زمان : 10 Bahman 1391 - 20:24
شناسه : 64040
بازدید : 8909
نامزد انتخاباتی:حجاب باید به حداقل برسد!+مروری برخبرهای مرتبط با حجاب نامزد انتخاباتی:حجاب باید به حداقل برسد!+مروری برخبرهای مرتبط با حجاب
 
یازدهمین آوردگاه انتخابات ریاست‌جمهوری برای دولت یازدهم که قرار است 24 خرداد ماه‌ سال آینده برگزار شود، عرصه ای برای رقابت گروه های سیاسی و طیف ها و احزاب مختلف فراهم کرده است که قرار است هر یک با شعار و راهبرد خاصی به این عرصه پا بگذارند.

جستاری در حرف‌ها و مواضع طرح شده از سوی تعدادی از نامزدهای قطعی و بالقوه انتخابات آتی نشان می‌دهد که بسیاری از آنها گفتمان خود برای حضور در انتخابات را معین کرده‌اند.


فارس نوشت: اخیراً یک نامزد انتخابات آتی که مدعیست هاشمی رفسنجانی قطعاً از وی حمایت می‌کند در طرح شعارهای خود اظهار داشته است: دختران و پسران باید رابطه آزاد و مشروع داشته باشند و برخوردهای سلبی در خصوص حجاب نیز باید برچیده شود و حجاب به حداقل ممکن برسد.

وی ممانعت از دخالت و نظارت بانیان فرهنگی و انتظامی کشور را از دیگر برنامه های خود عنوان کرده است.
 

مروری بر خبرهای مرتبط با حجاب خالی از لطف نیست

روایتی از همکلاسی رییس جمهور در دوران دانشجویی؛

تذکر احمدی نژاد به دختران بدحجاب

در برخورد با یکی از همکلاسیهای رئیس جمهور در دوران دانشجویی احمدی نژاد او خاطره ای جالب از نحوه برخورد وی که در در گفتگوی تلویزیونی گفته است حالا اگر موی خانمی یک مقدار هم بیرون بود لزومی نداردبا آن برخورد شود، تعریف کرد

 
خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: یکی از همکلاسیهای رئیس جمهور محترم در زمان بعد از انقلاب می‌گفت: احمدی نژاد به دانشجوهای بد حجاب تذکر میداد وبی تفاوت از کنار آنها رد نمیشد.

 

 

شنیدن این سخن برای من بسیار خوشحال کننده و امیدوار کننده بود اما وقتی ذهنم را مرور کردم دیدم که همین احمدی نژاد در سال ۸۹ در گفتگوی تلویزیونی با مردم میگوید: حالا اگر موی خانمی یک مقدار هم بیرون بود لزومی ندارد با آن برخورد شود.

 

انگار آقای رئیس جمهور برای گفتن این جمله نعوذ بالله با خدا هماهنگ کرده بوده و ازش اجازه گرفته بوده که با چنین اعتماد به نفسی برای حکم خدا هم تبصره قائل می‌شد.

 

چند روز پیش هم رسانه ها مدعی شدند که او گفته برای اعلام حضور خانمها در ورزشگاه با رهبر هماهنگ کرده بودم. بعد از مرور این جمله این سوال در ذهنم ایجاد شد که چه میشود که آقای احمدی نژاد که انقلابی ترین رئیس جمهور بوده و نماز شب میخواند و دائم به یاد خداست و هر روز زیارت عاشورا میخواند و.. در زمینه ی فرهنگی به دستور خدا که همان قرآن و عترت است کمتر عمل میکند و یا اینکه بر اساس برداشت انسان کامل عمل میکند و به برقراری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه که یکی از موارد تاکید شده در زیارت عاشورا و قرآن هم هست کمتر اهمیت میدهد، به جمع آوری ماهواره ها و جلوگیری از پخش آنها و یا واردات غیر قانونی آن تا جایی که مربوط به قوه ی مجریه است خیلی کم اهمیت میدهد و این مسائل را مسئله اصلی نمیداند؟!

 

چرا او به این مسئله که کشور ما دومین مصرف کننده مواد آرایشی در خاورمیانه و هفتمین مصرف کننده در جهان است کمتر اهمیت می دهد و یا نمی داند و یا برایش مهم نیست و یا مصلحت نیست که برخورد شود، در مورد فضای مسموم موجود دردانشگاهها از نظر اعتقادی و رفتاری و پوششی اهمیت چندانی نمیدهد و طرح اسلامی کردن دانشگاهها را با رسانه ای کردن (یا خدای نکرده با اهداف پشت پرده) از اجرا شدنش به صورت کامل و موثر جلوگیری میکند انگار آقای احمدی نژاد هم مفهوم این جمله امام خمینی را که" اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح میشود" را یا نفهمیده که از هوش سرشار رئیس جمهور بعید است و یا فهمیده ولی چون از دید خودش باید دانشجو فقط درس بخواند و کاری به کار سیاست و غیره نداشته باشد.

 

توزیع سی‌دی ایده‌های احمدی‌نژاد درباره حجاب

 

 

مشرق نوشت: برخی حامیان احمدی نژاد اقدام به توزیع یک سی دی 18 دقیقه‌ای به نام «نقص ظاهر» کرده‌اند که در آن سعی شده نظرات دکتر احمدی‌نژاد درباره حجاب منطبق بر نظرات رهبر معظم انقلاب جلوه داده شود.

برخی حامیان احمدی نژاد در مکاتبه‌ها و سایت‌هایشان از عنوان «دولت پایدار» استفاده می‌کنند. این افراد معتقدند در دوره یازدهم ریاست‌جمهوری نیز طرفداران احمدی‌نژاد به پیروزی خواهند رسید.

 

 

از رئیس‌جمهور درباره عدم اجرای قانون حجاب و عفاف پرسیدم ما را مسخره کرد

 

 
حجت الاسلام محمد تقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم گفت: در خیابان‌ها یک عده هنجارشکن و بی‌اعتنا به عرف و فرهنگ ایران زمین رفتارها و پوشش‌های زننده‌ای در جامعه دارند. چندین سال است که دولت نسبت به جمع آوری و اصلاح آنها شعار می‌دهد اما تا به امروز نه تنها نتیجه‌ای حاصل نشده که میلیاردها تومان هم برای این مهم هزینه کرده است.
 
وی افزود: متأسفانه دولت دست هنجارشکنان در جامعه را باز گذاشته است. نه خود می‌تواند کاری انجام دهد و نه می‌گذارد دیگر نهادها به حجاب جامعه رسیدگی کنند. در هر فرصتی نیروی انتظامی را مورد تهاجم قرار می‌دهند. ما هم قبول داریم که کتک و بی‌حرمتی راه صحیح رعایت حجاب نیست اما نباید به طور کامل راه نیروی انتظامی را هم بست. وی ادامه داد: "از رئیس‌جمهور درباره عدم اجرای قانون حجاب و عفاف پرسیدم ما را مسخره کرد و با توهین گفت که نباید به دخترها و پسرها گیر سه پیچ دهیم. والله رویکرد فرهنگی در این دولت از عجایب است." محمد تقی رهبر که از حامیان پر و پا قرص دولت احمدی نژاد بود، در این مصاحبه گفت: سیل تخریبی فرهنگی از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم آغاز شد. آن سال‌ها نسبت به این ویرانی‌ها بی‌تفاوت بودند، حال که به خود آمده‌اند بسیاری از ارزش‌ها بی‌حرمت و از بین رفته است. گرچه هنوز هم دیر نشده است. بنابر این دولت باید خودخواهی را کنار گذاشته و دست یاری به سوی دیگران دراز کند و کوتاهی‌های گذشته خود را کمی جبران کند.

 

منبع:  جمهوری اسلامی

 

حجاب کارکنان دولت بازرسی می‌شود

 

 
اعتدال: قائم مقام وزیر کشور گفت: بازرسی از وضعیت حجاب و عفاف کارکنان دولت یکی از برنامه‌های ستاد صیانت اجتماعی و اخلاقی کشور است.

به گزارش فارس، علیرضا افشار در مراسم تجلیل از باغبانان (مادران) گلستان حجاب و عفاف به مناسبت ۲۱ تیر ماه روز عفاف و حجاب در بیت نماینده ولی فقیه در گیلان، رعایت حجاب و عفاف را یکی از آموزه‌های دینی و تکالیف شرعی برای صیانت از حریم خانواده و جامعه، محیط کار و غیره دانست و افزود: رعایت حجاب و عفاف یک هنجار عمومی است.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی غرب پس از آتش‌بس با هزینه‌های بیشتر از طریق اینترنت و ماهواره بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: امروز توجه به اسلام و رعایت حجاب و عفاف در غرب و بیداری اسلامی در منطقه بیشتر مورد توجه قرار گرفته که برای ما یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

مسئول ستاد صیانت اجتماعی و اخلاقی کشور، استان‌های شمالی را فرصتی برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب خواند و گفت: این رسالتی است که بر عهده تمام مسئولان کشوری گذاشته شده زیرا جمعیت زیادی که برای تفریح و استفاده از برنامه‌های نشاط اجتماعی به کنار ساحل می‌آیند باید با فلسفه کلام توجیه شوند.

وی بازرسی از وضعیت حجاب و عفاف کارکنان دولتی را یکی از برنامه‌های ستاد صیانت اجتماعی و اخلاقی کشور خواند و اذعان کرد: این برنامه از ابتدای سال ۱۳۸۷ تاکنون در ۱۲ فصل به صورت اقدام‌های فرهنگی تدوین شده که شامل همایش‌ها، اردو‌ها، توزیع محصولات فرهنگی و غیره است و اعتبار این برنامه نیز در بودجه سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ دیده شده است.

افشار، اولویت کار فرهنگی را در رسیدگی به وضعیت فرهنگی کارکنان دولت دانست و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی آیین‌نامه انضباطی برای افراد متخلف نیز دیده شده و در صورت مشاهده ابتدا با تذکر و سپس با مشاوره و سرانجام با برخورد مواجه می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در مراسم مذکور بر ضرورت توجه به حجاب و عفاف تاکید کرد و افزود: عفت انگیزه و شعور دینی و اخلاقی است که انسان را از زشتی‌ها باز می‌دارد.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی با بیان اینکه تقوی عاملی در انسان‌ها برای بازداری از گناه است، یادآور شد: عفت انگیزه اخلاقی و دینی بوده و جامعه را از انجام کارهای زشت و ناپسند حفظ می‌کند.

وی افزود: حضور زنان در مسئولیت‌های مختلف اجتماعی از برکات جمهوری اسلامی است.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه امروز زنان کشورمان همراه مردان در عهده‌گیری مسئولیت‌های مهم اجتماعی جامعه فعالیت دارند، گفت: زنان در انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود کوشا بوده و به خوبی عمل می‌کنند.

وی، با تاکید بر ضرورت رعایت حجاب و عفاف بانوان در اداره‌های دولتی، تصریح کرد: حرکات و رفتار بانوان در اداره‌ها باید با نظام الهی سنخیت داشته باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان نیز در این مراسم، به بازرسی‌های انجام گرفته از ۹۰ دستگاه استان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته در بخش حجاب و عفاف اداره‌ها و سازمان‌های گیلان موفقیت‌های خوبی کسب کردیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده متذکر شد: برخی از اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای گیلان در توجه به حجاب و عفاف خیلی خوب عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران دستگاه‌ها و کارمندان در اداره‌ها انتظار می‌رود مسایل دینی، اسلامی و اخلاقی را به طور جدی رعایت کرده و مروج مسایل فرهنگی باشند.

در این مراسم بالغ بر ۲۰ از نفر مادران و دختران نمونه در بخش حجاب و عفاف تجلیل شدند.

 

انتقاد احمدی نژاد از ردصلاحیت دختری که روسریش یک میلیمتر عقب است

 

 
رییس‌جمهور اظهار داشت: نباید در گزینش روی دینداری افراد تمرکز کرد چرا که کشف دینداری افراد کار بسیار سختی است که با تحقیقات محلی ، مصاحبه و گفت و گو قابل احصاء نیست بلکه باید نتایج دینداری مثل امانتداری ، وظیفه شناسی و رعایت حلال و حرام را محور ارزیابی صلاحیت های افراد قرار داد.

به گزارش مهر ، محمود احمدی‌نژاد در همایش سی‌امین سالروز تنقیح گزینش به فرمان امام (ره) که با حضور هیات‌های مرکزی گزینش سراسر کشور برگزار شد، گفت: حکومت نباید به گونه‌ای رفتار کند که مردم در برابر آن مجبور به رفتار دوگانه شوند، چون در این صورت کار حکومت تمام می‌شود، یعنی اهدافش در جامعه جلو نمی‌رود.

رئیس جمهور گفت: در جامعه اسلامی باید حکومت با مردم و یک‌رنگ، پاک و صادق باشد و پنهان‌کاری بزرگ‌ترین آفت و چالش یک حکومت است.
وی افزود: در موضوع گزینش اصل برائت یکی از نکات است، چون به تعبیری همه خوب هستند البته تفاسیر حقوقی از اصل برائت وجود دارد و در واقع باید توجه داشته باشیم که همه در برابر قانون مساوی هستند و از حقوق اجتماعی برخوردارند، مگر این‌که به حکم قانون محروم شده باشند.
 
احمدی نژاد با بیان این که انقلاب اسلامی برای جذب آدم‌ها و نه دفع آن ها شکل گرفته است، تصریح کرد: پیامبران برای جذب آمده‌اند و اصلاح و اعتلا و بالا بردن انسان‌ها. و در نهایت خدا انسان را خلق کرده است که بالا رود، نه پایین و در واقع برای کمال انسان‌ها خلق شده‌اند، نه سقوط.
 
وی درباره چگونگی گزینش افراد برای حضور در مناصب تصمیم‌گیری، اداری و اثرگذاری ادامه داد: علاوه بر حقوق و اصول، اصل حق عمومی، بیت‌المال و سرنوشت دیگران مطرح است و ممکن است برخی بگویند چطور سرنوشت یک عده دست یک کارمند باشد، در حالی که یک تصمیم ممکن است سرنوشتی را عوض کند، یعنی کاری که می‌شود انجام شود را جلویش گرفته شود و یا کاری که نباید انجام شود، انجام دهیم که در سرنوشت‌ها تاثیرگذار است و آثار اجتماعی دارد.
 
وی با اشاره به این‌که در زمینه گزینش تحولات خوبی اتفاق افتاده است و بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه در طول یک سال درصد افرادی که نتوانستند وارد سیستم شوند، از 8 دهم درصد به 6 دهم درصد رسیده است، گفت: آرزوی ما این است که روزی این رقم به صفر برسد و همه‌ کسانی که وارد می‌شوند، برای ورود به دستگاه اداره کشور صالح باشند.
 
احمدی‌نژاد با طرح این پرسش که آیا در مساله گزینش باید بر مساله دینداری و یا نتیجه دینداری حساس بود؟ گفت: کسب دینداری کار سختی است و آسان نیست و این کار در یک مصاحبه انجام شدنی نیست که بگوییم کسی دیندار است یا خیر.
 
وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از سال 63 که از او دعوت برای حضور در هسته‌ مرکزی گزینش شده بود پرداخت و به مزاح اضافه کرد: ما از اول هم هسته‌ای بوده‌ایم و تازه هسته‌ای نشده‌ایم.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: در این جلسه پرونده‌هایی برای تجدیدنظر آمده بود که در آن پرونده‌هایی از دختر و پسرهای 16 ساله که قرار بود به دانش‌سرا بروند، مورد بررسی قرار می‌گرفت و به طور مثال در مورد برخی از آن ها اخبار غیرموثق رسیده بود که انحرافات فکری دارند و آقایی به عنوان مصاحبه‌گر با آن ها مصاحبه می‌کرد تا بفهمد که آیا انحراف فکری دارند یا خیر؟ من در آن جلسه دیدم که به طور مثال از دختری 16 ساله در رابطه با مراحل ماتریالیسم تاریخی سئوال می‌کردند و آن دختر جوابی برای پاسخ دادن نداشت و در نهایت در پرونده او نوشته می‌شد، سئوال کردم می‌دانست و کتمان کرد و صلاحیت آن رد می‌شد و در ادامه به همین شکل تعدادی افراد صلاحیت شان رد می‌شد و شاید برخی موارد پیدا می‌شدند که مطالعه می‌کردند و می‌آمدند و در پرونده آن ها نوشته می‌شد سئوال کردم، توضیح داد و مسلط بود پس معلوم است که صلاحیت ندارد و من اینها را با چشم خود دیدم.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: به طور مثال می‌دیدیم کسی به خاطر اینکه در خیابان با آقا پسری خوش و بش کرده و یا روسری‌اش یک میلی‌متر عقب رفته است رد می‌شد، برخی از آن ها پدر و مادرشان می‌آمدند، خانواده خوب، موجه و محترمی داشتند و خود آن فرزند هم بچه خوبی بود، اما حالا در خیابان حرفی زده بود یا احوال‌پرسی کرده بود، کافر که نشده و اساس و انسانیتش ساقط نشده است، با نصیحت درست می‌شود، پس باید مراقب باشیم که گاهی ابعاد و حجم کار دیگران را نمی‌ترساند و یا ناراضی نمی‌کند، بلکه کیفیت کار مهم است.
 
 
وی همچنین به سهمیه ایثارگران برای ورود به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به طور مثال جوانی را دیدم که شکایت می‌کرد با رتبه 65 هزار نتوانسته است، وارد دانشگاه شریف شود و مقصر را سهم ایثارگران می‌دانست، در حالی که در کل سهم ایثارگران شاید 2 یا 3 درصد باشد، اما آن جوان با این طرز فکر قبول نشدن خود را به علت سهم ایثارگران می‌دانست، در صورتی که در دانشگاه شریف رتبه زیر 500 یا هزار ورود پیدا نمی‌کند، اما این تصور برای او ایجاد شده بود که حقش ضایع شده است. پس باید توجه داشته باشیم که اگر گاهی یک نفر که دیگران آن را دارای صلاحیت می‌دانند بر اثر بی‌دقتی رد شود، تبعات اجتماعی زیادی دارد.
 
رییس‌جمهور همچنین با اشاره به خاطره‌ای از سال 63 که دانشجویان گزینش می‌شدند، اظهار کرد: از میان 700 هزار نفر، یک درصد رد می‌شد ،اما در همان زمان یک شب خانواده‌ای به خانه ما آمد که پسر آن خانواده را می‌شناختم و جوان خوبی بود ولی در گزینش رد شده بود و در همین راستا نامه‌نگاری کردم تا در مورد او بررسی‌های لازم انجام شود و پذیرفته شد و امروز در دانشگاه تهران به عنوان استاد مشغول به تدریس است.
 
احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باورها را به سادگی و مصاحبه و تحقیق محلی نمی‌توان کشف کرد، خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر یک آقا که او را می‌شناسید، روحانی در حد اجتهاد است و دکترا دارد و بارها تایید شده است که آدمی فداکار و جبهه رفته و جانباز است و زندگی پاک دارد برای بررسی صلاحیتش به محل زندگی‌اش رفته بودند و همسایه او که مشهور به لااوبالی‌گری بود گفته بود که در مورد نماز خواندن و یا نماز نخواندن او اطلاعی ندارم پس نمی‌شود دینداری را با برخی کارها کشف کرد، اما آثار دینداری را می‌توان کشف کرد از جمله امانتداری، شناختن حرام و حلال و حق مردم و حق‌الناس.
 
وی با بیان این‌که ما فردی را می‌خواهیم که کارش را درست انجام دهد، وظیفه‌شناس باشد و حلال و حرام را بشناسد که همه اینها از آثار دینداری است، اظهار کرد: اگر سراغ دینداری رویم دچار اشتباه می‌شویم، چون در مصاحبه، دینداری افراد قابل کشف نیست.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: به طور مثال شاید بتوان گفت اگر در مصاحبه از افراد سوال شود که آیا مشروب خورده‌اند خب فرد چه پاسخی خواهد داد اگر نخورده باشد که می‌گوید نخورده‌ام، اما این موضوع تبعات بدی دارد مثلا کسی که اصلا در این فضاها نباشد می‌گوید به من توهین شده است و چرا اینقدر به من بدبین هستید و البته اگر هم فردی خورده باشد آیا خواهد گفت که مشروب خورده‌ام؟
 
احمدی‌نژاد اضافه کرد: اگر بخواهید قایم موشک بازی در بیاورید یاد می‌گیرند که سر شما کلک بگذارند به طور مثال این‌که سوال شود آیا تا به حال با نامحرم ارتباط داشته‌اید؟ صرف‌نظر از نتیجه، شاید سوالی خلاف شرع باشد.
 
وی با تاکید بر این‌که کار اداره حکومت برای کمال انسان‌هاست و چرخه کار اداری باید کمال‌آفرین باشد که بخشی از آن به گزینش مربوط می‌شود، تصریح کرد: باید وزن بیشتری به آموزش اختصاص داده شود.
 
رییس‌جمهور تصریح کرد: خیلی‌ها را می‌شناسم که امتحان کرده‌ام و آدم‌های پاکی هستند که در مرام‌شان حرام خوردن نیست، اما ظواهر را بلد نیستند که باید یادشان داد البته نه با بخشنامه و دستور بلکه با بیدار کردن، چون دستور ممکن است اثرات منفی داشته باشد و به طور مثال در برخی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی که تاکید می‌شود همه با چادر بیایند شاهدیم گاهی طوری چادر سر می‌کنند که بدتر از نپوشیدن آن است پس باید به نحوی رفتار کنیم تا افراد خودشان انتخاب کنند و به آنها تحمیل نشود.
 
احمدی‌نژاد در جواب صحبت‌های حاضرین در مورد تحت فشار بودن آنها به لحاظ مادی، اظهار کرد: درست است امسال بودجه تحت فشار است، اما درست می‌شود و تا ابد آمریکا و غرب نمی‌توانند فشار بیاورند و بالاخره یک روز از این موضوع عبور می‌کنیم و وضع پولی خوب می‌شود و در رابطه با این‌که برخی می‌گویند قدر وضع خوب را نشناختیم بالاخره پول می‌رسد پس مهم ایده است.
 
وی با بیان این‌که اگر کاری که ممنوع است بر اساس تشخیص اشتباه، آزاد شود، تبعات منفی‌اش کمتر از آن است که کاری که مجاز است را ممنوع کنیم ، گفت: دومی منجر به بی‌دینی می‌شود، اما اولی نه چون در مورد اول، فرد مرتکب به کار غیردینی نمی‌شود، اما در مورد دوم، وقتی از حرف ما عبور کند احساس می‌کند که از مرز دین عبور کرده است و به مرور زمان دین بی‌ارزش می‌شود پس درست است که بگوییم اگر کسی مانع از ورود کسی که حق اوست وارد شود، بشویم خسارتش بیشتر از آن است که شاهد ورود کسی باشیم که حقش نیست.
 
رییس‌جمهور با بیان این‌که اصل بر این است که همه می‌توانند و خیلی‌ها را باید کمک کرد، گفت: می‌توان ضوابط شش ماهه برای گزینش گذاشته شود و بعد از آن ورود به اداره را داشته باشیم.
 
احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که دین آسان و ساده است، خاطرنشان کرد: گاهی شاهدیم وقتی افراد موفق در دینداری را معرفی می‌کنند، او را بسیار پیچیده نشان می‌دهند به طوری که انگار غیرقابل دستیابی است، در حالی که دین بسیار آسان است و خدا، انسان‌ها را خلق کرده که زندگی کنند و در این دنیا کیف کنند البته کیف سالم و تعالی‌بخش که ما اسمش را مشروع می‌گذاریم.
 
وی در ادامه با مزاح با اشاره به اینکه برخی خلاصه توضیح‌المسائل را چنین عنوان می‌کنند که اگر طوری بشود که آدم خوشش بیاید، حرام است، اظهار کرد: انسان باید بتواند حرفش را بزند، سوال کند و جواب بشنود و آگاه شود تا به مرحله بالاتر برود پس باید اینقدر با مردم رو راست بود که هیچ کس از اظهار عقاید خود ابا نکند و فرهنگ دینی ما آنقدر غنی است که همه‌ سوال‌ها را پاسخ دهد و ما ایمان داریم که دین‌مان کامل است و با چهار مساله زمین نمی‌خورد.
 
رییس‌جمهور ضمن سخت دانستن کار گزینش گفت: در گزینش در مورد سرنوشت کشور و آدم‌ها تصمیم گرفته می‌شود، پس باید خودمان سیم‌مان وصل باشد و گرنه خسرالدنیا و الاخرت می‌شویم، پس کسی که در منصب گزینشی است خودش باید اصلح باشد.
 
احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اهمیت نحوه اعلام نتایج گزینش به افراد، گفت: اگر کسی در گزینش رد شود باید چطور به او نتیجه را گفت و این خود یک پروژه است چون می‌توان به نحوی گفت که او از همه چیز بریده شود و یا جوری گفت که علاقه‌مند شود و در مرحله بعدی و یا حتی در جای دیگر موفق شود و نقص خود را برطرف کند، اما نسبت به سیستم بدبین نشود چون گزینش جای انتقا‌م‌کشی نیست و ما نمی‌خواهیم کسی را له کنیم.
 
وی با بیان این‌که باید مردم را دوست داشته باشیم، خاطرنشان کرد: جذب و گزینش را باید مدنظر قرار دهیم و جذب عام به نظام، انقلاب، صراط مستقیم و راه خدا باید اتفاق افتد، مگر اندک افرادی که نمی‌خواهند به این راه بیایند.

 

حرف‌های دوره‌ای احمدی نژاد با نزدیک شدن به انتخابات تکرار می‌شود

 

طرح این دست از اظهارات از جانب رییس جمهورمبنی بر این که " اگر دختری روسری مناسبی سر نکرد و با پسری خوش وبش کرد" نباید مبنی رد گزینش قرار گیرد، در این شرایط جای تعجب بسیار دارد چرا که با شرایط فعلی اقتصادی رییس جمهور باید به مسائل مهم تری بپردازد اما هر بار با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور حرف های دوره ای احمدی نژاد تکرار می شود.

 

 

 

عیسی امامی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ، در خصوص اظهارات تازه رییس جمهور مبنی بر ضرورت تغییر نگاه در استخدام ها و عدم تمرکز بر مسائل دینی در گزینش گفت: رییس جمهور هر بار نزدیک به انتخابات در خصوص این مسائل صحبت می کنند و به نوعی نگاه های مذهبی را با بیانات جدیدی و عجیب مورد بازنگری قرار می دهند.

 

 

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم چنین در ادامه این مطلب افزود: در سال های قبل نیز مردم به یاد دارند که با نزدیک شدن به انتخابات رییس جمهور در خصوص این که باید به مسائل مذهبی نسل جوان تغییر نگرش داشت، تاکید می کردند.

 

 

 

امامی با اشاره به این که امروز کشور درگیر مسائل مهم اقتصادی است که باید دولت با جدیت پیگیر آن باشد، گفت: رییس جمهور باید توضیح دهد که این بیان مطلب توسط چه مبانی و منطقی است و ایشان با چه استدلال های  قانونی و عرفی به این اظهارات دست یافتند؟

 

 

 

وی ادامه داد: قانون حریمی را در کشور ما  قائل شده است و در این کشور شریعت حاکم است.

 

 

 

این نماینده مجلس با انتقاد از این دست اظهارات رییس جمهور و بی توجهی به مسائل اصلی کشور در شرایط حاضر تاکید کرد: این دست از اظهارات مبنی بر این که اگر دختری روسری مناسبی سر نکرد و با پسری خوش و بش کرد نباید مبنی رد گزینش قرار گیرد در این شرایط جای تعجب بسیار دارد چرا که با شرایط فعلی اقتصادی رییس جمهور باید به مسائل مهم تری بپردازد.

 

 

 

وی افزود: این دست از اظهارات به خصوص هر بار با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور نشان دهنده این است که رییس جمهور از بینش مذهبی خوبی برخوردار نیست وگرنه چه دلیلی دارد که با نزدیک شدن به انتخابات این مسائل مطرح شود؟


امامی در خاتمه تاکید کرد:طرح این مباحث مبنی منطقی ندارد و رییس جمهور باید خود پاسخگوی علت طرح این مباحث بی اساس در شرایط فعلی باشد./

 

احمدی نژاد؛ از "چهار تار مو" تا "آزادی مطلق"

 

 

 صراط نوشت: عدالت مطلق؛ عشق مطلق؛ آزادی مطلق؛ عباراتی به ظاهر خوشآیند و عامه پسند که روزنامه ایران در ویژه نامه روز دوشنبه خود با عنوان «دولت معیار»، دولت مطبوع خویش را نماد تحقق تمامی این شعارها دانست.

اما برای عیارسنجی دولت در اعطای نام «دولت معیار» به آن، می بایست عملکرد دولت های نهم و دهم را در اجرای این شعارها، مورد واکاوی قرار داد.

دولت کنونی را در تحقق آزادی مطلق، به راحتی می توان دولت معیار دانست!

دولتی که در اعمال آزادی تا بدان حد پیش رفت که حتی گوی سبقت را از دولت اصلاحات نیز ربود!

صحت مدعای فوق، در وضعیت فعلی کوچه ها و خیابان ها و پارکها، به وضوح قابل مشاهده و ملاحظه است!

در سطح شهرها، آزادی به معنای حقیقی کلمه موج می زند؛ که این خود نیز حاصل زحمات بی وقفه و ثمره تلاش های بی شائبه دولت مکتبی و افکار سیاست گذاران فرهنگی این دولت در اعمال آزادی مطلق است!

 در رقابتهای انتخاباتی 7 سال پیش در سال 84 ، رئیس جمهور فعلی و شهردار وقت که در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شده بود در پاسخ به مجری این برنامه پیرامون شایعاتی که علیه وی در رابطه با جدا کردن پیاده روها و سخت گیری در ماجرای حجاب  مطرح کرده بودند گفت:  "آیا مشکل کشور همین چهار تار مو است؟ ، یعنی اگر با آن برخورد کنیم همه چیز درست می شود؟"

این تفکر احمدی نژاد اینک در سال پایانی دومین دوره ریاست جمهوری اش به جایی رسیده است که به "آزادی مطلق" روی آورده است .

زمانی که رئیس جمهور مکتبی و انقلابی، به صراحت و با جسارتی مثال زدنی، «اعتقادی به جنگ فرهنگی ندارد»! ؛ «گشت ارشاد را قبول ندارد»! و «مشکل جامعه را در چهار تار موی دختران، نمی بیند»! ؛ شایسته است که دولتش را نماد آزادی نامید!

الحق که دولت کنونی منادی محض آزاد اندیشی بوده و در همین راستا، سیاست «عیسی به دین خویش ؛ موسی به دین خویش» را در دستور کار خود قرار داده است!

دولتی که قانون مصوب و الزام آور عفاف و حجاب را سالیانی است روی زمین گذارده و خود را در اجرایی کردن یا عدم اجرای آن مختار می داند را می توان «فرا آزاد» نامید!

 

پیشنهاد احمدی‌نژاد در مورد حجاب

 

این طور نبود که فاحشه ها قبل ازانقلاب در یک جا جمع بودند بلکه به رغم وجود آن مکان، درکل تهران پراکنده بودند. حتی در مسیر مدرس های که در خیابان دماوند میرفتم از این زنها بودند با ظواهری کاملا زننده و محرک و حتی خطرناکتر از الان. خیلی آشکارا همه جای تهران بودند و این طور نبوده که همه جا جلویشان را می گرفتند. حالا شاید یک پاسبانی هم می آمد یکی را دستگیر می کرد و می برد، اما فردا باز همانها سرجایشان بودند. این که می گویید تعدادشان زیاد شده است اتفاقا این طور نیست و آمارها نشان می دهد که تعدادشان خیلی پایین هم آمده است.

 

 

سردار احمدی مقدم، در گفتگویی با روزنامه کیهان، درباره موضوعات مختلفی حرف زده است.

گزیده ای از این گفتگوی فرمانده نیروی انتظامی را می خوانید؛

- امنیت نسبی است. اگر شما یک جایی بروید و ببینید فردی حجاب نامناسبی دارد طبیعی است که احساس بدی به شما دست خواهد داد و احساس ناامنی می کنید. درحالی که اگر یک شهروند اروپایی در این جمع باشد نه تنها احساس ناامنی نمی کند بلکه به پوشیدگی او نسبت به خودش احساس دیگری می کند که قطعا احساس ناامنی نیست. بنابراین این مساله بیشتر برمی گردد به معیارهای ارزشی هر خانواده.

- تهران را مقایسه کنیم با پایتخت یک کشور اروپایی. ساعت 7 بعداز ظهر ببینید چقدر جمعیت در خیابان های یک کشور اروپایی در حال قدم زدن هستند. خواهید دید که بسیار اندک هستند. اما در خیابان های ما اینطور نیست؛ تا نیمه شب هم انبوه جمهعیت در خیابان های تهران در حال امد و شد هستند. احساس ناامنی هم نمی کنند.

- متاسفانه رشد کمی رسانه ها متناسب با رشد کیفی آنها نیست و اخلاق رسانه ای ما رشد نکرده است. در هیچ جای دنیا رسانه ها آزادی عمل به انگونه که ما فکر کنیم که هر کاری دلشان می خواهد می توانند بکنند ندارند. موظف هستند در یک چارچوبی که ضامن منافع ملی و امنیت ملی باشد فعالیت کنند. یعنی هیج رسانه ای حق ندارد امنیت روانی و اخلاقی جامعه را به خطر اندازد. هیچ جای دنیا اجازه نمی دهند که رسانه ای اخبار حوادث را طوری به مخاطبین منتقل کند که انگار راه های سرقت را آموزش می دهد.

- آیا کار روزنامه ای که 8 صفحه خود را اختصاص به حوادث می دهد و نام آن را هم - «شوک!» می گذارد قابل تامل نیست؟! باید از این ها پرسید که اصلا شوک برای مردم چیز خوبی است؟! (ویژه نامه شوک مربوط به روزنامه ایران است)

- اگر ماجرای «گشت نسبت» یادتان باشد. یک عده ای با یک سری کارهای جعلی به نام نیروی انتظامی راه انداخته بودند و جلوی مردم را می گرفتند. آنها کارشان را بانیت خوانی پیش می بردند. حتی در وسط خیابان برگه جریمه صادر می کردند. مثلا برای ناخت و لاک ناخن حریمه 75 هزار تومانی صادر می کردند. اصلا چنین گشتی در نیروی انتظامی وجود خارجی نداشت. به طوری که با شکایت ما آن افراد دستگیر شدند. حتی مسوولان مجله ای که خودسرانه دست به این کار زده بودند عذرخواهی هم کردند.

- آقای رییس جمهور در همان شرایط فتنه 88 بعد از انتخابات رسما اعلام کردند که ما با شکل اجرا ی قانون عفاف و حجاب مخالفیم و اعالم کردند که نیروی انتظامی تحت امر ما نیست. البته نگفتند خودسر عمل میک نیم، لطف کردند گفتند نیروی انتظامی تحت امر ما نیست. خب معلوم است که ما خودسر نیستیم و سرخود هم عمل نمیکنیم. قانونی است که باید اجرا شود و نیرویانتظامی مسٔیول اجرای آن است. همان موقع ایشان با بنده صحبت کردند و پیشنهادشان این بود که می گفتند؛ متخلفین از عفاف و حجاب، همین تیپ های مانکنی پراکنده در خیابانها را چهار گروه کنیم و برخورد با آنها نیز متناسب با گروهی باشد که درٓان قرار دارند. گروه اول کسانی که نیات سیاسی دارند و برای دهن کجی به نظام دست به این کارها میزنند، گروه دوم زنان بدکاره خیابانی، گروه سوم مانکن ها، کسانی که نیروهای استخدام شده تولیدکننده های لباسهای مبتذل غربی به حساب می آیند که در قبال دریافت مبلغی پول این لباسها را می پوشند و در خیابان ها می گردند تا برای تولید کننده مشتری پیدا کنند. گروه چهارم هم غافلین هستند که معموال بیشترین افراد را در خود جای می دهند. پیشنهاد این بود که با سه گروه اول برخورد شود و گروه چهارم یعنی غافلین را با ارشاد و نصیحت به خانه هایشان راهی کنیم. پیشنهاد و طرح خوبی بود اما سوال ما این بود که با چه مکانیزمی نیت اینها را بفهمیم و چه جوری در این گروه ها قرارشان دهیم. بنده همان جا به آقای احمدی نژاد با توجه دادن به آن سابقه عرض کردم که "گشت نسبت" برای ما درست کردند با این پیشنهاد شما فردا "گشت نیت" را هم به ما می بندند. در این طرح اولین سوالی که خواهند پرسید این است که شما نیت ما را از کجا متوجه شدید، یا از کجا متوجه شدید که ما داریم دهن کجی سیاسی میکنیم، از کجا می دانید که ما ضد انقلاب یا بدکاره ایم. مگر بدکارگی به این راحتی ها قابل اثبات است؟!. لذا وقتی اجرای این پیشنهاد میسر نشد، گفتند؛ پس فتیله رسانه ای آن را پایین بکشید ما هم گفتیم حاال که احساس می کنید برای مردم مشکل درست می کنیم کارهایمان را کمتر رسانه ای می کنیم!

- یواشکی که نمی شود فساد را از کشور پاک کرد. مگر این بدحجاب ها یواشکی آمده اند در خیابان خودنمایی می کنند و به فساد و انحراف این جامعه مشغول هستند که ما یواشکی کار خودمان را بکنیم؟! کار فرهنگی و نصیحت و ارشاد هم جای خود را دارد. ما که ان را تعطیل نکرده ایم.

- 95 درصد کسانی که توسط این گشت ها (گشت ارشاد) احضار می شوند و سپس آزاد می شوند تکراری نیستند. یعنی اولین بار است که مرتکب چنین خطایی می شوند. خب اینها با رفتار درست و به روش های صحیح با حضور پدر و مادرشان مشاوره و نصیحت می شوند. تعهد می دهند و سپس آزاد می شوند. شاید برای بار دوم نیز دچار خطاهای مشابه شوند. ولی برای بار سوم بسیار نادر است. این نشان می دهد این روش بسیار تاثیرگذار است. اگر نام این کار فرهنگی نیست پس چیست؟ اگر می خواستیم با متر قانون حرکت کنیم به خاطر اینکه جرم صورت گرفته باید پرونده تشکیل می شد و به دادسرا می رفت و حکم صادر می شد. اما با توافقی که با دستگاه قضایی داریم سعی کرده ایم با این روش از این روند جلوگیری کنیم.

- در پاسخ به این اظهار نظر (شما به جای بستن رستوران ها و کافی شاپ ها بروید کار فرهنگی بکنید و بگذارید مردم خودشان راه خودشان را انتخاب کنند) این یک تفکر و نگاه لیبرالی از جنس فرهنگی است. این ها به اشتباه فکر می کنند غربی ها با این همه رسانه هایی که در اختیار دارند می گذارند که ملت ها خودشان راه شان را انتخاب کنند. مثلا خیال می کنند که هالیوود بیکار می نشیند تا مردم راه خودشان را پیدا بکنند. ما فکر می کنیم کشور ما نیز به عنوان یک نظام اسلامی به جای تسلیم شدن در برابر این گونه تفکرات باید ادعای فرهنگ سازی دابشته باشیم و از ارزش هایمان دفاع کنیم. به نظر صاحبان این تفکر این همه انبیا و اولیا و ائمه برای چه امدند و چرا در حدود اسلامی این همه حد و تعزیرات برای شراب و قمار و سرقت دیده شده است؟ به نظر بنده این تفکر هیچ وجاهت شرعی و قانونی ندارد.

- (در پاسخ به تعداد بازداشتگاه های رسمی نیروی انتظامی) آمار دقیق ندارم. ولی بازداشتگاه هایی که رسمی هستند عمدتا تحت نظارت اداره آگاهی پلیس مواد خدر و سپس پلیس امنیت قرار دارد و تعداد کمی هم در مراکز استان ها و برخی شهرهای بزرگ و کوجک قرار دارد. بازداشتگاه ها از سازمان زندان ها ابلاغ رسمی دارند.

- (درباره شکنجه متهمان) طبیعتا اگر چیزی تحت این عنوان صورت بگیرد در این مقطع (بازجویی) رخ می دهد. در مرحله دستگیری هم ممکن است یکی را دستگیر بکنند. اگر مقاومت کرد مامور امکان دارد او را به شدت کتک بزند. اگر متهم موقع دستگیری مقاومت نکند کتک زدنش ممنوع است. کتک زدن برای شکستن مقاومت متهم در برابر قانون است. اما به محض دستگیری و زدن دستبند به دست ها هیچ ماموری حق کتک زدن ندارد.

- (درمورد پرونده ستار بهشتی) دادستان فعلا اعلام نظر کرده که در این رابطه قتلی صورت نگرفته ولی قصور چرا. از نظر دادستان ماموران می توانسنند رفتارهایی داشته باشند که از مرگ وی پیشگیری کند. مثلا هیچ نیازی و ضرورتی به تحویل متهم برای بازجویی در روزهای تعطیل که معمولا بازجویی هم تعطیل استُ‌نبود و می توانستیم این کار را روز یکشنبه و دشنبه بعد از پایان تعطیلات انجام دهیم. دومین قصوری که صورت گرفته نگهداری از این متهم پس از تحویل گرفتن از زندان در بازداشتگاهی است که صرفا یک محل اداری است و مجهز به دوربین نیست تا بتوان وضعیت جسمانی و روحی متهم را لحظه به لحظه چک کرد. سومین قصور هم ندادن داروی آرامبخش به متهم بوده که البته نسخه ای هم همراه نداشته است.

- این طور نبود که فاحشه ها قبل ازانقلاب در یک جا جمع بودند بلکه به رغم وجود آن مکان، درکل تهران پراکنده بودند. حتی در مسیر مدرس های که در خیابان دماوند میرفتم از این زنها بودند با ظواهری کاملا زننده و محرک و حتی خطرناکتر از الان. خیلی آشکارا همه جای تهران بودند و این طور نبوده که همه جا جلویشان را می گرفتند. حالا شاید یک پاسبانی هم می آمد یکی را دستگیر می کرد و می برد، اما فردا باز همانها سرجایشان بودند. این که می گویید تعدادشان زیاد شده است اتفاقا این طور نیست و آمارها نشان می دهد که تعدادشان خیلی پایین هم آمده است.

- بنده 7 سال است که پیشنهاد راهاندازی پلیس اقتصادی را به دستگاه اقتصادی داده ام و ٓان را مطالبه کرده ام. ولی اصوال دستگاه اقتصادی نظارت گریز است نه نظارت پذیر درحالی که وجود پلیس اقتصادی یک ضرورت است. بنده معتقدم مراقبت از یک سد تا آبش سرریز نشود یا شکسته نشود. آسان تر است از ترمیم ده ها هزار خانه که تخریب می شود، بنابراین ما اگر پلیس اقتصادی راه بیندازیم و از جرایم در این عرصه پیشگیری کنیم بهتر است یا هزاران کلاهبردار و سکه فروش و ارز فروش و از این قبیل افراد را دستگیر کنیم؟ معلوم است که فساد را از سرچشمه مهار کنیم کم هزینه تر خواهد بود.

-  هرکس ادعا کند که می تواند یک شبه همه کارها را درست کند مطمٔین باشید که یک جای کارش میلنگد. پلیس که هر روز برای گشت بیرون میرود هیچ آمادگی قبلی برای برخورد با کسی را ندارد اما سارقین وقتی برای شکار از آشیانه خود خارج می شوند می دانند برای چه بیرون آمده اند، طرح دارند، نقشه دارند در ضمن کارشان هم مشابه هم نیست تا پلیس در این طور مواقع قدرت تصمیم گیری به هنگامی داشته باشد و از قبل نیز نمی توان به وی دیکته کرد لذا اینجاست که ما باید عنصر هوشمندی در افراد و تواناییها را طوری ارتقا دهیم که در مواجهه با صحنههای مختلف بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و بهترین اقدام را بکنند ولی در هر صورت احتمال خطا وجود دارد. وقتی پلیس 110 راهاندازی شد در ابتدای کار میانگین سرعت حضور در محل حادثه 20 دقیقه بود، الان به 7 دقیقه رسیده است. پلیس روزانه در کل کشور 2000 عملیات ضد سرقت انجام می دهد. از این تعداد 10 فقره الی 20 فقره اش ضعیف از آب در میٓاید پس بقیه عملیات ها که خیلی از انها را نمی توان گفت چه می شود؟. لذا طبیعی است که در بعضی از موارد این اتفاقات بیفتد، ولی ما این ها را هم کنترل می کنیم و آسیب شناسی می کنیم. در حال حاضر براساس براورد به عمل آمده میزان نارضایتی مردم از پلیس 110 در ابتدای کار 25 درصد بود ولی االن این نارضایتی به 12 الی 13 درصد رسیده است. به نظرمن 85 درصد هم نمره خوبی است.

- فکر می کنید برای افرادی که چنین فتنه ای (فتنه 88) را به پا کردند و کارهایی که کردند حصر خانگی کافی بود؟!. قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می کردند. اما چرا نشد؟ طبیعی است، زیرا که ما داریم در یک نظام متصف به والیت فقیه و در یک حکومت اسالمی که الگویش را امیرالمٔومنین قرار داده است زندگی می کنیم. حضرت امیر برخوردش با طلحه و زبیر ناکث و پیمان شکن در جنگ جمل چگونه بود؟ حضرت امیر دستور دادند با زبیر کاری نداشته باشید بگذارید برود با اینکه از سران فتنه بود و مستوجب مرگ و وقتی خبر آوردند که عده ای زبیر را کشته اند حضرت ناراحت شدند و حتی گریه کردند. مصداق امروز این افراد پیمان شکن آقایان موسوی و کروبی و تعدادی دیگر هستند. میخواهم بگویم ما در چنین نظامی هستیم. و شما هم احتمال دهید که از این مالحظات نیز در کار بوده است یعنی دستگاههای ا نتظامی و امنیتی و قضایی به وظیفه خودشان عمل کردهاند و تشکیل پرونده دادهاند ولی در یک مصلحت باالتری معامله طلحه و زبیر با اینها شده است. به نظر من این هم جای تٔامل دارد یعنی ما نباید در این طور مواقع به افراط عمل کنیم و مصلحت جامعه اسالمی را نادیده بگیریم شاید یک وقتی ایجاب کند "زبیری" را که در جنگ جمل شمشیر روی امیرالمٔومنین کشیده است ٓازاد بگذارند. قرار بود واقعا با اینها برخوردهای جدی کنیم ولی آقا اجازه ندادند. در یک جلسهای بعدازفتنه روز عاشورا ما به ایشان عرض کردیم که یک تعداد از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند. فرمودند بروید ابتدا احراز کنید بعد بیاورید پیش من از من مجوز بگیرید. بعد از احراز یک لیست 40 نفره بردیم فرمودند؛ این چند نفر بامن، یعنی ایشان همان الگوی امیرالمومنین را در مورد این چند نفر در نظر گرفتند که البته امیدواریم قدر این عطوفت را بدانند و این فتنه را تبدیل به نهروان نکنند.


- در پاسخ به این سوال (در قضیه بازگرداندن آقای خاوری انتظار این بودکه نیروی انتظامی از طریق اینترپل بتواند کاری انجام دهد؟) اینترپل نه دادگاه دارد نه دستگاه قضایی . هر کشوری که احکام قضایی فردی را صادر می کند به اینترپل اطالع می دهد، آنها هم تحت پیگرد قرار می دهند. منتها کشورها خودشان را ملزم نمی بینند که با پروتکل های پلیس بین الملل همراه باشند یا ملزم باشند که با آنها همکاری کنند، در واقع گزینشی عمل می کنند و هیچ دستگاهی هم نیست که بتواند به آنها الزام کند.