نماینده مردم قم همچنین اظهار داشت: امیدواریم با همت همه کشورهای اسلامی این کنفرانس نتایجی ملموس برای ملل مسلمان در بر داشته باشد.
وی افزود: ما بویژه بر روی همکاری بین کشورهای اسلامی تاکید میکنیم زیرا امروز کشورهای اسلامی مانند گذشته نیستند و از قابلیتهای بالایی برخوردار هستند؛ باید ظرفیتهایشان برای بالا بردن سطح همکاری کشورهای عضو نقد شود.
رئیس مجلس در تصریح نکته دوم گفت: نکته دوم مسئله بودجه است که مدت مدیدی است در مجلس در کمیسیونهای تخصصی و همچنین کمیسیون تلفیق و بعد از آن در صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
**بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه تا آخر هفته جاری به پایان میرسد
لاریجانی بیان داشت: خوشبختانه امسال دولت به موقع بودجه را به مجلس تقدیم کرد و این مسئله بسیار حائز اهمیت بود زیرا همانطور که مشاهده میکنید تا پایان سال یک ماه فرصت باقی است اما کار بررسی بودجه در مجلس تمام شده و آرای مشخص شده از سوی شورای نگهبان نیز دوشنبه در مجلس بررسی خواهد شد و در این هفته کار بررسی بودجه کاملا به پایان میرسد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: طبعا دولت یک ماه فرصت دارد که آئیننامههای مرتبط با بودجه را اجرایی کند و سال آینده با نظامی روشن برای بخشهای مختلف اجرایی کار خود را آغاز کنند، بویژه صاحبان سرمایه نیز متوجه خواهند بود که در چه چارچوبی میتوانند به فعالیتهای خود ادامه دهند.
نماینده مردم قم اظهار داشت: بودجه کل کشور آنچه که در لایحه بوده و آنچه که در مجلس به تصویب رسید حدود سه درصد افزایش داشته است بدین صورت که بودجه کل کشور در لایحه 806 هزار میلیارد تومان بود که به 833 هزار میلیارد تومان تغییر پیدا کرد.
وی تصریح کرد: همچنین در مورد شرکتهای دولتی حدود 2 درصد و در مورد بودجه عمومی دولت حدود 6 درصد افزایش داشتهایم.
** مجلس تلاش کرده در زمینه رونق تولید گامهای روشنی بردارد
رئیس مجلس تاکید کرد: آنچه مهم است این است که از نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم بودجه مالی هدفگیری روشنی را بتوانیم مشاهده کنیم و به نظر من مجلس تلاش کرد در زمینه رونق تولید و تثبیت فضای کسب و کار گامهای روشنی بردارد.
لاریجانی گفت: با توجه به وضعیت فعلی ما، تغییر شرایط کار سادهای نیست، لذا در زمینه رونقبخشی به تولید که میتواند کلید بهبود شرایط باشد چند گام مهم برداشته شده است.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکی از این موارد در بند ج تبصره 2 بود که پرداخت بدهیهای دولت به بخشهای خصوصی و تعاونی را در آن شاهد بودیم و باید به این مسئله توجه کرد که یکی از مشکلات بخش فعلی بدهیهایی است که دولت به بخشهای خصوصی و تعاونی دارند، بخش خصوصی ظرفیتی که این مقدار طلبکار باشد را ندارد مخصوصا در بخش نیرو این مشکل به صورت حاد وجود دارد.
وی ادامه داد: نکته دوم اجازه استفاده از تسهیلات تامین مالی خارجی، فاینانس است که علاوه بر باقیمانده فاینانسهای سالهای گذشته معادل ریالی 35 میلیارد دلار توسط دولت برای بخش خصوصی قدرت جذب برای این امر وجود دارد، این نکته مهمی برای رونقبخشی به تولید است و از آنجا که منابع فعلی کشور اجازه نمیدهد باید از فاینانس استفاده کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته سوم اجازه سپردهگذاری صندوق توسعه ملی است، در حد 2 میلیارد دلار این اجازه داده شده است که برای ضمانتنامههای تامین نقدینگی برای پیشپرداخت یا تامین کارگاه برای پیمانکاران ایرانی که در مناقصات خارجی برنده میشوند یا شرکتهایی که موفق به صدور کالا یا خدمات فنی- مهندسی میشوند در بانکهای کشورهای هدف تا 2 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی اجازه داشته که برای این موضوع تمهید کند که این میتواند برای صدور خدمات فنی- مهندسی کمک کند.
لاریجانی تصریح کرد:مشکل دیگر طرحهای نیمهتمام چه در بخشهای تولیدی و اقتصادی، خصوصی و تعاونی بود، اینهایی که از حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند صندوق توسعه به آنها وام جدید نمیداد اینجا بهشان اجازه داده شده اگر عوامل غیر ارادی در این امر دخالت داشته و آنها نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند و موجب شده پرداخت کارهای آنها با تاخیر باشد بتواند از صندوق توسعه تسهیلات بگیرد که این موضوع میتواند بسیاری از طرحهای نیمهتمام را تکمیل کند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: مشکل دیگری بود برای دیرکرد پرداخت تسهیلات بانکی مخصوصا به کشاورزان که دچار حوادثی مانند خشکسالی میشدند ما برای آنها در قانون بخشودگی برایشان اعلام کردیم که دچار مشکل نشوند مخصوصا بخش کشاورزی و دامداری در کشور که دچار مضایقی است که حتما بایدمورد حمایت قرار گیرند.
لاریجانی تصریح کرد: ضمنا به دولت اجازه داده شده در تبصره الحاقی 4 تا طرحهای تولیدی و صنعتی که دچار مشکل شدهاند و در آستانه تعطیلی هستند توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع تکمیل شود، همان طور که میدانید سازمان گسترش نمیتواند این طرحها را بپذیرد و محدوده خاصی دارد اما اینجا به آنها اجازه داده شده تا این گونه طرحهای نیمه تمام را بتواند تکمیل کند، ضمنا یک الزامی برای کلیه بانکها ایجاد شد که برای گشایش السی بیشتر از 30 درصد نقدینگی نگیرند و مابقی را پس از اینکه کالا رسید و تحویل داده شد گرفته شود که البته این را قبلا دولت هم گفته بود ولی بانکها عمل نکرده بودند که در اینجا به صورت قانونی الزام شد.
لاریجانی اظهار داشت: یک مناسباتی را از نظر صندوق و بانکها هم با همین هدفگیری تولید در نظر گرفتیم که به چند نکته آن اشاره میکنم، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد 20 درصد از منابع خود را نزد بانکهای داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپردهگذاری کند، طبق قانون صندوق فقط میتواند در بانکهای خارجی سپردهگذاری کند که اینجا ما به آن اجازه دادیم تا 20 درصد از منابع خود را در بانکهای داخلی چه خصوصی و چه دولتی سپردهگذاری کند که این موضوع میتواند یک گشایشی برای بانکهای عامل به وجود آورد.
لاریجانی ادامه داد: صد در صد منابعی که از حساب ذخیره ارزی به بانکهای دولتی صرف اعتلای تسهیلات بخشهای خصوصی و تعاون در سال 93 اعلام وصول شوند که اینها بابت دو موضوع بتوانند هزینه کنند، یکی بابت تسهیل بدهیهای دولت به بانکها و دوم در مورد افزایش سرمایه بانکها که یکی از مشکلات وضعیت فعلی همین نداشتن منابع برای سرمایه بانکها است که آنها بتوانند سرمایه در گردش برای بخشهای تولیدی فراهم کند که از این طریق که منابع قابل توجهی است ما برای هر دو موضوع در نظر گرفتهایم که هم سرمایه بانکها بتواند افزایش پیدا کند و هم بابت بدهی دولت به بانک تسهیل شود که بانکها بتوانند کار خود را دقیقتر انجام دهند.
رئیس مجلس تصریح کرد: نکته سومی که ما مورد توجه قرار دادیم نحوه تسویه مطالبات گیرندگان تسهیلات و نحوه افزایش سرمایه، نرخ تبدیل ارز به ریال زمان و نحوه بخشودگی به جرائم است که همه اینها با یک دستورالعملی که در شورای پول و اعتبار تصویب میشود منوط کردیم چون به شرایط بستگی دارد چراکه همه ظرایف را نمیشود در قانون بودجه در نظر گرفت لذا آن را به مصوبهای که از سوی شورای پول و اعتبار در نظر گرفته میشود منوط کردیم.
نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد که 5/3 میلیارد دلار نزد بانکهای تخصصی سپردهگذاری کند تا مبلغ مذکور از سوی بانکهای عامل با معرفی وزارت صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خصوصی و تعاونی و بنگاههای اقتصادی وابسته به موسسات غیر دولتی به مصرف برسد.
رئیس مجلس تصریح کرد: این هم یک گشایش دیگری است برای تامین سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی چراکه مشکل جدی آنها امروزه این موضوع است این 5/3 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: ضمنا به صندوق توسعه ملی این اجازه داده شده است که منابع ریالی مانده اعتبارات بودجه سال 91 و 92 که در این دو سال 10 درصد از صندوق را به صنعت و کشاورزی اختصاص دادیم از مانده آنها در بانکهای خصوصی ودولتی سپردهگذاری کردیم تا برای طرحهای که توجیه سهمیه اقتصادی دارند تسهیلات دهند بنابراین ده درصد از منابع صندوق توسعه به ریال در اختیار صنعت و ده درصد به ریال به کشاورزی اختصاص دادیم.
لاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این اوراق مشارکت را که درآمد بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای طرحهای مهم در نظر گرفته شده که البته یک مقدار مشکل در فروش اینها هم برای شهرداریها و هم طرحهای مهم در آن قرار گرفته است لذا باید مقداری در نرخ این دولت توجه کند تا قدرت جذب برای آن وجود داشته باشد که حالا امروز شنیدم فروش این اوراق مشارکت شروع شده که این کار درستی است.
رئیس مجلس ادامه داد: برای برخی از بخشها نیز یک نگاه خاص در نظر گرفته شده است من جمله حدود 3 هزار میلیارد تومان برای بهداشت و درمان و حوزه به خصوص حوزه بیمه روستاییان در نظر گرفته شد که در مجلس یک پیشنهادی در صحن داده شد که ابهاماتی داشت، بین این دو دستگاه چگونه این بودجه تقسیم شود، که نهایتا تصمیم در اختیار معاونت نظارت و برنامهریزی رئیسجمهور قرار گرفت که شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفت و شورای نگهبان تاکید کرده که این بودجه باید کاملا روشن باشد که چه مقدار برای وزارت بهداشت است و چه مقدار برای بیمه سلامت که به نظر من این یک تصمیم درستی است که انشالله این موضوع را در کمیسیون تلفیق اصلاح خواهیم کرد.
وی افزود: 7 هزار و 500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفته شد و 300 میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانههای گرمایشی مدارس در نظر گرفته شد، 120 میلیارد تومان برای طرح سرانه مدارس، 100 میلیارد تومان برای بهسازی روستایی، 100 میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا برای طرحهای عشایر و کمکهای فنی- اعتباری به طرحهای آبیاری به جز تسهیلات، مبالغی هم به عنوان کمک در حد 60 میلیارد در نظر گرفته شده و 500 میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و شرق استان هرمزگان، 300 میلیارد تومان هم سیم رسانی به رادیو و تلویزیون و گیرندههای آن توسط وزارت مخابرات در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم قم ادامه داد: علاوه بر این کار جهشی انجام شده و برای طرحهای مهمی از جمله سرمایهگذاری نفت و گاز، 100 میلیارد دلار در نظر گرفته شده که امیدواریم از این سرمایه با گشادهدستی به خوبی استفاده شود.
وی در رابطه با هدفمندی یارانهها نیز بیان داشت: در این خصوص نیز دولت پیشنهاداتی را به مجلس داد که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.
لاریجانی ادامه داد: در مجلس پیشنهاد دیگری داده شد که روح آن این بود که فعلا با مصوبه 92 اجرایی شود و هنوز مصوبه مجلس اجرا نشده و برای سال آینده دولت ملزم شده لایحهای ارائه کند که در آن 11 هزار میلیارد برای این سه ماه در نظر گرفته شده است که این مسئله از دو جهت مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت.
رئیس قوه مقننه با اشاره به دو مورد از ایرادات شورای نگهبان تصریح کرد: یکی از این ایردات الزام دولت به اینکه توسط مجلس لایحهای بیاورد و اینکه این موضوع مورد ابهام است و شفاف نیست لذا این امر باید در کمیسیون تلفیق به سرانجام برسد.
نماینده مردم قم درباره سهم هدفمندی یارانهها در مذاکره با دولت گفت: در رابطه با تولید، بخش بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفت و رویکرد مجلس در بررسی بودجه بیشتر مربوط به رونقبخشی تولید بود.
وی افزود: برای آینده کشور تصمیماتی گرفته شده و ما راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و تولید نداریم، هر چند که همین کار هم بدون مشکل در کشور نیست. این رویکرد را درست میدانم و دولت باید با این روحیه بودجه را محقق کند و به اجرا درآورد تا کشور از فضای رکود خارج شود.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر نشست بینالمجالس روسای مجالس برگزار شد که 53 کشور عضو این اتحادیه هستند، آمارها نشان میدهد که از این اجلاس استقبال زیادی شده و شما علت این استقبال را چه میدانید، اظهار داشت: استقبال خوبی در سطح روسای مجالس شده و مجموعه شرایطی که هماکنون در منطقه وجود دارد احتیاج به همفکری را در میان این کشورها بیشتر کرده است و میتواند بستر مناسبی برای گفتگو درباره مسائل حساس و منطقه باشد و احتیاج به رایزنی دارد.
لاریجانی با بیان اینکه مسئله فلسطین در عالم اسلام بسیار مهم است، تصریح کرد: در این زمینه در سطح بینالملل رفت و آمدهایی انجام شده است اما این مسئله راه حل درستی پیدا نکرده است و باید روی مسئله فلسطین تمرکز بسیاری کرد زیرا مسئله افراطیگری بین فرق اسلامی افزایش یافته که امروزه کشورهای افغانستان، عراق و سوریه را درگیر کرده است که این موضوع نیاز به هوشیاری دارد، همکاریهای فنی و علمی که میان کشورهای اسلامی بوجود میآید این کشورها بر حسب قدرتشان میتوانند تاثیرگذار باشند.
** بین دولت و مجلس تعامل خوبی به وجود آمده است
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی خبرنگاری مبنی بر اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تعامل خوبی میان دولت و مجلس به وجود آمده و ما شاهد تلاش روزافزون این دو قوه هستیم اما شنیدهها حاکی از آن است که این تعامل تبدیل به تقابل شده، به نظر شما چه اقدامی میتوان کرد که تعامل بین قوا بیشتر شود، اظهار داشت: تعامل بین این دو قوه خوب است، آرای سیاسی مختلفی در مجلس وجود دارد و نگاه رفاقتی میان نمایندگان مجلس و دولت زیاد است امیدواریم این تعامل پایدار باشد و راهش ارتباط بیشتر است این تعامل به صورت گستردهتر و به دور از حاشیه صورت گیرد.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان مصوبه مجلس هدفمندی یارانهها را مغایر قانون دانسته و شما به عنوان رئیس مجلس برای بهتر اجرایی شدن فاز دوم در سال 93 چه پیشنهادی دارید، بیان داشت: هدفمندی در مقام موضوع بسیار مهم است، در نحوه اجرای آن در ابتدا مشکلاتی ایجاد شد، یعنی قانون اجرا نشد و آن کمک به بخش تولیدی بود که دچار رکود نشود و در این راستا باید به حمل و نقل، تولید، بهداشت و درمان توجه میشد ولی این کار صورت نگرفت و این عوارضی است که دامنگیر وضعیت فعلی شده است.
**روابط ایران و ترکیه دوستانه و صمیمی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ایران تمایل دارد همکاری اقتصادی با اروپا داشته باشد و ارزیابی شما از روابط ایران و ترکیه چیست گفت: روابط ما با کشور ترکیه دوستانه و صمیمانه است ترکیه کشور دوست و برادر ماست روابط تجاری ما در سال گذشته با این کشور رشد بسیار خوبی داشته و رایزنیهای ما با ترکیه نیز افزایش یافته است ضمن اینکه در برخی زمینهها ا ختلاف نظری میان ما و آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: در کل هم رایزنیهای سیاسی با ترکیه و هم سطح مراودات تجاری ما با این کشور افزایش یافته و کار درستی است نگاه دولت فعلی نیز همکاری بیشتر با همسایگان است.
لاریجانی با بیان اینکه ایران با اتحادیه اروپا همیشه روابط تجاری خوب و گستردهای داشته است افزود: شاید در گذشته اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران محسوب میشد اما پس از حوادث سالهای اخیر و بحث تحریمها سطح روابط تجاری ما با این اتحادیه کاهش پیدا کرد و قطعا رقبای دیگری جایگزین آن شد اما آنچه که مورد اقبال است این است که روابط تجاری ایران و اروپا به جایگاه گذشته خود نزدیک شود ما هم علاقمند هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسیدن به این همکاری زمانبر است امیدواریم در گفتگوهای اتحادیه اروپا و ایران مجال بسیاری به وجود آید همانطور که برخی کشورها در این مدت به ایران سفر کردند مذاکرات مثبت و سازنده بود و اگر ادامه یابد میتواند سطح روابط اتحادیه اروپا با ایران را افزایش دهد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه با توجه به تحرکات اخیر در بحرین و سوریه و کشته شدن زنان و کودکان اجلاس بینالمجالس چه چارهای برای جلوگیری از این تحرکات اندیشیده است، اظهار داشت: فکر میکنم در این دو سال و اندی که گذشت مسیر دایرهوار برای صحنه بینالمللی درسوریه و بحرین طی شد از ابتدا جمهوری اسلامی معتقد بود که این موضوع بایستی در مسیر سیاسی حل و فصل شود اما برخی قبول نداشتند و مسیر نظامی را دنبال کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاید در ژنو 1 هم نگاه دقیقی به این موضوع نبود که نتوانستند راه حل دقیقی بیابند حال هم در ژنو 2 تلاش این است که راهحل سیاسی برای این مسئله استفاده شود هنوز این مسئله پیش نرفته و مذاکرات در حال انجام بوده و بعضی اختلاف نظرها جدی است.
لاریجانی گفت: ما فکر میکنیم در چالشهای این روزهای منطقه و در درازمدت مردمسالاری که خواسته مهمی برای مسلمانان است بایستی با خواست خود آنها انجام شود با وجود نبرد نظامی این کار عملی نیست امیدواریم که در عمل نیز این راهحل سیاسی طی شود.
**با احترام به آرای مردم سوریه میتوان به یک راهحل سیاسی راه یافت
وی با بیان اینکه تفکر جمهوری اسلامی در راهحل سیاسی بوده است، ادامه داد: فکر میکنم که دیگران به این تلقی رسیده باشند که شاید بسترها بیش از گذشته برای راهحل سیاسی آماده باشد اما باید دقیق شد چراکه گاهی راهحل سیاسی برای این است که بحران جدیدی را از این طریق به وجود بیاورد و راهحل سیاسی نمیتواند مشکلات را حل کند بنابراین با احترام به آرای مردم میتوان به یک راهحل سیاسی راه یافت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چرا در ردیف سنواتی ردیف درآمدی انفال نداریم در حالی که اصل 45 قانون اساسی ناظر به این ردیف درآمدی است، اضافه کرد: پول نفت و گاز همان انفال است عنوانش خیلی مهم نیست مهم این است که بدانیم ازاین ظرفیت برای اداره کشور استفاده میشود.
**اظهارات بیادبانه آمریکا سطح پایین و بیحساب و کتاب است
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه از توافق ژنو تا کنون شاهد اظهارات بی ادبانه و مداخلهجویانه مقامات آمریکایی نسبت به جمهوری اسلامی بودهایم که مقامات ما در داخل با دو موضع متفاوت با آن برخورد کردند نظر ریاست مجلس و نمایندگان در این زمینه چیست؟ موضع مجلس نسبت به پذیرش پروتکل الحاقی در گام نهایی که منوط به تصمیم نمایندگان مجلس نیز هست چیست؟ اظهار داشت: حرفهایی که گفته میشود هم میتواند مصرف داخلی داشته باشد و هم میتوان به آنها پاسخ داد من فکر نمیکنم در داخل کشور کسی براین نظر باشد که به اینها پاسخ داده نشود سطح این حرفها پایین است و بیحساب و کتاب که لزومی ندارد وقتی برای آن گذاشته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آن چیز که مهم است منافع ملی کشور را در بهترین شرایط جلو ببریم برخی از جریانها در آمریکا و منطقه بدشان نمیآید که این گونه مذاکرات قطع شود و یا حل و فصل هستهای منقطع شود ضمن اینکه باید ازمنافع ملی با قدرت دفاع کرد ومراقب شیطنتها نیز بود.
**الان وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی نیست
لاریجانی خاطرنشان کرد: آنجایی که لازم است باید به حرفهای آنها جواب داده شود و تا آنجایی که میبینم مسئولین وزارت خارجه و سخنگوی آن هرزگاهی به آنها پاسخ میدهند و در مجلس هم نمایندگان خودشان و اگر لازم باشد بیشتر به صورت بیانیه آنها را بدون پاسخ نمیگذارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون پروتکل الحاقی نیز اضافه کرد: درباره این موضوع وقت است و برای اینکه ببینیم آنها در مسیر کار چه مقدار درست عمل میکنند و بنابراین وقت مباحثه در مسئله پروتکل اکنون نیست.
** تهدیدات آمریکا را جدی نمیدانم
رئیس مجلس پیرامون مواضع غرب در مورد سامانه موشکی کشورمان، گفت: هنگامی که آنها میگویند گزینههای نظامی ما روی میز است باید توجه داشته باشند که بازتاب آن این است که ایران همواره مراقب باشد تا لطمهای به کشور وارد نشود و آنها حرف بیحساب زیاد میزنند بنابراین دلیلی ندارد ما به آن توجه کنیم.
لاریجانی ادامه داد: ما باید همبستگی خود را برای دفاع از منافع ملی حفظ کنیم.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه کمکی میتواند به مذاکرات کند، با توجه به اینکه در گذشته مطرح شده بود که از سوی مجلس نمایندهای برای حضور در مذاکرات در نظر گرفته شود، اظهار داشت: بحث مذاکرات هستهای همیشه پروندهاش در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده و آنها مسئول پیگیری هستند و پرونده در اختیار مجلس نیست.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست مجلس در قبال کشورهای اروپایی چیست، تصریح کرد: در شرایطی که گرفتگیهایی در دیپلماسی رسمی کشور بوجود میآمد رفتارهای دیپلماتیک پارلمانی و رفت و آمدها وجود داشت.
وی افزود: دیپلماسی پارلمانی همیشه نقش مکملی برای دیپلماسی دولتها دارد که تمام کشورها از آن برخوردار هستند و این یک ظرفیت جدیدی است که میتوان از آن استفاده کرد.
رئیس مجلس پیرامون موضعگیریهای خود در مجلس تونس و واکنش شتابزده هیئت آمریکایی راجع به نقش مخرب صهیونیستها در تحولات منطقه در آستانه مذاکرات اظهار داشت: ما در آنجا حرف تازهای را مطرح نکردیم و همان موضع جمهوری اسلامی نسبت به مسئله فلسطین از گذشته تاکنون بود و سیاست جمهوری اسلامی ایران در گذشته همین بوده و در آینده نیز همین خواهد بود.
لاریجانی بیان داشت: مذاکرات ایران یک مسئله هستهای است و ربطی به چنین مسائل پایهای در سیاست خارجی ندارد.
رئیس قوه مقننه پیرامون دیدگاه خود در مذاکرات هستهای و انتظاری که میتوان از مذاکرات وین داشت، مبنی بر پیروزی یا دستاورد برای کشورمان گفت: دلیلی برای اینکه نگاه منفی به مذاکرات داشته باشیم وجود ندارد و این مذاکرات آغاز شده و مقدماتی را نیز طی کرده و در حال حاضر وارد مرحله بعدی میشود.
نماینده مردم قم افزود: اگر در این مذاکرات همانطور که قبلا اشاره شده بود بخواهند پرونده هستهای را از طریق مذاکرات سیاسی حل کنند زمینه آن فراهم است اما اگر طرف مقابل نگاه تاجرمآبانهای داشته باشد و چانهزنی را در پیش گیرد، کار به سادگی جلو نخواهد رفت.
وی گفت: آنها مدعی بودند که یک نگرانی را در آینده فناوری صلحآمیز هستهای ایران دارند و این موضوعی است که اگر راست هم بگویند علاج خواهد داشت، اما اگر به دنبال منصرف کردن ایران باشند، قطعا این یک راه اشتباه خواهد بود و امیدواریم با مختصر عقلی که در این زمینه وجود دارد راه دقیقی را طی کنند.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به بحثی که پس از عقد قرارداد ژنو مطرح شد، مبنی بر اینکه همه نمایندگان مجلس باید از جزئیات قرارداد ژنو مطلع باشند و اینکه جزئیات این قرارداد بین رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان مطرح شده است، آیا این موضوع صحت دارد، بیان داشت: جزئیات پنهانی وجود ندارد و هر چیزی که در رسانهها منتشر شده با چیزی که واقع است تفاوتی ندارد.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به جریان انحرافی که برخی مراکز تصمیم گیری کشور پیشرفت گسترده از ناحیه اقتصادی را در پیروی محض از غرب ببینند در صورتی که مقام معظم رهبری بر ساخت درونی نظام و تکیه بر ظرفیتهای درونی تاکید دارند، علت اصلی تحقق پیدا نکردن حماسه اقتصادی چه چیزی میتواند باشد، اظهار داشت: من این گروه انحرافی را نمیشناسم اما اصل موضوع که نگاه اقتصادی ما، سرمایهگذاری در توانمندیهای داخلی باشد درست و دقیق است و رهبری معظم انقلاب بارها این موضوع را درباره اقتصاد مقاومتی و یا رونق تولید در داخل را مطرح کردند کاملا حساب شده و تخصصی است.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: اگر در شرایط فعلی بسترهای این موضوع فراهم شده و به کارآفرینی توجه کافی شود تولید بیشتر به وجود خواهد آمد و راه برونرفت از رکود فعلی نیز همین امر است، همچنین باید در دولت و مجلس به این موضوع توجه تام شود.
نماینده مردم قم پیرامون اظهارات تند مقامات آمریکایی و پاسخ ندادن ایران به تهدیدات آنها تصریح کرد: گاهی این تهدیدات برای رفع مشکلات است که در زمینههای دیگری داشتند و دلیلی ندارد به آن اعتنا کنیم اما در بعضی موارد باید به آن پاسخ داده شود مانند دخالت در مسائل داخلی ایران و من تهدیدات آمریکا را جدی نمیدانم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا علی مطهری نماینده تهران بنا به اظهارنظر در برخی موضوعات مطرح در کشور، به دادستانی تهران فراخوانده شده و شما به عنوان ریاست مجلس چه حمایتی را در راستای اصل قانون اساسی، حمایت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام میدهید گرچه این موضوع طی دو هفته اخیر مسکوت مانده، بیان داشت: من در این زمینه در گذشته اظهارنظر کردم و نمایندگان در چارچوب قانون میتوانند اظهارات خود را مطرح کنند و اگر از چارچوب خود خارج شود بخشهایی از هیئت نظارت بر نمایندگان به آن رسیدگی خواهند کرد.
رئیس قوه مقننه درباره سوالی مبنی بر توافقنامه ژنو و جزئیات آن و اعتراض برخی نمایندگان که جزئیات این توافق به طور کامل برای مردم و نمایندگان باز نشده، گفت: آنچه که به عنوان جزئیات یاد میشود همان چیزی است که در رسانهها مطرح میکنند و چیزی غیر از این نه دیده و نه شنیدهام و تفاوت در این است که چگونه مذاکرات صورت گرفته و به این نتیجه رسیدهاند.
نماینده مردم قم تصریح کرد: کلا یک مجموعه ای از درسها و گفتگوها مطرح است که خیلی از آنها را بنده هم نمیدانم و لزومی هم ندارد که بدانیم، مهم برای ما این است که چارچوب مذاکرات رعایت شود و من چیز جدیدی نمیبینم که مبهم باشد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص توصیه مقام معظم رهبری به مجلس مبنی بر تعامل و کمک با دولت برای حل مسائل و همسو نبودن برخی از نمایندگان مجلس با این توصیهها گفت: همکاری بین مجلس و دولت در شرایط فعلی امری لازم است و عبور از این شرایط سخت چه از نظر اقتصادی و چه دیپلماتیک احتیاج به همکاری قوای مختلف دارد.
وی بیان داشت: در کل فضای مجلس را همکاری با دولت میبینم اما اظهارنظرهای مختلف از سوی نمایندگان مجلس آزاد است و افراد از روی دلسوزی ممکن است منطق خاصی داشته باشند و آنرا مطرح کنند.
رئیس مجلس ادامه داد: برآیند حرکت مجلس در موضوعات مختلف کمک به حل و فصل مسائل مخصوصا در موضوعات اقتصادی است کما اینکه اصلاحیه بودجه دولت در مجلس بررسی و کمک شد و در تایید وزرا هم همین وضع وجود داشت.
رئیس قوه مقننه در مورد بودجه اظهار داشت: نگاه به بودجه را نگاهی تخصصی میبینم به طور طبیعی در مجلس آرا متنوع است در کل مسیر مجلس را همکاری با قوای دیگر میبینم تا اینکه مشکلات فعلی مرتفع شود.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برخی مخالفتهای نمایندگان و تاثیرگذاری در توافقنامه ژنو تصریح کرد: در کل چون یک پرونده ملی است باید یک وفاق بین قوای مختلف وجود داشته باشد و در این تردیدی نیست که این وفاق کمک میکند به پیشرفت پرونده ملی، اما این به معنای آن نیست که نظرات مختلف در مجلس گفته نشود کما اینکه در سایر کشورها همینگونه است.
لاریجانی افزود: مجلس آرا مختلف دارد و ایرادی نیست که نظرات گوناگون مردم در مجلس شنیده شود، مهم این است که برآیند کار و برآیند همکاری برای حل مسئله ملی باشد.
وی ادامه داد: در غرب برخی صحبتها که راجع به مذاکرات ژنو گفته میشود، تفاسیر خاصی است و یک تصوراتی را شاید داشتهاند و نتوانستهاند در توافقنامه محقق کنند، حال آنرا به روشهای دیگری بیان میکنند.
رئیس مجلس اضافه کرد: ما کاری به آن نداریم و باید به متن توافقنامه توجه کنیم لذا دیپلماتهای ما باید متن را مبنا قرار دهند نه تقاضاها و اهدافی را که دیگران مطرح میکنند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حقوق شهروندی و اینکه کدام حقوق به نفع مردم است، گفت: البته سندی را که دولت مطرح کرده نهایی نکردهاند که به صورت یک سند در بیاید و برخی موضوعات مطرح شده در رسانهها منعکس شده است.
نماینده مردم قم اظهار داشت: ما در قانون اساسی ظرفیتهای مختلفی داریم که مستقیما با حقوق مردم مرتبط بوده و خوب است که روی اینها تمرکز پیدا کرده تا محقق شود.
لاریجانی افزود: برخی از دادگاهها هیات منصفه قائل شدند که هنوز این مسئله به صورت یک قانون در نیامده است بنابراین اگر از این طریق عمل و محقق شود یکی از ظرفیتهایی که در قانون اساسی دیده شده است.
وی ادامه داد: اصل هشتم قانون اساسی بحث امر به معروف و نهی از منکر بوده که هیچ وقت به صورت یک قانون در نیامده و این هم جزء حقوق مردم است و یک نظارت عامه را در سطوح مختلف در کشور بوجود میآورد.
رئیس مجلس اضافه کرد: باید از کسانی که میخواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند، مخصوصا به مسئولین صیانت شود، بنابراین قواعد مختلفی وجود دارد که میتواند قوانین اساسی و اصول آنرا اجرایی کند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص زمزمههای گروه دوستی میان پارلمان آمریکا و ایران و واکنش مثبت برخی از نمایندگان، اظهار داشت: هنوز بحث آن مطرح نیست و جزء پیشبینیهای رسانهای است و هیچ اقدام عملی در این رابطه وجود ندارد و موضوعی مطرح نشده است و در مسئلهای که زمینهای وجود ندارد راجع به چه صحبت و اظهارنظر کنیم، مثلا بیاییم بگوییم در کره مریخ اگر آدم باشد خیلی خوب است شما بگویید چه در کره مریخ باشد خوب است، در آنجا اصلا آدمی وجود ندارد.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وارد شدن مجلس به طرحهایی که نهایی نشدن آنها کاملا مشخص است مثلا موضوع انتقال پایتخت و هدر دادن وقت و منابع کشور گفت: دولت از این طرح استقبال کرده و در شرایط فعلی راجع به این طرح مطالعه میکند.
لاریجانی گفت: بحثی که مطرح است ابعاد مختلفی دارد یعنی زمانی که دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند این مسئله مطرح بودند ولی همان موقع رئیسجمهور وقت موافق نبودند و آن طرح راکد ماند.
وی افزود: در حال حاضر که این طرح عنوان شده، دکتر روحانی نگاه منفی نداشتند و گفتند بررسی کنند و در حال مطالعه است و باید دید که چقدر منابع نیاز دارد و آیا این طرح در شرایط فعلی امکانپذیر است یا خیر.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر درباره سبد کالا و فراخوانده شدن وزیر صنعت به کمیسیون اصل 90 به خاطر بروز برخی مشکلات و اینکه آیا مجلس قصد ورود به این مسئله را به شکلی خاص دارد، بیان داشت: این مسئله احتیاج به قانونگذاری نداشته و نیاز به نظارت دارد و مجلس این کار را انجام داده است.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: یکسری اشکالات در کار وجود داشت که صفهای طولانی را بوجود آورد و دولت هم تغییری در مسیر کار ایجاد کرد و باید این امکانی که در اختیار مردم قرار گرفته به نحو درستی انجام شود و مجلس نظارت خودش را انجام خواهد داد.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گرانیها و زمزمه برخی دولتیها در خصوص افزایش قیمت بنزین و نیز راهکار مجلس در خصوص کنترل این شرایط، تصریح کرد: گرانی یک موضوع مهم است و در شرایط فعلی هم رکود و هم گرانی وجود دارد و راه برون رفت آن رونق فضای تولید است و با این منابعی که وجود دارد باید به سختی این شرایط را فراهم کرد.
لاریجانی اضافه کرد: در بودجه امسال راهکارهایی را برای رونق تولید در نظر گرفته شده است.
وی افزود: باید تا آنجایی که بشود برای طبقات ضعیف شرایط را در حدی نگه داشت که فشاری بر آنها وارد نشود، چه در مورد بنزین، گاز و برق، که این موضوع حتما مورد نظر مجلس است.
رئیس مجلس اظهار داشت: این نگرانی که شما دارید اگر بخواهد هدفمند کردن یارانهها رخ بدهد در یک سطحی برای طبقاتی که مشکل دارند باید سطحشان را در حدی که فشار نیاید در نظر گرفت که ترقی زیادی نداشته باشد که این یکی از موضوعات بین دولت و مجلس است.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتقاد دکتر روحانی که چرا نخبگان در خصوص عملکرد دولت اظهارنظر نمیکنند و ترجیح میدهند به صورت مکاتبهای نقدهای خود را با رئیسجمهور در میان بگذارند و فضای نقد در جامعه تصریح کرد: اینکه فضای نقد در جامعه به وجود بیاید و نخبگان بتوانند اظهارنظر کنند کار درستی است، مخصوصا رسانهها میتوانند کمک کنند که اظهارات نخبگان منعکس شود.
نماینده مردم قم بیان داشت: اظهارات نخبگان سیاسی در رسانهها منعکس است یعنی رسانههای ما نظرات کسانی را که سابقه کار در مسائل سیاسی را دارند منعکس میکنند.
لاریجانی ادامه داد: شاید نگاه دکتر روحانی در خصوص دانشگاهیان و اساتید دانشگاه این گونه باشد و طبعا باید سازوکارهایی فراهم کرد که آنها در جمع قرار گیرند و اظهار نظر کنند لذا باید این شرایط فراهم شود.
وی گفت: به نظر من باز هم رسانهها میتوانند خیلی موثر باشند و کار درستی است و هرچه رسانهها در این زمینه کمک کنند میتوانند انتخابهای بهتری را در اختیار مسئولین قرار دهند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بعد از 8 سال ،عقلانیت و منطق در دولت تدبیر و امید به کشور برگشت و مایه مباهات مردم شد ، در این راستا تصوری پیش آمد که مجلس رفتار دو گانهای دارد و الان با توجه به تذکراتی که به وزرا میدهند و کارت زرد میگیرند یک نوع مانع تراشی در این تعهد رخ داده این روند تا کی ادامه پیدا میکند تا به تعامل برسد ، گفت: عقل به سیستم برگشته و عقلانیت قابل تعطیل نیست ، مجلس به عنوان یک قوا باید مستقل باشد ضمن اینکه همراهی گفتگو و کمک به دولت را در پیش میگیرد و در مسیر کار خودش باید مستقل تصمیم بگیرد، در دولت فعلی هم همینگونه است و نگاه ما این است که اگر قوانین به درستی در کشور اجرایی شود عبور روی ریل ،درست قرار میگیرد و قابل پیشبینی میشود.
وی تاکید کرد: اگر نقدی به گذشته است برای این بوده که قوانین را به درستی اجرا نمیکردند ، در حال حاضر دولت میگوید که قوانینی را اجرایی میکند و این حرف سنجیدهای است و آن را قبول داریم مجلس در این زمینه کمک کار دولت است.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اتحادیه مجالس اسلامی به وحدت امت اسلامی کمک میکند، به نظر میرسد وحدت میان امت اسلامی پیش درآمدی دارد که پیش درآمد آن اتحاد داخلی است و سه سال از حصر خانگی کروبی، موسوی و رهنورد میگذرد ،دولت یازدهم وقتی روی کار آمد بحث آشتی ملی را مطرح کرد ،مجلس و پارلمان چقدر برای تحقق آشتی ملی و حصر خانگی تلاش دارند و آن را در دستور کار قرار دادهاند، گفت: در کل کشورها بحث مبنایی است ،امت اسلام از ظرفیتهای مهم به درستی باید استفاده کند تا به نفعش شود کشورهایی که اطراف ما هستند ظرفیتهای خوب تجاری و فنی دارند و ما نیز از این ظرفیت خوب برخورداریم.
وی تاکید کرد: گاهی در میان روسای مجالس کشورهای اسلامی بحث بازار مشترک میان این کشورها مطرح شده ، ولی محقق نشده زیرا در این راستا کشورهای اسلامی توانایی خود را باور ندارند و این در درازمدت به امت اسلامی لطمه میزند و هرچقدر درباره همگرایی میان این کشورها حرف بزنیم ولی پیوندهای اقتصادی میان آنها نباشد موفق نخواهیم بود ، کشورهای اسلامی از نظر ساختار حکومتی وضع خوبی ندارند.
لاریجانی با بیان اینکه حصر سران فتنه به دبیرخانه شورای امنیت ملی مربوط میشود، تصریح کرد: این دبیرخانه این موضوع را دنبال میکند و در اختیار دولت است و آنها میتوانند نظرات مختلف را بسنجند و در این مورد تصمیم بگیرند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اظهار نظر موضعگیریهای آمریکاییها درباره توافقنامه نهایی در رابطه با تاسیسات هستهای و موشکهای بالستیک به نظر میرسد که آمریکاییها دوست دارند که مذاکرات به بنبست برسد ، توصیه شما به این اظهارنظرها و دستگاه دیپلماسی کشورمان چیست ، گفت: آنها توصیه ما را گوش نمیدهند و اگر این مذاکرات به بنبست برسد چیزی گیر آنها نمیآید، ما مسئله هستهای را حل کردهایم و اگر در این راستا حرفهای نامربوط بزنند و فشار بیاورند هیچ دستاوردی نخواهند داشت.
نماینده مردم قم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه وزارت خارجه آمریکا بیانیهای مبنی بر رفع حصر خانگی کروبی و موسوی دادهاند واکنش شما نسبت به دخالت آشکار این کشور در امور داخلی کشورمان چیست، گفت: این حرفهای گزافی است که آنها در شئونات داخلی ما دخالت میکنند و اینمسائل مربوط به داخل کشور است و ساز و کار خاص خودش را دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اخیرا تغییر آرایش سیاسی به وجود آمده و تشکیل فراکسیونی که حامی دولت باشد صورت گرفته ، نظر شما با تغییر این آرایش سیاسی مثبت است یا منفی و در رابطه با برقراری رابطه با آمریکا نظرتان چیست، گفت:من اصولا اینگونه جمعیتهای سیاسی که ساخته و پرداخته قدرتها در داخل و خارج مجلس باشد را مفید نمیدانم، در داخل مجلس چنین بحثی مطرح نیست و اگر هم چنین بحثی مطرح است بحث خفیفی است و خیلی هم به نفع نیست.
لاریجانی ادامه داد: اینکه افراد آرمدار باشند نفوذ کلامشان را کاهش میدهد و اگر مقصود این است که به دولت کمک میشود این راهش نیست که هماکنون مطرح شد.
لاریجانی به رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: ما هنوز در این زمینه راه طولانی داریم و خیلی نمیتوان در این مسائلی که دچار پیچش از نظر سیاسی است، جست زد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه حزب موتلفه هر ساله درباره بودجه نویسی انتقاداتی داشته و امسال مسئول حزب مورد تقدیر دولت قرار گرفت و این نشان دهنده این است که این انتقادها وارد است اما ما شاهدیم که این انتقادها بیتوجهی میشود راهکار شما برای اینکه در بودجه آینده اشکالی دیده نشود چیست، گفت: انتقاد وارد است البته ما انتقادات را ندیدیم اما در بودجه ریزی اشکال وارد است تبصرههای زیادی در ذیل ماده واحده بیاید و هرکدام هم یک قانون مادر را بخواهد آن را زخمی میکند و این کار درستی نیست و برای کسی که میخواهد سرمایهگذاری و کارآفرینی کند نمیداند که در سال آینده کدام قوانین اجرایی میشود.
لاریجانی افزود: لذا باید این روش منسوخ شود و در این زمینه کاری در حال انجام است که انشاءالله با دولت همکاری میکنیم تا این روش، بودجهنویسی اصلاح شود.
نماینده مردم قم در پایان این نشست در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در سال گذشته لایحه بودجه در بخش فرهنگ روند نزولی داشته است در رابطه با این روند توضیح دهید؟ زیرا رهبری نیز بخش فرهنگ را مورد تایید قرار داده بودند، خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی در سال گذشته رشد نزولی نداشته است، لیکن این بودجه کفاف بخش فرهنگ را نمیدهد و بخشهای رسانهای و دیگر فرهنگی کشور نیاز به کمک بیشتری دارد.
رئیس مجلس ، خاطرنشان کرد:من هم در مجلس عنوان کردم که این مقدار توجهی که در بخش فرهنگ توسط مجلس صورت گرفته هنوز مشکلات اصلی فرهنگ را نمیتواند حل کند و باید بیشتر توجه شود، البته مشکلاتی از نظر منابع داشتهایم و امیدواریم سال آینده این تکمیل شود، بودجه بخش فرهنگ رشد داشته ولی نزولی نبوده است.منبع"باشگاه خبرنگاران
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید