زمان : 04 Bahman 1392 - 18:59
شناسه : 82368
بازدید : 4450
گرامي‌داشت هفته وحدت يعني عمل به سيره پيامبر اكرم(ص) گرامي‌داشت هفته وحدت يعني عمل به سيره پيامبر اكرم(ص) رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

برادران اهل تسنن 12 ربيع الاول را روز تولد پيامبر گرامي اسلام مي‌دانند و مورخان و علماي شيعه 17 ربيع الاول را تاريخ ولادت پيامبر(ص) ضبط كرده‌اند. در سال 1360 با پيشنهاد آيت‌ا... حسينعلي منتظري موافقت گرديد 12 تا 17 ربيع الاول هر سال را هفته وحدت نامگذاري نمايند.
براي اطلاع خوانندگان متن نامه آيت ا... منتظري به شرح زير درج مي‌گردد:
«بسمه تعالي. جناب حجت‌الاسلام آقاي معاديخواه وزير محترم ارشاد دامت افاضاته، همان گونه كه توجه داريد جهان اسلام پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران مورد توجه دشمنان ديرينه اسلام و مسلمين به خصوص شيطان بزرگ آمريكا و صهيونيسم قرار گرفته و هر روز به شكلي كشورهاي اسلامي را دچار تفرقه و خصومت مي‌كنند و آخرين طرحي كه يكي از اهداف خبيث آن همين بود و بحمد ا... تعالي با شكست مواجه شد طرح آمريكايي فهد يا كمپ ديويد دوم بود. هم اكنون جهان اسلام با سرعت و با الهام از انقلاب ايران كه بر اساس حركت اسلامي و محور رهبري معظم انقلاب، حضرت امام خميني مدظله در حال تولدي جديد مي‌باشد، از اين رو به جاست طبق آيه شريفه« و من يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب» و سيره پيامبر و ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين، و بر خلاف خواسته دشمنان اسلام، به شعائر عظيم اسلام كه مورد احترام و قبول امت بزرگ اسلامي بوده توجهي بيشتر مبذول گردد.
يكي از اين شعائر، ميلاد پر بركت پيامبر عظيم الشأن اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) مي‌باشد.
ولي از آنجا كه مع الاسف تاريخ اين ميلاد معظم كه در حقيقت آغاز حركت جديد در تاريخ بشريت بود از اختلاف مصون نمانده و در بسياري از كشورهاي اسلامي بر خلاف آنچه در تاريخ و بين ملت‌ها قطعي است به جاي هفده ربيع الاول، دوازده ربيع الاول را تاريخ ميلاد آن حضرت مي‌دانند، ‌بسيار مناسب و به جاست كه روزهاي دوازده الي هفده ربيع الاول را هفته وحدت اعلام داشته تا ضمن هماهنگي با ساير مسلمانان به خواست الهي با تنظيم برنامه‌هاي پر محتوا در داخل و خارج كشور صداي انقلاب اسلامي ملت ايران را به گوش جهان محرومين و مستضعفين برسانيم. توفيق همگان را در اين رسالت اسلامي از خداي بزرگ مسئلت دارم. والسلام عليكم و رحمه ا... حسينعلي منتظري 6/9/1360
در پي اين پيشنهاد عظيم، وزير ارشاد اسلامي با مخابره تلگرامي به آيت ا... منتظري، براي برگزاري هفته وحدت اعلام آمادگي كرد.
متن تلگرام وزير ارشاد بدين شرح است:
بسمه‌تعالي. محضر مبارك فقيه عاليقدر حضرت آيت ا... منتظري دامت بركاته، دعوت وحدت بخش حضرت عالي مبني بر اقدام به برگزاري هفته وحدت به عنوان مراسم بزرگداشت ميلاد پيامبر اكرم (ص) مورد استقبال شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي قرار گرفت.
وزارت ارشاد اسلامي با همكاري وزارت خارجه و با بهره‌مندي از حمايت بي دريغ كليه نهادهاي انقلابي، خاصه اعضاي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، ‌برنامه‌اي را تدارك ديده است كه جزئيات آن پس از بررسي در شوراي عالي تبليغات اعلام خواهد شد. اميداست اين اقدام خداپسندانه ضربه كوبنده‌اي بر سياست تفرقه و نفاق كه سلسله جنبان آن شيطان بزرگ است وارد آورد و به عنوان سنت حسنه‌اي در جهان اسلام جاي خاص خود را باز كند و نقش موثري در نفي زمينه شيطنت‌هاي سر سپردگان آمريكا ايفا نمايد. و السلام عليكم و رحمه الله بركاته. عبدالمجيد معاديخواه، وزير ارشاد اسلامي. 5/9/1360»1
بدنبال اين درخواست بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) و حضرات آيات عظام گلپايگاني و مرعشي نجفي، بسياري از علماء و روحانيون و خطباي نماز جمعه، مقامات عالي نظام و نمايندگان مردم اعم از علماي اهل تسنن و تشيع از برگزاري هفته وحدت پشتيباني نمودند.
كتاب‌هاي معتبر و ارزشمند رفتار و گفتار رسول خدا(ص) را ضبط نموده‌اند كه فرازهايي از آن در اين ستون نقل مي‌گردد:
«حضرت رسول (ص) بين خود و ديگران امتيازي قائل نمي‌شد تا آنجا كه ابوذر رحمه ا... عليه مي‌گويد: هرگاه شخص غريبي وارد مجلس مي‌شد آن حضرت را نمي‌شناخت تا اين كه مي‌پرسيد كدام يك از شما محمد (ص) است آن حضرت درمجالس و ديدارها به كسي اجازه نمي‌دادند كه براي ايشان به پا خيزد و به شدت از اين كار ناراحت مي‌شدند تا آنجا ‌كه چون مردم مي‌دانستند حضرت محمد(ص) از اين عمل واقعاً آزرده مي‌شوند از اين رو جلوي پاي آن حضرت بلند نمي‌شدند. روزي يكي از يارانشان اجازه خواست كه جلوي پايشان به خاك افتد يعني ايشان را سجده كند، فرمودند: چه مي‌گويي؟ اين هاروش قيصر و كسري است و شان من در «پيغمبري و بندگي» است.
وقتي مي‌خواستند جايي تشريف ببرند اگر گروهي مي‌خواستند دنبال ايشان حركت كنند اجازه نمي‌دادند و اگر سواره بودند و كسي مي‌خواست همراه شان پياده بيايد او را بين سه كار مخير مي‌ساختند: يا اين كه جلوتر برود و پشت سر ايشان نيايد و يا صبر كند ايشان بروند و بعد او بيايد و يا اگر ممكن بود دو نفري برمركب سوار مي‌شدند» 2
« پيامبر گرامي اسلام (ص) با كمال ملايمت و با نهايت سعه صدر آراء و عقايد مخالفين را با حوصله گوش مي‌دادند و با دليل و برهان توام با مهر و محبتي كه حاكي از دلسوزي عميق نسبت به آنها بود پاسخ مي‌فرمودند... » 3
«حضرت محمد(ص) در سال دهم هجرت كه حكومت‌هاي جهان به عظمت آن حضرت پي برده بودند با پيامبري كه از شعب ابي طالب بيرون مي‌آمد فرق نكرده بود. روزي يك عرب بياباني خدمت پيامبر اكرم (ص) آمد و حاجتي داشت، وقتي كه جلو آمد روي حساب آن چيزهايي كه شنيده بود رعب پيامبر اكرم (ص) او را گرفت و زبانش به لكنت افتاد پيامبر ناراحت شدند و سئوال كردند كه از ديدن من زبانت به لكنت افتاد؟ فوراً او را در بغل گرفتند و فشردند، به طوريكه بدنش لمس كند بدن پيغمبر(ص) را و فرمودند آسان بگير از چه مي‌ترسي؟ من از جبابره نيستم. من پسر آن زني هستم كه با دست خودش از پستان گوسفند شير مي‌دوشيد. من مثل برادر شما هستم...» 4
آن گاه مي‌توان هر مسئول و نماينده و دولتمردي را به معناي واقعي برخوردار از مكارم اخلاقي دانست كه در مسيري كه اسلام آموخته است گام بردارد و با مردم آن گونه عمل كند كه بتوان او را در خط پيروي از سيره نبوي دانست و گرنه كسي كه با بيان زشت ترين كلمات و عبارات و يا با استفاده از تهديد و زور و ارعاب مي‌خواهد به اهداف گروهي خود دست يابد يا افرادي را مهدور الدم و مرتد و.... خطاب مي‌كند در حالي كه در هيچ دادگاه صالحه‌اي محاكمه و محكوم نشده‌اند و يا فردي كه از بيت‌المال رانت خواري و زمين خواري و ويژه خواري مي‌نمايد و صاحب آلاف و الوف مي‌شود و حق مردم را تضييع مي‌نمايد. آيا مي‌توان آنها را همان افرادي دانست كه سيره نبوي را الگوي رفتاري و كرداري خود ساخته‌اند؟
بدون شك هر انساني، مسئول كارهاي خود مي‌باشد و اگر كسي بر خلاف قانون اقدامي نمايد بايد برابر با قوانين مصوب محاكمه و به جزاي اعمال خود برسد چون حق الناس جاي خود دارد كه بايد بدان رسيدگي نمود.
«در دين محمد(ص) همه مردم حق انتقاد منطقي دارند و مي‌توانند از انحرافات و كج روي‌ها انتقاد كنند و پيشنهادهاي اصلاحي خويش را مطرح سازند، مردم همه در برابر يكديگر مسئولند و نبايد در مقابل ظلم و بي عدالتي آرام بنشينند همه به اندازه آگاهي و لياقت خود حق دخالت در سرنوشت اجتماعي جامعه را دارند...»5
اسلام دين مساوات، رحمت، برابري، ‌عدالت ورزي، گفتگو، كمك به مظلوم و دوري از تبعيض است. آنچه كه اين دين براي بشريت به ارمغان آورده عبارت است از قانون‌مداري، حفظ آبروي مردم، رازداري، امانت داري، وفاي به عهد، قناعت، ‌صداقت، فروتني، برخورد نيك، اكرام ضعيفان و يتيمان، دوري از افراط و تفريط گرايي، ‌حذر از اختلاف اندازي و نفاق و تفرقه افكني و درنهايت مهرورزي و اخلاق نيكو است كه بايد در جامعه اسلامي رواج داشته باشد آن حضرت خود مي‌فرمايد بعثت لا تمم مكارم الاخلاق. حضرت محمد مصطفي(ص) مي‌فرمود عرب را بر عجم برتري نيست. سفيدپوست بر سياه پوست فضيلتي ندارد جز در سايه پرهيزگاري، ‌همه مردم چون دندانه‌هاي يك شانه برابرند يعني ملاك برتري در دين محمد (ص) تقوي و پرهيزگاري است و علم و دانش نيز آنگاه باعث سعادت انسان‌ها مي‌شود كه بتوانند خود را از ناپاكي‌ها و گناه و خلاف نگهدارند. حسن ختام مقاله به شرح مختصري درباره فتح مكه اختصاص مي‌يابد بعد از آنكه مسلمانان توانستند پايگاه مشركان را به تصرف درآورند.
« فتح مكه در حقيقت فتح پايگاه مشركان بود كه به دست رسول خدا و مسلمانان انجام شد بعد از تمام آن ستم ها، ‌ناروايي‌ها و ظلم هايي كه در حق پيامبر(ص) و مسلمانان توسط مشركان رخ داد، هنگام بازگشت به مكه هيچ حالت انتقام گيري در پيامبر(ص) ديده نشد و حتي كساني كه مجرم بودند يعني به غير از كساني كه مرتكب جرم عمومي شده بودند مانند ابوسفيان و ديگران، ‌حضرت محمد(ص) از آنان انتقامي نگرفت و فرمود شما برويد و همه شما در پناه و ياري خدا آزاد هستيد اين درسي از جانب پيامبر رحمت، عزت و عظمت بود. كسي كه برا‌ي خدا كار مي‌كند و از كسي كينه به دل ندارد و هر چه در راه خدا ديده از خدا ديده و به حساب خدا گذاشته است.» 6
پيامبر گرامي اسلام و يارانش در ميدان جنگ روبروي دشمن نابكار مي‌ايستادند و مبارزه مي‌نمودند. اما آن حضرت در جامعه برابر با فرامين الهي ابلاغ رسالت مي‌كرد و از جمله عامل به حفظ شخصيت و كرامت انسان، ‌آزادي، مشورت، ‌انذار، ‌بشارت، نصيحت و مجادله نيكو و احسن بودند بنابراين هر نماينده و سياستمدار و مسئولي كه در آن مسير گام بردارد و بيشتر پاي‌بند به اجراي تعاليم عاليه اسلام باشد به همان نسبت آن حضرت را در زندگي اسوه و الگوي خود قرار داده است.

مدير مسئول

پي نوشت ها:
1- «فقيه عاليقدر»، مصطفي ايزدي، انتشارات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، جلد دوم، صفحه 123 -125
2- «آشنايي با زندگي پيامبر گرامي اسلام (ص)»، شركت چاپ و نشر ايران، سال 1368، صفحه 52
3- همان، صفحه 59-60
4- «سيره نبوي»، تاليف علامه شهيد مرتضي مطهري، صفحه 29
5- مقاله‌ي حقوق انسان در اسلام نوشته شهيد دكتر محمد جواد باهنر
6- گفتكوي صادق آيينه‌وند با شفقنا، مورخ 25/10/92

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان