زمان : 07 Farvardin 1391 - 23:46
شناسه : 48606
بازدید : 5896
باغ جهاني پهلوانپور مهريز در يك نگاه باغ جهاني پهلوانپور مهريز باغ جهاني پهلوان‌پور مهريز متعلق به دوره‌هاي اواخر زنديه و اوايل قاجاريه در محله مزويرآباد مهريز واقع است.

 باغ پهلوانپور كه در نوع خود در كل منطقه كم نظير است، متعلق به يكي از تجار يزدي به نام علي پهلوان پور است. مساحت باغ 5 هكتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلين و فضاهاي خدماتي مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقي، عمارت زمستانخانه در جبهه غربي، عمارت شربتخانه (كوشك) در بخش مركزي، فضاهاي خدماتي (اصطبل، انبار، سرايداري و ... ) و كارگاه ريسندگي و قالي بافي در جبهه جنوبي است.

ارزشمندترين بخش باغ، عمارت كوشك يا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت 1500 متر مربع می‌باشد. عمارت كلاه فرنگي کوشک با كاربندي پركاري زينت داده شده و از نفيس ترين قسمت‌های بنای شربتخانه به شمار می‌رود. اين عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ايراني بر محور اصلي باغ قرار گرفته است. جوي آب هميشه روان اين باغ كه از قنات حسن آباد مهريز تغذيه مي‌شود و درختان چناري كه در پاي جوي قرار دارند و محور اصلي باغ را تعريف مي‌كنند؛ محيط بسيار دلگشايي را خلق نموده‌اند. در حال حاضر اين باغ در دست مرمت قرار دارد و پس از احياء و تغيير كاربري به مجموعه گردشگري تبديل خواهد شد.

اين باغ زيبا و دلگشا در ايام تعطيل نوروز تفرجگاه بسياری از خانواده‌ها و مسافرين نوروزی مي‌باشد.