زمان : 24 Khordad 1392 - 02:31
شناسه : 71954
بازدید : 15051
 فریب افکارعمومی با پول بیت‌المال؛ تولیدآخرین‌ نظرسنجی‌ها باتازه‌ترین‌ مدل‌های‌ نظرسازی! فریب افکارعمومی با پول بیت‌المال؛ تولیدآخرین‌ نظرسنجی‌ها باتازه‌ترین‌ مدل‌های‌ نظرسازی!

یکی از رسانه‌های بدنام در عرصه اطلاع رسانی، در یک نظرسنجی مدعی شده است که سوالات خود را 200هزار نفر به صورت، حضوری، پرسشنامه و تلفنی پرسیده است!! اساتید علم آمارسنجی می‌دانند انجام این مرحله آماری در مدت 24 ساعت و یا حتی یک هفته و اعلام نتایج آن بیش از آنکه بر مبنای واقعی داشته باشد به خیال پردازی و وهم پروری نزدیکی دارد

 

در مدت 48 ساعت گذشته متاسفانه روال نظرسنجی ابزاری شده است در اختیار کسانی که بر برخی نهادهای خاص تسلط دارند و به جای اینکه صادقانه آنچه را که آمارگیران در نظرسنجی‎‌های خود به دست آورده‌اند به مردم منعکس کنند،به روش غیر اخلاقی نظر سازی روی آورده‌اند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال، در ایام انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم، برخی نظرسنجی‌ها با عناوین بسیج، صدا و سیما، نیروی انتظامی و چندین ارگان دیگر دست به دشت بین سیاسیون و نخبگان می‌چرخد، و علی رقم آنکه هیچ یک از این نهادها نه به طور رسمی و نه به طور غیر رسمی، این نظرسنجی‌ها را منسوب به خود نکرده‌اند، اما شاهدیم همین پیامک‌ها که ابتدا بین نخبگان سیاسی دست به دست می‌شود، فردای آن سر از رسانه‎‌ها درمی‌آورد و اساس یک مهندسی افکار عمومی از بالا به پایین را شکل می‌دهد.

هر چند برخی نظر سنجی‌ها و سنجش افکارعمومی محرمان یا سری توسط برخی نهادهای خاص تهیه می‌شود، اما هدف از تهیه آنها انتشار در رسانه‌ها نیست و صرفا جهت اطلاع مدیران ارشد نظا است و آنچه به طور قطع و یقین معلوم است، نظرسنجی‌های منتشر شده، نمی‌تواند همان نظرسنجی‌های محرمان باشد، چرا که جرم افشای اطلاعات محرمانه مشخص است.

یک نظر سنجی توسط نهاد غیرعلمی در حالی که آرای قالیباف را بیش از همه می‌داند، آرای حسن روحانی و رضایی را با اختلاف ده درصد و حتی بیشتر در رده‌های بعدی بر می‌شمارد و این در حالی است که در همین زمان یک نهاد مشابه با این نهاد مدعی می‌شود که سعید جلیلی پیشتاز رقابت‌ها و بعد از وی قالیباف، روحانی و رضایی قرار دارند.


این دو نظرسازی بودن آنها وقتی مبرهن می‌شود که پیامکهایی منتصب به یک نهاد خاص که برای سیاسیون روزانه ارسال ‌می‌شود و در فضای رسانه‌ای بازنشر می‌یابد در تمامی نظرسنجی های خود مدعی می‌شود دکتر ولایتی در رده دوم است اما تنها در یک روز ورق برمی‌گردد، جلیلی بالا می‌آید و اثری از دکتر ولایتی در سه نفر اول نیست. جالب این است که با رصد روزانه نظرسنجی هایی که این عنوان برای برخی افراد خاص ارسال می‌کند، حسن روحانی در طول نزدیک به دو هفته کمتر از 12درصد آرا را به دست می‌آورد اما به یکباره رای او در یک نظر سنجی به بیش از 27 درصد افزایش می‌یابد. حال سوال این است این موسسه که در طول این انتخابات به جانبداری از یکی از نامزدهای خاص متهم شده است، بر چه اساس این همه اختلاف را توجیه می‌کند.

دلیل دیگر برای ساختگی بودن این نظر سنجی‌ها گسترده بالای نوسان ها است. اکثر نامزدها بین 7 تا 18 الی 19 درصد، آرایشان در این مدت پایین و بالا شده است، این بالا رفتن و پایین آمدن آرا تنها شباهتی که می تواند با واقعیت داشته باشد، نرخ دلار در چارراه استانبول می تواند باشد، نه پدیده واقعی دیگری!


البته برخی از این نظرسازی‌ها با ذکر این عناوینی همچون«مرکز استان‌ها»،«تهران»،«100 شهر» و ... یا یک نهاد امنیتی، یک نهاد فرهنگی، یک نهاد انتظامی و ... تنها در صدد توجیه اختلاف های آماری هستند. زیرا که به نظر می‌رسد گردانندگان نهادهای خاص بدون توجه به اینکه هزینه این نظرسازی ها از جیب بیت‌المال می‌رود، از نظرسازی ها تنها به دنبال ابزار جنگ روانی بر علیه مردم استفاده می‌کنند تا با گمراه کردن آنها، افکار عمومی را به سوی کاندیدای خاصی سوق دهند.


این مساله تا آنجا بین نخبگان جامعه عریان شده است که در راهروی مجلس یکی از نمایندگان عضوکمیسیون امنیت ملی با مقایسه چندین پیامک مبنای نظرسازی را به نمایندگان دیگر، تشریح می‌کرد و یا یکی از مدیران ارشد نظام، متذکر می‌شود نظرسنجی‌ها هنگامی که تهیه شد از مدیران پایین تر به مدیران بالاتر ابلاغ می‌شود تا پس از تایید آنها رسانه‌ای شود. جالب این است که در طی مراحل این هرم، هر مدیر پایین دست سعی می‌کند نظرات مدیر بالادست را تامین کند و نظرسازی را به امیال شخصی مدیر ارشدتر نرمالیزه می‌کنند.


این مراحل دست‌اندازی به داده‌ها پرخطای اولیه، از مدیری به مدیر دیگر ادامه پیدا می‌کند و از آنجا که هیچ آزمونی برای راستی‌آزمایی این دروغ‌سازی‌ها نیست، هر که هر چقدر می‌خواهد به آمارها آب می‌بندد. به طور مثال یکی از رسانه‌ها بدنام در عرصه اطلاع رسانی، در یک نظرسنجی مدعی شده است که سوالات خود را 200هزار نفر به صورت، حضوری، پرسشنامه و تلفنی پرسیده است!! اساتید علم آمارسنجی می‌دانند انجام این مرحله آماری در مدت 24 ساعت و یا حتی یک هفته و اعلام نتایج آن بیش از آنکه بر مبنای واقعی داشته باشد به خیال پردازی و وهم پروری نزدیکی دارد. چرا که در مطالعه آماری یک جامعه با نمونه آماری 200هزارتایی، باید یکسان بودن شرایط و عدم تمایز سوالات و ترتیب و لحن پرسش کننده و... رعایت شود و سپس این داده‌های خام جهت کاهش خطای انسانی و ... توسط نرم‌افزارهای آمارگیری بررسی شود، اما مسلما برای کسانی که این نظرسازی ها را ارائه می‌دهند و سپس در جهت مهندسی افکارعمومی نشر می‌دهند، نام بسیاری از متدها و نرم‌افزارهای آماری ناآشنا است.


حال کمتر از 48 ساعت به اعلام نتایج انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری باقی است، و برعهده رسانه‌های بی‌طرف است که نتایج این نظرسازی‌ها را بعد از انتخابات با ذکر نام به نقد بنشینند و مدیران و فرماندهان این سازمان‌های خاص باید پاسخگوی مردم در این دنیا و پرودگار عالم در آخرت باشند و بگویند با پول بیت‌المال و سرمایه اعتماد مردم چه‌کردند؟

 

ولایتی:

حدادعادل سفارش نظرسنجی داد!

 

علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این پرسش که در نظرسنجی که در ائتلاف پیشرفت صورت گرفته است، نفر چندم هستید؟ اظهار داشت: نظرسنجی ائتلاف پیشرفت را غلامعلی حداد عادل عضو دیگر ائتلاف سفارش داده است.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره نظرسنجی صورت گرفته در ائتلاف پیشرفت گفت: هنوز نتیجه نظرسنجی ائتلاف پیشرفت مشخص نشده است.

به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این پرسش که در نظرسنجی که در ائتلاف پیشرفت صورت گرفته است، نفر چندم هستید؟ اظهار داشت: نظرسنجی ائتلاف پیشرفت را غلامعلی حداد عادل عضو دیگر ائتلاف سفارش داده است.

وی خاطرنشان کرد: اما هنوز نتیجه نظرسنجی ائتلاف پیشرفت مشخص نشده است.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه خود شما فکر می‌کنید در نظرسنجی‌ها نفر چندم شوید؟ گفت: فکری که نیست. باید انجام شود.

رئیس جمهور یازدهم چه کسی است؟

گزارشی از آخرین نظرسنجی‌های معتبر انتخاباتی

در روزهای منتهی به 24 خرداد ماه ، نظرسنجی های متعددی در سراسر کشور توسط نهادهای معتبر صورت گرفته و نکته قابل ذکر این است که برخی از این نهادها ، در سال های 76 ، 84 و 88 صحت عملکرد خود را در نظر سنجی ها به اثبات رسانده بودند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ، در روزهای منتهی به 24 خرداد ماه ، نظرسنجی های متعددی در سراسر کشور توسط نهادهای معتبر صورت گرفته و نکته قابل ذکر این است که برخی از این نهادها ، در سال های 76 ، 84 و 88 صحت عملکرد خود را در نظر سنجی ها به اثبات رسانده بودند.

 

بنا بر این گزارش ، نظرسنجی یک سازمان ملی در روز 17 خرداد و قبل از مناظره در شهر تهران به شرح ذیل است:

 

 

 

قالیباف 40.9 %
جلیلی 8.7 %
روحانی 8.3 %
عارف 7 %
ولایتی 6.6 %
رضایی 6.5 %
حداد عادل 2 %
غرضی 1 %

 

همچنین ، نظرسنجی همین سازمان ملی در امروز 19 خرداد و بعد از مناظره در سراسر کشور به شرح ذیل است:

 

 

قالیباف 31.3 %
رضایی 11 %
روحانی 9.8 %
جلیلی 9.7 %
ولایتی 8.1 %
عارف 7 %
حداد عادل 3.2 %
غرضی 2 %

 

از دیگر سو ، نظرسنجی یک نهاد عمومی در 18 خرداد و بعد از مناظره در شهر تهران به شرح ذیل است:

 

 

قالیباف 24.5 %
روحانی 11.6 %
جلیلی 9.6 %
رضایی 9 %
عارف 8 %
ولایتی  5.5 %
حداد عادل 1.9 %
غرضی 1 %

 

 

نظرسنجی همین نهاد در 18 خرداد و بعد از مناظره در تمام شهرهای کشور به استثناء روستاهابه شرح ذیل بوده است:

 

 

 

قالیباف 20.5 %
روحانی 11.9 %
رضایی 11.4 %
جلیلی 11 %
ولایتی 8.8 %
عارف 7.2 %
حداد عادل 3.6 %
غرضی

2.3 %

 

 

جالب اینجاست که موسسه بین المللی گالوپ نیز که غالبا نظرسنجی های آن در خصوص انتخابات آمریکا شهرت دارد ، در روز 17 خرداد و قبل از مناظره سوم مدعی یک نظر سنجی سراسری در ایران شد که احتمالا به صورت تلفنی انجام شده است و به این شرح است:

 

 

مشارکت در انتخابات 71 % 
قالیباف 24 %
رضایی 13 %
ولایتی 11 %
جلیلی 9 %
روحانی 8 %
حداد عادل 4 %
عارف 3 %
غرضی 2 %

 

یکی از پرسش‌هایی که غالبا در تماس مردم با سازمان گالوپ مطرح می‌شود، این است که نظرسنجی کنندگان این سازمان برای تامین نمونه‌های خود به مصاحبه با چند نفر نیاز دارند پاسخ این است که در نظرسنجی‌های ملی انجام گرفته در این سازمان، تعداد مصاحبه‌ها زیاد نیست. در حال حاضر جمعیت افراد بالغ در سراسر ایالات متحده ۱۸۷ میلیون نفر است که سازمان گالوپ برای نظرسنجی‌های خود از این تعداد هزار نفر را به عنوان نمونه انتخاب می‌کند.

در یک نمونه گیری آنچه بیش از تعداد مصاحبه شوندگان اهمیت دارد، صحت احتمال شانس مساوی داشتن در گزینش نمونه‌هاست، به عبارت دیگر هر چند باور این موضوع برای بسیاری از مردم دشوار است، اما حقیقت این است که اگر اصل احتمال مساوی در گزینش نمونه ها رعایت نشود، حتی در صورتی که یک میلیون نفر از افراد مورد نظرسنجی قرار گیرند، باز نمی‌توانند به اندازه یک نمونه هزار نفری که اعضای آن به طور تصادفی گزینش شده‌اند، گویای افکار عمومی باشند. بی‌شک افزایش تعداد نمونه‌ها به صحت و درستی هر چه بیشتر نمونه گیری کمک می‌کند.

عقل سلیم نیز مانند نظریه مربوط به نمونه گیری‌ها به ما می‌گوید نمونه‌ای که متشکل از هزار عضو است، نسبت به یک نمونه ۲۰ نفری از صحت بیشتری برخوردار است، اما نکته عجیب اینجاست که هرگاه تعداد نمونه‌ها را به ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ یا بیش از این تعداد افزایش می‌دهیم (قبل از رسیدن به تعداد مطلوب)، از صحت نمونه‌گیری کاسته می‌شود.

نظرسنجان موسسه گالوپ و سایر سازمان‌های معتبر نظرسنجی از نمونه‌های آماری با هزار تا هزار و ۵۰۰ عضو استفاده می‌کنند، زیرا این تعداد در مقابل هزینه اقتصادی روبه رشد استفاده از نمونه‌های بزرگتر همواره نتایج نظرسنجی‌ها را در یک حد متعادل به درستی تخمین می‌زند.



آخرین نتایج یک نظرسنجی معتبر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری

 

در این نظر سنجی جهت حصول اطمینان از صحت نظرسنجی وجلوگیری از هرگونه تاثیر نامطلوب در نتایج آن، دو فضای نمونه مختلف در نظر گرفته شده است.


فضای نمونه اول از اعضا تبیان تشکیل شده که یا از طریق سایت تبیان ، ویا از طریق سیستم ارسال پیامک در نظر سنجی تبیان شرکت نموده اند .


فضای نمونه دوم از افرادی در سراسر ایران تشکیل شده است ، فارغ از این که عضو تبیان باشند یا نباشند، و حتی ممکن است هیچگاه به سایت تبیان مراجعه نکرده باشند.


ستون اول بیانگر نتیجه آرا فضای نمونه اول و ستون دوم بیانگر نتیجه آرا فضای نمونه دوم و ستون سوم بیانگر نتیجه کل آراء دریافت شده تاکنون می باشد.


از نظر سایت تبیان نتیجه حاصل از آراء پیامک های فضای نمونه دوم (که در ستون سبز رنگ نمایش داده شده است) می تواند از درجه صحت بالاتری برخوردار باشد چرا که افرادی که در این فضای نمونه شرکت کرده اند به صورت تصادفی از سراسر ایران انتخاب شده اند .

 

 

نام کاندیدا نتیجه آرای فضای نمونه اول نتیجه آرای فضای نمونه دوم نتیجه کل آرا
محمدباقر قالیباف 31.22 % 23.84 % 29.44 %
سعید جلیلی 30.97 % 19.31 % 28.15 %
علی اکبر ولایتی 11.36 % 12.15 % 11.55 %
حسن روحانی 10.02 % 14.67 % 11.15 %
محسن رضایی 7.91 % 15.51 % 9.75 %
محمدرضا عارف 5.87 % 9.84 % 6.83 %
غلامعلی حداد عادل 1.42 % 2.20 % 1.61 %
محمد غرضی 1.23 % 2.50 % 1.54 %

 

 

نمودار نمایش داده شده بیانگر تغییرات درصد آراء کاندیداهای ریاست جمهوری بصورت روزانه می باشد.