یزدفردا :آفتاب روز عاشورا درهنگام غروب حس غمباری داشت ، آسمان و زمین در هجران حجت خدا خون می گریستند فضا سرخِ سرخ بود و زینب(س) ناله کنان در بین شهدا و کشتگان به دنبال گل پرپر زهرا(س) می گشت و گلستان نینوا را زیر و رو می کرد تا شاید نشانی بر گیرد، ناگهان در گودال قتلگاه گمشده اش را بی سر و عریال یافت و فریاد وامحمدا و واعلیا برآورد و ندایش مارأیت الا جمیلا شد، از زیبایی گفت و خلوص نیت و رضای حق را نقش آفرین اصلی کربلا دانست .
وهمین خلوص باعث شد زیبائیها معطوف کربلا شود و در طول اعصار هرچه در توان عاشقانش بود در معرفی آن واقعه عاشقی صرف گردد.
نقاشی قهوه خانه ای نمونه بارزی از این دست زیبائیهاست که ذوق و هنر خالق آن در ارادت به آستان خمسه آل عبا مشهود است .
نوعی از نقاشی که در آن گوشه های واقعه طف نمایان می شود و از ترکیب رنگ و عشق معجونی پر حلاوت در معرفی قیام راستین سومین امام به منصه ظهور در می آید .
محمد علی چیتی سابق که چند سالی است فامیل خود را به محتشمی نیا تغییر داده از هنرمندان چیره دست و آفریدگاران این نوع نقاشی به حساب می آید که در گفتگو یی صمیمی با خبرنگاریزدفردا از خود ،هنر و محرم گفت .
وی در خانواده ای مذهبی و هیأتی پرورش یافته و از نوای گرم پدر که با مرثیه های خود گرما بخش محافل عزای حسینی بوده کسب فیض نموده و غبار عزادان حسینی را بر سر ورویش حس کرده است .
باچه حسی زیبایی های عاشورا رابه تصویر می کشی ؟
هرکس به قدرمعرفت خود می تواند از دریای باکرامت اهل بیت برداشت نمایدوشناخت واقعه کربلا و آشنایی با هدف امام، انسان را وا می دارد که هرچه دارد در طبق اخلاص بگذارد و ارائه نماید .
امام حسین (ع)فرمودند:هرکس درمصیبت های ماقطره ای اشک بریزد خداونداورا دربهشت جای می دهدوجدبزرگوارایشان نیزفرمودند:برای شهادت حسین حرارت وگرمایی دردل مومنان است که هرگزفراموش نخواهدشد.
موضوع طرح های خودراچگونه انتخاب می کنی؟
موضوع پرده هاتعدادی سفارشی هستندواین بدین معنی نیست که من دخل وتصرفی ندارم وحتی کارهای سفارشی نیزبستگی به شهر ومحل آ ن داردکه بایداطلاعات کافی داشته باشیم وهمه اینها دربحث سفارش هست ولی دربرای خودم ودلم کارکردن اینگونه نیست.
مطالعه حول واقعه کربلا رادرچه حدی درانتخاب طرح هایتان موثر می دانی؟
مطالعه مهمترین نکته درموضوع واقعه کربلاست وبایدکربلا راتاحدی لمس واحساس کردواین نیست جزمطالعه وشناخت ودرک وبخشی شرکت درمحافل ومجالس وعرض ارادت به آستان بزرگواران. چگونه می شودزیارت ناحیه مقدسه رافهمیدکه آمده است سلام برکسی که خداشفاء رادرخاک شریفش قرارداده است پس بایدعلت ومعلول رادانست وعاشق واقعی کسی است که اول درک کند وبعد براباعبدالله وواقعه کربلا اشک بریزد.
باتوجه به معنویت موضوع قیام امام حسین(ع) آیاموقع خاصی ازشبانه روزرابه نقاشی اختصاص می دهید تا بهتر نقاشی کنی ؟
بله،مطمئنا همه جوانب بایدمحیا شود تااثری پدید آید.من شب ونبمه های شب راانتخاب میکنم باتوجه به روحانیت موضوع وارتباط آن باعبادت درنیمه های شب بهترین موقعی که انسان فارغ ازمسائل دنیوی است وبیشترارتباط برقرار می شود.من نیزسعی دارم موقع کارباوضوباشم تادرحین کار زیارت هم رفته باشم.
دررابطه بانوع نقاشی چگونه توضیح می دهی ؟
نقاشی پرده های مذهبی اززمان قدیم مرسوم بوده که به نقاشی قهوه خانه ای معروف است وباموضوعات مختلف کارشده.درقیم مردم بعداز تلاش جهت روزی درقهوه خانه هاجمع می شدند ونقال ازروی پرده هاباتوضیحات پرده خوانی می کردند.بعدازآن بیشتردرمجالس مذهبی مورداستفاده قرار گرفت وهرروربرشکوه آن افزوده شد.پرده های مذهبی درکشور نمادهرشهرومحله میباشد.
دراین نوع نقاشی ازچه نوع وسایلی استفاده می شود؟
درپرده های مذهبی ازمخمل جهت زمینه کار وبارنگ وروغن روی آن کارمیشود.
پس ازاتمام نقاشی خودتان چگونه باآن ارتباط برقرار می کنید؟
من بااین پرده هازندگی می کنم وبه نظرمن هیچکس جزخالق اثرنمی تواند ارتباط تنگاتنگی باآن داشته باشدچون لحظه لحظه باآن زندگی کرده است ودراین نوع کارها سعی من براین بوده که حس رامنتقل کنم.
تاثیراین کاردرزندگی شخصی شما؟
بی شک مهمترین تاثیرآن احساس آرامشی است که به من میدهدواین رامدیون پدرومادرم هستم که بابردن به مجالس، ارادت به معصومین رادررگ وخون من جاری کردند.
غیرازنقاشی درچه زمینه های دیگرهنری فعالیت دارید؟
بنده بعنوان عضوکوچکی درموسسه توسعه هنرهای تجسمی کشور نمایشگاه هایی درخانه فرهنگ وشهرداری یزد باموضوع نقاشی برگزارنمودم و دررشته های خوشنویسی،مجسمه سازی نیزفعالیت می کنم.کارهای اجرایی همانند مراسمهاوهمایش هانیزبرگزارکرده ام.درمرثیه خوانی نیزچندسالی درخدمت هیات چهارمناروصاحب الزمان (عج) بودم ودرموسیقی سنتی نیزفعالیت دارم که آخرین کاراجرای تصنیف های قدیمی باحضور سفیرمجارستان وشهرداریاسبرین درهتل دادیزدبود.