حبیب الله کارگر ، یکی از سیاست های فعال بازار کار و اشتغال به شیوه های غیر مستقیم را ارائه خدمات آموزشی – شغلی دانست و افزود : این سیاست ها می تواند در مراکز آموزش فنی و حرفه ای اثرات مفید و فراوانی برای کارجویان و ارتقاء بهره وری شاغلین داشته باشد .
وی گفت : در حقیقت مشاوره آموزشی – شغلی ابزار مهمی برای مبارزه با بیکاری بلند مدت است .
کارگر افزایش تناسب بین شغل انتخابی با حرفه آموزی و کارآموز و افزایش آگاهی و انگیزه در کارآموزان در جهت ارتقاء علاقه و پشتکار آنها را از دیگر اهداف مشاوره آموزشی – شغلی برشمرد .
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ابراز کرد : در این زمینه فرد متخصصی به نام مشاور با ایجاد رابطه حسنه و همکاری مراجع ، طی مصاحبه و مشاوره علل بروز مشکل را مشخص ساخته و با استفاده از شیوه های مختلف مشاوره با یاری مراجع ، به حل آن می پردازد .
کارگر رهگیری اشتغال را بررسی وضعیت اشتغال مهارت آموختگان در بازه های زمانی معینی پس از اتمام دوره آموزشی عنوان کرد و افزود : در این بررسی موارد مختلفی از قبیل نرخ اشتغال مهارت آموختگان ، بررسی فاصله زمانی میان تکمیل مهارت آموزی و کاریابی ، تحقیق در مورد تأثیر مهارت آموزی در سطح در آمد افراد ، ارتباط مهارت با شغل و رضایت کارفرمایان از عملکرد مهارت آموختگان مورد توجه قرار می گیرد .
وی خاطر نشان کرد : رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان به منظور آنالیز وضعیت کمی و کیفی اشتغال مهارت آموختگان دوره های آموزشی ، دعوت از بیکاران جهت شرکت در دوره های آمادگی شغلی و ارتقاء مهارت و شناخت مهارت آموختگان کارآفرین صورت می گیرد .
وی راهنمایی و مشاوره انتخاب دوره آموزشی برای کارآموزان را ارائه اطلاعات بازار کار بر اساس نیاز سنجی و رهگیری مهارت آموختگان ، مصاحبه و کمک به انتخاب دوره آموزشی و تکمیل پرونده راهنمایی آموزشی – شغلی توسط مشاور دانست .