به گزارش یزدفردا: تجملیان رئیس کمیسیون حملونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد افزود: در جلسات متعدد این کمیسیون که باحضور کارشناسان مشاور، مدیران مرتبط شهرداری، نمایندگان شورای ترافیک شهرستان و پلیس راهور برگزار شد، در نهایت مقرر گردید میادینی که دارای دو خصوصیت هستند به چراغهای راهنمایی و رانندگی مجهز شوند: اول، آمار تردد آنها در ساعات عادی و پرتردد، قابل مقایسه نیست و نوسان شدیدی دارند. دوم، حجم زیادی از ترددهای داخل میدان گردش به چپ است.
وی ادامه داد: مطابق آییننامه رانندگی، در میادین وسیله نقلیهای که در میدان قرار داشته و قصد خروج را دارد نسبت به وسیله نقلیهای که قصد ورود به میدان را دارد، حق تقدم بیشتری را داراست. تجربه نشان داده است که مجهز شدن میدانهایی که دو شرط فوق را دارا هستند به چراغهای راهنمایی و رانندگی، میتواند منجر به رعایت حق تقدم «خروج از میدان» به نسبت «ورود به میدان» شده و جلوی انسداد (قفل شدن میدان) در ساعات اوج تردد را بگیرد.
رئیس کمیسیون حملونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: برخی دستگاه های سیاسی استان نیز باید توجه داشته باشند که چراغ دار شدن بعضی از میادین یک تصمیم علمی و فنی بوده که مطابق با قانون در حدود اختیارات شورای اسلامی شهر و شهرداری بوده است. لذا نباید احساسی و بدون لحاظ نمودن اطلاعات کافی، در مورد نتایج این کار مهم موضعگیری داشته باشند. به عنوان مثال: اینکه شروع به کار چراغهای راهنمایی در میدان مهدیه با عملیات عمرانی اصلاح هندسی خروجی بلوار شهید بهشتی همزمان شده و به تبع آن تأثیر منفی موقتی را در عملکرد میدان شاهد بودیم نباید ما را به اشتباه بیندازد که مشکل ناشی از چراغدار شدن میدان است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر در پایان از حوزه ترافیک شهرداری خواست در اسرع وقت نسبت به هوشمندسازی میادین چراغدار شده سطح شهر اقدام نمایند تا تأثیر مثبت این کار بیشتر شود.
لازم به ذکر است تاکنون ۴ میدان یزد به چراغهای راهنمایی و رانندگی مجهز شدهاند.