یزدفردا :وارده:در کشور ما سالهاست بیمههای مختلفی مشغول به فعالیت هستند که بر اساس نوع خدماتی که ارائه میکنند، منشأ خیر و خدمت بسیاری نیز به گروههای گوناگون مردم هستند.
بر اساس ماده يك قانون بيمه در ايران «بيمه عقدي است كه به موجب آن يك طرف تعهد ميكند در ازاي پرداخت وجه يا وجوهي از طرف ديگر در صورت وقوع يا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده و يا وجه معيني را بپردازند»
آقاي هيمارد دركتاب «تئوري و عمل در بيمه هاي غيردريائي» درمورد بيمه تعريفي به شرح زير دارد:
«بیمه عملي است كه به موجب آن يك طرف كه بيمه گزار ناميده مي شود تعهدي از طرف ديگر كه بيمه گر ناميده مي شود، به دست آورد مبني بر اينكه جبران زيان وارده به او و يا شخص ثالث ديگري را به عهده گيرد. مبلغي كه بيمه گزار در مقابل اين خدمت مي پردازد، حق بيمه نام دارد. بيمه گر مجموعه اي از ريسكها را پذيرفته و بر اساس قوانين آماري زيانهاي وارده به آنها را مي پردازد.»
یکی از بیمههایی که در چند سال اخیر به فعالیت مشغول شده است و بناست خدماتی را به فرهنگیان ارائه کند، بیمه طلائی است. گذشته از کیفیت خدماتی که این بیمه ارائه میکند، نحوه دریافت حق بیمه، مشکلات زیادی برای بیمهگزار که همان گروه فرهنگیان باشند، به وجود میآورد. در بسیاری از مراکز خدمات پزشکی یا مطب های پزشکان، لازم است تا شخص فرهنگی، قبض یا رسیدی را به عنوان گواهی دریافت کند و آن را به محل بیمه تحویل دهد. دستور پزشک و جواب برخی خدمات پزشکی را نیز ارائه دهد و هر بار از کارت بیمه طلائی کپی بگیرد و تحویل دهد.
جدای از آنچه بیان شد، برای اقدام به گرفتن حق بیمه مهلت شش ماهه تعیین شده است و پس از این مهلت نسبت به انجام امور بیمهای و پرداخت حق بیمه اقدام نمیشود؛ در حالی که قرارداد بیمه، یک ساله است و هر ماهه از حقوق بیمه گزار کسر میشود و بیمهگزار محترم فرهنگی، حق بیمهی قبل از شش ماه را پیشاپیش و در موعد مقرر پرداخته است.
در تاریخ چهاردهم آبان ماه جاری وقتی برای اقدام درباره دو فقره موضوع بیمهای به دفتر بیمهی طلایی در آموزش و پرورش ناحیه دو مراجعه کردم، کارمند مربوطه به دلیل گذشت بیش از شش ماه از زمان مراجعه به پزشک از دریافت مدارک خودداری کرد و عملاً بهعنوان نمایندهی بیمهی طلایی، از پرداخت حقی که بر گردن این بیمه بود، خودداری کرد.
سئوال من از بیمهگران محترم بیمهی طلایی و مسئولان آموزش و پرورش این است:
مگر پرداخت حق بیمه، که حق بیمار است، سقف زمانی دارد؟
آیا اگر بیمهگزاری به دلایل مختلف نتوانست در این محدودهی زمانی نسبت به دریافت حق خود اقدام کند، بدهکاری بیمه کان لم یکن تلقی میگردد؟!
آیا بیمهگران محترم به حلال بودن درآمد خود پایبندی دارند یا نه و آیا حاضرند مبلغ حرامی که عبارت از حق بیمار است، وارد سرمایهی آنان شود؟
آیا اگر در این دنیا نسبت به حق بیماران بیاعتنایی کردند و با وضع قوانین من درآوردی این حق را نپرداختند، در سرای دیگر نیز قادرند پاسخی بدهند و نسبت به این حق بیاعتنا بمانند؟
منتظر پاسخ منطقی مسئولان بیمه طلایی در این زمینه هستم و امیدوارم مسئولان بالادست استانی از جمله استاندار جدید استان نیز در این زمینه بیتفاوت نمانند و در این باره نظرشان را به عهدنامهی حضرت مولیالموحدین علی ع به مالک اشتر نخعی درباب حقوق مردم و مرور دیگربارهی آن جلب میکنم.
نام و مشخصات نویسنده به منظور پیگیری موضوع از طریق مسئولان در سایت یزد فردا محفوظ است.
خبر فوق را به زبان مورد نظر ترجمه کنید