زمان : 01 Bahman 1385 - 17:19
شناسه : 4638
بازدید : 902
در نشست نماينده مردم اردکان با معاون رييس جمهور؛مسائل مربوط به حوزه فرهنگي و گردشگري اردكان بررسي شد در نشست نماينده مردم اردکان با معاون رييس جمهور؛مسائل مربوط به حوزه فرهنگي و گردشگري اردكان بررسي شد
مسائل مربوط به حوزه‌هاي‌ ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان اردكان در نشست معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با نماينده‌ي مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي بررسي و تصميم‌هايي درباره‌ي موضوع‌هاي مطرح‌شده اتخاذ گرديد.

به گزارش سرويس ميراث و گردشگري ايسنا - منطقه يزد، در اين جلسه كه سيدطه هاشمي رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، محمدشريف ملك‌زاده معاون گردشگري سازمان، جهانگيري مدير عامل شركت توسعه‌ي گردشگري، فرماندار اردكان و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد حضور داشتند، محمد‌رضا تابش نماينده مردم شهرستان اردكان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سابقه‌ي ديرينه و كهن اردكان كه به گفته‌ي وي به «يونان كوچك» نيز شهره است، اظهار داشت: اردكان بنا‌هاي تاريخي متعدد و بافت قديمي منحصربه ‌فردي دارد كه زندگي هنوز در آن جريان دارد.

وي افزود: اين شهرستان در سال‌هاي اخير شاهد اقدام‌هاي موثر و خوبي در توسعه‌ي صنعتي، فرهنگي و آموزشي بوده است و پيش‌بيني مي‌شود در سال‌هاي آينده با مهاجرت‌پذيري، تردد هموطنان ايرانگرد و جهانگردان خارجي براي بازديد از جاذبه‌هاي طبيعي و آثار تاريخي اردكان افزايش يابد، كه مسلما اين امكان بالقوه به زيرساخت‌هاي لازم در حوزه‌ي گردشگري مانند هتل، مهمان‌پذير و تاسيسات رفاهي بين‌راهي نيازمند است.

تابش وجود پتانسيل‌هايي از قبيل رباط شاه‌عباسي، مجموعه‌ي بافت قديمي عقدا، مجموعه‌ي بافت قديمي و بنا‌هاي تاريخي شهرستان اردكان، منطقه‌ي چك‌چك و قلعه‌ي باستاني خورانق، را مستعد تعريف محور گردشگري جديد اردكان ارزيابي و بيان كرد: با تعريف اين محور گردشگري و نيز در كنار آن به بهره‌برداري رسيدن هرچه سريع‌تر طرح پرديسان اردكان كه از سال‌ها پيش در اين شهرستان درحال انجام است، به درآمد‌زايي گردشگري اين منطقه ابراز اميدواري كرد.

اسفنديار رحيم‌مشايي نيز در اين ديدار بر توجه به ميراث فرهنگي ارزشمند اردكان تاكيد كرد و پيگيري نماينده‌ي اين شهرستان و جلسه‌هاي برگزارشده را با وي در راستاي برنامه‌ريزي براي حفظ و احياي بافت قديمي موثر دانست.

وي با اشاره به سفر قريب‌الوقوع رييس جمهور به استان يزد به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان دستور داد، نسبت به بررسي و تسريع طرح‌هاي احداث مجتمع‌هاي بين‌راهي، كمپينگ‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي، هتل‌ها و اقامتگاه‌هاي استان اقدام كند.

تخصيص بودجه براي تكميل طرح پرديسان اردكان با هدف تكميل طرح پرديسان اردكان كه از سال‌ها قبل در اين شهرستان آغاز شده و هنوز به‌پايان نرسيده است، از تصميمات اتخاذ شده دراين جلسه بود كه مقرر شد تا براي تامين بودجه‌ي مورد نياز 120 ميليوني اين طرح در متمم بودجه‌ي امسال و يا بودجه‌ي سال 1386 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيش‌بيني لازم انجام شود.

ثبت آثار بافت تاريخي اردكان در رده‌ي آثار جهاني و تعيين محور فرهنگي شهرستان ديگر تصميم اتخاذي اسن نسشت بود كه راجع به آن مشايي با توضيح اين كه شش معيار براي ثبت هر اثر به‌ عنوان ميراث فرهنگي جهاني درنظر گرفته مي‌شوند و در صورتي كه اثري دو معيار از معيار‌هاي يادشده را داشته باشد، نسبت به معرفي آن به يونسكو اقدام خواهد شد، گفت: براساس اين ضابطه بافت قديمي اردكان و آثار تاريخي مطرح آن‌ را بررسي مي‌كنيم.

وي همچنين از تخصيص بودجه براي بررسي طرح تعيين محور فرهنگي اردكان در برنامه‌هاي سال آينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داد.

ايجاد دو مجتمع خدمات بين‌راهي در شهرستان اردكان و تسريع و اولويت دادن به آن‌ها، با توجه به اين‌ كه مجتمع بين‌راهي عقدا دروازه‌ي ورود به استان محسوب مي‌شود، نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر شد؛ عمليات اجرايي اين طرح در دهه‌ي مبارك فجر با حضور جهانگيري آغاز شود.

همچنين مقرر شد در صورت تملك ساختمان يكي از بنا‌هاي تاريخي اين شهرستان جهت تاسيس موزه در اين خصوص، تجهيز و راه‌اندازي آن به ‌سرعت توسط اداره كل موز‌ه‌هاي سازمان‌ ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گيرد و در صورتي كه تملك استاني امكان‌پذير نبود، اين امر در بودجه‌ي 1386 سازمان درنظر گرفته شود.

افزايش روستا‌هاي نمونه‌ي گردشگري از مصوبات اين جلسه بود كه مشايي در اين ديدار پس از توضيح‌هاي تابش با افزايش روستا‌هاي گردشگري اردكان به دو روستا موافقت كرد و قرار شد، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد روستاي نمونه را در كارگروه استان تصويب و نتيجه را تا دو هفته اعلام كند.

توجه به «چك‌چك» در قالب طرح گردشگري زيارتي با توجه به اين ‌كه چك‌چك به‌عنوان يكي از زيارتگاه‌هاي معتبر و مورد علاقه‌ي زرتشتيان جهان در حومه‌ي شهرستان اردكان قرار دارد و تاكنون اقدامات زيرساختي خوبي مانند آسفالت، جاده، برق‌رساني و فراهم كردن زمينه‌هاي ارتباطي اين زيارتگاه انجام شده‌اند، از تصميمات اتخاذي بود كه قرار شد تعمير و مرمت اين زيارتگاه‌ و نيز تاسيس امكانات اقامتي آن در قالب طرح گردشگري زيارتي توسط معاونت گردشگري سازمان صورت گيرد.

در اين جلسه مقرر شد كه 20 هزار مترمربع زمين در محلي مناسب در ورودي شهرستان توسط فرمانداري در اختيار شركت توسعه و گردشگري و ساخت عمراني قرار گيرد و در مدت سه‌ماه بعد از تحويل زمين، ساخت هتلي در اين مكان با مشاركت بخش خصوصي آغاز شود.

براي احداث هتل 4 ستاره توسط بخش خصوصي در اين شهرستان نيز معاونت گردشگري اعلام آمادگي كرد، تا تسهيلات يارانه‌دار را با كارمزد هشت درصد در اختيار متقاضيان قرار دهد.

تاسيس نمايندگي ميراث فرهنگي در عقدا با توجه به درخواست بخشدار عقدا براي تاسيس نمايندگي ميراث فرهنگي در اين بخش موضوعي بود كه قرار شد دفتر تحول اداري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به بررسي آن اقدام و صندوق مرمت و احياي آثار تاريخي نيز براي مرمت و احياي كاروانسراي عقدا برنامه‌ريزي كند.

در اين جلسه همچنين تصميم گرفته شد، درباره‌ي احيا و مرمت مجموعه‌ي بافت قديمي و قلعه‌ي تاريخي خورانق، تفاهم‌نامه‌ي ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري بازنگري شود.

همچنين درباره‌ي ايجاد پايگاه پژوهشي در شهرستان اردكان نيز مقرر شد، تملك ساختمان اين پايگاه توسط شهرستان صورت گيرد و با همكاري سازمان در استان، پايگاه تجهيز و فردي مناسب براي تصدي آن معرفي شود.