زمان : 04 Bahman 1385 - 23:38
شناسه : 4690
بازدید : 1978
اميد به آينده دانش‌آموزان يزدي از حد ايده‌آل كمتر است اميد به آينده دانش‌آموزان يزدي از حد ايده‌آل كمتر است
خبر علمی یزدفردا :بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان اميد به آينده شغلي و اقتصادي در دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي شهرستان يزد از حد ايده‌آل آن كمتر است.

یزدفردا به نقل از ایسنا :اميد به آينده شغلي و اقتصادي در دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي شهرستان يزد در يك طرح تحقيقاتي توسط حسن زارع زرديني از پژوهشگران سازمان آموزش و پرورش بررسي شد.

در برخي از نظريه‌هاي روانشناسي از نااميدي به عنوان عامل اصلي بروز افسردگي ياد شده است. آلوي و آبرامسون نظريه نااميدي افسردگي را ارائه كردند و در اين نظريه علل بر طبق روابط تربيتي آنها در ارتباط با شروع علائم افسردگي از همديگر تفكيك مي‌شوند؛ علل دور كه در رديف سبب شناختي افسردگي جلوتر عمل مي‌كنند و علل نزديك به وقوع كه كمي قبل يا همراه علائم افسردگي بروز مي‌كند.

در اين نظريه نااميدي جزء ‌علل نزديك به وقوع است، كه مستقيماً باعث بروز علائم انگيزشي، شناختي و هيجان افسردگي مي‌شوند. بدين معني كه رويدادهاي منفي زندگي و سبك اسناد فرد از اين رويدادها و ساير عوامل مثل فقدان حمايت اجتماعي منجر به نااميدي مي‌شوند و اين نااميدي باعث بروز علائم افسردگي مي‌شود.

در مورد رابطه نااميدي و عملكرد تحصيلي نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد كه بين نااميدي و عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان موفق كمتر است.

هك هازون در تحقيق خود به اين نتيجه رسيد كه اضطراب باعث كاهش اميد به موفقيت و اعتماد به نفس و شايستگي مي‌شود و نيز به اين نتيجه رسيد كه ميزان افسردگي و نااميدي در دختران بيشتر از پسران است.

اين تحقيق در پي پاسخ به سوالاتي نظير اميد به آينده شغلي و اقتصادي در دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي به چه ميزان است؟، آيا ميزان اميد به آينده دانش‌آموزان با حد ايده‌آل به آينده تفاوت دارد؟ و آيا متغييرهاي جنسيت،‌ وضعيت اقتصادي، سواد والدين، رشته تحصيلي، پيشرفت تحصيلي، اعتماد به نفس، ‌شاداني و ثبات عاطفي دانش‌آموزان با اميد به آينده آنها ارتباط دارند؟ انجام گرفته است.

نتايج اين بررسي نشان داد كه اميد به آينده دانش‌آموزان از حد ايده‌آل آن كمتر است. از طرفي اميد به آينده اقتصادي دانش آموزان ارتباطي با جنسيت آنها ندارد، ولي اميد به آينده و اميد به آينده شغلي دختران از پسران بالاتر است.

يافته‌ها نشان مي‌دهد؛ كه متغيير وضعيت اقتصادي خانواده با اميد به آينده دانش‌آموزان رابطه مستقيم دارد و همچنين اميد به آينده دانش‌آموزان با سواد پدران و مادران آنها ارتباطي ندارد. اين شاخص با وضعيت اقتصادي خانواده آنها نيز مرتبط نيست.

بر اساس نتايج اين تحقيق، ‌اميد به آينده دانش‌آموزان با اعتماد به نفس، شادماني و ثبات عاطفي آنها رابطه مستقيم دارد. دانش‌آموزان رشته انساني از لحاظ اقتصادي اميدوارتر از دانش‌آموزان رشته‌هاي تجربي و رياضي هستند و در اميد به آينده مجموع نيز نمرات آنها از دانش‌آموزان رشته تجربي بالاتر اس