زمان : 23 Khordad 1391 - 20:34
شناسه : 52671
بازدید : 3066
رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد:هدف انقلاب و مهندسی فرهنگی ؛اخلاق ،اخلاق،اخلاق رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد:هدف انقلاب و مهندسی فرهنگی ؛اخلاق ،اخلاق،اخلاق

حوزه‏‌ی جنگ نرم چون مربوط به حوزه‌‏ی فرهنگ است، استراتژیست فرهنگی می‌‌خواهد. تفکرات استراتژیک یعنی تفکرات منظم و برنامه‌‌ریزی‌شده در تبدیل منابع و سرمایه‌‌های فرهنگی به برنامه‌‌ها، سیاست‌گذاری‌‌ها، راهبردها و در نهایت تولید و یکی از ابعاد و ارکان مهم این مقوله دانشگاه و دانشجویان هستند.

 مقوله‌‏ی فرهنگ و مسأله‏‌ی سیاست‌‏گذاری فرهنگی از آن مسایلی است که علی‌رغم اهمیت فراوان آن، آنگونه که شایسته و بایسته است کمتر به آن پرداخته ایم. فرا رسیدن سال‌روز تشکیل ستاد انقلاب‌فرهنگی از جانب حضرت امام خمینی(ره) در 23 خردادماه 1359 بهانه‏‌ای شد تا به این مناسبت با دکتر عباس کلانتری گفتگویی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد در این گفتگو گفت: همان‌‌طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما در دوران جنگ نرم به سر می‌‌بریم. مسلماً بیش‌ترین هجمه‌‏ی دشمن در جنگ نرم در حوزه‌‏ی فرهنگ است. مشکل اینجاست که ما جبهه‌‏ی دشمن را بهتر از جبهه‏‌ی خودی شناخته‌‌ایم. در واقع محورهای داخلی و خطوط خودمان را نشناخته‌‌ایم.

"عباس کلانتری" با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی متصل به ساختار سیاست‌‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌‏ی فرهنگ است، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد رسمی است، همه‌‏ی نهادها و از هر سه قوه در این شورا حضور دارند. صحبت کردن در مورد چنین سازمانی کار خیلی سخت و پیچیده‌‌ای است. نمی‌‌توان این شورا را مثل سازمان‌‌ها و نهاد‌های دیگر به راحتی ارزیابی ‌کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به اهمیت بسیار بالای مقوله فرهنگ به عنوان هویت و شاكله معنوی یك جامعه و گستره وسیع و تأثیر عمیق آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی جوانان، مسئولیت مدیران فرهنگی دانشگاهها را مهم و عظیم خواند و تأكید كرد: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استكبار برضد نظام مقدس در حال اجرایی کردن برنامه های خود است و در این میان دانشگاه ها و مدیران فرهنگی همچون یك قرارگاه اصلی، وظیفه برنامه ریزی و هدایت قشر عظیمی از جوانان در سطح دانشگاه را برعهده دارد.

"کلانتری" تصریح کرد: وقتی که ما می خواهیم دانشجوی شایسته جهان اسلام تربیت کنیم باید این دقت را داشته باشیم که در تعلیم و تربیت اسلامی هدف غایی چه بوده است؟ یعنی اگر می گوییم انسان دیندار، معیار دینداری چیست؟ آیا نماز است؟ روزه؟ حج رفتن؟ بعد در احادیثی می بینیم امام صادق (ع) می فرمایند: «به زیاد نماز خواندن و زیاد روزه گرفتن نگاه نکنید.» و بعد در ادامه می فرمایند: «به سه چیز نگاه کنید؛ به اینکه چقدر صادق است، چقدر امانتدار و چقدر وفادار به عهد است.» یعنی هرچند همه ی اینها فی نفسه خوب است و به جو معنوی جامعه کمک می کند اما ملاک دینداری فقط عبادات نیست چیزهای دیگری هم لازم است زیرا اسلام دارای سه بخش است اعتقادات، احکام و اخلاقیات پس وقتی می خواهیم دینداری را در جامعه ارزیابی کنیم ملاک دینداری یک جامعه تعداد افرادی که در نماز شرکت می کنند نیست، ملاک چیز دیگری است.

وی افزود: روزی یک تازه وارد خدمت پیامبر اکرم (ص) می رسد و ایشان سئوال می کند این دین چیست؟ حضرت می فرمایند: «اخلاق». طرف قانع نمی شود و دنبال جواب عمیق تری است. دوباره می پرسد، حضرت می فرمایند: «اخلاق». باز هم قانع نمی شود و برای بار سوم سئوالش را مطرح می کند. پیامبر گرامی اسلام (ص) در جواب باز هم می فرمایند: «اخلاق. هدف مبعوث شدن من به اوج رساندن کرامت های اخلاقی در جامعه بوده است.» پس نمود اولیه و اجتماعی فارغ التحصیل شایسته، برخورداری از اخلاق نیکوست. همچنین برای اساتید و کارمندان دانشگاه هم اخلاق مهمترین ویژگی است.

کلانتری در پایان بر لزوم گسترش فرهنگ ناب محمدی(ص) در سطوح مختلف دانشگاه تأکید و افزود: ما باید بدانیم که امروز عصر جنگ نرم است و آرام‌آرام سلاح‌‌های استراتژیک از رده خارج می‌‌شوند و سلا‌ح‌‌های استراتژیک فرهنگی جای آن‌ها را می‌‌گیرند. فضای مجازی، تلفن همراه، سینما، کتاب، تئاتر و... همه سلاح های استراتژی فرهنگی هستند. ما بایستی در مقوله استراتژی‌‌های فرهنگی که دچار مشکل هستیم برنامه ریزی کنیم.