شهرداريزد از كسري بودجه اين نهاد در سال آينده خبر داد و گفت: مهمترين دليل ترافيك يزد، ناهماهنگي ارگانها مي باشد.
مهندس مرتضي شايق در مورد مشكل ترافيك روزافزون شهر يزد، اظهار داشت: براي رفع مشكل ترافيكي بايد برنامه خاص در شوراي ترافيك استان و شهرستان مطرح شود، از سوي ديگر در حال انعقاد قرارداد با مشاورين براي كاهش ترافيك در شهر هستيم.
وي افزود: مشاور طرح با بررسي همه جانبه شهر و ترافيك آن مسلما نظرخود را در مورد احداث خط ويژه، جلوگيري از تردد اتومبيلهاي تك سرنشين، احداث مترو اعلام خواهد كرد.
شهردار يزد تاكيد كرد: مشاور طرح ترافيك در يزد، از اواخر سال جاري فعاليت خود را شروع مي كند .
شايق گفت: كاري كه طي 7 تا 8 سال قرار بود انجام شود ، در حال حاضر انجام شده و در حدود 90 تا 95 درصد شبكههاي شهري انجام شده، تاپايان سال به بهرهبرداي خواهد رسيد و مشكلات ترافيك در بسياري معابر حل مي شود.
وي با بيان اينكه ترافيك در ميدانهاي باهنر، امام حسين(ع)، امام علي(ع)، شهداي محراب به عنوان گلوگاه مطرح است، گفت: به زودي با افتتاح طرحهاي مشخص حل خواهد شد.
شايق گفت: در نظام ما نهادي نيست كه دچار روزمرهگي نشده باشد و دليلش هم عدم برنامهريزي است.
وي با گفتن اينكه " ما شهرداري هستيم" افزود: نگهداري شهر به عهده ماست، نيروي انتظامي زير نظر ما نسيت كه بتوانم مشكل ترافيك را حل كنيم. در بسياري معابر با حضور پليس مشكل ترافيك به وجود نميآيد، اين در حالي است كه امروز در بسياري معابر پليس حضور ندارد.
شهردار يزد با تاكيد بر اهميت حضور مديريت واحد شهري گفت: علاوه بر فعاليت شهرداري و نيروي انتظامي عوامل ديگر نيز در مسئله ترافيك دخيل هستند و مي توان گفت، مهمترين دليل ترافيك يزد ناهماهنگي ارگانهاست.
وي در خصوص بودجههاي شهرداري يزد در سال آينده به خبرنگار ايسنا - منطقه يزد گفت: با توجه به سرعت گرفتن توسعه شهر در سال جاري و اجراي چندين پروژه سنگين، مسلما توقع مردم اين است كه در سال آينده اين پيشرفتها افزايش يابد.
شايق با تاكيد بر اينكه پروژههاي تعريف شده، شهرداري يزد در سال آينده بيش از 40 ميليارد تومان كسري خواهد داشت.
وي كل بودجه سال 85 را 516 ميليارد و 388 ميليون ريال دانست و گفت: بودجه محقق شده 10 ماه 85 بيش از 257 ميليارد ريال است، اين بودجه در سال آينده به بيش 61 ميليارد تومان خواهد رسيد.
شايق با انتقاد از مديران يزدي گفت: متاسفانه مديران يزدي، از همت خوبي برخوردار نيستند، در زمان آقاي خاتمي، 41 ميليارد تومان به بافت تاريخي يزد اختصاص يافت كه حتي يك ريال آن را هم كسي وصول نكرد. اما استاني مثل كرمان خيلي تغيير كرده است.
شايق در پاسخ به اين سوال كه " روزانه چند بار در چالههاي سطح شهر ميافتد؟ " به خبرنگار ايسنا - منطقه يزد، گفت: گمان نميكنم در چالهها بيفتيم چرا كه واقعا احتياط ميكنم. وي ادامه داد: كاري كه در اين زمينه شروع كردهايم، افزايش كيفيت آسفالت سطح شهر يزد است.
شهردار يزد از افزايش نظارت بر مراحل آسفالت ريزي سطح شهر خبر داد و گفت: اين افزايش نظارت بسيار اثر داشته است.
شايق با انتقاد از ناهماهنگي در بين سازمانها گفت: بعد از آسفالت معابر، سازمانها و نهادهاي مختلف از جمله آب، برق، فاضلاب، مخابرات و گاز يكي پس از ديگري دست به تخريب آسفالت ميزنند ونتيجهاش چالههاي زياد در سطح معابر است.
وي از بودجه 5 ميليارد توماني آسفالت يزد در سال 85 خبر داد و گفت: براي اولين بار درز گيري آسفالتها در سطح شهريزد در كشور انجام شد و همين مسئله مانع از تخريب آسفالتها در سطح معابر در طول بارندگيها شده است.
شايق معتقد است: اگر مردم به خاطر چالههاي سطح شهر، دچار سانحه يا خسارت شوند، بايد در آخرت پاسخگو باشيم.
شهردار يزد در پاسخ به ا نتقاد قصابان يزد مبني بر مشكلات كشتارگاه جديد يزد گفت: وجود كشتارگاه در محل جديد باعث نجات بيش از 100 هزار نفر از مردم از معضلات بهداشتي شده است.
وي با صحيح خواندن انتقاد قصابان يزدي گفت: فاصله 5 كيلومتري كشتارگاه تا شهر اكنون به 48 كيلومتري تغيير يافته است و راهكار اين مسئله، فعال شدن شركت تعاوني قصابان براي حمل ماشيني گوشت به شهر است.
شهردار يزد در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه " آيا شما كانديداي مجلس هشتم شوراي اسلامي ميشويد؟ " به خبرنگار ايسنا - منطقه يزد، گفت: اولا عمر در دست خودمان نيست و ثانيا كسي كه به مجلس ميرود، بايد نماينده 600 هزارنفر مردم يزد باشد. وي افزود: من هم برنامهاي نه تنها براي كانديداتوري مجلس ندارم، بلكه براي ادامه خدمت در شوراي شهر سوم نيز، برنامه ريزي نكردهام .
وي نمايندگي مردم را يك افتخار دانست و گفت: اگر الان هم شهردار يزد هستم به دليل احساس تكليف بود نه برنامهريزي قبلي.
يزد فردا -- ايسنا