اگر پژوهش را از طرفی سرآغاز دانش بشری و از سویی هم نتیجه آن بدانیم حرفی به گزاف نگفته ایم ؛ قدر مسلم اینکه پیشرفت های بشر در همه زمینه های علمی و در نتیجه همه امور زندگی روزمره از پژوهش و تحقیق سرچشمه می گیرد و دست آوردهای دانش بشری همه در گرو پژوهش است .
واقعیت این است که متاسفانه هنوز فرهنگ پژوهش در جامعه ما نهادینه نشده است و به این مهم به صورت سطحی نگریسته می شود و دلیل آن را نیز شاید بتوان در آگاه نبودن جامعه ما از فواید و ثمرات کارهای پژوهشی و یا بکار نبستن نتایج امور پژوهشی در برنامه ریزیها و تصمیم گیری های مختلف قلمدا نمود . اما اسف بارتر اینکه در مراکز علمی ، دانشگاهی و فرهنگی ما که کانون های اصلی پژوهش هستند این مهم از جایگاهی برخوردار نمی باشد ، دانش آموختگان و دانشجویان مراکز علمی و دانشگاهی ما اصولا با آن بیگانه اند و آنچه نیز به عنوان پژوهش و تحقیق از آن نام برده می شود به صورت تئوری بوده و اینکه در زمینه انجام پژوهش عملا اتفاق جدی و اساسی صورت نمی گیرد .
این در حالی است که امروزه امر پژوهش در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است . این جایگاه والا حاصل پی بردن دانشمندان ، اندیشمندان و مردم جوامع پیشرفته به ارزش و اهمیت پژوهش و توجه کردن به آن از همه جنبه هاست .
اختصاص بودجه ها و اعتبارات مشخص و توجه به نهادینه شدن فرهنگ پژوهش از اموری است که امروزه بایستی در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد .
ایجاد میل و رغبت در میان دانش آموزان ودانشجویان ، تشویق و ترغیب آنان و آموختن شیوه ها و روش های نوین انجام آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا زمینه یک تحول عظیم و بنیادی در این زمینه فراهم شود..
امید است مسئولان و برنامه ریزان با حمایت از امر پژوهش و پژوهشگران جامعه زمینه یک تحول عظیم را در این زمینه به وجود آورند .