مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: «بکارگیری فناوری اطلاعات در حوزه سلامت از اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است.»
مهندس احسان سلطانی مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت و گوی تفصیلی-اختصاصی با خبرنگار سینانیوز در یزد تصریح کرد: «هم اکنون در تمام بیمارستانهای استان یزد سیستم اطلاعات بیمارستانی یا همان HIS مستقر است ولی با این وجود هیچ ارتباط دادهای بین مراکز بیمارستانی، کلینیکی و پاراکلینیکی وجود نداشته و به همین دلیل بیماران باید در هر بار مراجعه به پزشک کوله باری از داروها و تصاویر پزشکی را به همراه خود داشته باشند.»
وی ادامه داد: «اما امروز با زیرساخت ارتباطی گسترده و قوی موجود می توان امکانی فراهم نمود که سیر درمانی بیمار به صورت نرم افزاری و حتی به شکل نمودار اطلاعات سلامت، توسط پزشک معالج به صورت آن لاین مشاهده شود.»
سلطانی با اشاره به پیشرفتهای دنیا در زمینه فناوری اطلاعات سلامت اعم از تله مدیسین (پزشکی از راه دور) تصریح کرد: «امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا، نروژ، هند و حتی سودان جنوبی پروژه های موفقی در زمینه تشخیص بیماری، پایش سلامت و در مواردی جراحی از راه دور اجرا شده است.»
وی افزود: «در صورت ایجاد فرهنگ سازی مناسب در زمینه فناوری اطلاعات سلامت میتوانیم تشخیص از راه دور را در استان یزد کلید بزنیم چرا که علاوه بر در اختیار داشتن زیرساخت ارتباطی مناسب بحمداله تیمی جوان ، فعال و متخصص در مجموعه فن آوری اطلاعات دانشگاه متبوع در اختیار داریم.»
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه با اشاره به معضلات فناوری اطلاعات در کشور گفت: «متاسفانه فناوری اطلاعات فاقد یک متولی واحد در کشور بوده و همین موضوع باعث انجام فعالیتهای جزیره ای و یا بعضا اقدامات موازی در کشور گردیده است از طرف دیگر هنوز اعتماد کافی به فن آوری اطلاعات از سوی مسئولان و حتی کاربران وجود ندارد.»
وی ادامه داد : «متاسفانه در ارگانهای دولتی ما کارشناسان فناوری اطلاعات را به عنوان تعمیرکار رایانه و یا تنها نصاب ویندوز می شناسند، در حالی که در دنیا از کارشناسان فنآوری اطلاعات به عنوان مشاور در امور مدیریت کلان استفاده کرده که میتوانند مسئولیتهایی از قبیل تحلیل فرآیندها، طراحی، تولید و پشتیبانی سیستمهای نرم افزاری و همچنین نگهداری زیرساختهای فنآوری اطلاعات را بعهده گیرند.»
استفاده از تخصص کارشناسان فن آوری اطلاعات می توانند راهگشای بسیاری از مشکلات اجرایی کشور باشد ولی در شرایط فعلی کمتر از این تخصص استفاده می شود.»
سلطانی متذکر شد: «در ارگانهای دولتی هنگام خرید رایانه به جای توجه به نیاز کاربر، به رایانه به عنوان یک کالای لوکس نگاه شده که این امر باعث هدر رفت منابع و خروج ارز از کشور میشود. بسیاری از کاربران اداری برای کارهای ساده مثل جستجو و وب گردی از کامپیوترهای پر قدرت استفاده میکنند که شاید یک پنجم ظرفیت آن سیستم نیز در زمان کار با رایانه مورد استفاده قرار نمی گیرد.»
سلطانی خاطر نشان کرد: «تا زمانی که این نگرشها وجود داشته باشد نباید انتظار پیشرفت همگام با سایر کشورها را داشته باشیم.»
وی ادعا کرد: «در صورت حمایت از راه اندازی سامانه های سلامت الکترونیک شاهد صرفه جویی چشمگیری در هزینه های درمانی خواهیم بود که می توان از منابع حاصله در بخش بهداشت و پایش سلامت استفاده کرد.»
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به گزیدهای از فعالیت حوزه فناوری اطلاعات سلامت یزد گفت: «به جرات می توان گفت امروز قابلیت پیاده سازی کلیه سامانه های سلامت الکترونیک در استان یزد وجود دارد.»
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارامیدواری کرد: «در آینده نزدیک جستجوی تخت خالی در مراکز درمانی یزد به صورت آنلاین انجام گیرد.»
مهندس سلطانی با اشاره به کاربرد علم داده کاوی در پایش وضعیت سلامت و درمان بیماریها گفت: «تحلیل دادههای پزشکی به کمک داده کاوی میتواند کمکهای زیادی به تیمهای بهداشتی درمانی در زمینه پیشنهاد بهترین روش درمان یا هشدار در زمینه امکان بروز یک بیماری خاص با ادامه وضعیت موجود بیمار داشته باشد.»
سلطانی با اشاره به راه اندازی سامانه رادیولوژی از راه دور در 3 بیمارستان یزد گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک با استفاده از رایانش ابری امکان دسترسی به کلیه سوابق رادیوگرافی بیماران در تمامی مراکز درمانی و مطب ها را فراهم نماییم.
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین به سامانه های نوبت دهی و پذیرش کلینیک ویژه تخصصی وفوق تخصصی خاتم الانبیاء (ص) یزد اشاره کرد و افزود: معتقدم اگر سامانه های فوق در این کلینیک پیاده سازی نشده بود یک سوم پذیرش بیماران نیز صورت نمی گرفت این در حالی است که روزانه در شیفت عصر به طور متوسط 1700 بیمار در این کلینیک در کلیه بخش های تخصصی و فوق تخصصی پذیرش می شوند.
وی افزود معتقدم که دانشگاه علوم پزشکی در پیشانی خدمت گزاری به مردم قرار دارد چراکه دانشگاه تنها ارگانی است که هر فرد در طول زندگی بارها به مراکز بهداشتی ، درمانی و حتی آموزشی آن مراجعه می نماید و همین امر باعث حساسیت کار کارکنان دانشگاه بویژه پرسنل فن آوری اطلاعات گردیده است.
سلطانی ادامه داد: طی یک سال گذشته با حمایت مسئولین دانشگاه توانستیم با توسعه سریع شبکه ملی سلامت در استان ، جزء 5 استان برتر کشور قراربگیریم .
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد ثبت نام الکترونیکی دانشحویان جدیدالورود را از دیگر خدمات ارائه شده بر بستر شبکه ملی سلامت اعلام کرد.
سلطانی راه اندازی کتابخانه الکترونیک با بیش از 14 هزار کتب پزشکی مرجع، تدوین نشریات الکترونیکی و غیره را از دیگر اقدامات حوزه آی تی این مرکز دانشگاهی عنوان نموده و همچنین از راه اندازی سیستم نوبت دهی هوشمند از مهرماه جاری در کلیه کلینیک های یزد خبرداد و گفت: به فضل خداوند تمام بیمارستانها نیز به این سیستم متصل خواهند شد.
مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین از افتتاح و راه اندازی پیشخوان خدمات مردمی جهت دریافت الکترونیکی شکایات در آینده نزدیک خبرداد و گفت: سامانه تلفنی 1490 هم اکنون پاسخگوی سوالات و شکایات مردمی درحوزه سلامت می باشد که در نظر داریم در آینده نزدیک امکان مشاوره تلفنی در زمینه کلیه مسائل بهداشتی را به این سامانه اضافه نماییم.
سلطانی در پایان بر افزایش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در مدیران ارشد و کاربران تاکید کرد و افزود: ما به عنوان کارشناسان فن آوری اطلاعات وظیفه داریم زیرساخت ها را توسعه دهیم و متقابلا انتظار داریم پشتیبانی و حمایت های لازم توسط مدیران صورت گیرد. اگر فن آوری اطلاعات به عنوان مرجع و ابزار نظارتی و مدیریتی مورد قبول واقع شود مطمئنا موجب تسریع و افزایش کیفیت در روند ارائه خدمات خواهد شد.