زمان : 22 Mehr 1390 - 19:11
شناسه : 40345
بازدید : 2793
رضایی مدیر کل راه و ترابری استان یزد رضایی مدیر کل راه و ترابری استان یزد

بحثی در مخافل رسانه ای استان مطرح شده است در رابطه با آزاد راه نطنز -یزد سیرجان  و آزاد راه دوم اصفهان- سیرجان  و آنگونه که شایع شده است آزاد راه اصفهان سیرجان توسط مسئولین ارشد استان به عنوان جایگزین آزاد راه نطنز یزد سیرجان در نظر گرفته شده و براساس اعلام نظر وزارت مسکن و شهرسازی و راه  تفاه نامه ای در این رابطه امضاء شده و دیگر قرار نیست آزاد راه اصلی کشور که از یزد عبور می کرده احداث شود نظر جنابعالی به عنوان بالاترین مقام مسئول استان در زمینه راه و ترابری چیست؟

یک بحثی در سال 82 مطرح و مطالعات آن نیز بر اساس ایجاد آزاد راه حد فاصل اصفهان تا سیرجان انجام شده که سوابق آنت در وزارت راه موجود است ولی به دلایلی نظیر مشارکت وزارت خانه ها و نیاز به حضور سرمایه گذار اجرائی نشده و سوابق آن در وزارت مسکن موجود است از طرفی هم در  جدول مطالعات وزارت راه آزادراه نطنز سیرجان نیز وجود داشت که در دور سفر دو هیئت دولت (یا سوم)مطرح گردید که یزد در این طرح لحاظ شود و دولت تصویب کنند و مطالعات امکان سنجی آن نیز بر اساس سوابق طرح انجام شد و یزد به عنوان گزینه در این طرح مصوب گردید و به طور کلی این دو بزرگراه دو بحث جداگانه بوده  یکی از این بزرگراه ها از جنوب استان عبور می کند و دیگری از کریدر اصلی کشور که شهر های اردکان میبد یزد و مهریز و انار به سمت سیرجان را طی خواهد کرد

قطعا این ازاد راه توجیه بسیار بالایی دارد و بحثی که الان مطرح است بحث سرمایه گذار است در واقع سرمایه گذار تعیین خواهد کرد و سرمایه گذار بیش از هرچیز به بحث توجیه اقصادی طرح بیش از سایر موارد توجه دارد تا سرمایه گذاری انجام شده سود آور تر باشد و سرمایه زودتر جواب دهد به همین دلیل هر دو این بزرگراه ها در واقع مطرح است و این که یکی بخواهد جایگزین دیگری شود صحت ندارد و ازاد راه نطنز سیرجان علاوه بر مطالعات مصوبات هیئت وزیران را با خود دارد مصوبه هیئت وزیران اصلا قابل لغو شدن نیست که در استان توسط استاندار یا شخص دیگری بخواهند این طرح را تغییر یا جابجا نمایند

ولی علی ایحال اینکه در واقع مسئولینی که حساس بوده و وسواس دارند که آزاد راه نظنز یزد سیرجان انجام شود و مطالعات ان هم صورت گرفته و مصوبه هیئت وزیران در این رابطه اخذ شده است باید تلاش کنند تا نسبت به جذب سشرمایه گذار اقدام شود

از کالیه دوستانی که ازما سئوال کردند هم گفته ایم اگر سرمایه گذاری وود دارد اگر چه پیگیری های ان صرفا توسط وزارت راه انجام می شود و به عنوان یک پروژه ملی هست ما هم به عنوان یک واحد استانی آمادگی داریم هر سرمایه گذاری که اعلام تمایل کند ما هم در معرفی و همراهی با سرمایه گذار تلاش کنیم تا این ازاد راه اجرا شود

در کل این دو طرح دو طرح جداگانه بوده و هیچکدام جایگزین دیگری نخواهد شد

برگراه اصفهان سیرجان آیا از شهر ابرکوه می گذرد ؟

این که دقیقا از ابرکوه بگذرد هرگز این بحث وجود ندارد و البته مطالعات این طرح در فاز صفر قرار دارد و در مطالعات صئورت گرفته هنوز وارد محل های عبور بزرگراه نشده اند و بایستی در زمان انجام مطالعات فاز های بعدی شهر ها مشخص شوند این مطالعات مطالعات فاز صفر است و در مطالعات فاز صفر مسائلی از قبیل توجیه اقتصادی (که ایا این پروژه توجیه اقتصادی دارد یا نه )در مراحله بعدی است که کریدور های مختلف مشخص خواهد شد که قطعا با قرار گرفتن این بزرگراه در جنوب استان می تواند یکی از این شهر ها ابرکوه باشد با عنایت به اینکه مسیر ابرکوه جرقوئیه در حال احداث است و این محور ابرکوه جرقوئیه می تواند به عنوان کمک به ساخت ازاد راه در طرح لحاظ شود  و می تواند از محل های دیگری هم عبور کند مانند مروست بوانات و یا شهر های دیگری که نزدیک به این بزرگراه باشند همه این ها کردیدور هایی است که می تواند در مطالعات بعدی این طرح لحاظ شود

 اینکه وزارت مسکن اعلام کرده باشد چون تفاهم نامه بزرگراه اصفهان سیرجان منعقد شده و از استان یزد عبور می کند دیگر هیچ برنامه ای برای اجرای بزرگراه نظنز یزد نخواهیم داشت  صحیح  است یا نه؟

الان اگر سرمایه گذاری اعلام امادگی نماید که حاضر به مشارکت در اجرای برگراه نظنز یزد سیرجان هستم و یا ازاد راه یزد به طبس هستم قطعا در وزارت راه این امادگی وجود دارد که در این طرح مشارکت نمایند و حمایت نمایند پس اینگونه مطالب کذب است مخصوصا برای طرح هایی که توجیه شده باشد و خوشبختانه کریدور نطنز یزد سیرجان هم مصوبه هیئت وزیران دارد هم مطالعه شده هم مظالعات ان تصویب شده است و اینکه هفت تا هشت شهر در استان را نیز در خود دارد از توجیه بالایی برخوردار است این نکته مهم است که در سفر هیئت دولت به استان ما کلمه یزد را به ان اضافه کرده ایم الان شهر یزد به عنوان یک نقطه اجرائی در این طرح مصوب شده است و غیر قابل تغییر است اگر این یزد گنجانده نشده بود می توانست از اصفهان عبور کند و یا از هر شهر دیگری  و می توانست جایگزین طرح دیگری در اینده شود ولی با مصوبه هیئت دولت عملا این مصوبه که بایستی الزاما اجرا شود هر چند که به واسطه نیاز به سرمایه گذار زمان بر خواهد بود مجبور به عبور از شهر یزد است و هیچ نهاد و یا فردی نمی تواند در ان تغییری ایجاد نماید

نامه 15-5 وزارت مسکن در کجای کار قرار دارد؟

تفاهم نامه زمانی منعقد می شود که سرمایه گذای اعلام امادگی می کند که مشارکت نماید که در این تفاهم نامه ملاکی برای اجرا نیست در وافع یک اعلام امادگی است که با تفاه نامه بررسی می شود و مراحل طولانی را باید طی کند تا به یک قرار داد تبدیل شود و تفاهم نامه برای این است که هردو طرف موارد را بررسی نمایند و شرایط همدیگر را ارزیابی نمایند

وبسیاری از تفاهم نامه ها در عمل و اجرا به قرار داد تبدیل نمی شوند

یک استعلامی انجام شده بود که در خصوص ازاد راه نطنز سیرجان تفاهم نامه ای امضاء گردیده که در دست بررسی است