دکتر مهدي محسنيانراد مدرس علوم ارتباطات در هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك و پس از برگزاری مراسم با شکوه تقدیر از وی که با شور فراوان شرکت کنندگان همراه بود گفت: متاسفانه در بسياري موارد، شاهديم كه روابطهاي عمومي تعمداً قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را دارند كه اين مساله در دستهبندي ارتباط فريبكارانه تعريف ميشود.
هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، 25 اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار شد. در اين همایش، همزمان با تجلیل از مهدي محسنیانراد، استاد و پژوهشگر علوم ارتباطات، از کتاب مجموعه مقالات وي با نام در «در حسرت فهم درست» نیز رونمايي شد. همچنین تمبر یادبود این مراسم به شرکت کنندگان تقدیم شد.
در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک و تجلیل از دکتر محسنیان راد، جمع اساتید علوم ارتباطات جمع بود. پروفسور کاظم معتمدنژاد، پروفسور یحیی کمالی پور، پروفسور حسام الدین بیان، دکتر محمد جعفر محمدزاده، دکتر محمد سلطانی فر، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر هادی خانیکی، دکتر علی اصغر محکی، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر محمّدهادي همايون، دکتر داود زارعیان، دکتر امیدعلی مسعودی، دکتر حسن نمکدوست تهرانی، دکتر مهدخت بروجردی و جمع دیگری از اساتید به همراه اعضای هیئت مدیره انجمن های تخصصی روابط عمومی ایران و متخصصان روابط عمومی از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند. در این همایش بیش از 500 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی نیز حضور داشتند و موضوع آن «روابط عمومی الکترونیک؛ تجارب و کارکردها» بود.
دکتر محسنيانراد در اين همایش طي سخناني گفت: هر زمان كه به من جايزهاي اهدا ميشد فكر ميكردم آنچه كه اتفاق افتاده مباهات است در حالي كه برپايي مراسم امروز مباهات من است و من در اين مراسم به دانشجويان و استادان خود مباهات ميكنم. وی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم افزود: هماكنون در حال تاليف كتاب «ارتباطشناسي 2» هستم و در طي اين كار ضمن ترجمه برخي از مباحث و فصلهاي كتابهاي خارجي، به مفهوم كلمه ارتباط فريبكارانه برخوردم.
عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بر اساس مطالعات من هيچ تمدن و ملتي به اندازه ملت ايران در طول 3 هزار سال تاريخ خود به راستگويي ارج ننهاده است.
دکتر محسنيانراد اظهار كرد: در كتابهاي منتشر شده در حوزه ارتباطات در سال 2010 و 2011 تعاريفي درباره ارتباطات فريبكارانه بيان شده است؛ اين ارتباط زماني رخ ميدهد كه ارتباطگر از روي تعمد قصد انتقال اطلاعات غلط به مخاطب را داشته باشد. به عبارت ديگر، ارتباط فريبكارانه داراي سه بخش اصلي است؛ ارتباطگر ميداند كه اطلاعات غلط ميدهد و از سوي ديگر آن را عمداً ابراز ميكند و بهگونهاي عمل ميكند كه مخاطب آن را باور ميكند.
اين استاد ارتباطات اضافه كرد: در اين منابع گفته شده كه ارتباط فريبكارانه داراي يك سر پرانباشت و يك سر كمانباشت است. بخش كمانباشت اين ارتباط به سخناني كه براي نرنجاندن افراد گفته ميشود برميگردد، مانند تعارفات روزمرهاي كه شايد مبناي واقعي هم نداشته باشند. جامعهشناسان معتقدند كه بخش كمانباشت ارتباط فريبكارانه ميتواند باعث شود چرخ جامعه روان بچرخد اما بخش پرانباشت آن به دروغهاي برميگردد كه ارتباطگر از سر تعمد آنها را بيان ميكند و زيانآور است.
مدرس علوم ارتباطات با بيان اينكه اسنادي وجود دارد كه نشان ميدهد جامعه ايران در نفي دروغ همواره تلاش كرده است، گفت: حدود 3 هزار سال پيش در يكي از بخشهاي اوستا صحبت از پاسداشت راستي است. 500 سال بعد از آن سند ديگري در سنگنبشته بيستون وجود دارد كه ميگويد موفقيت حكومت در دور بودن از دروغ است و داريوش در انتهاي اين سنگنبشته دعا ميكند كه ايران از دروغ دور باشد. 1400 سال پيش نيز در قرآن بارها در آياتي چون آيه 77 سوره توبه و 71 سوره فرقان درباره دروغ صحبت شده و مسلمانان از دروغ منع شدهاند.
وي افزود: همچنين در احاديث پيامبر نيز بيان شده كه هنگامي كه وعده داديد از دروغ بپرهيزيد.
اين استاد ارتباطات در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاريخچه شكلگيري روابط عمومي در ايران گفت: روابط عمومي در دهه 1920 در آمريكا شكل گرفت و در آن شركتهاي صنعتي و خدماتي، سنديكاهاي قدرتمند كارگري و توسعه چشمگير مطبوعات نقش داشت اما در ايران ما هيچ يك از اين سه عنصر را نداشتيم و به همين دليل پس از 40 سال كه روابط عمومي وارد ايران شد، متاسفانه تبديل به دكاني براي شعارهاي پروپاگاندايي شد.
وي ادامه داد: پيش از اين گفتم كه روابط عمومي، پوسترچسبان نيست و متاسفم كه اكنون بگويم روابط عمومي دروغگو نيست! من متاسفم كه ما روابط عموميها را دروغگو كرديم!
دکتر محسنيانراد اضافه كرد: ما با تاريخ 3 هزار ساله پرهيز از دروغ نبايد روابط عموميها را براي دروغگويي به كار بگيريم.
مؤلف كتاب «ايران در چهار كهكشان ارتباطي» با اشاره به برخي مطالب دروغ منتشر شده در مطبوعات گفت: من اين مطالب را از سر خشم و جناح نميگويم و معتقدم نبايد از روابط عمومي براي دروغ استفاده كرد.
در بخش ديگري از اين مراسم با حضور استادان برجسته ارتباطات از كتاب جديد محسنيان راد با عنوان «در حسرت فهم درست» رونمايي شد. اين كتاب حاوي مجموعه مقالات اين استاد علوم ارتباطات است.
دکتر مهدي محسنيانراد، نظريهپرداز «مدل منبع معني»، «بازار پیام» و «چهار کهکشان ارتباطي» است و توانسته است با ارايه نظريههاي خود در کنفرانسهاي بينالمللي و مقالات علمي و همچنين با تألیف بیش از 10 عنوان کتاب از جمله «ارتباط شناسي» و «ايران در چهار کهکشان ارتباطي» و تربيت صدها دانشجو، خدمات علمي قابل توجهي به جامعه علوم ارتباطات کشور انجام دهد.
آخرين اثر علمي برجسته دکترمهدی محسنیانراد، تدوين و انتشار كتاب نرمافزار ام. آر. پي براي انجام تحقيقات کمي و کيفي در حوزه علوم اجتماعي است که تابستان گذشته به وسيله وزير علوم، رونمايي شد.
او دارای ليسانس روزنامهنگاري و راديو و تلويزيون، فوقليسانس تحقيق در ارتباط جمعي و دكتراي جامعهشناسي و اکنون دانشیار دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) است.