زمان : 26 Ordibehesht 1389 - 18:28
شناسه : 23214
بازدید : 6045
يادداشتی به نمایشگاه آثار حجمی  آقای محمد رضا غنیمت يادداشتی به نمایشگاه آثار حجمی آقای محمد رضا غنیمت

يادداشتی به نمایشگاه آثار حجمی

آقای محمد رضا غنیمت


علی اكبر شریفی مهر جردی

رییس انجمن هنرهای تجسمی یزد

یزدفردا:در مجسمه سازی مدرن ودر گذراز پیكره سازی كلاسیك روشی وجود دارد كه با عنوان اسمبلاژ (Assemblage) شناخته شده است . این روش دلالت بر پیوند وسر هم بندی اجسام و اشیاء متفرقه و ساختن شیء وشكلی جدید دارد. شیوه ای كه با تكه چسبانی (كلاژ) در نقاشی مدرن قابل قیاس می باشد . در این روش هویت اشیاء دور افتاده از هم اصلاً مهم نیست و در واقع، هم پوشانی و پیوند تازه ی آنها هاست كه اهمیتی خاص پیدا می کند. هویت جدیدی كه از زین دو چرخه، كله ی گاومی سازد، دراثر معروف پابلو پیكاسو، از نخستین آثار مربوط به این شیوه در مجسمه سازی مدرن است . آثار " حاضر و آماده " مارسل دوشان نیز به روش اسمبلاژ ( جفت کاری ) خلق شده اند. همین تجربیات درآثار" ژازه طباطبایی " نیز دیده می شود . او تركیب قراضه های صنعتی و ماشین های متلاشی شده را به موجوداتی كاملاً جدید در آثارش تبدیل کرده است .
مجموعه آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه بخشی از تلاش دوساله هنرمند گرامی آقای محمد رضا غنیمت است كه تولید آثار هنری اش را روی آثار حجمی فلزی متمركز كرده است. آقای غنیمت هنرمندی است كه كار هنری اش را با خوشنویسی وخلق آثار نقاشی خط شروع کرد . اوتجربیات این دوره را در سال 1377 در نگار خانه آفتاب یزد به نمایش گذاشت . شاید بتوان گفت اولین تجربیات كاری او با فلز مربوط به ساخت اشیاء تزئینی و كاربردی بود . تجربیات جدید او، منتج به اولین نمایشگاه انفرادی آثار حجمی فلزی در سال 1385 شد . در سالهای بعد این طبع آزمایی ها با فلز بطرف فرم های جدیدتری سوق داده شدند .
می توان گفت در آثار آقای غنیمت، تجربه ساخت صورتكهای فلزی جزو اولین تجربیات منظم در فرم و تركیب های جدید است كه بصورت مجموعه ای متنوع ساخته شده است. در ساخت این صورتكها او معتقداست ، این چهره ها بیان كننده آدم های متفاوت با توجه به جزئیات، حالات و ویژگیهای چهره افراد است . این ماسك ها ، نمایش چهره مردمی است كه هیچگاه چهره واقعی یشان تغییر نمی كند او
می گوید : تلاش كرده ام تا نشان دهم هر قطعه می تواند ذات خودش را نشان دهد و ثابت بماند هر چند كه مصالحش یكسان است "
در آثار او فلزآهن، بخاطر ماندگاری در مقایسه با سایر مواد، بعنوان ماده خلق آثار انتخاب شده است. شاید بتوان خاستگاه خلق این مجموعه را علاقه خاص او به صورتكها ، فیگورهای ایستاده ، حیوانات تركیبی و وسایل نقلیه ای از قبیل ماشین ها وموتورها دانست. او می گوید" در بعضی از مخلوقات بسیار ریز در طبیعت مانند مورچه وزنبور نمود طبیعی وكافی وجود ندارند، ولی هیچگاه نخواسته ام آنها را ساخت وساز كنم بلكه دوباره سازی آنها در ابعاد بزرگتر اشاره به واقعیتی است كه ذهن من را به لحاظ فرم و فضا به پدیده های اطرافم مشغول می سازد "
صورتكهای فلزی كه هر كدام دارای حالتهای گوناگونی از قبیل غم وشادی دارند خود واقعیت ذهنی است كه این هنرمند تلاش دارد از زاویه دید خود به نمایش بگذارد . تلاش خستگی ناپذیر هنرمند گرامی آقای محمد رضا غنیمت، نوید دهنده آثاری خلاقانه در نمایشگاه های آتی او می باشد .

یزدفردا