ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر" ایجاد انگیزه برای حضور مؤثر قرآنآموزان در رقابتهای سازنده و شکلگیری کار مطالعاتی قوی برای مؤسساتی که حرفی برای گفتن دارند، از جمله مزایای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی خواهد بود.
رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین علیه السلام ابرکوه در پاسخ به این سوال که : سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: کمترین اثر سطحبندی موسسات قرآنی، نظاممند شدن فعالیت ها و حرکت به سوی کار حرفهای، پرهیز از سطحینگری و کارهای کلیشهای در سطح مؤسسات و جلوگیری از ورود مؤسسات قرآنی به حاشیههای پررنگتر از متن خواهد بود.
مهندس مجتبی عزیزی اظهار کرد: تلاش برای تدوین استراتژی خاص و همچنین گرایش مؤسسات با برنامه و قوی به تدوین خط و مشی آموزشی مدون جهت دستیابی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیینشده، ایجاد انگیزه برای حضور مؤثر قرآنآموزان در رقابتهای سازنده و شکلگیری کار مطالعاتی قوی برای مؤسساتی که حرفی برای گفتن دارند، از جمله مزایای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی خواهد بود.
رئیس بزرگترین مجتمع قرآنی کشورکه عنوان مدیر نمونه موسسات قرآنی کشور را در کارنامه خود دارد با اشاره به مزایای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: به عبارت دیگر سطحبندی مؤسسات قرآنی، یک نوع ریلگذاری و راهسازی حاکمیت و متولیان امور قرآن کشور است که فعالیت مؤسسات را در سطح کشور هدفمند میکند و با سطحبندی مؤسسات یک نوع ظرفیت برای شکلگیری و ارتقای مؤسسات جدید به وجود میآید.
وی درمورد این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، بیان کرد: از جمله عوامل مهم برای ارزیابی سطح فعالیت مؤسسات قرآنی میتوان به شاخصههای آموزشی اشاره کرد؛ نسبت تعداد قرآنآموزان به تعداد مربی، معلم، مدرس و استاد که متأسفانه مراجع صدور مجوز به اندازهای که بر روی اعضای هیئتمدیره و هیئتمؤسس حساس هستند که البته امری بدیهی و قابل توجیه است و حتی باید سختگیری بیشتری هم صورت پذیرد، از اعضای هیئت مؤسس، مشخصات و توانمندیهای تیم آموزشی مؤسسه را طلب نمی کنند در حالی که عمده فعالیت مؤسسات قرآنی بر محور آموزش فعال است.
عدم نتیجهگیری؛ آغازی برای ورود یک تشکل قرآنی به مشکلات بزرگ
عضو جامعه قرآنی کشور در ادامه افزود: این یک نقیصه بزرگ برای فعالیتهای مؤسسات قرآنی است، چراکه مؤسسه شکل میگیرد و فعالیت میکند، اما بهدلیل فقدان بهرهمندی از نیروی انسانی مناسب نتیجه نمیگیرد و این عدم نتیجهگیری آغازی برای ورود یک تشکل قرآنی به مشکلات بزرگ و ناخواسته است.
وی تصریح کرد: نوع ارتباط رشته تحصیلی، تجربیات و توانمندیهای مربی، معلم، مدرس و استاد با رشته مورد تدریس در مؤسسات قرآنی، میزان موفقیت خروجی قرآنآموزان درآزمونهای سراسری، مسابقات منطقهای، ملی و بینالمللی، نسبت رشتههای تخصصی به تعداد مربی، معلم، مدرس و استاد با نسبت تعداد قرآنآموزان، نسبت برگزاری تعداد دورههای آموزش عمومی و تخصصی به نسبت مخاطبان و قرآنآموزان و نسبت مقطع سنی، میزان تحصیلات و… قرآنآموزان از دیگر معیارها برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی خواهد بود.
عزیزی با اشاره به نقش فضای آموزشی در ارتقای سطح مؤسسات، گفت: فضای کالبدی و محیط آموزشی از اثرگذارترین مؤلفههای یک آموزش موفق بهشمار میآید، آموزشی که بهدنبال آن تغییر و ارتقای سطح مهارتها و بینش را در سطح فراگیر بهدنبال خواهد داشت.
توجه به محیط آموزشی بهعنوان ظرف آموزش در مؤسسات قرآنی
مهندس مجتبی عزیزی افزود: محیط آموزشی در حقیقت ظرف آموزش است و نسبت آن به مثابه نسبت سر به بدن است در حقیقت فضای کالبدی مانند نخ تسبیحی است که همه مؤلفههای دیگر آموزش را به دنبال خود متمرکز میکند و آنها را در غالب یک فرمت نظاممند به تکاپو وا میدارد؛ یقیناً هر چه فضای آموزشی از کیفیت، وسعت و امکانات بهتری برخوردار باشد، اثربخشی، کیفت و ارتقاء فعالیتهای آموزشی را ضمانت میکند.
وی در ادامه ضمن تأکید بر این که در شرایط فعلی پسندیده نیست که مؤسسات بدون درک صحیح از مؤلفهها و شاخصههای اثربخش یک آموزش کارآمد وارد این حوزه حساس شوند، گفت: متأسفانه قالب مؤسسات قرآنی بهدلیل عدم بهرهمندی و حتی ناتوانی در جذب منابع مالی در زمینه امکانات و تجهیزات و حتی فضای کالبدی با مشکلات جدی و موانع عدیده روبهرو هستند که این موضوع اثربخشی فعالیت آنها را به تأخیر انداخته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت ضعیف مؤسسات قرآنی، زمینه مهجوریت قرآن را در جامعه پدید میآورد، اگر یک مؤسسه قرآنی تشکیل نشود، شاید کسی مورد مؤاخذه قرار نگیرد، اما اگر یک مؤسسه ضعیف قرآنی و فاقد استانداردهای لازم تشکیل شود، زمینهای برای بروز و ظهور مشکلات عدیده فراهم شده و به زعم بنده یقیناً متولیان این مجموعه ضعیف در پیشگاه خداوند مسئول اند.
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید