یزدفردا :ایران پس از چین دومین کشور جهان است که تولید و عرضه بنزین با پایه متانول را آغاز میکند، با وجود این، با بایگانی پرونده تولید بنزین E5 (بنزین پاک اتانولی)، MTBE هنوز در ترکیب سبد سوخت خودروها یکه تازی میکند.
به گزارش مهر، متنوع سازی سبد سوخت و کاهش سهم و وابستگی به بنزین یکی از سیاستهای کلان دولت در برنامه چهارم و پنجم توسعه است.بر این اساس پس از توسعه صنعت CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین، هم اکنون طرحهای جدیدی برای تولید و عرضه دیزل و بنزین E5 (بنزین دارای پنج درصد اتانول) در دستور کار مجموعه وزارت نفت قرار گرفته است.
در همین حال، همزمان با متنوع سازی سبد سوخت خودروهای ایرانی، سازو کارهای قیمتی هم یکی دیگر از سناریوهای در دست اجرا برای کم رنگ شدن نقش بنزین در سبد سوخت و افزایش تقاضا برای مصرف سایر حاملهای انرژی بوده است. با وجود این، آمارهای مصرف بنزین در کشور نشان میدهد با اجرای نظام سهمیهبندی و اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانهها تاکنون تقاضا نه تنها برای مصرف بنزین کاهش نیافته بلکه مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی بهصورت روز افزون در حال افزایش است. آمارهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی حاکی از آن است که مصرف بنزین از ابتدای سالجاری با حدود 4درصد افزایش به مرز 65 میلیون لیتر در روز رسیده و برای تامین این حجم گسترده فرآورده نفتی، تولید بنزین بار دیگر در صنایع پتروشیمی از سر گرفته شده است. از این رو مجموعه وزارت نفت در یکسال گذشته با اعمال تغییراتی در سیاستهای عرضه سوخت به ناوگان حملونقل، متنوع سازی گریدهای مختلف بنزین را به جای کاهش سهم این فرآورده نفتی در سبد سوخت در دستور کار قرار داده است. در سالجاری با بهرهبرداری از طرحهای جدید توسعه، بهینهسازی و بهبود فرآیند توسعه پالایشگاههای موجود نفت باید روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در جایگاهها عرضه شود که بالا بودن درجه اکتان این بنزین در مقایسه با بنزین فعلی زمینه کاهش مصرف این محصول نفتی پرطرفدار را فراهم میکند. هفته گذشته نیز برای نخستین بار از ترکیب بنزینی جدید حاوی 35 درصد متانول رونمایی شد که ایران پس از چین دومین کشور جهان است که قصد دارد بنزین 35 درصد متانول را وارد چرخه سوخترسانی خود کند. در حال حاضر ظرفیت تولید متانول در صنایع پتروشیمی ایران حدود 5 میلیون تن در سال است که ساخت و اجرای 16 میلیون تن ظرفیت جدید تولید متانول با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده و ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی تا مرز 21میلیون تن در سال افزایش مییابد. بر این اساس تولید سالانه 21 میلیون تن متانول مهمترین پشتوانه فنی و اقتصادی تولید و عرضه بنزین 35 درصد متانول در سطح کشور خواهد بود. در شرایط فعلی به استثنای چین در سایر کشورهای جهان استفاده از بنزین متانولی طرفداران چندانی ندارد و چین هم به واسطه ذخایر عظیم ذغالسنگ و استحصال گاز ذغال، تولید و عرضه بنزین متانولی را در دستور کار قرار داده است. با وجود این، تولید بنزین پایه متانولی با توجه به ظرفیت صنایع پتروشیمی میتواند یک مزیت اقتصادی بالا برای کشور داشته باشد که به جای سرمایهگذاریهای کلان چند میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه نفت، از ظرفیت موجود صنعت پتروشیمی برای تولید بنزین استفاده کرد. در همین مورد جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره مهمترین ویژگیهای ترکیب جدید بنزین متانولی، گفت: این ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلایندههای زیست محیطی است. این مقام مسئول با اعلام اینکه فشار بنزین پایه متانولی در مقایسه با بنزین موجود بالاتر است، تصریح کرد: ضمن آنکه با حذف ترکیبات حلقوی هیدروکربوری تولید و عرضه این نسل جدید بنزین دارای مزیتهای زیست محیطی است. وی با تاکید بر اینکه مطالعات و برنامهریزیهایی برای تولید روزانه 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین با ترکیب 35 درصد متانول در ایران آغاز شده است، اظهار کرد: به زودی عرضه آزمایشی این بنزین جدید در برخی از کلانشهرهای کشور آغاز میشود. این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با بیان اینکه بررسی وضعیت پیمایش خودروها با این ترکیب جدید بنزین با انجام دورههای آزمایشی در دستور کار قرار دارد، تبیین کرد: با اخذ برخی از مجوزها امکان تولید و عرضه این بنزین جدید در کشور وجود دارد