زمان : 09 Esfand 1391 - 22:50
شناسه : 66149
بازدید : 6844
 «خودرو» واقعا كيلويي چند؟ «خودرو» واقعا كيلويي چند؟ «خودرو کیلویی چند؟» این پرسش محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور بود از خودروسازان؛ پرسشی که اگرچه از سر مزاح بود، اما در این چند روز اخیر رنگ و بویی جدی به خود گرفته و حالا شايد شايد برای خیلی‌ها سوال باشد که واقعا «خودرو» در ایران کیلویی چند به دست مشتریان می‌رسد؟

پراید کیلویی 20 هزار تومان، پژو 206 کیلویی 41 هزار و 500
خودرو واقعا کیلویی چند؟
گروه خودرو - پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خود از خودروسازان خواست تا بگویند «خودرو کیلویی چند» برای آنها از آب در می‌آید، شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند واقعا خودرو در ایران کیلویی چند است.
اگرچه احمدی‌نژاد بیشتر از سر مزاح، این جمله را گفت و قیمت خودرو بر اساس «وزن» تعیین نمی‌شود، اما حالا که او این پرسش را در برنامه‌ای زنده مطرح کرده، پاسخ دادن به آن شاید خالی از لطف نباشد.
به هر حال این روزها قیمت خودرو به نقل هر محفلی تبدیل شده و اس ام اس‌های زیادی نیز در مورد گرانی خودروها بین مردم رد و بدل می‌شود و حالا که احمدی‌نژاد پرسیده «خودرو کیلویی چند؟»، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند «خودرو» واقعا کیلویی چند به دست آنها می‌رسد؟ این طور حداقل می‌توانند مقایسه‌ای داشته باشند بین قیمت خودرو و برخی کالاهای اساسی و غیر اساسی مانند «گوشت» و «پسته» و آنگاه حساب دست شان می‌آید که به لحاظ وزنی، چه تفاوتی بین قیمت «خودرو» و سایر کالاها در بازار کشور است.
اما به سراغ «وزن» و «قیمت» خودروهای داخلی برویم و ببینیم در نهایت نرخ آنها به «کیلو» چقدر از آب در می‌آید.
در بین خودروهای داخلی سنگین‌ترین وزن را «سوزوکی گرند ویتارا» دارد که یک هزار و 552 کیلوگرم سنگینی آن است و «پراید» نیز با وزنی 900 کیلوگرمی، سبک‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. با این حساب، ویتارا که در سایت خراسان ایران خودرو مونتاژ می‌شود و نرخ کارخانه‌ای آن 130 میلیون تومان است، کیلویی حدودا 84 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. البته ویتارا به لحاظ «کیلویی» گران‌ترین خودرو داخلی نیست و این لقب را باید به «نیسان تیانا» داد، خودرویی که یک هزار و 533 کیلوگرم وزن دارد. با این حساب، تیانای 135 میلیونی پارس خودرو، کیلویی 88 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین گران‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.
همچنین لقب ارزان‌ترین خودرو داخلی را نیز باید به «وانت پیکان» بدهیم، محصولی که 960 کیلوگرم وزن دارد و با توجه به قیمت 11 میلیون و 300 هزار تومانی‌اش حدودا کیلویی 11 هزار و 800 تومان به دست مشتریان می‌رسد.
اما سری به پراید بزنیم، خودرویی که احمدی‌نژاد مخصوصا دست روی آن گذاشت و از خودروسازان خواست بگویند کیلویی چند از آب در می‌آید. پراید با توجه به وزن 900 کیلویی و قیمت 17 میلیون و 800 هزار تومانی‌اش، کیلویی حدودا 19 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود تا پس از «وانت پیکان» ارزان‌ترین خودرو تولید داخل به لحاظ «وزنی» باشد. با این اوصاف، یک کیلو پراید با قیمت حدودا سه کیلو مرغ برابری می‌کند.
پس از «پراید»، «تیبا» را که سومین خودرو ملی کشور محسوب می‌شود، باید به لحاظ «وزنی» ارزان‌ترین خودرو داخلی دانست. تیبا که یک هزار و 13 کیلوگرم وزن دارد و 19 میلیون و 790 هزار تومان قیمت نمایندگی آن است، کیلویی حدودا 20 هزار تومان عرضه می‌شود. سمند نیز که یک هزار و 220 کیلوگرم وزن دارد و ایران خودرو قیمت رسمی مدل LX آن را 27 میلیون و 500 هزار تومان تعیین کرده است، ديگر خودرو ارزان داخلی به لحاظ «وزنی» محسوب می‌شود. سمند که اولین خودرو ملی کشور به حساب می‌آید، با توجه به وزن و قیمت فعلی‌اش، کیلویی 22 هزار و 600 تومان عرضه می‌شود.
پشت سر سمند، با پژو 405 روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که یک هزار و 100 کیلوگرم وزن دارد و قیمت آن در نمایندگی‌ها 26 میلیون تومان است. این خودرو که یکی از قدیمی‌های جاده مخصوص به شمار می‌رود، با توجه به وزن و قیمت خود، کیلویی 23 هزار و 700 تومان از آب در می‌آید. اما ديگر خودرو ارزان کشور به لحاظ «وزنی» را باید «رانا» بدانیم. رانا که دومین خودرو ملی کشور به حساب می‌آید، یک هزار و 104 کیلوگرم وزن دارد و نرخ کارخانه‌ای آن 32 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده؛ بنابراین رانا کیلویی 29 هزار و 500 تومان به دست مشتریان می‌رسد. از رانا که بگذریم، به «تندر - 90» می‌رسیم، خودرویی که قیمت یک کیلو از آن با قیمت یک کیلو گوشت تقریبا برابری می‌کند. تندر - 90 وزنی معادل یک هزار و 115 کیلوگرم دارد و خودروسازان قیمت آن را 36 میلیون تومان در مدل E2 تعیین کرده‌اند و با این حساب، تندر کیلویی حدودا 32 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. این خودرو البته مدلی به نام E1 نیز دارد که نرخ کارخانه‌ای آن 32 میلیون و 500 هزار تومان است و با این اوصاف، E1 کیلویی حدودا 29 هزار تومان از آب در می‌آید.
اما به سراغ پژو «پارس»، ديگر خودرو ارزان داخلی به لحاظ «وزنی» برویم. پارس که مدل اتومات آن 40 میلیون تومان تعیین شده، یک هزار و 215 کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که این خودرو کیلویی حدودا 33 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. پس از پارس، باید «پژو 206 صندوقدار» را ديگر خودرو ارزان تولید داخل به لحاظ «قیمت وزنی» بدانیم. این محصول یک هزار و 190 کیلوگرم وزن دارد و 43 میلیون تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو قیمت‌گذاری شده است؛ بنابراین کیلویی حدودا 36 هزار و 500 تومان به دست مشتریان می‌رسد.
همچنین پژو 207 اتومات را که وزنی برابر با یک هزار و 54 کیلوگرم دارد و 42 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، باید نهمین خودرو داخلی به لحاظ «قیمت وزنی» دانست. این محصول با توجه به مشخصات وزن و قیمت خود، کیلویی حدودا 40 میلیون و 500 هزار تومان روانه بازار می‌شود.
اما «مدل‌هاچ بک پژو 206» را نیز باید در رده دهم جدول «قیمت وزنی» خودروهای تولید داخل قرار بدهیم. این خودرو یک هزار و 25 کیلوگرم وزن دارد و 42 میلیون و 500 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو به فروش می‌رسد؛ بنابراین قیمت آن به کیلو می‌شود حدودا 41 هزار و 500 تومان. اگر قیمت پسته را در فروشگاه‌های بهاره، در نظر بگیریم، قیمت یک کیلو پژو 206‌هاچ بک با یک کیلو پسته برابری می‌کند.
از 206 که بگذریم، به «مگان» می‌رسیم، خودرویی که یک هزار و 370 کیلوگرم وزن دارد و پارس خودرویی‌ها قیمت آن را در نمایندگی‌های خود حدود 75 میلیون تومان تعیین کرده‌اند. با این حساب، مگان حدودا کیلویی 55 هزار تومان به دست مشتریان می‌رسد. همچنین «ماکسیما» که یک هزار و 430 کیلوگرم وزن آن است و قیمتی برابر با 105 میلیون تومان در نمایندگی‌ها دارد، کیلویی حدودا 73 هزار و 500 تومان به بازار عرضه می‌شود. با این حساب، «ماکسیما» را باید پس از «تیانا» و «ویتارا» سومین خودرو گران‌قیمت داخلی به لحاظ «وزنی» دانست.