صدرالدین دهقان مدرس دانشگاه
اولین وتاریخی تر.ین سند حماسه قیام امام خمینی(ره) در سال 1363 هجری قمری، مطابق با 1323 هجری شمسی-68 سال پیش- با خط و قلم حضرت امام، نگاشته شده و در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می شود. مرحوم حجت اسلام والمسلمين وزیری(ره) یکی از علما وسخنوران مشهوراستان یزد بوده که در سال1334کتابخانه بزرگ وزیری یزد را با همت بلند خویش، در کنار مسجد جامع ،تاسیس وبنیانگذاری نموده است.
مجمع الجواهر ازدیگر اقدامات ارزشمندو ماندگار آن مرحوم بوده که در قالب دفتری است در 4جلد و دارای 340 برگ . این مجموعه شامل تصاویر و دست خط مراجع بزرگ تقلید ،علما ، فقها ، دانشمندان و نویسندگان سر شناسی است که درمکان ها وزمان های مختلف به درخواست شادروان وزیری نگارش شده است .علاوه بر حضرت امام(ره)
آیات عظام و مراجع بزرگ جهان تشیع: از جمله سید محمد کاظم طباطبائی یزدی (صاحب عروة الوثقی) ، حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و استاد حضرت امام، حاج آقا حسین بروجردی، سید ابوالقاسم خوئی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید جمال الدین اسد آبادی، سید محسن حکیم، حاج سید محمدرضا گلپایگانی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی ، شیخ غلام رضا فقیه خراسانی ،شهدای محراب صدوقی و دستغیب، روح الله خاتمی ، استاد محمد تقی شریعتی و ... دراین مجموعه یادگارهای ارزشمندی را به جا گذاشته اند. مقام معظم رهبری حضرت ایت الله خامنه ای نیزدر تاریخ17/1/53ضمن حضور دراین کتابخانه در دفتر یادبودضمن تجلیل ازموسس عالیقدر ان ارزوی تجلی حماسه اسلام را در زادگاه تشیع نموده اند.
امام خمینی (ره) ،در اوایل سلطنت محمد رضا شاه، دست خطی را در 3 صفحه، در این مجموعه به یادگار گذاشته اند که می توان آن را اولین منشور وبیانیه سیاسی ومبارزاتی حماسه خمینی کبیر بدانیم .
لحن و محتوای نخستین بیانیه سیاسی امام خمینی(ره) به صورت منتقدانه و حماسی خطاب به علما و ملت بوده که زنگ خطر و بیدار باش را به صدا در آورده است. در ابتدای این متن حضرت امام خمینی (ره) در داخل پرانتز تاکید می نمایند، بخوانید وبه کار بندید وآنگاه شروع مطلب را با آیه ای از قران کریم آغاز می نمایند و در ضمن بر شمردن قیام برای خدا بعنوان راه اصلاح جامعه، از وضعیت موجود و دین ستیزی قدرت حاکمه و از شخص رضا خان وپسرش انتقاد شدید نموده و تاکید می نمایند: امروز ، روزی است که نسیم روحانی الهی، وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است. متن اولین بیانیه سیاسی امام خمینی(ره) به این شرح است:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم (بخوانید و بکار بندید)
قال اللَّه تعالى: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى وَ فُرادى. (1)
خداى تعالى در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهاى سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایى است که خداى عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام براى خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههاى گوناگون عالم طبیعت رهانده
خلیلآسا درِ علم الیقین زن نداى «لا احبّ الآفلین (2)» زن
قیام للَّه است که موسى کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق (3) و صَحْو (4) کشاند. قیام براى خداست که خاتم النبیین- صلى اللَّه علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جاى آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن أو أدنى (5) رساند.
خودخواهى و ترک قیام براى خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهاى اسلامى را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام براى منافع شخصى است که روح وحدت و برادرى را در ملت اسلامى خفه کرده. قیام براى نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طورى از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتى شهوتپرست پشت میزنشین شدند. قیام براى شخص است که یک نفر مازندرانى بیسواد (6) را بر یک گروه چندین میلیونى چیره مىکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام براى نفع شخصى است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام براى نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتى کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام براى خود است که موقوفات مدارس و محافل دینى را به رایگان تسلیم مشتى هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمىآید آید. قیام براى نفس است که چادر عفت را از سر زنهاى عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جارى است و کسى بر علیه آن سخنى نمىگوید. قیام براى نفعهاى شخصى است که روزنامهها که کالاى پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب مىکنند و در میان توده پخش مىکنند. قیام براى خود است که مجال به بعضى از این وکلاى قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه مىخواهد بگوید و کسى نفس نکشد.
هان اى روحانیین اسلامى! اى علماى ربانى! اى دانشمندان دیندار! اى گویندگان آیین دوست! اى دینداران خداخواه! اى خداخواهان حقپرست! اى حقپرستان شرافتمند! اى شرافتمندان وطنخواه! اى وطنخواهان با ناموس! موعظت خداى جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحى را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهاى شخصى کرده تا به همه سعادتهاى دو جهان نایل شوید و با زندگانى شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. انّ للَّه فى ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها (7)؛ امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام براى خدا نکنید و مراسم دینى را عودت ندهید، فرداست که مشتى هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خداى عالم چه عذرى دارید؟ همه دیدید کتابهاى یک نفر تبریزى بىسر و پا (8) را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحى له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذرى در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگى است که شماها را فرا گرفته؟ اى آقاى محترم که این صفحات را جمعآورى نمودید و به نظر علماى بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابى هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامى همراه کرده از همه امضا مىگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتى مىشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام مىکردند. خوب است دیندارى را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه (9) زندگى کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئى تعدى به او شود براى او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بىدین از جاى برخاستند و در هر گوشه زمزمه بىدینى را آغاز کردند و به همین زودى بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَى اللَّهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ (10)
11 شهر جمادى الاولى 1363
- سید روح اللَّه خمینى
[15 اردیبهشت 1323]
توضیحات :
(1)- سوره سبأ، آیه 46: «اى رسول، بگو به امت، که من به یک سخن شما را پند مىدهم؛ و آن سخن این است که شما خالص براى خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید».
(2)- اشاره به آیه 76، سوره انعام.
(3)- بیهوشى و در اصطلاح عرفان به معنى فناى عبد سالک.
(4)- هوشیارى و در اینجا بقاى باللَّه پس از فناى فى اللَّه. و بازگشت به عالم ناسوت براى امتثال امر رب جلیل.
(5)- اشاره به آیه 9، سوره نجم.
(6)- رضا خان پهلوى.
(7)- بحار الأنوار ج 68، ص 221، کنز العمال ج 7، ص 769.
(8)- احمد کسروى؛ نویسنده و مؤلف کتابهاى ضد مذهبى.
(9)- تلفظ قدیمِ «ده».
(10)- سوره نساء، آیه 100: «و هرگاه کسى از خانه خویش براى هجرت بسوى خدا و رسول بیرون آید، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنین کسى بر خداست».
تصویر دستخط مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مرجع عالیقدر جهان تشیع
اخبار مرتبط:
نخستين بيانيه سياسى امام خمينى (ره) نوشته شده در سال 1323 هجری شمسی در يزد(بازنشر ) تاریخ: 22 بهمن 1389 - 01:07 |
نخستين بيانيه سياسى امام خمينى (ره) نوشته شده در سال 1323 هجری شمسی در يزد تاریخ: 29 فروردین 1385 - 00:25 |