«نشستهایم اینجا و چشم دوختهایم به صفحه جادو؛ گاهی تیتراژ برنامههای مختلفش را کپی میکنیم و گاهی شبیهسازی مسابقه شامش را روی سیدی به ملت میفروشیم.»
به گزارش اعتدال، رسول بهروش در قانونآنلاین نوشت:
«1- یکی از داغترین سوژههای نود این هفته، به نمایش تصویر خوانندهای مربوط میشد که مخاطبانش پیشتر او را در شبکه ماهوارهای «من و تو» دیده بودند. دوشنبهشب برای چند لحظه چهره صالح، برنده بخش صداهای غایب آکادمی موسیقی این کانال جهانی روی موج شبکه سه رفت و باعث شد تا این مساله در 48 ساعت گذشته به یکی از موضوعات جالب مورد بحث بین کاربران اینترنتی در ایران تبدیل شود. این هنرمند روز یکشنبه به کرج فراخوانده شده بود تا پیش از دیدار دو تیم سایپا و پرسپولیس برای تماشاگران حاضر در استادیوم انقلاب برنامه اجرا کند.
2- بیتردید اقدام کرجیها در مورد دعوت از این خواننده و نیز سایر صاحبان ذوق از سراسر ایران عزیز، رفتاری در خور تحسین بوده است. آنها پیش از اولین میزبانیشان از سرخابیهای پایتخت قصد داشتند طلسم ترس را به دست توانای هنر بشکنند و البته در این مسیر موفق هم بودند. با این همه اما در پس انعکاس صدای صالح نکتهای هست که نمیتوان نادیدهاش گرفت؛ اینکه در مملکت 70 میلیونی ایران با صداوسیمایی به شدت ثروتمند، باز زحمت کشف یک استعداد تازه و توانا به گردن شبکهای ماهوارهای میافتد که فرسنگها دور از این مملکت به دست عدهای مهاجر اداره میشود. آیا این فاجعه نیست؟ چگونه میتوان باور کرد یک شبکه ساده تلویزیونی تنها با تولید چند ساعت برنامه در روز بتواند دستاوردی چنین قابل توجه ارائه بدهد و در مواردی از تلویزیون پرادعای ایران هم جلو بزند؟ نشستهایم اینجا و چشم دوختهایم به صفحه جادو؛ گاهی تیتراژ برنامههای مختلفش را کپی میکنیم، گاهی شبیهسازی مسابقه شامش را روی سیدی به ملت میفروشیم و گاهی مثل ضیافت کرج، چشمانتظار میمانیم تا استعدادهایمان را کشف کند و مثلا یادمان بیاورد که در فلان شهرستان یک پسر جوان داریم که اگرچه از معلولیتی رنج میبرد اما جای خالی نداشتههایش را با صدایی گرم پر کرده است. مشکل اینجاست؛ تلویزیون ما صالح را نمیبیند، هیچکدام از صالحها را در موسیقی و بیرون از آن نمیبیند. او برای شبکه ممنوعه، صدای غایبی بود که شنیده شد اما برای سیمای وطنش، استعداد حاضری بود که به هیچش گرفتند. شاید امروز به همین مناسبت باید دستی بر سر و گوش اعجاز مسلم سعدی شیراز کشید و از مدیران جامجم پرسید «هرگز صدای غایب حاضر شنیدهای؟!»
3- اقبال نسبی شبکهای همچون «من و تو» در ایران، بیش از هر چیز دیگری نشان از کم و کاستیهای پرشمار تلویزیون دولتی کشورمان دارد؛ مجموعهای با دهها شبکه پرهزینه که گاهی به نظر میرسد حتی در شناخت ذائقه مخاطبانش نیز مشکلات جدی دارد. در طول همین یک ماه اخیر موضوع واکنشها به یک مستند تاریخی پخش شده از این شبکه به یکی از سوژههای داغ محافل رسانهای کشورمان تبدیل شده بود. بسیاری از تحلیلگران ایرانی بهدرستی اعتراض کردند که چرا این کانال ماهوارهای همه حقیقت را در مورد رضاخان نگفته است اما هیچکس نپرسید که اساسا کدام سهلانگاری در داخل کشور باعث شد کار داوری و روشنگری در این زمینه به لندن کشیده شود؟ آیا اگر صداوسیمای ایران میتوانست پیشدستی کند و با وسواس و اعتدال در این حوزهها مخاطبانش را خرسند و راضی نگه دارد، کار به جایی میرسید که یک شبکه خارجی با بودجه و اهدافی مبهم، مرجع مورد استناد بخشی از هموطنانمان لقب بگیرد؟ متاسفانه کارنامه جامجم ایران پر از این تجدیدیهاست؛ عیب و ایرادهایی که بازدهی این رسانه را بهشدت پایین آورده و میدان را برای جولان دادن رقبا باز نگه داشته است.
4- جوان مستعد قائمشهری با چشمانی نابینا راه آیندهاش را در «من و تو» دید و آن را پیدا کرد اما میلیونها جوان دیگر ایرانی با چشمانی بینا آنچه را لازم است، در رسانه ملی این کشور نمیبینند. چشم شما روشن آقای ضرغامی!»
شبکه ای ضدانقلاب و مبتذل که دو کانال خود را از لندن راه اندازی کرده است، مدعی شد که با مجوز وزارت ارشاد در تهران دفتر راه اندازی کرده است
شبکه "من و تو2" که به همراه کانال یک همین شبکه از لندن راه اندازی شده است، مدعی شد که با مجوز وزارت ارشاد در تهران دفتر رسمی افتتاح کرده است و از طریق این دفتر، مستندهای دوبله شده را با کیفیت بالا و قیمت پایین به فروش می رساند.
شبکه "من و تو" که پخش خود را از لندن در قالب دو کانال از پاییز سال جاری آغاز کرده است، در "کانال 1" تمرکز خود را بر تولید برنامه های سرگرمی، تفریحی بویژه رقص و خوانندگی با استفاده از جذابیتهای جنسی قرار داده است و با همکاری یک خواننده زن معروف، در حال پخش برنامه است.
شبکه "من و تو1" ضمن اهانت به برخی مقدسات، تقریبا در کلیه برنامه های خود رسما از ضدانقلاب حمایت کرده و همسو با سایر شبکه های ضدانقلاب، اهانت های موهنی علیه مقامات کشورمان پخش کرده است.
شبکه "من و تو2" نیز چندی پیش در مستندی با عنوان "حقایق مهیج" که درباره ساختمانهای ساخته دست بشر پخش کرد، بجای کلمه خلیج فارس، از عبارت مجعول "خلیج ع ر ب ی" استفاده کرده بود.
این شبکه همچنین از طریق تبلیغاتی که در سایتها و وبلاگها آغاز کرده، مدعی شد که اداره پست نیز در توزیع مستندها با آنان همکاری می کند.
بنابر این گزارش، با توجه به سیاست گذاری متمرکز این دو شبکه از لندن توسط افرادی که همگی در ضدیت با نظام اسلامی اشتراک دارند، اگر ادعای اعطای مجور وزارت ارشاد به دفتر این شبکه صحت داشته باشد، ابهامات جدیدی درباره عملکرد متولیان فرهنگ در دولت مطرح خواهد شد.منبع: مشرق
قرارداد ها ، حقوق ها و میزان تعهد شبکه به کارکنان اش
قرارداد ها در تلویزیون من و تو به دو نوع تقسیم می شود ، گروه اول کسانی هستند که پیش از این سابقه کاری با تیم مدیریت را دارند و معمولا قرار داد های این گروه سه ساله است و گروه دوم کسانی هستند که برای سیستم جدید هستند یا این که برای مدتی موقت و یک برنامه خاص مد نظر قرار گرفته اند ، این گروه به صورت " فیری لنس " کار میکنند که پرداخت مالیات شان به دولت با خودشان هست و هر جایی هم که یکی از طرفین بخواهد همکاری را قطع کند میتواند.
جالب است بدانید در کل مجموعه تنها قرارداد های حسن اعتمادی ( سردبیر اتاق خبر و پدر رها اعتمادی ) ، رها اعتمادی ، تیام بصیر ( هم خونه ای و دوست دوران زندگی در سوئد رها اعتمادی ، تهیه کننده بفرمایید شام ) و ساناز قاضی زاده ( که نقش ارتباط بین من و تو و بی بی سی فارسی را ایفا میکند ) به صورت سه ساله تنظیم شده است و هیچ کس دیگر از کارکنان این مجموعه قرارداد نوشته شده تمام وقت با این مجموعه ندارند. بنابر این به محض این که کوچک ترین احساس خطری از جانب هر یک از کارکنان برای مدیریت به وجود بیاید به سادگی او از سیستم خارج می شود.
رها اعتمادی سالیانه ۳۰ هزار پوند ، تیام بصیر سالیانه ۲۸۰۰۰ پوند و ساناز قاضی زاده سالیانه ۲۷۰۰۰ پوند از این مجموعه حقوق می گیرند که در مقایسه با سطح حقوق و دستمزد در انگلستان جزو گروه با در آمد بالا محسوب می شوند.البته خانواد ه اعتمادی از بهائیان باسابقه!محسوب می شوند.
دو نمونه بارز عدم تعهد تلویزیون من و تو به کارکنان اش سحر زند و سمیررا قاسمی هستند که هر دو به علت اختلاف نظرهایی که با رها اعتمادی داشتند از این مجموعه به سادگی کنار گذاشته شدند.
سمیرا قاسمی که در اولین سری آکادمی موسیقی گوگوش مجری گری این برنامه را به همراه رها اعتمادی بر عهده داشت و در یکی دو برنامه من و تو پلاس هم به عنوان مجری در کنار سام سرمدی فعالیت می کرد ، پس از مشکلات شخصی که با رها اعتمادی پیدا کرد از من و تو اخراج شد.
همین اتفاق برای سحر زند ، مجری من و تو پلاس هم افتاد . در مهمانی شب آخر آکادمی موسیقی گوگوش سحر زند و امیر ( یکی از خوانندگان آکادمی ) بیشتر وقت شان را با هم گذراندند و میزان صمیمیت و رابطه این دو به مذاق رها اعتمادی خوش نیامد ، هفته بعد سحر زند به بهانه مشکل ویرایش ! برنامه ای که مجری اش بود اخراج شد ! این در حالی است که مشکلات ویرایش یک برنامه به تهیه کننده آن مرتبط است و مجری در این میان نقشی ندارد.
کسانی که به صورت پاره وقت و بدون قرارداد با این مجموعه همکاری میکنند برای گزارش هایی که خارج از ساختمان تلویزیون تهیه کنند به ازای هر روز ۲۰۰ پوند دریافت میکنند و اگر یک روز کاری کامل را در داخل استدیو بگذرانند این مبلغ ۲۵۰ پوند خواهد بود. تهیه کنندگان بابت هر قسمت هر برنامه ۳۰۰ پوند دریافت میکنند ، برای مثال یک برنامه نیم ساعته که برای مدت یک سال پخش شود ۱۵۶۰۰ پوند دستمزد تهیه کننده خواهد بود.
برنامه ریزان تلویزیون چه کسانی هستند ؟
مدیریت کل برنامه ها را خود کیوان عباسی به عهده دارد اما ارتباط با تهیه کنندگان و برنامه ریزی زمانی تلویزیون برعهده مریم تهرانی است که دوستی دیرینه ای با مرجان عباسی دارد.
تقریبا اکثر کارکنان تلویزیون می دانند که رمز موفقیت و ماندگاری شان ارتباط با رها اعتمادی و مریم تهرانی است و اگر بتوانند رضایت خاطر این دو نفر را کسب کنند شغل خود را به راحتی نگه خواهند داشت.
آیا من و تو خود را به قانون مداری و اخلاق متعهد میکند؟
همان طور که می دانید قوانین کپی رایت در اکثر نقاط جهان من جمله انگلستان به طور جدی پیگیری و رعایت میشود و در صورتی که یک فرد یا کمپانی از آن تخطی کند معمولا با جریمه های سنگینی مواجه می شود.
برنامه های تلویزیون به دو دسته تقسیم می شوند ، دسته اول آنهایی هستند که توسط کمپانی های دیگر تهیه شده اند و تنها توسط تلویزیون من و تو ترجمه و زیر نویس می شوند وبه روی آنتن می روند.
این برنامه ها بیشتر جنبه زمان پر کردن دارند ، گرچه در بسیاری موارد مطالب ارائه شده در این برنامه ها هدفمند و با طرح ضربه زدن به باور و فرهنگ اسلامی بوده است.
دسته دوم برنامه هایی هست که خود تلویزیون و دست اندر کاران اش می سازند که در اکثر موارد این برنامه های هم تقلید بی چون و چرای از شبکه های تلویزیونی انگلیسی و امریکایی است.این برنامه ها را یا به صورت قانونی خریداری میکنند مانند بفرمایید شام یا بدون اجازه تقلید میکنند مانند آکادمی موسیقی گوگوش که بی هیچ شکی کپی برنامه آمریکن ایدل هست.
نکته جالب در مورد گزارش های این تلویزیون هم همین عدم رعایت قانون کپی رایت است ، برای مثال در برنامه آفساید ، بارها صحنه های بازی های اروپایی نشان دادند ولی برای آنها حق کپی رایت پرداخت نشد و تمامی این تصاویر غیر قانونی پخش شد.
مدیران شبکه من و تو در بحث استخدام کارکنان هم چندان پایبند مسائل اخلاقی و قانونی نیستند. جدا از رسوایی اخیر آکادمی گوگوش که نشان میدهد انتخاب خوانندگان تنها بر اساس رفاقت های گذشته دست اندرکاران و خوانندگان بوده است ، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد برخی از کارکنان این مجموعه بدون اجازه کار فعالیت کرده اند که خلاف قوانین وزارت کار انگلستان است.
برای مثال ، امید خلیلی تجریشی ، مجری من و تو پلاس و گوینده نقش طغرل در بفرمایید شام همکاری اش را از سپتامبر ۲۰۱۰ با این مجموعه شروع کرده است در حالی که او یک پناهنده غیر قانونی در انگلستان بوده است و اجازه اقامت قانونی و کار خود را در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۱ دریافت کرده است ، این به این معنا است که او حداقل برای مدت ۴ ماه غیر قانونی در این مجموعه فعالیت کرده است.
مثال دوم برای عدم تعهد مدیریت من و تو به قانون کار در انگلستان ، سالومه سید نیا مجری برنامه سالی تاک و پشت صحنه آکادمی است که او هم بعد از کار کردن در تلویزیون بی بی سی درخواست پناهندگی کرده است و هم اکنون در خانه دولتی زندگی میکند و هزینه زندگی او بر پای دولت انگلستان است در حالی که حقوق دریافتی او در تلویزیون ۲۳۰۰۰ پوند سالیانه است که یک حقوق زندگی متوسط در انگلستان به حساب می آید و هیچ گونه کمک هزینه دولتی شامل حال اش نباید بشود. مدیریت تلویزیون من و تو حقوق ماهیانه سالومه سید نیا را به حساب دوست پسر سابق او و شوهر فعلی اش، سروش تهرانی می ریزد تا به این وسیله او کماکان بتواند از حقوقی که دولت به افراد مستمند می پردازد استفاده کند.
جالب است بدانید بسیاری از دست اندر کاران تلویزیون من و تو در سری اول آکادمی ۴ هفته مانده به پایان مسابقه می دانستند که قرار بود سروش تهرانی اول شود ، همان گونه که امسال دوستان بابک سعیدی و رها اعتمادی با کیفیت پایین در رتبه بالا قرار میگیرند و سیل اعتراضات مردمی روانه صفحات فیس بوک تلویزیون می شود.
به راستی چگونه کسانی که کوچک ترین تعهدی به قانون و اخلاق مداری ندارند به خود اجازه می دهند دیگران را به سادگی و بی مدرک به تقلب و بی اخلاقی متهم کنند؟
برخی عوامل شبکه بهایی من و تو
ارتباط من وتو ، بی بی سی فارسی و صدای امریکا
تاکنون شایعه های زیادی در مورد ارتباط بین نویسندگان و مجریان تلویزیون من و تو ، بی بی سی فارسی و صدای امریکا مطرح بوده است . بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که با توجه به ریزش مخاطب تلویزیون های سیاسی بعد از عملکرد مغرضانه آنها در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران ، ظهور یک تلویزیون به ظاهر تفریحی با مقاصد سیاسی بهترین راهکار برای خروج از بحران مشروعیت رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بود.
همین طور با توجه به نامشخص بودن منابع مالی تلویزیون من و تو و عدم شفاف سازی مدیریت آن در این مورد شایعاتی مبنی بر حمایت دولت های استعمارگر امریکا و انگلیس مطرح بوده است چرا که بسیاری معتقدند با توجه به هزینه های بسیار سنگینی که این مجموعه برای برنامه هایش پرداخت میکند ، بدون شک به یک منبع مالی بسیاری قوی دولتی تکیه کرده است که بدون تبلیغات بزرگ میتواند به مسیر ش در طول یک سال ادامه دهد. مرور مسیر برنامه های این تلویزیون که با حجمه به باورهای فرهنگی و دینی آغاز شد و در طول زمان کم کم رنگ سیاسی گرفت تا با مستند هایی مانند " قمار اتمی ایران " یا " شب بود " به تحریف تاریخ و واقعیت ها بپردازند نشان میدهد که هدف این مجموعه نشانه گرفتن اعتقادات مذهبی و باور مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران است و در این مسیر از کمک رسانه های دولتی انگلستان و امریکا یعنی بی بی سی و صدای امریکا کمک میگیرد.
تلویزیون من و تو با توجه به کمبود نیروی انسانی ایرانی متخصص در بحث رسانه که بخواهند پا بر منافع کشور خودشان بگذارند روی به استفاده از نیروهای سوخته بی بی سی فارسی و صدای امریکا آورده است که در زیر چند نمونه از این مسئله را اشاره میکنیم :
آرمین قبادی پاشا ، گوینده اتاق خبر این تلویزیون که همیشه تمرکز بر سیاه نمایی شرایط اقتصادی و سیاسی ایران دارد ، پیش از این سابقه همکاری با صدای امریکا را در کارنامه خود دارد :
امیر برادران ، کارشناس برنامه ورزشی سیاسی آفساید پیش از این سابقه همکاری با تلویزیون صدای امریکا را در کارنامه خود دارد.
جاوید جعفری ، نویسنده و مجری برنامه سیاسی ورزشی آفساید ، سابقه همکاری با صدای امریکا را دارد ، البته او در پروفایل شخصی ش در سایت فوتبال مدیا اذعان کرده است که روزنامه نگاری را در بی بی سی آموخته است .
در مورد دوره خبرنگاری بی بی سی فارسی جالب است بدانیم بی بی سی در سال ۲۰۰۶ با کمک مالی دولت انگلستان یک دوره روزنامه نگاری رایگان را برای روزنامه نگاران فارسی زبان تدارک دیدند. این دوره با یک سفر یک هفته ای به هزینه بی بی سی در ترکیه آغاز می شد ، با چندین درس روزنامه نگاری به صورت آنلاین و فارسی ادامه پیدا میکرد و در نهایت روزنامه نگارانی که از فیلتر مدرسین این کلاس ها میگذشتند و کیفیت مورد نظر آنها را داشتند به دوره لندن دعوت می شدند. در میان کارمندان تلویزیون من و تو ، ساناز قاضی زاده ، سالومه سید نیا ، شیدا هوشمندی و سام غفارزاده جزو کسانی هستند که مدرک روزنامه نگاری خود را از بی بی سی دریافت کردند.
به نظر می رسد فارغ التحصیلان این دوره به دو گروه تقسیم شدند ، گروه اول برای تلویزیون بی بی سی فارسی به کارگرفته شدند و گروه دوم را برای تلویزیون من و تو معرفی کردند. پانته آ مدیری وسالومه سید نیا ،به گواه خود سایت تلویزیون من و تو پیش از فعالیت در این مجموعه کار کردن در تلویزیون فارسی بی بی سی را را در کارنامه خود دارند.
خارج از بحث کاری روزنامه نگاری که ارتباط بین عناصر بی بی سی ، صدای امریکا و من و تو کاملا واضح و مشهود است ، کارمندان این مجموعه ها در محیط غیرکاری هم دوستان صمیمی با هم هستند و در مهمانی های هم شرکت میکنند .
یا در دومین شب آکادمی گوگوش ، دوربین در بین تماشاچیان چندین بار چهره فرن نقی زاده ، مجری بی بی سی را به تصویر می کشد که با اشتیاق خاصی این برنامه را دنبال میکند !
اگر چه مدیران شبکه تلویزیونی من و تو مدعی بی طرفی رسانه شان در مقابل مذهب ، سیاست و ...هستند(با توجه به کثرت حضور اعضای فرقه ضاله بهائیت در این تلویزیون این ادعایی کذب است) ، اما این شواهد و قرائن به خوبی نشان میدهد که چهارچوب فکری آنها دقیقا همان چهارچوب فکری رسانه های معلوم الحالی مانند بی بی سی و صدای امریکاست که با بودجه های دولت های خود همواره بر ضد منافع ایران سخن پرانی کرده اند. آنها هرگز دلسوز ایران وایرانی نبوده و نیستند.
شبکه انگلیسی ساخته من و تو که کمتر از دو سال است فعالیت خود را با سرمایه گذاری مستقیم دربار سلطنتی آغاز کرده و با تابلوی فریبنده شبکه ای به اصطلاح اجتماعی و فرهنگی پا به عرصه وجود گذاشت در جدیدترین آگهی استخدام خود سه شرط اصلی را برای پذیرفته شدن در این شبکه اعلام کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ رها اعتمادی که فردی بهایی زاده و از خانواده نوکران و خدمتکاران دربار شاه مخلوع است در سال 2010 با همکاری رسمی دربار انگلیس و چند نفر از عوامل دیگر شبکه من و تو را که از همان ابتدا لقب خواهرخوانده بی بی سی فارسی را یدک می کشید راه اندازی کرد تا این شبکه از همان ابتدا با تفکری بهایی - صهیونیستی و ضد ایرانی پا به عرصه وجود بگذارد.
اعتمادی در جدیدترین آگهی استخدام این شبکه که در وبلاگش منتشر کرده سه شرط اصلی را برای پذیرفته شدن به عنوان مجری در این شبکه را اعتقاد راسخ به فرقه ضاله بهائیت ، مخالفت با جمهوری اسلامی ایران و آمادگی داشتن برای عریان شدن عنوان می کند. رها اعتمادی از چند سال پیش با پشتیبانی همه جانبه و البته غیر علنی عوامل بی بی سی گروهی به نام "جوانان بدون مرز" را برای ضدیت با جمهوری اسلامی ایران راه اندازی کرد و تمامی عناصر همسو با فرقه ضاله بهائیت و ضد جمهوری اسلامی ایران را شناسایی و هسته اولیه من و تو را با آنها شکل داد.
البته پیش از این هم نقل قول های بسیاری در خصوص پشت پرده بهایی عوامل و مجریان این شبکه مطرح بود که اکنون با فرو افتادن پرده های فریب سند رسمی بهایی – صهیونیستی بودن این شبکه به ظاهر فرهنگی – اجتماعی علنی شد.
اگرچه که دو شبکه سلطنتی بی بی سی فارسی و من و تو جدا از هم فعالیت می کنند اما منبع تغذیه نیرو و مجریان آنها یکی است و عوامل این دو شبکه در هم تنیده و پشتیبان استراتژیک اهداف ضد ایرانی یکدیگر هستند.
مشرق نوشت: شبکه ضد فرهنگی "من و تو"همزمان با گرم شدن موضوع یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با تغییری هدفمند، وب سایت خود را - که پیش از این صرفا به معرفی برنامه ها و تولیدات این شبکه می پرداخت- سیاسی نمود.
تغییر وب سایت این شبکه ضد فرهنگی و پرداختن به موضوعات سیاسی روز با رویکرد عمده اطلاع رسانی و تحلیل اخبار ایران، بیانگر آن است که شبکه "من و تو" نیز در راستای اقدامات سایت ها و شبکه های ضد انقلاب در خصوص ایجاد فضایی خاص و متناسب با خواسته دشمنان در ایام انتخابات، از هم اکنون قدم در این مسیر، با رویکرد سیاسی خود گذاشته است.
آنچه لازم به یادآوری است اینکه یکی از اسرار شبکه "من و تو" مبهم بودن منابع مالی این شبکه عریض و طویل می باشد که بنا بر گزارش هایی که پیش از این منتشر شده، این شبکه مورد حمایت فرقه بهائیت، چندین منبع مالی تامین کننده دارد و اکنون با این تغییر قصد تاثیرگذاری در فضای جامعه ایران در آستانه انتخابات را دارد. چراکه بعد از شکست شبکه های ضد انقلاب و اپوزیسیون همراه با عوامل داخلی شان در فتنه 88 شاید پول های کلان این شبکه به کمک شان بیاید.
شبکه غیر اخلاقی و ضد فرهنگی "من و تو" که تاکنون با برنامه هایی مانند "بفرمائید شام" و دیگر برنامه ها، فیلم ها و سریال های خود در صدد تغییر "سبک زندگی اسلامی ایرانی" مردم ایران بود، "حداقل فعلا" اسب خود را برای ایجاد فضای مورد دلخواه دشمنان ملت ایران زین کرده است تا به کمک سایر شبکه های ضد انقلاب و ضد دین مانند "شبکه بی بی سی فارسی" ارگان رسمی روباه پیر انگلیس و "صدای آمریکا" شبکه دولتی آمریکا و ... بشتابد.
101
پخش مستند "رضاشاه" از شبکه "من و تو" حسابی خبرساز شده. قابل پیشبینی هم بود. به هرحال طبیعی است که روایت زندگی خاندان پهلوی برای خیلیها جذاب باشد، به ویژه برای نسلی که میخواهند بدانند چرا پدران آنها کمر به نابودی حکومت پهلوی بستند. حقیقتش را بخواهید آنها پاسخ این پرسش را نمیتوانند از شبکههای رسانه ملی دریافت کنند.
عبدالجواد موسوی در ادامه نوشت: یعنی خیلی به روایتهای رسمی باور ندارند. کلماتی مثل: "خیانت" و "وابستگی" و "غارت بیتالمال" آن قدر به راحتی به این و آن عطا شده که دیگر کارآیی خود را از دست داده است. علاوه بر این نمیتوان یکسره همه چیز را منکر شد. مردم راهآهن و دانشگاه و استادیوم ورزشی را به چشم میبینند، هرچه قدر هم من و شما بگوییم این بناها با انگیزههای سیاسی ساخته شدهاند فایدهای ندارد. انگیزهها درطول تاریخ از یاد میروند آنچه برجای می ماند خود اثر است و نه چیز دیگر. البته این حرفها به معنای تایید مستند رضاشاه نیست. این مستند بیش از آن که یک مستند تاریخی و یا گزارشی باشد ستایش اغراقآمیزی بود که گاه از شدت افراط و اغراق، مضحک جلوه میکرد. این که فیالمثل بگوییم رضا شاه به عقاید دینی مردم به شدت احترام میگذاشت تا آنجا که به آنها اجازه میداد به زیارت حرم امام رضا(ع) بروند و مانع آنها نمیشد یعنی یا خودمان خیلی هالو تشریف داریم یا مخاطب را همانند خودمان تصور کردهایم. یا این که بگوییم رضا شاه برای پایان بخشیدن به شایعات زمینخواریاش همه زمینهایش را به نام فرزندش ثبت کرد یعنی این که کلا چیزی به نام فهم و شعور را به رسمیت نمیشناسیم. با این همه اگر چنین مستندی با اقبال عدهای روبرو شود نباید تعجب کرد. این اقبال- ولو اقبالی بیرمق و اندک- واکنشی است به آنچه ما تحویل مخاطب دادهایم. وقتی ما رضاشاه را فردی نشان میدهیم که فقط به عیش و نوش میپردازد و در حال قلع و قمع مخالفان است و هنری جز بله قربانگویی به اربابان خارجی ندارد طبیعی است که مخاطب جوان و پرسشگر- شما بگویید مخاطبانی بسیار محدود- روایت "من و تو" را بیشتر بپسندد. یکی از معدود کارهای خوب تلویزیون مناظرهای بود که تلویزیون بین آقای زیباکلام و سلیمینمین درباره رضاخان برگزار کرد. اگر چه آن مناظره نیز متاثر از فضای احساسی و هیجانی جامعه ما دو قطبی بود. یعنی یکی رضا شاه را قهرمانی تمام عیار معرفی کرد و دیگری اورا خائنی بالفطره اما آن مناظره اگر ادامه پیدا میکرد و پای افراد دیگری به آن برنامه وا میشد شاید به نتایج بهتری دست مییافتیم. متاسفانه آن برنامه مثل همه برنامههای خوبی از این دست به زمره برنامههای استثنایی تلویزیون پیوست. نتیجه منطقی آن هم شد مستند "رضا شاه" پخش شده از شبکه "من و تو". مستندی که در باورپذیری آن صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقشی مهم و اساسی دارد.
انتهای پیام
منبع: خبرآنلاین