یک مقام قضایی:مردم شکایت خود را به دیوان عدالت اداری پست کنند
معاون قضایی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: مردم اعم از حقیقی یا حقوقی نیاز به مراجعه حضوری برای شکایت در این مرکز ندارند و میتوانند از طریق پست در سراسر کشور به دیوان عدالت اداری طرح شکایت کنند.
به گزارش گروه حقوقی ایسکانیوز، الهوردی مقدسیفر افزود: از آنجا که نوع دعاوی، در دیوان عادی است، نیازی نیست که اشخاص در محل رسیدگی حضور پیدا کنند و میتوانند فرم دادخواست را از باجههای پستی سراسر کشور دریافت کنند.
وی ادامه داد: مردم میتوانند درباره تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانهها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی وشهرداریها و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها، تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مورد نظر آییننامهها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها از حیث مخالفت مدلول آنها با قانون و احقاق حقوق اشخاص در مواردی که تصمیمات یا اقدامات یا مقررات مذکور بعلت برخلاف قانون بودن آن و یا نبود صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص میشود شکایت کنند.
این مسوول درباره دلایل مهم برای شکایت در دیوان به خبرنگار قوه قضاییه گفت: فاکتور اول اینکه اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی خصوصی میتواند شاکی باشند و فاکتور دوم اینکه طرف شکایت باید یا وزارتخانه یا مؤسسه دولتی باشد وزارتخانه سازمانهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی و مؤسسات یا شرکتهای وابسته و فاکتور سوم شکایت باید از تصمیمات و اقداماتی انجام شود که جنبه حاکمیتی دارد نه اقداماتی که دولت به عنوان تصدیگری انجام میدهد به عنوان مثال وقتی دولت با شخصی وارد معامله میشود چون ناشی از قرارداد است این شکایت قابل رسیدگی در دیوان نیست.
مقدسی فرد ادامه داد: رسیدگی در دیوان عدالت اداری محتاج به تقدیم دادخواست است که باید به زبان فارسی و با خط خوانا روی برگ رسمی دادخواست به تعداد طرف شکایت به اضافه یک نسخه نوشته شود و به امضا یا اثر انگشت شاکی یا نماینده قانونی او برسد.
این مقام قضایی تصریح کرد: امضاء یا اثر انگشت شاکی یا نماینده قانونی او به وسیله دفتر شعب دیوان یا دفتر یکی از دادگاهها یا دفتر اسناد رسمی یا شورای محلی یا یکی از ادارات دولتی یا نهادهای انقلابی و درمورد افراد مقیم خارج از کشور به وسیله مأمورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران گواهی شود و به دادخواست باید طبق مقررات قانونی تمبر قانونی الصاق و ابطال شود.
وی ادامه داد: در دادخواست باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شغل و اقامتگاه شاکی با مشخصات کامل به نحوی که ابلاغ اوراق به سهولت ممکن باشد، همچنین نام وزارتخانه مؤسسه یا واحد طرف شکایت، یا نام و نام خانوادگی، شغل، اقامتگاه مأمور مربوطه، موضوع شکایت، خواسته و مدارک و دلایل مورد استناد قید شود.
منبع:ایسکا
یزدفردا