در ویکی پدیا می خوانیم :
بنا به گفته هرودوت: «بیشتر آسیا را داریوش بزرگ اکتشاف کرده بود. در آنجا رودخانهای است به نام سند که در آن نهنگ (تمساح) فراوان وجود دارد و تنها یک رودخانه در روی زمین (رود نیل) بیش از آن نهنگ دارد. داریوش که میخواست بداند سند از کجا سرچشمه میگیرد و در کجا به دریا میریزد، کشتیهایی را به سرپرستی اسکیلاکس دریانورد هخامنشی و مردان دیگری را که به راستگویی آنان اعتماد داشت، در پی این کار فرستاد. پس از این اکتشاف دریایی داریوش بزرگ، هندیان را تحت فرمان خود درآورد و آن دریا را در قلمرو ایران قرار داد. به این ترتیب معلوم شد که آسیا به جز بخشهایی که در طرف برآمدن خورشید است، از جهات دیگر به آفریقا (Libya) شباهت دارد». از این قرار، اسکیلاکس دریانورد هخامنشی، در زمان پادشاهی داریوش نخست (پادشاه ایران از ۵۲۱ تا ۴۸۵پم) معروفیت و شهرت یافتهاست. در سال ۳۴۸ تا ۳۶۰ پم، کتاب مسافرت دور دریایی اسکیلاکس (Periplus of Scylax) نوشته شده که در آن شرح گشتهای دریایی اسکیلاکس دریانورد، از جمله این مسافرت به تفضیل آورده شدهاست، اما، نکته بسیار جالب در این کتاب، ادامه مسافرت اسکیلاکس دریانورد است. او از خلیج پارس به راه میافتد، و دریای هند را طی میکند، به سوی سرچشمه رودخانه سند رفته، از آنجا سرچشمه رودخانه جیحون (Oxus) را مییابد، از رودخانه جیحون به سمت دریای مازندران ره میسپارد. رودخانه جیحون تا سال ۱۵۵۰ میلادی (۹۲۹ خورشیدی) به دریای مازندران میریخته و دو دریاچه وخش (آرال) و مازنداران به یکدیگر مربوط بودهاند. امروزه محل پیوند این دو دریاچه، گودالی به نام (آقچهبایا) با ژرفنای ۸۲- متر، پایینتر از سطح دریا قرار گرفتهاست. ارسطو در نوشتههای خود به این کتاب و این سفردریایی و این آبراهه اشاره نموده، خواندن آن را جزو وظایف شاگرد خود، اسکندر مقدونی، قرار داد. پولوبیوس (۱ پم) و استرابون (۱ پم) هم شرح این سفر دریایی و این آبراهه را در نوشتههای خود آوردهاند. مطالب این کتاب از جمله سفر دریایی از خلیج پارس به دریای مازندران، توسط دانشمندان معاصر، افسانه آمیز تلقی شد، تا اینکه، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ خورشیدی) دانشمندان شوروی سابق بقایای حفاری یک ترعه، مربوط به زمان هخامنشیان، در سرچشمههای ایندو رود را پیدا کردند. این کشف باعت توجه دوباره دانشمندان به داستان این کتاب بود. با توجه به حفر کانال سوئز میان دریای سرخ و رودخانه نیل در مصر، در زمان داریوش بزرگ، و حفر کانال آتوس در زمان خشایارشا، در یونان، میتوان انگاشت که اندیشمندان و فرزانگان ایرانی به ضرورت ایجاد یک راه آبی که دریاهای شمال و جنوب ایران را به یکدیگر پیوند بزند، پی برده بودند. ایرانیان ۲۵ قرن پیش دریای مازندران و خلیج پارس را به یکدیگر پیوند زده بودن
اخبار مرتبط در یزد فردا
کلیاتی در باره پروژه آبراه سراسری ایران(ایرانرود) (باز نشر دریزدفردا)
تاریخ: 22 مهر 1390 - 18:07