توسط مهندس رحمت آبادي اقدامات و برنامه هاي آتي شهرداري شاهديه تشريح شد
مقدمه
مهندس محمدعلي رحمت آبادي كه اكنون نزديك به سه سال است به عنوان شهردار شاهديه از سوي شوراي شهر برگزيده شده است 8 سال مسئول پيگيري طرح هاي عمراني شهرداري بيش از 9 سال شهردار منطقه يك و دو يزد و 30 ماه مديرعامل سازمان آتش نشاني يزد و در مجموع بيش از 22 سال خدمت صادقانه را در كارنامه درخشان خود دارد .
خبرنگار ما گفتگويي با وي داشته است كه ماحصل آن را در ذيل مي خوانيم :
شهر شاهديه كه نزديك به 16 سال از زمان تاسيس آن مي گذرد و قبل از اينكه بخواهد اين شهر تبديل به شهر شود چندين سال در حوزه استحفاظي شهر يزد قرار داشته است .
مهندس رحمت آبادي شهردار شاهديه در گفتگويي با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب گفت : براساس نقشه هاي ثبتي كه متصل به دهستان شاهديه است نزديك به 53 كيلومتر مربع حوزه دهستان شاهديه بوده و در زمان تاسيس شهر چيزي نزديك به دو سوم از محدوده دهستان شاهديه از مجموع جدا شد و تقريبا وضعيت فعلي شهر شاهديه 18 3 كيلومتر مربع است كه در حوزه خدماتي شهرداري مي باشد و براساس طرح هاي مصوب ضوابطي كه بر آن اعمال شده كه در بحث شهرسازي حاكم است و به موجب اين طرح محدوده قانوني و حريم شهر بر هم منطبق است .
وي افزود : با توجه به اينكه ما يك مجموعه اي را به نام شهر تعريف مي كنيم علي رغم گذشته نزديك به 16 سال از زمان تاسيس شهر تنها تشكيلات فعالي كه در شهر به مردم خدمت مي كند صرفا شهرداري است .
او اظهار داشت : متاسفانه مردم شهر شاهديه از خدمات اغلب دستگاههاي خدمات رساني شهري تقريبا محروم هستند و جهت پوشش آن با توجه به مسائل و مشكلاتي كه وجود دارد بايد روزانه يك مسافتي را طي كنند تا به ادارات شهر يزد مراجعه كنند براي مثال هنوز در شهر شاهديه راهنمايي و رانندگي وجود ندارد و هنوز شهر فاقد دفترخانه اسناد رسمي و اداره دارايي است و مردم در ارتباط با مسائل ثبتي و پرداخت ماليات و عوارض دولت مشكل دارند. .
شهردار شاهديه مسائل و مشكلات ديگر شهر را در ارتباط با تقسيمات كشوري و مشخص نبودن حوزه استحفاظي مي داند و مي گويد : اصولا شهر را براساس قطب اقتصادي تعريف مي كنيم و قطب اقتصادي شهر شاهديه حدود 70 درصد دور محور صنعتي و كشاورزي مي چرخد و اسكان اين دو محور در محدوده شهر به موجب بند 20 ذيل ماده 55 قانون شهرداري ها مغاير است و بايد در محدوده اي تعريف شود كه در حوزه استحفاظي آن شهر بشد با اين وضع اكنون مي بينيم كه متاسفانه شهر شاهديه فاقد محدوده حوزه استحفاظي است و از عمده مشكلات روزمرگي كه گريبانگير شهرداري و شهروندان است استقرار اين شغل ها است كه در همسايگي شهر است و مزاحمتهاي بسياري را براي مردم بوجود آورده است و از طرفي هم شهرداري چون كه مشكل حوزه استحفاظي دارد نمي تواند با آنان برخورد قانوني داشته كه اين امر يكي از معضلات شهر است و كل مجموعه شهر در ارتباط با حل اين موضوع چه از زمان شوراي اول و چه در زمان شوراي دوم پيگيري هاي متعددي شده و نهايتا قول هاي مساعدي هم از طرف مسئولين ذيربط گرفته شده كه اميدواريم بتوانيم اين مشكل و معضل را هم حل كنيم .
شهردار شاهديه در ادامه به فعاليت هاي شهرداري از زمان تصديش اشاره مي كند و مي گويد : درآمدهاي شهرداري در قالب بودجه تعريف مي شود و براساس آن نيز فعاليتهاي شهرداري را مي توان پيش بيني كرد وي گفت : تا قبل از سال 1382 كه قانون تجميع عوارض بود شهر شاهديه يكي از شهرهايي بود كه تقريبا از بعد درآمدي به لحاظ وجود نزديك به 450 كارگاههاي كوچك و بزرگي كه در سطح شهر وجود دارد مشكل آنچناني نداشته ولي بعد از سال 1382 با تصويب قانون تجميع تقريبا يك مقدار از درآمدهاي شهر با تصويب قانون تجميع تقريبا كم شد.
در سال 83 كل درآمد شهرداري چيزي نزديك به 900 ميليون تومان بود كه حدود 80 درصد آن در فعاليت هاي عمراني شهر هزينه شد و 20 درصد صرف هزينه هاي جاري كه براساس عرف معمولا هزينه هاي جاري و عمراني بين 40 و 60 است و اين افتخار است براي پرسنل شهرداري كه توانسته در عملكرد بودجه اي چيزي نزديك به 80 درصد درآمدهاي شهر را صرف پروژه هاي عمراني كند و با اين وضع در سال 84 نيز بودجه كل شهرداري يك ميليارد و 100 ميليون تومان بود كه نزديك به 79 درصد از كل بودجه صرف فعاليت هاي عمراني شد و چيزي نزديك به 21 درصد صرف هزينه هاي جاري گرديد و در سال 85 هنوز علي رغم اينكه بودجه ما قطعي نشده ولي براساس متمم بودجه اي كه ما تقديم شورا كرديم و اميدواريم كه انشاالله تحقق هم پيدا كند كل درآمد پيش بيني شده نزديك به يك ميليارد و 300 ميليون تومان است كه از اين مقدار هم 20 درصد صرف هزينه هاي جاري شده و 80 درصد صرف هزينه هاي عمراني براي سال 86 نيز ما پيش بيني بودجه مان در حد 950 ميليون تومان خواهد بود كه به تصويب رسيده است كه از اين مبلغ نيز ما اميدواريم كه بتوانيم پس از طي 9 ماه اول سال و با توجه به عملكرد ساليان قبل بتوانيم يك متمم بودجه اي را مجددا تنظيم كنيم و به شهروندان بدهيم و هم چنين اميدواريم بتوانيم هم چون روال گذشته بخش عمده اي از اين درآمدها صرف هزينه هاي عمراني شود و بخش مختصري هم صرف هزينه هاي جاري گرديده و كل اين درآمده را در 6 سرفصل عمده شهر هزينه مي كنيم و عمده درآمدها براي تملك پروژه هاي املاكي كه در طرح احداث پروژه هاي عمراني شهرداري قرار دارد صرف مي شود.
وي گفت : بخش ديگر فعاليتهاي شهرداري براي ساماندهي سيماي شهري پياده روسازي شهر زيرسازي و آسفالت معابر و بخش ديگر نيز تعويض معابر و سامان دهي معابر بافت قديم است كه براي بهسازي و احداث فضاهاي سبز عمومي اين اعداد و ارقام در سه محله شهر به نسبت هزينه مي شود.
رحمت آبادي گفت : اگر ما بخواهيم با يك نيم نگاهي به درآمد شهرداري و اعداد و ارقامي كه صرف هزينه هاي عمراني مي شود داشته باشيم بايد گفت علي رغم 80 درصد عنوان شده پروژه قابل توجهي را نمي شود تعريف كرد ولي بد نيست كه اين را به دست قضاوت اجتماعي بسپاريم و ببينيم كه واقعا دوره 15 ساله تاسيس شهرداري در شهر شاهديه چه اتفاقي افتاده است وي افزود : دوره گذشته اتفاقات خيلي مثبت و خوبي افتاده و شهر با توجه به اينكه سه تا روستا بود و قرار بود تبديل به شهر شود و از عطش فعاليت هاي عمراني زيادي نيز برخوردار بود كه در اين زمينه برنامه ريزي هايي را عوامل شهرداري گذشته انجام دادند كه در همين جا به سهم خودمان از آنها تقدير و تشكر مي كنيم ولي از زمان شوراي دوم شهرداري با اينجانب به عنوان خدمتگزار مردم سعي كرده كه كارهاي زيربنايي شهرداري كه اولويت دارد را انجام دهد و عمده مسائل بيشتر بحث شبكه هاي درون شهري مدنظر شهرداري بود كه در اين زمينه مي توانيم بلوار وحدت را به عنوان يكي از پروژه هاي كليدي شهر نام ببريم كه الحمدالله اين بلوار نزديك به 60 تا 70 درصد از كارهاي اجرائيش انجام شده و آماده بهره برداري است و با توجه به طول مسيري كه در شهر پيش بيني شده اميدواريم در سال آينده بتوانيم شاهد توسعه بيشتر اين بلوار باشيم .
وي افزود : موضوع ديگر خيابان حضرت مهدي (عج ) است كه در چندين سال گذشته يك سري اقداماتي انجام شده بود كه ما نيز در جهت تكميل آن برنامه ريزي كرديم كه اين طرح نيز تقريبا به اتمام رسيده است و ديگري بحث خيابان بسيج است كه باز اين خيابان به عنوان يك پروژه نيمه تمام چندين سال بلاتكليف بود كه با تلاش شهرداري زيرسازي جدول گذاري و آسفالت آن به اتمام رسيده در جهت تكميل روشنايي آن هم هماهنگي هاي لازم با شركت توزيع برق شده كه با توجه به قول مساعد كه آنان داده اند قرار شد در سه ماهه اول سال 1386 انشاالله روشنايي خيابان بسيج هم انجام شود.
بحث ديگر احداث خيابان صاحب الزمان (عج ) حدفاصل خيابان فقيه تا صاحب الزمان است كه يكي از ورودي هاي شهر شاهديه محسوب مي شود كه در قالب طرح مصوب شناخته شده بود و ما نزديك به 70 درصد از تملك و آزادسازي اين مسير را هم انجام داديم و در سال 86 هم از عمده برنامه ريزي هايي كه ما داريم بحث كارهاي اجرايي اين خيابان است كه شامل زيرسازي و جدول گذاري خواهد بود.
شهردار شاهديه ساكنين شهرك ابوالفضل (ع ) را مظلوم مي نامد و مي گويد : مردم ساكن شهرك ابوالفضل از ساير خدمات شهري در آن مجموعه واقعا محروم هستند و پيگيري هاي هم شده كه در دو فاز جداگانه شبكه هاي درون شهرك ساماندهي گردد كه در سال 85 انجام شده كه قطعا ادامه آن در سال 86 كه شامل تكميل زيرسازي و آسفالت معابر است با مشاركت مختصري كه از طرف خود مردم به عمل آمده قطعا انجام دهيم ولي در حال حاضر معضلي كه مجموعه شهرك به خاطر ورودي دارد كه شهرداري به هرشكل بود اعتباري را تخصيص داد تا كار تملك و آزادسازي 80 درصد از مسير ورودي شهرك ابوالفضل (ع ) هم اكنون انجام شده و اعتباري هم گذاشتيم و قراردادي هم با پيمانكار در شرف تنظيم داريم كه انشاالله جدول گذاري ورودي شهرك را هم انجام دهيم . .
رحمت آبادي در ادامه اين گفتگو به بحث فضاي سبز شهري مي پردازد و مي گويد : شهر شاهديه از حداقل فضاي عمومي كه مردم بتوانند اوقات فراغت خودشان را طي كنند محروم بود البته مكانهايي بنا شده بود ولي ساماندهي مناسبي جهت بهره برداري مردم وجود نداشت و شهرداري در طول يك دوره در سه محله سعي نمود يك فضاي عمومي شهري متناسب با شان مردم ايجاد كند اگرچه كه فعاليتي كه الان انجام شده بسيار وضعيت محله را مناسب كرده اما هنوز ما معتقد هستيم كه اين مكانها نياز به تكميل بيشتر دارد و در اين زمينه مي توانيم پارك هفتم تير را در محله « ابرندآباد » به اضافه پارك لاله نام ببريم و پارك گلها را در محدوده « گرد فرامرز » و يك فضاي سبز هم در محدوده « نصرت آباد » مي باشد كه اين سه مكان به عنوان پارك هاي محله اي محسوب مي شوند كه جداي از اين به عنوان كلي شهرداري يك فضاي مناسبي را در محدوده كنارگذر يزد پيش بيني كرده كه طرح اجرايي آن نيز تهيه شده است كه پيگير هستم از طريف مسئولين استان و همچنين سازمان پاركها اعتبارات لازم تامين گردد تا هم يك فضاي سبز عمومي شهري كه هم براي بهره برداري خود شهروندان باشد و با توجه به موقعيت مكان محلي براي كساني كه در اين مكان براي اوقات فراغت توقف دارند باشد. وي در ادامه افزود : عمليات اجرايي را شروع كنيم يك بخش ديگري از فعاليت هاي شهرداري بخش اجراي آسفالت معابر بود كه در طول دوره سه ساله اكثريت به اتفاق معابر را در سه محله « ابرندآباد » و « نصرت آباد » و « گردفرامرز » با مشاركت مردمي عمليات آن انجام شده است . وي گفت : اميدواريم طي يكي دوسال آينده با توجه به محدوده بسته اي كه شهر دارد ما ديگر در سطح شهر شاهديه معابر خاكي نداشته باشيم .
او افزود : عمده مشكلي كه شهر ما دارد از بعةد سيماي شهري است و علي رغم اينكه 15 ـ 16 سال از تاسيس شهر هم مي گذرد ولي در سيماي شهر هنوز يك مجموعه شهري ديده نمي شود و تقريبا شكل روستا را دارد و علت آن هم به نظر من وجود زمين هاي بايري است كه به نوعي متعلق به دولت است و اين زمين ها هنوز براي آن تعيين تكليف نشده و اين مكانها حالت سيماي شهر را از بين برده است كه از همين جا من از مسئولين ذيربط درخواست مي كنم تا توجه خاصي به اين موضوع بنمايند و تصميم نهايي را اتخاذ كنند كه اگر قرار است به افراد و يا دستگاهها واگذار كنند سريعتر واگذار بكنند اگر هم نمي شود به هر شكل با شهرداري تعامل بيشتري داشته باشند و ما نيازهاي عمومي شهر را با اين زمين ها تامين كنيم و با پيگيري هايي كه شده يك مجموعه خيلي وسيعي را مكان يابي كرديم كه در آن ميدان ميوه و تره بار شهر را در آن ايجاد نمائيم و در اين رابطه نيز با مشاور قرارداد منعقد شده و طرح اجرايي آن در دست اقدام است . وي افزود : محل دريافت وام اين ميدان مشخص شده كه به عنوان يكي از پروژه هاي كليدي شهرداري در سال 86 احداث ميدان ميوه و تره بار بزرگ داشته باشيم و با توجه به موقعيت مكاني كه اين ميدان دارد نه تنها نيازهاي عمومي شهر را پوشش مي دهد بلكه مي تواند شهرهاي مجاور را هم پوشش دهد و اهداف ما از اين طرح اين است كه با توجه به قطب اقتصادي شهر كه قطب كشاورزي خيلي قوي دارد بتوانيم ايجاد اشتغال بكنيم و هم بتوانيم نيازهاي شهر براساس محصولاتي كه دارد راحت تر پوشش بدهيم .
وي گفت : بحث ديگر از نيازهاي عمومي شهر بحث تامين سوخت است كه با توجه به سياست هاي كلي دولت اين است كه مصرف سوخت را بيشتر به سوي مصرف گاز سوق بدهد ما اولين شهرداري بوديم كه مشاركت كرديم و اكنون CNG با شركت بهينه سازي سوخت در امر احداث جايگاه سوخت اين جايگاه در مجاورت بلوار فقيه آماده بهره برداري است كه با توجه به كل ضوابط جاري به عنوان سرمايه شهرداري در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
شهردار شاهديه در ادامه به فعاليت هاي پيش بيني شده در سال 86 اشاره كرد و گفت : با پيش بيني بودجه سال 86 عمده فعاليت هاي ما تكميل پروژه هاي نيمه تمامي است كه در سه محله وجود دارد تكميل بلوار احداثي تا شهرك حضرت ابوالفضل (ع ) تكميل ميدان شاهد تا انتهاي خيابان گلبهار در محله « ابرندآباد » زيرسازي و بسترسازي خيابان لاله كه در مجاورت پارك لاله قرار دارد تكميل فاز 2 خيابان وحدت تكميل باند 2 بلوار كشاورز و همچنين در بخش « گردفرامرز » هم تكميل خيابان صاحب الزمان باندشمالي آن كه باتوجه به بازسازي هايي كه تا بحال انجام شده بتوانيم قرارداد آن را تنظيم و منعقد كنيم .
وي گفت : در بحث فضاي سبز قطعات بحث تكميل نهايي پارك هاي لاله و گلها و هفتم تير براي سال 86 كه با مشاركت مردم بتوانيم مناسب سازي فضاهاي عمومي پياده روها را در برنامه كاري داشته باشيم كه مصالح ها از طريق شهرداري تامين مي شود و مشاركت مردمي هم در اين سرفصل خواهيم داشت .
آقاي رحمت آبادي تعامل شهرداري با شورا و همكاري كه مردم با شهرداري دارند را مثبت ارزيابي كرد و افزود : از مجموعه 23 شوراي شهري كه در يزد وجود دارد بهترين تعامل بين شهرداري با شوراي اسلامي شهر شاهديه وجود دارد و من از تك تك اعضاي شوراي اسلامي شهر در دور دوم كه واقعا صبور بودن و با راهنمايي ما واقعا از هيچ چيز كوتاهي نكردند تا شهرداري بتواند به برنامه هاي خود برسد تقدير و تشكر مي كنم .
وي گفت : ما ادعا مي كنيم كه به حمدالله بهترين تعامل بين شورا و شهرداري وجود دارد و عزيزان ما در شورا همدل و همراه شهرداري هستند و اگر اين تعامل نبود نتيجه كار اين چنين كه اكنون است نبود و اكثر شهروندان اين قضاوت اجتماعي را خواهند كرد كه در طول حضور شوراي دوم بيشترين توجه خاص به مسائل عمراني شهر شده و بهترين بازدهي را نيز به همراه داشته است .
وي افزود : مردم فهيم ما هميشه در كنار شهرداري بودند زيرا شهرداري ها يك مجموعه و يك تشكيلات عمومي است و صحت گفته هاي ما همان شوراي شهر است كه با انتخاب مردم و به عنوان نماينده هاي مردم مي آيند و تا به حال هم كليه اقداماتي كه شهرداري درآن موفق بوده كارهايي است كه مشاركت عمومي مردم درآن پررنگ بوده وما جدا از شهروندان انتظار داريم مانند سابق توجه بيشتري داشته باشند تا بتوانيم با مشاركت و همدلي شاهد بهبود وضعيت فعلي شهر باشيم .
مهندس رحمت آبادي در پايان اين مصاحبه به اقدامات شهرداري در بافت قديم اشاره كرد و گفت : بافت قديم شهر ساختمانهاي بسيار ارزنده اي دارد از جمله مسجد جامع « ابرند آباد » كه قدمت آن نزديك به 900 سال است ولي در محدوده شهر هنوز طرح مصوب به عنوان بافت قديم كه مشخص شده باشد متاسفانه نداريم و در رابطه با موضوع نشست هايي با مسئولين ميراث فرهنگي انجام شد اميدواريم آنها براي سال 86 محدوده اي را براي طرح مصوب بافت قديم براي ما مشخص كنند و در اين زمينه نيز چندين بار و رياست سازمان ميراث فرهنگي استان به شاهديه آمد و يك سري تك بناهايي مشخص نمود كه قرار بود سامان دهي بشود ما يك سري اقداماتي از سوي ميراث فرهنگي شروع شده كه مي توان به مرمت كاروان سرا مرمت سابات جلو مسجد و گرد فرامرز و نورپردازي قلعه با مشاركت شهرداري اشاره نمود.
وي گفت : مي خواهيم اين نويد را به شهروندان بدهم كه خوشبختانه بافت هاي فرسوده شهري مورد توجه خاص دستگاههاي ذيربط كشوري قرار گرفته و اين امر بهترين موقعيت براي احياي اين بافت هاي فرسوده شهري است كه با پيگيريهايي كه انجام داده ايم در محدوده بافت فرسوده شهر شاهديه تقريبا 90 درصد كارهاي تصويب انجام شده و اميدواريم كه كميسيون ماده 5 در اولين فرصت محدوده بافت فرسوده را به تصويب برساند كه با تصويب بافت هاي فرسوده يك سري تسهيلات كلاني از طريق دولت در اختيار شهرداري ها قرار داده مي شود و ما نيز مي بايست طرح هايي را كه تهيه كنيم كه توجيه اقتصادي داشته باشد تا مسير قانوني آن طي بشود وي افزود : اميدواريم باتوجه به پيگيري هايي كه انجام شده بتوانيم درآينده نه چندان دور شاهد احيا و بازسازي اين بافت هاي فرسوده باشيم ولي آنچه كه در برنامه كاري شهرداري است حركت هايي را براي كف سازي و بدنه سازي در اين مكانها طي سال 86 خواهيم داشت .
يزد ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي