زمان : 26 Farvardin 1386 - 23:23
شناسه : 5615
بازدید : 1090
استيضاح وزير آموزش و پرورش سه شنبه تقديم رئيس مجلس مي‌شود استيضاح وزير آموزش و پرورش سه شنبه تقديم رئيس مجلس مي‌شود
استيضاح وزير آموزش و پرورش سه شنبه تقديم رئيس مجلس مي‌شود

متن استيضاح وزير آموزش و پرورش سه شنبه به رياست مجلس تقديم مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، رضا طلايي نيك در جمع خبرنگاران و در حاشيه جلسه علني روز يكشنبه گفت: متن استيضاح وزير آموزش و پرورش جمع بندي شده و آماده ارائه به رياست محترم مجلس است اما با توجه به عدم حضور آقاي حداد در پايان جلسه امروز، تحويل متن استيضاح به روز سه شنبه موكول شد.

وي افزود: طبق ماده 227 آيين نامه داخلي بايد رئيس مجلس پس از اعلام وصول در مهلت ده روز، امكان قانوني حضور وزير براي پاسخگويي در مجلس به موارد استيضاح را فراهم كند.

طلايي نيك خاطرنشان كرد: تاكنون 30 تن از نمايندگان استيضاح وزير آموزش و پرورش را با متن تكميل شده امضا كردند كه استيضاح وزير در 26 مورد و با 30 امضا در جلسه آينده به رئيس مجلس ارائه مي‌شود.

متن استيضاح آقاي فرشيدي به شرح زير است:

رياست محترم مجلس شوراي اسلامي

احتراما، براساس اصل 89 (بند يك) قانون اساسي و مواد 227 تا 235 قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي و با توجه به جايگاه بنيادي و نقش سرنوشت‌ساز تعليم و تربيت دانش آموزان در توسعه علمي و پيشرفت كشور و نيز پيشبرد اهداف فرهنگي، اجتماعي و فرابخشي جامعه و انقلاب اسلامي و بروز معضلات، ناكارآمدي و نارضايتي ها در عملكرد جناب آقاي فرشيدي وزير محترم آموزش و پرورش تقاضاي استيضاح ايشان شامل موارد ذيل ارائه مي‌شود:

1- منطبق نبودن عملكرد با اهداف و شاخص‌هاي قانون برنامه چهارم توسعه در موضوعات مرتبط با آموزش عمومي و بويژه مواد 48 (بند ج) و 52 و 53

2- مسلط نبودن وزير بر امور وزارتخانه

3- ضعف راهبردي در هدايت آموزش عمومي كشور

4- كند شدن تحول در نظام آموزشي

5- نقش ضعيف در استفاده از ظرفيت‌هاي دولت براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي آموزش و پرورش

6- كارايي ضعيف در تعامل اثربخش با نهادها و مراجع مرتبط با امور آموزشي، فرهنگي و اجتماعي

7- انحراف از راهبرد مدرسه محوري در تعليم و تربيت

8- تمركز گرايي و رويكرد سطحي به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي

9- كم توجهي به ظرفيت‌ها و رهيافت‌هاي پژوهشي و كارشناسي در نظام آموزشي

10- عملكرد ضعيف در پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي آموزش‌هاي فني، حرفه‌اي و مهارتي

11- ضعف نظارت بر نظام ارزشيابي تحصيلي و محتواي امتحانات

12- عملكرد ضعيف در صيانت از شان و جايگاه معلمان

13- عملكرد ضعيف در پرداخت به هنگام معوقات و مطالبات قانوني فرهنگيان

14- عملكرد ضعيف در پيگيري مسايل معيشتي معلمان و بويژه عادلانه كردن نظام هماهنگ حقوق و مزايا

15- كم توجهي به پيشكسوتان و فرهنگيان بازنشسته

16- سازماندهي نامناسب در بكارگيري معلمان و گردش نيروي انساني در فرآيندهاي استخدامي و بازنشستگي

17- عملكرد ضعيف در حمايت و پيگيري براي تامين تسهيلات مسكن و امور رفاهي و فرهنگيان

18- تغييرات گسترده در مديريت‌هاي تخصصي و كارشناسان

19- محقق نشدن برنامه‌ها و وعده‌ها به فرهنگيان، مردم و مجلس

20- اجراي ناقص و ضعيف قانون احياي معاونت پرورشي

21- تدابير ناكارآمد درايمن سازي مدارس و امكان برخورداري از تاسيسات متناسب با گازرساني به مدارس و حوادث غيرمترقبه براي دانش آموزان

22- ضعف عملكرد در امور پشتيباني و ساماندهي ساختمان‌هاي اداري

23- عملكرد ضعيف در ساماندهي بهداشتي مدارس

24- نظارت‌هاي فني بر احداث مدارس و تاخير در مقاوم سازي متناسب با بودجه‌هاي مصوب

25- نابساماني در نظارت و امور مدارس روستاها و برخي از مناطق شهري

26- نابساماني در تدابير و نظارت و مديريت امور مالي و پشتيباني