زمان : 01 Bahman 1385 - 17:35
شناسه : 4647
بازدید : 850
عراق سفير خود را از تهران فراخواند عراق سفير خود را از تهران فراخواند
عراق سفير خود را از تهران فراخواند
به گزارش فارس، وزير امور خارجه عراق اعلام کرد بمنظور بازنگری در تشريفات ديپلماتيک با جمهوری اسلامی، بغداد سفير خود را براى مشورت از تهران فراخوانده است. </b>

هوشيار زيباری در مصاحبه با نيويورک ‌تايمز گفته است عراق در حال بازنگرى گسترده در تشريفات ديپلماتيک خود با رژیم تهران است و احتمالا محدوديت‌هاى جديدى را در باره آنها اعمال خواهد كرد.

وزير امورخارجه عراق گفت بغداد تصميم گرفته است كنترل‌هاى ديپلماتيک خود را در باره مسئولان جمهوری اسلامی تشديد كند و بر برنامه دقيق ماموريت آنها در عراق تاكيد خواهد كرد و اعلام مي‌ كند مسئولان نبايد با گروه‌هاى مسلح خارج از دولت همكارى كنند.

هوشیار زيبارى گفت این موضوع شامل اعضاى سپاه ‌پاسداران نيز خواهد شد.

وی گفت عراق تصميم خود را براى بازنگرى در تشريفات با جمهوری اسلامی با توجه به عمليات آمريكا اعلام كرده و حتى سفير خود در تهران را به بغداد فراخوانده تا در باره اين تغييرات گفتگو كند.

وزیر خارجه عراق گفت از این پس بازديد كنندگان داراى گذرنامه ديپلماتيک بايد جزئيات روشن ماهيت ماموريت خود را در عراق و احتمالا مدت حضورشان را ارائه كنند. بازديد كنندگان سياسى احتمالا بايد تاييد شخص نخست وزير را به دست آورند و ممكن است اين ديدارها به اطلاع آمريكا برسد.

وزير امورخارجه عراق براى اولين بار تعداد ديپلمات ‌هاى جمهوری اسلامی فعال در عراق را فاش كرد و گفت اكنون 36 نفر در سفارت در بغداد هستند، 11 نفر در كنسولگرى كربلا و 9 نفر ديگر در كنسولگرى بصره مستقر هستند.

وی همچنین گفت دستگيرشدگان اربيل موقعيت ديپلماتيک نداشته ‌اند.

نیویورک تایمز نوشت اگرچه سفارت جمهوری اسلامی در عراق اعلام كرده بود هشوار زيبارى به آنها اطمينان داده است تمامى دستگیرشدگان اربیل به زودى آزاد خواهند شد، اما وزیر خارجه عراق می گوید اطلاعات چندانى در باره اين مسئله ندارد