مدرك تحصيلي كارشناسي مهندسي ، فني، مديريت صنعتي ، رياضي و فيزيك- سابقه كار مرتبط -
برنامه کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهرهوری از سه بخش: دروس پیش نیاز (12 واحد)، دروس اجباری (15 واحد)، دروس اختیاری (9 واحد) و پایاننامه و روش تحقیق (جمعا 8 واحد) تشکیل شده است.
این دروس که در 12 واحد میباشد، به منظور همگنسازی سطح دانش دانشجویان و ایجاد زمینهای برای دروس اصلی و اختیاری ارایه میگردد.
این دروس در 15 واحد و به شرح زیر ارائه میشود:
- مدیریت کیفیت و بهرهوری
- مدیریت منابع انسانی
- برنامهریزی استراتژیک برای مدیران
- مدیریت توليد و عملیات
- سازماندهی و رهبری
- روش تحقیق (2 واحد)
- پروژه پایان نامه (6 واحد)
دروس اختیاری
ین دروس در 9 واحد و به شرح زیر ارائه میشود:
- تجزیه و تحلیل سیستمها
- سیستمهای دینامیکی (1)
- تصمیمگیری با معیارهای چندگانه
- سیستمهای اطلاعات مدیریت
- سیستمهای جامع اطلاعاتی
- شبیهسازی کامپیوتری
- کاربرد مجموعههای فازی در تصمیمگیری و برنامهریزی
- مدیریت مالی
- بازاریابی
- برنامهریزی تولید پیشرفته
- مباحث منتخب در مهندسی صنایع
- دروس مصوب سایر دورههای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
دوره های تخصصی میان مدت
عنوان دوره |
مدت دوره |
استانداردهای حسابداری |
50 ساعت |
اصول، فنون و هنر مذاکره و قراردادهای بین المللی |
80 ساعت/ 16 جلسه |
مدیریت فناوری اطلاعات در سازمان های پیشرو |
140ساعت / 28 جلسه |
آشنایی با قوانین و مقررات ویژه مدیران ارشد |
120 ساعت / 24 جلسه |
توانمندسازی و خودشکوفایی ویژه مدیران |
110 ساعت |
پرورش مدیران تعمیرات و نگهداری |
80 ساعت / 16 جلسه |
تربیت مديران و متخصصين آموزش |
190 ساعت / 38 جلسه |
مهندسی مالی و مدیریت ریسک |
190 ساعت /38 جلسه |
مباحث تخصصي در امور بازاريابي |
200ساعت / 40جلسه |
مدیریت اجرایی تکمیلی-فشرده |
150 ساعت |
مدیریت واحدهای خدماتی |
70 ساعت / 14 جلسه |
مدیریت اجرایی در ورزش |
210 ساعت /42 جلسه |
مدرسه حرفه اي فروش |
150ساعت / 30 جلسه |
حقوق تجارت بین الملل |
195 ساعت / 39 جلسه |
دوره مديريت كارخانه 1 |
120 ساعت /24 جلسه |
مدیریت منابع انسانی |
150 ساعت /30 جلسه |
مدیریت ارتباطات |
250 ساعت /50 جلسه |
مهندسی کیفیت |
140 ساعت / 28 جلسه |
مدیریت پروژه |
120 ساعت / 24 جلسه |
مدیریت جامع بهره وری |
130 ساعت /26 جلسه |
مدیریت مالی |
250 ساعت / 50 جلسه |
مدیریت بازرگانی |
130 ساعت |
مدیریت تحول استراتژیک |
120 ساعت |
مدیریت اجرایی تکمیلی |
250 ساعت |
مدیریت اجرایی |
250 ساعت |
ا
جرای دوره های اختصاصی
سازمان مدیریت صنعتی-نمایندگی یزد- این افتخار را دارد تا مجری دوره ها و سمینارهای اختصاصی سازمانها و صنایع باشد.برگزاری این دوره های اختصاصی بنا به درخواست کارفرما و در محل مورد نظر کارفرما (آموزش در محل یا خارج از محل) خواهد بود.
سازمانها و صنایع متقاضی می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 8257009-0351 تماس حاصل فرمایند.
دوره های کوتاه مدت
دوره های مالی و حسابداری
عنوان دوره |
مدت دوره |
آشنایی با قوانین مالیاتی |
50 ساعت/12 جلسه |
حسابداری برای مدیران غیر مالی |
50 ساعت/12جلسه |
شروع ثبت نام دوره آمادگی برای اخذ مدرک " اصول بازار سرمایه" (نمایندگی 2) |
. |
شروع ثبت نام دوره آموزش مقدماتی بورس |
8 ساعت |
حسابداری مالی 1 |
80ساعت |
حسابداری مالی 2 |
68 ساعت |
حسابداری مالی 3 |
53 ساعت |
دوره های فناوری اطلاعات(it)
عنوان دوره |
مدت دوره |
دوره آشنايی و کار با نرم افزارآماری SPSS |
20 ساعت |
مدیریت پروژه حرفه ای با نرم افزار MSP (دوره پیشرفته) |
21 ساعت |
سیستم برنامهریزی و کنترل پروژه با نرم افزار MSP (دوره عمومی) |
36 ساعت |
برنامه نویسی با VBA در اکسل |
18 ساعت |
excel پیشرفته |
18 ساعت |
سایر دوره ها
عنوان دوره |
مدت دوره |
برگزاری تور بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه |
1 روز |
دوره آموزشی مدیریت فروش |
8 ساعت |
جزوات درسی
جزوه درس نگرش سیستمی (دکتر خرم)
جزوه درس رهبری سازمانهای پیچیده (دکتر قاضی طباطبایی)
جزوه درس روشهای کمی در مدیریت (دکتر زنجیرچی)
جزوه درس سمپوزیوم مسائل مدیریت (بحث کارآفرینی در استان یزد)
جزوه کارگاه آموزشی " گفتگوی هم افزا"
جزوه درس نگرش سیستمی (دکتر مرعشی)
نمونه سوالات مدیریت تولید و عملکرد
جزوه درس رفتار سازمانی(آقای علیپور)- ويژه گروه دوم و سوم اجرايي
تست رهبری(درس رفتار سازمانی) - ويژه گروه دوم و سوم اجرايي
تست رضایت کارکنان (درس رفتار سازمانی) - ويژه گروه دوم و سوم اجرايي
آیین نامه آموزشی
علاقمندان جهت آشنایی می توانند آیین نامه آموزشی سازمان مدیریت صنعتی را با کلیک روی لینک زیر دریافت نمایند.
آیین نامه آموزشی
مشاوره و تحقیق
حوزه مدیریت تولید و عملیات
یکی از مباحث مهم در کسب و کار، چگونگی مدیریت عملیات و تحقق محصولات است. موضوع مدیریت تولید و عملیات در مباحث مدیریتی از سابقهای بیش از یکصد سال برخوردار است. شاید بتوان اولین نگاه جدی به مدیریت را نیز برگرفته از نگاه علمی به تولید دانست که تیلور ارایه نمود. در یکصد سال گذشته، مدیریت تولید و عملیات همزمان با تغییر در شیوههای کسب و کار، متحول شده و امروزه علاوه بر اصول مدیریت علمی، شاهد نگاه استراتژیک بر مدیریت تولید و عملیات هستیم.
سازمان مدیریت صنعتی به عنوان قدیمیترین سازمان مشاوره، پژوهش، و آموزش مدیریت در ایران، خدمات خود را در حوزه مدیریت تولید و عملیات در طول قریب به پنجاه سال ارایه نموده است.
حوزه مطالعاتی و پژوهشی
مطالعات و پژوهش، یکی از وجوه خدمات سازمان است که ظرفیتها و تنگناهای توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور را بررسی نموده و به مدیران و سیاستگذاران در ایفای مسؤولیتهای خود یاری میرساند. رقابتیشدن بازارها، تغییر در نیازها و علایق مشتریان، فرایند جهانیشدن و ضرورت پیوستن به سازمان جهانی تجارت (WTO)، و پیشرفت فناوری و تاثیر آن بر تولید کالاها و خدمات، ضرورت مطالعه و پژوهش را پیش از هرگونه فعالیت صنعتی و تجاری برای شرکتها و مؤسسات ایرانی بیش از پیش آشکار کرده است. خدمات مطالعاتی و پژوهشی سازمان، زمینههای مناسب برای تولید و فعالیت اقتصادی مؤسسات و بنگاههای اقتصادی را مورد شناسایی قرار داده و بهصورت بازوی توانمند سازمان مدیریت صنعتی در شناسایی معضلات و مشکلات سازمانها عمل مینماید.
از سوی دیگر، فعالیتهای مطالعاتی و پژوهشی، زمینه ارتقای کیفی سایر خدمات و فعالیتهای سازمان را نیز فراهم میآورد؛ در این رویکرد، سازمان با بهرهگیری از نتایج تحقیقات کتابخانهای و میدانی خود، در حوزه آموزش اقدام به تهیه و تدوین محتوای بومی و برنامههای مناسب آموزشی نموده و خدمات مشاورهای خود را نیز بر پایه نیازهای واقعی کسب و کار عرضه میکند.
حوزه بازاریابی و فروش
امروزه جامعه بشری بیش از هر زمان دیگری با کمبود منابع و نیازهای متنوع مواجه شده است، لذا شناخت فرصتها و استفاده بهینه از منابع محدود به منظور برآوردن نیازها، اهمیت بهسزایی یافته است. لازمه تحقق چنین هدفی شناخت علائق مشتری، درک تحولات بازار، و برنامهریزی صحیح است.
سازمان مدیریت صنعتی به پشتوانه بیش از 40 سال سابقه انجام پروژههای متعدد تحقیقاتی، مشاورهای و آموزشی، شناخت واقعبینانهای از مسائل و نیازهای مدیریت کشور به دست آورده و میکوشد این دستاوردها را در خدمت توسعه اقتصادی کشور قرار دهد.
کارشناسان بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی تلاش میکنند تا تجربیات خود را در اختیار نهادهای سیاستگذار، برنامهریز، و همچنین سازمانهای دولتی و خصوصی کشور قرار داده و از این طریق گامی در جهت اعتلا و توسعه ملی بردارند
حوزه منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی به فلسفه، روشها، رویهها، و اقدامات مرتبط با مدیریت افراد در سازمان اطلاق میشود و شامل سیاستها و اقدامات لازم برای اجرای بخشی از وظایف مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان ارتباط دارد. به عبارت دیگر، مدیریت منابع انسانی مجموعهای از فرایندهای تأثیرگذار بر تمامی اعضای سازمان است.
یکپارچگی و هماهنگی میان زیرسیستمهای نظام مدیریت منابع انسانی، دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را با هزینههای کمتر محقق نموده و جایگاه مناسبتری را در مقایسه با سازمانهای برتر داخلی و خارجی فراهم میآورد.
حوزه بهره وری
یکی از اهداف اولیه تشکیل و تاسیس نمایندگی، کمک به شرکتها و موسسات جهت توسعه ظرفیت مدیریت به منظور اجرای طرحهای تحول و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود و پیشرفت آنها بوده است. در این راستا، یکی از رویکردهای مهم سازمان در شناسایی مسایل و ارائه راه حل جهت رفع آنها، استفاده از مدل بهرهوری است. این موضوع از سالهای دور همواره مورد توجه و اهتمام جدی سازمان بوده و سوابق همکاری سازمان مدیریت صنعتی با سازمان بهرهوری آسیایی (APO) از پیش از انقلاب اسلامی گویای این مدعا است و سازمان به عنوان اولین نماینده رسمی APO در ایران شناخته شده است.
با توجه به ماهیت مفهوم بهرهوری، این موضوع ابعاد چندگانه داشته و در واقع شناسایی موانع ارتقای بهرهوری و ارائه راهکارهای مرتبط با آن، نیازمند بررسی تمامی زمینهها و فعالیتهای سازمانی از قبیل فرایندهای مدیریتی، فرایندهای تولید و خدمات، فرایندهای پشتیبانی، منابع انسانی، و غیره است.
رویکرد سازمان در ارائه خدمات برای ارتقای بهرهوری به شرح زیر است:
- ارائه آموزشها و سمینارهای مختلف به شرکتها در زمینه بهرهوری
- عارضهیابی و شناخت مسایل و حل خلاقانه آنها
- طرحریزی و اجرای طرحهای بهبود بهرهوری
- اندازهگیری و تحلیل بهرهوری
- سازماندهی حرکت بهرهوری
- بهرهوری منابع انسانی
- بهرهوری سرمایه
- نحوه ایجاد تغییر در سازمان
- نحوه بهبود مستمر فرایندها
- معرفی تکنیکها و رویکردهای مختلف برای ارتقای بهرهوری
- ارائه دیدگاههای مربوط به بهرهوری سبز
حوزه تعالی
یکی از اهداف اولیه تشکیل و تاسیس سازمان، کمک به شرکتها و موسسات جهت توسعه ظرفیت مدیریت به منظور اجرای طرحهای تحول و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود و پیشرفت آنها بوده است. هدفی که عموماٌ در مدلهای مختلف تعالی سازمانی مد نظر قرار میگیرد.
در این گونه مدلها، معیارهایی عنوان میشود که تحقق آنها در گرو اجرای طرحهای مشاورهای، تحقیقاتی، و آموزشی در زمینههایی مانند برنامهریزی استراتژیک، توسعه منابع انسانی، ارتقای کیفیت، تجزیه و تحلیل عملکرد، و نظایر آن است. با توجه به اینکه سوابق دهها ساله سازمان بر این گونه فعالیتها متمرکز بوده، بدیهی است سازمان آمادگی کامل دارد که خدمات پیشین خود را در قالبهای انسجام یافته تحت عنوان مدلهای تعالی بازطراحی کرده و با تکیه بر تجربه طولانی و کارشناسان مجرب خود، آموزشها و مشاورههای مناسبی را به سازمانها و موسسات ارائه دهد.
حوزه کیفیت
مشاوره، آموزش، و همکاری با شرکتها در زمینه استقرار سیستمهای مدیریت بر اساس استانداردهایی نظیر ISO9001، ISO14001، OHSAS 18001، ISO/TS 16949، ISO/TS29000، و نظایر آن، یکی از فعالیتهای سازمان مدیریت صنعتی است که به عنوان قدیمیترین سازمان ارائه دهنده این خدمات در کشور، از تواناییها و سوابق بسیار ارزندهای در این زمینه برخوردار بوده و مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار دارد.
سازمان مدیریت صنعتی به منظور کمک به اشاعه فرهنگ مدیریت، کیفیت، محیط زیست و ایمنی، با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران همکاری نموده و در تدوین استانداردهای زیر مشارکت فعال داشته است:
ISO 9001
ISO 9000
ISO 14001
ISO 22001
راهنمای انتظارات مشتری
سایر استانداردها
علاوه بر آن، سازمان در تصویب استانداردهای مرتبط در کمیته ملی استاندارد ایران حضور دارد.
در این صفحه میتوانید شرکتها، سازمانها و ارگانهایی را که سازمان مدیریت صنعتی با آنها همکاری داشته است را مشاهده نمایید. همچنین پروژههایی که با هر یک از این کارفرمایان انجام شده است نیز درج شده است.
حوزه عارضه یابی
یکی از اهداف اولیه تشکیل و تاسیس نمایندگی، کمک به شرکتها و موسسات جهت توسعه ظرفیت مدیریت به منظور اجرای طرحهای تحول و ایجاد تغییرات لازم برای بهبود و پیشرفت آنها بوده است. به این منظور، از مدلهای گوناگونی با رویکردهای استراتژیک، مالی و اقتصادی، و بهرهوری استفاده میشود.
هدف از بهکارگیری این گونه مدلها، شناخت وضعیت فعلی سازمان از طریق اجرای طرحهای مشاورهای، پژوهشی، و آموزشی است و سازمان مدیریت صنعتی تاکنون مدلهای متنوعی را برای شناخت و عارضهیابی به شرح زیر تدوین و اجرا نموده است:
تدوین متدولوژی عارضهیابی سازمانی بر اساس مدل EFQM به سفارش شرکت نوسازی صنایع ایران و اجرای آن در شرکتهای متعدد
تدوین متدولوژی عارضهیابی مدیریت پروژه بر اساس مدل PMBOK و اجرای آن در شرکتهای متعدد
- طراحی و اجرای مدل عارضهیابی بهرهوری
- طراحی و اجرای مدل عارضهیابی مالی
- طراحی و اجرای مدل عارضهیابی منابع انسانی
- طراحی و اجرای مدل عارضهیابی استراتژیک
حوزه مالی-اقتصادی
وجود طيف وسيعي از تخصصهاي مالي، اقتصادي و سرمايهگذاري در خانواده سازمان مديريت صنعتي (از جمله شركاي كاري و تجاري آن) توانمندي ارائه تحليلهاي همه جانبه و فراگير را در درون سازمان به وديعه نهاده است. سازمان مديريت صنعتي به عنوان يكي از نخستين كانونهاي توامان دانشمحور و صنعتمحور كشور، هسته كارشناسي مناسبي را براي ارائه خدمات تحليلي در خود و پيرامون خود پرورش داده است. اين تحليلها بسته به نياز بازار ميتواند در سطوح مختلف (خرد و كلان) و يا از يك صنعت به صنعت ديگر متفاوت باشد. براي مثال ارائه تحليلهاي مالي در سطح يك شركت ميتواند تا بررسي اقلام ريز بهاي تمام شده و تحليل حساسيت سودآوري پيش رود و از سوي ديگر در نگاهي كلان، دستاوردهاي اين تحليل در مجموعهاي از شركتهاي فعال در يك صنعت، تصويري از يك تحليل كلانتر و نقاط كليدي يك صنعت را ترسيم نمايد.
سازمان مديريت صنعتي، به واسطه برخورداري از نيروهاي كارشناسي داخلي، اعضاي هيات علمي، و نيز به پشتوانه ارتباط گسترده با مجامع علمي و حرفهاي داخلي و بينالمللي همواره از پتانسيل بالايي در ارائه خدمات مشاورهاي، آموزشي، و پژوهشي در حوزه مالي و سرمايهگذاري برخوردار بوده و خواهد بود.
يكي از اعضاي شبكه همكار سازمان، شركت فرگوسن است كه درسال 1893 تحت عنوان "مؤسسه حسابداران خبره" كار خود را در كشور هندوستان آغاز و پس از گذشت 115 سال فعاليت، تبديل به يكي از شركتهاي پيشتاز هندي در صنعت مشاوره شده است. اين شركت در حال حاضر با استفاده از خدمات 800 نفر از متخصصين و خبرگان صنعت در قالب تيمهاي تخصصي در حوزههاي مختلف به ارائه خدمات مشاورهاي مشغول است. از نقاط قوت روابط همكاري شركت فرگوسن و سازمان مديريت صنعتي در حوزه ارائه خدمات مشاوره مالي، سابقه طولاني آن شركت در اين زمينه و تيم كارشناسي ماهر و عضو در انجمن حسابدران خبره انگليس (CA)است.
حوزه صد شرکت برتر ایران
سازمانمديريتصنعتي رتبهبندي سال 1389 صد شركت برتر ايران (براساس اطلاعات سال مالي 1388) را براي سيزدهمين سال متوالي تهيه نموده است. اين فهرست با الهام از رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفيد در مورد بنگاههاي اقتصادي كشور، فضاي روشنتري از كسب و كار اقتصادي كشور ارايه ميدهد و به مديران، سياستگزاران و پژوهشگران، ياري ميرساند تا شناخت و درك دقيقتري از مقياس، ساختار مالي و اقتصادي صنايع و بنگاههاي اقتصادي بزرگ كشور بيابند.
فهرست صد شركت برتر، مجموعهاي متعلق به شركتهاي بزرگ ايراني است. در فهرست صد شركت برتر ايران، بر روي شناسايي آرايش بنگاه هاي بزرگ كشور در كنار يكديگر تمركز شده است، به اين دليل كه نگاه كلان ملي در شكل گيري اين فهرست مورد نظر سازمان مديريت صنعتي بوده است . بهعبارت ديگر، از آنجايي كه رونق و ركود بزرگترين شركتهاي ايران، به دليل وجود ارتباطات گسترده پسين و پيشين به سرعت در كليه سطوح اقتصاد كشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مديريت صنعتي با تهيه اين فهرست تلاش نموده است كه تصويري سالانه و متكي به آمارهاي كمي قابل اعتماد، از چگونگي تغييرات در آرايش بنگاههاي بزرگ كشور و صنايع و فعاليتهاي اقتصادي مختلف در كنار يكديگر ارايه دهد. پويايي، تداوم و تسريع روند توسعه بنگاههاي اقتصادي و در پي آن كل اقتصاد كشور در گرو شناخت كامل و صحيحي از نقاط قوت و ضعف فعاليتهاي اقتصادي بنگاههاي كشور است و از آنجايي كه قوت و ضعف مفاهيم نسبي هستند كه بر مبناي مقايسه استوار ميباشند در اين فهرست با مقايسه صنايع و بنگاههاي اقتصادي كشور با يكديگر زمينهاي فراهم ميشود كه ميتواند راهنماي مفيدي براي مديران و سياستگذاران و سرمايهگذاران باشد و منجر به تحقيقات پژوهشگران در جهت شناخت فضاي كسب و كار از زوايايي تازه گردد.
تغييراتي كه بهطور دايم در سالهاي گذشته در اين تصوير روي داده است و يا در حال شكلگيري است، ميتواند از زواياي مختلف استلزامها يا استنتاجهاي متفاوتي براي بيننده داشته باشد. در حاليكه سقوط تدريجي رتبههاي شركتهاي فعال در يك صنعت در يك روند چند ساله، براي سرمايهگذار داخلي يا خارجي علامت عدم توجيه سرمايهگذاري يا افزايش هزينه فرصت است. براي سياستگذار اقتصادي اين اتفاق ممكن است علامت تلاش براي چاره جويي يا شناسايي مشكل باشد؛ در حاليكه جابهجايي رتبهها در فهرست صد شركت برتر براي پژوهشگران زمينهاي براي تحقيق علمي است. براي مدير بنگاهي كه در ميان صد شركت برتر قرار گرفته است، اين تغييرات رتبه ميتواند نشانهاي براي بازنگري در عملكرد و شناسايي نقاط قوت و ضعف باشد و ...
اين نگاه كلان و ملي، در كنار توجه به خواستههاي ذينفعان طرح از يك سو و از سوي ديگر توجه به ميزان دسترسي به آمارهاي كمي قابل اتكاء و ماهيت رتبهبندي و نسبي بودن فهرست از سوي ديگر، باعث ميشود نوع شاخصهاي مورد استفاده در رتبهبنديها، در راستاي هدف طرح گزينش و تدقيق شود.
بر اين اساس، در گام اول، فهرستي كه به مقايسه شركتها و فعاليتهاي اقتصادي از بعد كلان و ملي ميپردازد و هدف آن ارايه تصويري از چگونگي آرايش بنگاههاي اقتصادي در فضاي كسب و كار ايران است، فهرستي عمومي است. در واقع در اين فهرست تمامي فعاليتهاي اقتصادي اعم از خدماتي، صنعتي و ... كه در مفهوم عام خود ميتوانند رقيب يكديگر در تخصيص منابع جامعه باشند، در كنار يكديگر حضور خواهند داشت. در گام دوم، براي گزينش صد شركت برتر ايران معيار فروش مبناي انتخاب قرار گرفته است. رقم فروش در مورد كليه شركتها رقم فروش خالص و در مورد بانكها و موسسات مالي جمع درآمد مشاع و غيرمشاع است . در گام بعد اين شركتهاي منتخب از زواياي مختلف با شاخصهاي متعددي كه در ادامه اشاره مي شود، مورد مقايسه قرار گرفتهاند.
ميزان اثرگذاري فعاليت يك بنگاه اقتصادي در ابعاد اقتصاد ملي، رابطه مستقيمي با ميزان فروش شركت دارد. فروش شركت، ميزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادي كشور نشان ميدهد و هر چه بنگاهي تعامل بيشتري با ساير اجزاء اقتصادي داشته باشد، رونق و ركود آن اهميت بيشتري مييابد. بنابراين انتخاب و رتبهبندي شركتها براساس شاخص "حجم فروش" از منطق اقتصادي و مديريتي برخوردار است. اصولاً موضوع "رشد شركتها" اهميت و جايگاه ويژهاي در اقتصاد و مديريت دارد. "فروش"، مهمترين خروجي نهايي شركت تجاري است و بهخصوص، "روند فروش"، نتيجه تعامل بسياري از عوامل كمي و كيفي، دروني و بيروني شركت را نشان ميدهد و بالاخره اينكه، ورود به عرصه رقابت جهاني تنها براي شركتهاي بزرگ (با فروش بالا) ميسر است.
اين مقايسه و رتبهبندي بر اساس اطلاعات مالي مندرج در صورتهاي مالي شركتها ميباشد كه در پاسخ به فراخوان عمومي و مكاتبات مستقيم و پيگيريهاي متعدد بعدي بهدست آمده است كه در اينجا از همكاري كليه شركتهايي كه در اين طرح همكاري نمودهاند سپاسگزاري ميشود