زمان : 30 Mehr 1390 - 12:36
شناسه : 40649
بازدید : 3549
مشاور فرهنگی وزارت بهداشت:انگیزه و مسئولیت پذیری ازارکان داشتن ارتباط موثر است مشاور فرهنگی وزارت بهداشت:انگیزه و مسئولیت پذیری ازارکان داشتن ارتباط موثر است

مشاور فرهنگی معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت در نشست تشکلهای اسلامی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور که در یزد برگزار شد، انگیزه و مسئولیت پذیری از ارکان ارتباط موثر دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شاهرخ که در این نشست در خصوص ارتباط موثر بر پایه روان شناسی اسلامی سخن می گفت، اظهار داشت: آنچه در یک ارتباط کلامی و غیرکلامی تاثیرگذار است انگیزه می باشد و اگر اولیا و انبیای الهی توانستند تاثیرگذارباشند انگیزه بالایی در آنها قرارگرفته بود.

وی با اشاره به اینکه انگیزه حس مسئولیت پذیری را در انسان افزایش می دهد ادامه داد: مسئولیت پذیری دو رکن اساسی تخصص و تعهد را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه روان شناسان امروزی، ارتباط به فرآیندی گفته می شود که در آن اطلاعات، مفاهیم و احساسات را با پیامهای کلامی و غیرکلامی در میان می گذاریم. افزود: هنگام صحبت کردن با یک فرد 45 درصد از طریق غیر زبان کمک می گیریم.

وی در ادامه به دستور قرآن در خصوص رابطه با دیگران اشاره کرد و با بیان روایاتی، تاثیر ارتباط غیر کلامی را بیان نمود.

وی گفت: گیرایی انسان فقط از طریق گوش انجام نمی شود بلکه از طریق احساسات است و نه استدلال. همچنانکه پیامبر (ص) در هدایت مردم از احساسات استفاده می کرد.

وی با تاکید بر اینکه نشانه و علامت کمال در دوستیها و ارتباط با دیگران است گفت: حضرت علی (ع) می فرماید: "ناتوان ترین مردم کسی است که نتاند دوستی داشته باشد" و یا امام صادق (ع) می فرماید: "انسانها عظمت پیدا می کنند به اندازه دوستان خوبی که در کنار خود قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه تمام پناسیل های مثبت در دوست وجود دارد گفت: دوست به همان میزان که عامل سعادت است می تواند عامل بدبختی و شقاوت نیز باشد به طوری که اگر ارتباط های ما جهت گیری پیدا نکند دوست گزینی می تواند منجر به بدبختی و سختی شود.

وی در ادامه روایاتی را در خصوص آفات کلام و سکوت بیان کرد.

وی عبودیت بر محویت نفس، ادب و احترام متقابل و تکریم ، مثبت نگری، اعتماد آوری، همدلی، مدارا، توضع و فروتنی، توجه به نیازو فهم مخاطب، اولویت شناسی، هنرخوب گوش دادن، بهره گیری و شایستگی سخن را از راهکارهای ارتباط موثربرشمرد.

وی همچنین خودشناسی، خوسازی و اخلاص را ازاصول بندگی و عبودیت بر محورنفس عنوان کرد.