زمان : 27 Dey 1391 - 17:47
شناسه : 63114
بازدید : 2163
 دریافت خسارت بابت اختلال اینترنتی دریافت خسارت بابت اختلال اینترنتی

براساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا 100 درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

فارس: قوانین موجود، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را موظف می‌کند در صورتی که بیش از حد مجاز قطعی ماهانه داشته باشند، براساس میزان قطعی غیر مجاز جریمه‌ای را در شارژهای ماهانه مشترکان خود باز پرداخت کنند.

براساس این قانون نوع دسترسی کاربران به اینترنت به شیوه‌های مختلفی چون برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس تقسیم می‌شود و در هر یک از این سیستم‌ها کاربر بنابر هزینه‌هایی که پرداخت می‌کند به تسهیلات ویژه‌ای نیز دسترسی پیدا می‌کند.

* سرویس‌های طلایی از برنز تا الماس


با فرض 30 روز برای هر ماه و 24 ساعت برای هر روز و 60 دقیقه برای هر ساعت، مدت برقراری یک لینک تا دو ماه با میزان دسترسی 100 درصد برابر با 43 هزار و 200 دقیقه خواهد بود در این میان اغلب شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی با حدی از قطعی مواجه هستند که برای حد مجاز این قطعی‌ها جدولی طراحی شده و لازم است در صورتی که بیش از حد تعریف شده در ارائه خدمت قطعی وجود داشته باشد، جریمه‌ای به ازای آن سرویس مدتی به عنوان قطعی مجاز در نظر گرفته شده که اگر اختلافات بیش از آن حد شود قطعی غیر مجاز نام می‌گیرد.

براساس این جدول یکی از مدل‌ها مدل برنزی نام گرفته که میزان دسترسی آن 99 درصد اعلام شده و تا 432 دقیق یعنی کمتر از 5.7 ساعت در ماه زمان مجاز قطعی در این بخش است.

طبق قوانین تمامی افرادی که به هنگام عقد قرار داد اشاره نکرده‌اند که به عنوان مثال علاقه مند به استفاده از سرویس‌های طلایی، نقره‌ای یا الماس هستند، برنز محسوب می‌شوند.

سرویس نقره‌ای سرویس دیگری است که 99.4 درصد دسترسی دارد و حدود 259.2 دقیقه مجاز به قطعی‌های ماهانه است اما در سرویس طلایی که برای آن دسترسی 99.9 درصد تعریف شده شرکت ارائه کننده خدمات تنها مجاز است 43.2 دقیقه در ماه قطعی داشته با شد و در نهایت در سرویس موسوم به الماس که 99.99 درصد دسترسی برای آن تعریف شده تنها 259 ثانیه در ماه قطعی اینترنت مجاز است.

* جریمه‌هایی از 5 تا 100 درصد

براساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا 100 درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

البته کاربران باید به این نکته هم توجه داشته باشند که هرگونه قطعی اینترنت قطعی مجاز محسوب نمی‌شود و قطع اینترنت شرایط و حدود تعیین شده‌ای دارد که در صورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه کننده خدمات با جریمه‌هایی مواجه می‌شود هرچند که گاه هم برای قطعی‌های بلند مدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد.

* قطعی‌های مجاز کدامند؟


بنابر آنچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام کرده، قطعی‌هایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند شامل جریمه نمی‌شوند.

در این موارد و تنها مدت زمان قطعی آبونمان کسر می‌شود، همچنین اگر قطعی اتصال به دلیل خرابی تجهیزات مشترک باشد، قطعی‌هایی که بنا به درخواست مشترک صورت بگیرند (مواردی مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و ...) قطعی‌های ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات، قطعی ناشی از عدم پرداخت صورت حساب نیز از دیگر مواردی هستند که در آن‌ها جریمه‌ای برای شرکت ارائه کننده خدمات در نظر گرفته نشده است.