به گزارش خبرنگار یزد فردا، حمید رستگاری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد در ابتدای این نشست با تشکر از تعامل خوب اصحاب رسانه و آموزش و پرورش گفت: با توجه به گسترده بودن مخاطبین آموزش و پرورش، اخبار این نهاد آموزشی برای همه سنین می تواند ارزشمند باشد، ضمن اینکه مردم علاقه مند هستند همواره در جریان برنامه های اجرایی آموزش و پرورش باشند تا بدانند در مراکز آموزشی چه مطالب و مفاهیمی در اختیار فرزندانشان گذاشته می شود.
وی در ادامه با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از آن به عنوان کاری بی نظیر در جهان اسلام یاد کرد که بر آموزه های مختلفی چون قرآن، پیامبر اعظم (ص)، حضرات معصومین (علیهم السلام) و ... مبتنی شده است و اکنون این سند، به عنوان فصل الخطاب برنامه های آموزشی کشور مطرح است و بر این اساس تمام فرآیند های آموزشی ما بایستی بر اساس مباحث تدوین شده در سند باشد.
رستگاری با بیان این نکته که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث آموزه های بنیادین مهدویت و انتظار اشاره شده است، تصویب و اجرای طرح تربیت مهدوی را در راستای عملیاتی نمودن این آموزه عنوان کرد و گفت: با توجه به تجربه های قبلی آموزش و پرورش در حوزه مهدویت و تلاش برخی از استان های دیگر، کلیات طرح تربیت مهدوی سال گذشته و در یکصد و هشتادمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان به تصویب رسید.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد هدف کلی این طرح را تعمیق و توسعه فرهنگ منور مهدویت به عنوان تفکر بنیادین جمهوری اسلامی ایران در بین دانش آموزان و فرهنگیان اعلام کرد.
وی اهداف جزیی این طرح را افزایش میزان شناخت دانش آموزان نسبت به وجود مبارک امام عصر (عج)، تقویت باورهای فراگیران و جهت دهی صحیح به شور و اشتیاق آنان به مسئله مهدویت، پاسخگویی به شبهات مهدویت، پیرایش معارف مهدویت از خرافات و تحریف، زمینه سازی ظهور و تکوین فرهنگ مهدویت بیان کرد.
رستگاری همچنین تربیت جامعه و نسل منتظر و منتظر پروری، استفاده از سرچشمه زلال معارف و سیره اهل بیت، ایجاد و گسترش محبت به امام زمان (عج) و زمینه سازی اطاعت از اهل بیت و در نهایت آشنایی با چیستی غیبت و دلایل غیبت امام زمان (عج) را از سایر اهداف این طرح برشمرد.
وی در ادامه با اشاره به ساختار اجرایی این طرح از مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به عنوان رئیس ستاد طرح تربیت مهدوی استان و رئیس سازمان دانش آموزی را به عنوان دبیر ستاد استانی نام برد و گفت: در ستاد استانی با توجه به نوع فعالیت آن از کمک سایر افراد مرتبط نیز استفاده شده است که از جمله می توان به روسای بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی و برخی از ادارات داخلی آموزش و پرورش اشاره کرد.
حمید رستگاری محور های اجرایی طرح را در دو بخش آموزشی و فرهنگی ـ هنری مجزا نمود و گفت: در بخش آموزشی اهتمام طرح به تربیت مدرس آموزش مهدویت از بین معلمان و مربیان، اعزام مبلغ مذهبی به مدارس، برگزاری دوره های ضمن خدمت با موضوع مهدویت (جهت فرهنگیان) و تشکیل جلسات تفسیر آیات مربوط به مهدویت خواهد بود.
وی محور های اجرایی بخش فرهنگی ـ هنری را تشکیل گروه های مهدی یاور در مدارس، فضاسازی مناسب ادارات، مدارس، کانون ها، سالن های ورزشی،گرامیداشت اعیاد مرتبط با مهدویت، برگزاری اردوهای فرهنگی ـ زیارتی داخل و خارج استان، برگزاری مسابقات مختلف، تشکیل کتابخانه تخصصی مهدویت در اردوگاه ها و کانون های فرهنگی ـ تربیتی و ... برشمرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت اجرای صحیح طرح به لحاظ شکل و محتوایی و تطابق آن با اعتقادات شیعه، از تشکیل هیات علمی طرح خبر داد و گفت: این هیات علمی به عنوان صاحب نظر و نمایندگان مرجعیت و حوزه های علمیه و دانشگاه ها تشکیل می گردد که ضمن نظارت بر برنامه ها و محتوای آموزشی طرح به صورت فصلی تشکیل جلسه داده و با دریافت گزارش اقدامات انجام شده رهنمود های لازم را به مجریان طرح خواهد داد.
وی در پایان سخنان خود همچنین از تشکیل کمیته ارزیاب اجرای طرح و صندوق نذر گل نرگس جهت دریافت کمک های مالی جهت پشتیبانی هر چه بیشتر از طرح تربیت مهدوی خبر داد.