فردي كه مسئوليتي را ميپذيرد بايد خود را بيرون از دايره نقد نداند، شخصي كه ادارهي روستا، شهر، استان، كشور و يا نهاد و سازماني را به عهده ميگيرد مردم حق دارند از عملكردش انتقاد كنند و وي موظف است پاسخگوي سئوالات و اعتراضات باشد.
هيچ يك از دولتمردان نميتوانند به بهانهي اين كه فلان انتقاد و اعتراض سازنده نيست، يا راه حلي در كنار آن عنوان نشده يا چرا گوينده يا نويسنده نيمه خالي ليوان را ديده از پاسخگويي شانه خالي كنند حتي اگر از كارهاي مسئولي به درستي نقد به عمل نيايد نه تنها از موقعيت و شان اداري وي كاسته نميشود بلكه پس از روشن شدن مطلب جايگاهش استوارتر ميگردد و جامعه با احترام مضاعف به او مينگرد. بدون شك شخص منتقد بايد سنجيده سخن بگويد، هنگام طرح موضوع با عصبانيت حرف نزند، موضعگيري شخصي، گروهي و حزبي نداشته باشد، و در هر حال در گفتار و نوشتار ادب و احترام ديگران را رعايت كند.
جامعهاي كه:« امر به معروف و نهي ازمنكر را ترك كنند بدترينشان بر آنها مسلط ميشوند، آن گاه هرچه خدا را بخوانند، جواب ندهد.»1 گفتهاند اگر حاكم و مسئولي بخواهد خود را از انتقاد و اعتراض شهروندان دور نگهدارد همانند كسي است كه به اصطلاح بدن را به گونهاي از سرما و گرما و هواي آزاد حفظ كرده اما به جاي اينكه خود را سالم و نيرومند نگهدارد روز به روز ضعيف تر و ناتوان تر خواهد شد و با اندك دگرگوني تحمل خود را از دست خواهد داد.
مظهر عدالت و تقوا مولاي متقيان حضرت علي(ع) ميفرمايد:«آگاه باشيد درختان بياباني چوبشان سخت تر و درختان كنار جويبار پوستشان نازك تر است، درختان بياباني كه با باران سيراب ميشوند آتش چوبشان شعله ورتر و پردوام تر است.»2
آنچه را در روز يكشنبه 24/9/92 در استانداري يزد در نشست خبري استاندار با اصحاب رسانه شاهد و ناظرش بودم اينكه سيدمحمد ميرمحمدي با سعه صدر، احترام و دقت به تمام سئوالات مطرح شده از سوي آن عده از خبرنگاران و مسئولان نشريات استان كه به قيد قرعه انتخاب شدند پاسخ داد.
نگارنده اين سطور وظيفه خود ميداند از نحوه رفتار و گفتار مقام ارشد اجرايي استان با اصحاب رسانه سپاسگزاري نمايد.
بدان اميد كه به خواست پروردگار و با همكاري و همگامي مديران دلسوز و علاقه مند كارهاي اجرايي مناطق مختلف استان بر وفق مراد مردم مسلمان و متعهد و تلاشگر يزد پيش برود و با موفقيت توام باشد.
نظارت دقيق و مستمر در همه زمينههاي اداري و اجرايي اعمال گردد تا ساعيان و تلاشگران را در انجام كارها و ادامه راهشان دلگرم نموده و احياناً اگر سوء استفاده كننده يا بله قربان گويي هم باشد او را به كناري بزنند. دستگاهها و سازمانهاي عمومي و دولتي آنگاه توفيق مييابند كه ساز و كارهاي صحيح قانوني به كار گرفته شود و نظارت لازم به موقع اعمال گردد. پيشنهاد ميگردد: در برگزاري جلسات مصاحبه در آينده نيم ساعت به وقت اضافه گردد، به موقع شروع شود، همانند نشست روز يكشنبه، استاندار و برگزاركنندگان جلسه به اختصار مطالب خود را بيان نمايند در آن صورت همهي حاضران ميتوانند در دو سه دقيقه سئوالاتشان را مطرح كنند و پاسخ بشنوند چون سعي خواهد شد از تكرار پرسشها نيز خودداري گردد آن وقت نيازي به قرعهكشي براي انتخاب پرسش كننده نيست.
نكتهاي كه در روز مصاحبه با استاندار، نگارنده را شگفت زده كرد اين كه يكي از اهالي رسانه كه همانند ديگران برايش احترام قائل ميباشم اعلام نمود: بهتر است پرسشكنندگان سئوالات سست و بيمحتوا و سطحي نپرسند تا براي طرح پرسشهاي عميق و به درد بخور و مهم وقت باقي باشد.
راستي چه كسي و با چه معيار و ميزاني ميتواند راساً درجه اهميت پرسشها را مشخص نمايد. بدون شك تمامي خبرنگاران و مديران و نمايندگان نشريات مورد تكريم ميباشند و بايد به شخصيت آنها احترام گذاشت. همين كه دعوت نامه بدست مدير مسئولي رسيد يا تلفني به وي اطلاع داده شد كه در جلسهاي شركت نمايد بدان معني است كه سركار خانم يا جناب آقاي مدعو شما ميتوانيد در ساعت معين در جلسه حضور بهم رسانيد، همان وقتي كه براي هر كدام از مديران و خبرنگاران نشريات در نظر گرفته شده حق شماست كه به صورت يك نواخت از آن زمان استفاده كنيد. چه زيباست در سالني چهل، پنجاه نفر شركت كننده از جوان بيست و چند ساله تا افراد مسن و بالاي هفتاد سال نشسته باشند، افراد حاضر با صداقت و صميميت و گاه با شور و اشتياق و دلسوزي در فرصت تعيين شده هر سئوالي را كه قبلاً تدارك ديده و يا با مشورت همكارانشان انتخاب نمودهاند بپرسند و جواب را از بالاترين مقام اجرايي استان دريافت نمايند و يا در نشريهاي كه متعلق به آنها و يا ديگران ميباشد به چاپ برسانند بدان اميد كه ديگر شاهد اين گونه برخوردها با همكاران خود نباشيم.
عكسالعمل استاندار در اين مورد هنرمندانه و قابل احترام بود به ويژه آنگاه كه بعد از پيشنهاد آن عزيز ارجمند اظهار داشت: شما هر پرسش مهمي كه داريد مطرح كنيد. نكتهي ديگر آن كه سزاوار است در نشستهاي اين چنيني تنها از نوع مديريتها، عملكردها و روشها انتقاد كنيم و مستقيماً از بردن نام افراد و يا كوچك شمردن و عتاب و خطاب ناصواب بعضي از مديران بپرهيزيم.
به «فلان» و«بهمان» و«عمرو» و«زيد» كار نداشته باشيم كه به شهر و ديارشان و يا به زادگاهشان برگردند هر انتقاد و اعتراضي نسبت به اداره تحت امرشان مورد نظر است مطرح گردد و از مسئولان استان در خواست پيگيري و نظارت و بررسي و اقدام مناسب به عمل آيد.
پيشنهاد آيينه يزد در آن جلسه بخشي از همان درخواستي هايي بود كه در اين ستون و در شماره 343 آيينه يزد بدين شرح چاپ شده بود:
«-دستورالعملي صادر گردد تا روابط عمومي همه ادارات مطالب مندرج در نشرياتي را كه مربوطه به آن اداره ميباشد بررسي نموده و به اطلاع مديران آن اداره برسانند و پاسخ مردم را بدهند.
-معمولاً هر هفته يك روز مديران كل و يا روساي ادارات پاسخگوي ارباب رجوع هستند اولاً استانداري و فرمانداري در آن روز جلسه و همايش نگذارند تا مديران بتوانند حداقل پنج، شش ساعت در هر هفته به اين امر اختصاص دهند و اگر احياناً آن روز تعطيل رسمي بود از طرف دفتر مديران براي روز قبل يا بعد از آن برنامهريزي گردد تا جواب مردم داده شود.»3
سيدمحمد ميرمحمدي با بيان جملهاي و مطلبي از همان سرمقاله نشان داد كه تاكنون نشريات استان را ملاحظه و مطالعه كرده است ديگر موضوعي كه از طرف آيينه يزد درخواست گرديد احداث مسجد براي پروژههاي مسكن مهر و مجموعههاي آپارتماني بود. استاندار با درخواست لولهگذاري فاضلاب انتهاي شهيد قندي و ميدان سفير اميد يزد در حميدياشهر كه بيش از هزار آپارتمان احداث گرديده و چندين سال است مسئولان استان قول انجام آن را به نگارنده اين سطور دادهاند به طور ضمني موافقت نمود و با تاييد مطلب، پيگيري آنرا به سرپرست معاونت امور عمراني استانداري يزد محول كرد.
مديرمسئول
پي نوشتها:
1- فرازي از نامه 47 نهجالبلاغه
2- بخشي از نامه 45 نهجالبلاغه
3- بخشي از سرمقاله 343 آيينه يزد